Een autohoes is een auto beschermhoes voor je auto. Het idee hierachter is dat de hoes je auto beschermd tegen invloeden van buitenaf zoals stof, regen, bladeren, vuil en andere dingen die je niet op je lak wilt laten liggen. Om te voorkomen dat je de auto elke week moet wassen, kun je een autohoes gebruiken. Maar, niet elke hoes bescherm de lak. Sommige hoezen zorgen juist voor extra problemen!
Inhoud
De verschillen in autohoezen
Er zijn meerdere verschillende hoezen voor je auto. In dit artikel hebben het het alleen over de autohoes voor de buitenkant (dus geen stoelhoezen en dergelijke). De grootste verschillen de autohoezen zijn voornamelijk: voor binnen, of voor buiten.
Autohoes voor buiten
De autohoes voor buiten, is bedoeld voor auto’s die buiten geparkeerd staan. Zowel (deels) onder de carpoort/overkapping als de auto’s die gewoon op straat of op een onoverdekte oprit staan. Deze hoezen zijn beter bestand tegen de elementen, zwaarder en vaak ook van een andere stof.
Autohoes voor binnen
De autohoes voor binnen is van een zachtere en lichtere stof en is vooral gericht op het beschermen tegen stof, een heel klein beetje vocht en lichte aanrakingen. Zo zou je een handtas gerust op deze hoes moeten kunnen zetten, maar een verhuisdoos is waarschijnlijk te zwaar om geen effect op de hoes of de lak te hebben.
Wat is het probleem met autohoezen?
Het grootste nadeel van autohoezen is deels de manier hoe ze gebruikt worden en voor een ander deel wat de eigenschappen zijn. Zo is een sterk punt van de buitenhoes dat deze nagenoeg waterdicht is, maar hierdoor dus ook kan voorkomen dat water/vocht weg kan. Bij de binnenhoes is een sterke eigenschap dat deze beschermd tegen stof, maar deze stof in de vezels vasthoudt waardoor de stof na langere tijd vol komt te zitten met stof dat loskomt bij het aanbrengen of afhalen.
Problemen met de buiten autohoes
De autohoes voor buiten is waarschijnlijk het meest populair, en tegelijk ook degene die het meest voor problemen zorgt. Dit komt omdat de hoes wat zwaarder en steviger is dan de autohoes voor binnen, en ontworpen is om vocht en viezigheid weg te houden van de auto. Dit betekent dus ook dat vocht dat onder de hoes kruipt, niet weg kan. Stof dat als op de lak ligt bij het aanbrengen kan ook niet weg, en door het gewicht van de hoes kan dit met grote kracht op de lak gedrukt worden.
Vocht als probleem bij een autohoes
Wanneer een hoes wordt aangebracht over de auto, bedekt de hoes meestal de hele bovenkant en de zijkanten. De hoes gaat over de hele auto heen, behalve de onderkant. De hoes houdt je vervolgens op z’n plek met elastische banden. Het gebeurt zeer zelden dat zo’n hoes perfect op maat is gemaakt voor de auto, waardoor er altijd losse of overhangende stukken hoes tussen zitten. Dit zorgt ervoor dat er altijd wat beweging blijft zitten in de hoes. Om ervoor te zorgen dat er enige ventilatie mogelijk blijft, zitten er vaak een paar openingen aan de bovenkant die spat-waterdicht zijn, maar dat betekent niet dat het vocht in de lucht er niet onder kan komen.
Vocht, in de vorm van condens of simpelweg door de hoge vochtigheid (mede dankzij de regen) kan dus nog steeds onder de hoes kruipen en een laag vormen tussen de hoes en de auto. Omdat de ventilatie minimaal is, kan dit vocht bijna niet weg. In de komende maanden zit jouw auto dus onder een vochtige, plakkerige hoes die dankzij stevige wind nog steeds over de lak kan schuiven.
Het resultaat op lange termijn is dat het vocht veel langer in aanraking is met de lak, dan normaal gesproken het geval zou zijn. Ook kan enig vuil of stof dat op de lak ligt niet weg, en bij het bewegen van de hoes wordt dit uitgebreid over de lak gewreven. Het resultaat is dat het vocht voor vlekken in de lak kan zorgen en soms zelfs serieuze vocht-schade in je lak kan veroorzaken. Het vuil, stof en zand kan resulteren in krassen, strepen en lange vegen die over de lak lopen
Sommige gebruikers zetten het raam van de auto op een kier, met het idee dat de lucht dan nog een beetje kan circuleren. Dit zorgt ervoor dat de vochtige lucht die tussen de hoes en de lak zit, ook in het interieur kan komen. Een hoge luchtvochtigheid zorgt vervolgens voor schimmel en rot en geeft nare geurtjes waar je zeer moeilijk vanaf komt. In het geval van leer, kan het leer in de auto aangetast worden waardoor het gaat rotten en uit elkaar gaat vallen.
Wat men vaak fout doet bij een autohoes
Er zijn enkele fouten die met grote regelmaat gemaakt worden bij het gebruik van een autohoes. Enkele van de meest voorkomende zijn:
- De hoes wordt maandenlang op de auto gelegd zonder deze er ooit af te halen (zo kan het vocht ook niet weg)
- De auto wordt niet eerst gewassen en gekleid/gepolijst voordat de hoes eroverheen gaat (dit sluit stof en vuil in)
- Er wordt gekozen voor een extra zware stof, met het idee dat deze beter is (terwijl het juist de kans op grote krassen vergroot)
- Er wordt gekozen voor een extra goedkoper hoes (terwijl een duurdere waarschijnlijk betere ventilatie heeft, een zachtere voering en minder zwaar is)
- Er wordt gekozen voor universele hoezen (terwijl die niet perfect de vorm van de auto volgen, waardoor je losse flappen krijgt)
- Ramen worden op een kier gezet (wat vocht toelaat in het interieur, met schimmel en rot als gevolg)
- Bij het aanbrengen wordt de hoes over de auto getrokken, waarbij de stof over de lak glijdt (schuurt)
Zou ik dan beter geen autohoes kunnen gebruiken?
Nee, eigenlijk niet. Een auto kan beter binnen staan met een lichte, premium autohoes eroverheen die een zachte voering heeft en zeer ademend is. Een stap die nog beter is, zou de autococon zijn. Dit is een soort hele grote luchtzak waar je de auto in rijdt. In de cocon wordt de lucht continu gecirculeerd en door het “opblazen” van de zak krijg je een soort rechthoekige “bubbel” die groter is dan de auto. De autococon raakt nooit de panelen van de auto aan, en kan dus ook niet voor krassen zorgen.
Heb je deze luxe niet en moet jouw auto toch buiten staan. Dan is het nog altijd beter om de auto overdekt neer te zetten. Zoals onder een carport of overkapping. Het vocht dat misschien op de auto komt verdampt en wordt door de wind afgevoerd. Eventuele bladeren zou je handmatig nog steeds weg moeten halen. Het is ook makkelijker om de auto af en toe een keertje te wassen, zodat die schoon blijft.
Heb je geen andere keus dan om de auto op straat te zetten, of ergens anders waar die niet bedekt staat? Laat de auto dan gewoon onbedekt staan. Een beetje regen is geen probleem en de bladeren kun je er gewoon afhalen. Bovendien is het een stuk makkelijker om de auto af en toe even te wassen zodat die schoon blijft.
Ik wil alleen de hoes gebruiken voor een paar dagen
Misschien dat je gaat verbouwen, of andere werkzaamheden waarbij de auto smerig zou kunnen worden. In zo’n geval zou een hoes er waarschijnlijk maar enkele dagen overheen liggen. De kans op lakschade is dan een stuk kleiner. Let er dan wel op dat de lak kurkdroog is wanneer je de hoes eroverheen doet, en dat de hoes schoon, droog en onbeschadigd is.
Ondanks jullie advies ga ik toch de autohoes gebruiken. Hoe kan ik dit het beste doen?
Als je toch je zinnen gezet hebt op het gebruik van een auto beschermhoes, dan zijn hier de tips die wij kunnen geven om de kans op lakschade zo klein mogelijk te maken:
- Geef de auto een goede poetsbeurt, zodat de lak zo schoon mogelijk is. Vergeet niet om een goede bescherming aan te brengen.
- Controleer dat de hoes droog en hartstikke schoon is.
- Breng de hoes aan op een droge dag. Het liefst wanneer het al enkele dagen droog is en de tegels onder de auto dus ook droog zijn.
- Regel wat hulp bij het aanbrengen van de hoes. Probeer de hoes met meerdere personen over de auto te tillen en schuif de hoes NIET over de lak. Laat de hoes pas zakken als deze goed boven de auto hangt.
- Je kunt beter een ietwat duurdere hoes kopen, dan een goedkope hoes waarbij je achteraf weer moet gaan polijsten om de lak weer in orde te krijgen.
- Verwijder de hoes minimaal 1 keer per maand voor een dagdeel, zodat het vocht weg kan. Zet eventueel de deuren/ramen op een kiertje om het interieur te luchten.
- Zet geen deuren of ramen open wanneer de autohoes over de auto ligt.
- Als de autohoes meer dan 2 maanden gebruikt is, geef de auto een goede wasbeurt en een verse beschermlaag wanneer de hoes er voor lange tijd af mag.