PostNL is één van de oudste en waarschijnlijk de meest bekende post- en pakketten bezorger binnen Nederland. In veranderende tijden veranderen de bedrijven ook, wat voor een nieuwe verandering binnen PostNL zorgt: het “niet thuis” briefje gaat verdwijnen. Maar nog niet helemaal…
Inhoud
Hoe het nu gaat
Top, je hebt zojuist iets besteld en betaald. Dan gaan wij direct aan de slag om je bestelling te verwerken. Zodra deze ingepakt is en een verzendlabel krijgt zetten wij hem klaar voor PostNL om op te halen. PostNL doet vervolgens zijn magie en staat de volgende (werk)dag bij je voor de deur. De pakketman stopt voor de deur, stapt uit zijn bus en drukt op de bel… maar, er doet niemand open. De pakketbezorger belt bij de buren aan en vraagt of ze een pakketje willen aannemen. Vervolgens wordt er een briefje bij jou in de bus gedaan waarop staat waar je je pakket op kunt halen. Meestal is dit bij de buren, maar soms (als de buren niet thuis zijn of het pakket niet aan willen nemen) is dit bij een lokaal pakketpunt.
Jij komt later thuis, ziet het briefje en weet meteen waar je het pakket op kunt halen. Zo probeert PostNL ervoor te zorgen dat jij zo snel mogelijk alsnog je pakket in handen hebt.
Hoe het zal veranderen in de toekomst
Zag je hierboven de onderstreepte tekst? Dat is eigenlijk alles dat er veranderd. Zodra de pakketmeneer bij jou aanbelt maar niemand aantreft, zal de bezorger bij de buren aanbellen. Als deze het pakketje aan willen/kunnen nemen, dan typte de bezorger dat in op zijn PDA (dat scanner-apparaatje dat op een telefoon lijkt) en stapt weer in de bus. Jij krijgt dan automatisch via mail en via de PostNL app een bericht dat jouw pakket bij de buren ligt. Zo weet je waar je je pakket kunt vinden, nog vóór je thuis aangekomen bent. Daarnaast kun je ook altijd deze informatie terugvinden via de track-en-trace code die je van ons hebt gehad. Ook wanneer de levering van je pakket is vertraagd (door grote drukte bijvoorbeeld) zie je dat terug in de PostNL app en via de track-en-trace.
Maar ik heb helemaal geen PostNL account? Wat nu?
Op zich is een PostNL account best handig. Hiermee kun je automatisch zien of er post naar je adres onderweg is en pakketten worden doorgaans automatisch in je app gezet, zelfs al heb jij daar zelf niets voor gedaan. Daarnaast kun je ook bepaalde opties gebruiken voor de levering. Eigenlijk best handig dus… Maar daar heb je niet veel aan wanneer de pakketmeester aan de deur staat. PostNL zegt hier vervolgens het volgende over (bron: PostNL website):
Als je geen PostNL-account hebt of we hebben je e-mailadres niet herkend via de verzender, dan laat de bezorger nog wel een ‘niet-thuisbriefje’ achter.
Wij zijn heel erg benieuwd hoe dit in de praktijk gaat. Alhoewel PostNL zijn best doet zijn het meestal de bezorgers die er hun eigen draai aan geven. Met hoge haast, weinig interesse en nog minder motivatie worden de regels van PostNL niet altijd even nauwkeurig nageleefd.
Dat PostNL account klinkt eigenlijk nog best handig
Dat vinden wij ook. Niet omdat we zo gek zijn op PostNL, maar omdat het helpt om iets meer inzicht te krijgen in je post-/pakketinformatie. Wij houden de zaakjes graag transparant en dat houdt in dat onze klanten duidelijk en helder inzicht moeten hebben in de verwerking van hun bestelling. De PostNL app helpt daarbij.
De app kun je downloaden door de PostNL App website te bezoeken op je smartphone. Je kunt natuurlijk ook naar Google Play of de Apple Store gaan en daar zoeken naar “PostNL app”. Je kunt een account aanmaken via de app, maar je kunt ook een account aanmaken op de PostNL website en met die gegevens vervolgens inloggen op de app.