Winkelwagen
NederlandsEnglishDeutsch

Welkom bij Car Care Nederland

Ligt het aan het product, of is het een menselijke fout?

Ligt het aan het product, of is het een menselijke fout?

Onze klantenservice hoeft zich niet te vervelen. Dagelijks komen e-mails, apps, smsjes, Facebook-chats en zelfs brieven binnen met vragen van klanten over de meest uiteenlopende zaken. Ondanks dat er elke dag veel nieuwe dingen bij zitten, is er een rode draad te vinden in al die berichten: waar gaat het mis, bij het product of is het een menselijke fout?

Wat gaat er fout? En vooral: bij wie?

De vragen die wij dagelijks krijgen zouden bijna niet meer divers kunnen zijn. “Waarom geeft mijn dressing vlekken?”, “Mijn wax is heel moeilijk uit te poetsen!”, “Ik krijg die bruine vlekjes niet van mijn velgen af?”, “Wat is het allerbeste product op de wereld?” en vooral: “Hoe kom ik van die krassen af?”. De mooiste die wij met regelmaat krijgen blijft: “Ik heb mijn auto laten detailen/polijsten en na een paar maanden wasstraat zitten overal krassen in. Hoe kan dit?”.
Voor ons is het natuurlijk makkelijk praten. Wij zitten in dit wereldje en hebben veel tijd en energie gestoken in het ontdekken en leren. Wij weten dus dat de wasstraat een garantie geeft op krassen. Of dat je wax flinterdun moet aanbrengen en dat die bruine vlekjes teer of vliegroest is. Maar onze klanten hebben deze kennis niet en vertrouwen op ons om ze verder te helpen. En dat is niet altijd even simpel! Want, wat gaat er nou eigenlijk echt fout? En gaat het mis in het product, of bij degene die het gebruikt?

Verkeerd gebruik = verkeerd resultaat

Om de alinea hierboven uit te leggen gebruiken we graag een voorbeeld: stel dat je een theelepel gebruikt om een schroef los te draaien. De schroef zit zo vast dat je redelijk wat kracht moet zetten. Hierdoor buigt de theelepel om. Ga je dan terug naar de winkel om te klagen dat je geen schroeven los kunt draaien met deze theelepel?
Ander voorbeeld: je bent met een stuk hout bezig waar een spijker in zit. Die spijker moet erin blijven zitten. Helaas komt de spijker toch een stukje los, dus moet je die er even terug in slaan. Je hebt geen hamer bij de hand, maar wel een grote bahco. Omdat je geen zin hebt om helemaal naar de schuur te lopen, pak je die bahco en ram je op de spijker. Hierdoor breekt de stelschroef van de bahco af en is deze nu onbruikbaar. Ga je nu terug naar de winkel om te klagen dat je deze bahco niet kunt gebruiken als hamer?
Denk nu eens aan waxen zonder eerst te kleien? Of je leer grondig reinigen zonder het daarna weer te beschermen?

Uiteraard weten onze klanten wel dat een theelepel geen schroevendraaier is, en dat een bahco geen hamer is. Maar toch komt het dagelijks voor dat we ontdekken dat klanten niet goed begrijpen hoe een product gebruikt moet worden. Men smeer de wax zo dik over de lak, dat het lijkt alsof de auto onder de zonnebrandcreme zit. Of men probeert de ramen te wassen in de brandende, zomerse zon. Soms krijgen we zelfs e-mails met foto’s waarop iemand polijstmiddel probeer te verwerken met een oude blouse, of versleten T-shirt. Een ander bekend foutje is het polijsten zonder eerst goed te wassen, te kleien en te verontreinigen.
De klacht die wij dan krijgen is dat het product niet goed werkt, of dat het product veel moeilijker is dan wij beschrijven in onze teksten. Helaas zijn dit typische situaties waarin de fout niet ligt bij het product, maar bij de gebruiker. Een blouse of T-shirt is geen degelijke doek om mee aan te brengen of uit te poetsen. Wax hoort flinterdun aangebracht te worden, je moet nooit in de brandende zon werken en WD40 heeft niks te zoeken in de buurt van een auto tenzij een boutje vast zit.

Ja joh, schuif het maar af op een ander

Dat is niet de bedoeling. Wij vertellen onze klanten niet zomaar dat ze iets fout doen. In elke reactie proberen wij uit te leggen waar het mis gaat, waarom dit mis gaat en hoe het dan zou moeten gaan. Ook schrijven wij elke week een nieuwe blog waarin we uitleggen hoe producten werken, waarom je niet in de brandende zon moet werken en diverse tips die helpen om een beter resultaat te krijgen. Wij schuiven het dus niet af op een ander, wij proberen onze klanten te trainen en te onderwijzen. Met wat meer kennis en begrip wordt het een stuk makkelijker om een beter resultaat te behalen. Vertelt een klant dat zijn wax niet goed werkt op zijn voorruit, dan leggen we uit waarom een wax ook niet geschikt is voor glas en welk product hier wel specifiek voor gemaakt is. Stuurt de klant een foto van vlekjes omdat diegene zijn auto wel gewassen heeft, maar daarna niet heeft afgespoeld en ook niet afgedroogd. Dan leggen wij uit waarom je wel hoort af te spoelen en wel hoort af te drogen. Onze blog barst van de handige tips, en anders hebben we nog ruim 500 Engelstalige artikelen op DetailingWiki staan of een Pro Detailer Magazine met directe tips van de professionals.
De enige enorme fout die wij niet weg kunnen halen bij onze klanten is de gedachte dat het easy-peasy is om de hele wagen van roestbak om te toveren naar glimmende diamant.

Ok, vertel eens iets meer over de #1 fout die gemaakt wordt

Wanneer je gaat Googlen naar auto’s polijsten, het correct wassen met 2 emmers of iets anders dat te maken heeft met detailen, dan wordt het vaak verteld alsof het rete-simpel is om de hele auto om te toveren in een glimmende diamant. Zelfs als je kijkt naar de verknipte reclames van Lidl of Aldi over hun magisch W5 polijstsetje, dan lijkt het alsof dat piepkleine kitje voldoende is om de hele auto om te toveren naar “beter dan nieuw”. Alsof je naar buiten loopt met een doek, wat polijstmiddel en een biertje en dat je je hele wagen gedaan hebt voordat het flesje bier leeg is.
Dat werkt zo niet. Voordat je gaat polijsten moet je wassen, kleien, eventueel chemisch reinigen (fallout remover, teer verwijderaar etc) en de lak goed drogen. Op dit punt ben je al meerdere uren verder. Vervolgens ga je alle plastic delen netjes afplakken en de lak goed inspecteren om te bepalen waar de grootste imperfecties zitten. Als laatste doe je een testspot met een polijstpad en polijstmiddel waarvan jij denkt dat het voldoende is. Dit neem je goed af en je ontvet de lak om te beoordelen of je het gewenste resultaat hebt gehaald. Nu ben je wederom al een paar uurtjes verder. Nu kun je eindelijk stukje voor stukje de hele auto gaan polijsten, wat je meestal in 2 of 3 stappen moet doen. Het volledig polijsten van een auto kan makkelijk een hele dag kosten.
Als je het bovenstaande leest, hoe groot acht je de kans dat een klant tevreden is over zijn resultaat wanneer hij naar buiten loopt, naar zijn stoffige, vieze auto, en verwacht binnen 10 minuten een glimmende diamant op de stoep te hebben staan? Tevens begrijpen we dat het bovenstaande afschrikt, maar het is absoluut de moeite waard wanneer je maandenlang uit het raam kijkt en de buurman ziet staren naar jouw glimmende bak, terwijl zijn nieuwe lease-wagen staat weg te stoffen.

Gratis verzending in NL

Op bestellingen boven € 50,-

Voor 17 uur* besteld

dezelfde dag verzonden

We ship Europe-wide

Just ask us for a quote

Van fanaten, voor fanaten

Ons team staat voor je klaar

× Chat met ons via Whatsapp