Zelfs de beste chauffeur kan weleens een moment hebben waarbij niet goed opgelet wordt en de velgen iets te dicht bij de stoeprand komen. Je hoort het knarsen en je weet dat de rand van je velg nu naar de mallemoeren is. Velgen repareren is goed mogelijk, maar niet iedereen weet hoeveel mogelijk is en hoe dit in zijn werk gaat. Wil jij je velgen weer als nieuw hebben? Lees dan snel verder.
Inhoud
Wat voor schade laat je op je velgen repareren?
Velgen hebben in hun leven redelijk wat te verduren. Zo wordt het blootgesteld aan een hoop verschillende soorten vuil, zuren, biologisch materiaal, roet, olie en nog veel meer. Tijdens het rijden wordt een velg warm en koelt weer af, wat zowel effect heeft op het materiaal als op de lak. Ook takjes, steentje en stoepranden kunnen voor schade zorgen, waarbij die laatste één van de meest voorkomende is. Even niet goed opletten en je hebt een lelijke beschadiging op de rand van je velg… Heel erg jammer!
Ook monteurs zijn een risico. Een gemiddelde automonteur is niet altijd even zorgvuldig, en de zogenaamde “bandenspecialisten” die hun slagmoersleutel op standje MAX hebben staan, zijn ook een kopzorg. Deze zogenaamde auto-liefhebbers (vele vallen eerder onder “rauwdouwers” en “lompe klompen”) schijnen nog weleens te denken dat de lak van een auto (of die van velgen) onverwoestbaar is. Waardoor er vrij lomp mee omgegaan wordt. Een keertje met een stuk gereedschap tegen de lak aan botsen is niets bijzonders. Ook die slagmoersleutel wordt met bout en al in de velg geduwd en op vol vermogen vast gedraaid. Als die rond moerdop 1x tegen de rand ketst heb je daar toch een lelijke plek zitten die er niet meer uit gaat.
Waarom is velgen repareren een kunst apart
Niet iedereen kan zomaar een velg herstellen en weer schitterend krijgen. Dit heeft deels te maken met de kwaliteit van het resultaat (grotendeels cosmetisch) en de prestaties van de velg (grotendeels technisch). Een velg moet natuurlijk een bepaalde functie vervullen, terwijl het ook een cosmetische toevoeging is op de auto. Een goede velgenreparateur kan beide eigenschappen perfect met elkaar mengen.
Velgen herstellen: cosmetisch aspect
Velgen voegen heel veel toe aan een auto. Zoals schoenen de man maken, zo kunnen velgen de auto maken. Maatje groter, lichtere kleur lak, andere vormgeving of bepaalde accenten, het kan aardig wat invloed hebben op het totaalplaatje van een auto. De velgen moeten dan wel nagenoeg perfect gespoten zijn. Geen oneffenheden, geen vlekken, vloeiende en strakke lijnen, geen druipers in de lak, geen kleurverschillen etc. Zelfs met je neus er recht bovenop moet je geen imperfecties kunnen vinden. Dat is niet simpel. De oude en beschadigde velg heeft natuurlijk al wat slijtage, en die slijtage kan ervoor zorgen dat schade eerst hersteld moet worden. Diepe stoeprandschade moet worden gelast, een diepe kras op de voorkant moet uit het metaal geschuurd worden, de oude lak moet volledig verwijderd worden en alles moet op zo’n manier gespoten worden dat het absoluut vlekkeloos is, zelfs al zijn de randjes en vormen nog zo moeilijk. Heb je velgen met CNC afgesneden randen, dan moet dit ook hersteld worden. Kortom, niet iets dat je thuis even in je garage doet.
Velgen herstellen: technisch aspect
Naar de mooie looks, hebben velgen een belangrijke functie. Ze verbinden de auto met de banden die het contact met de weg houden. Ze draaien rond met grote snelheid en krijgen zeer hoge krachten te verduren in bochten of op drempels. Een velg moet hierdoor perfect recht zijn, absoluut naadloos gebalanceerd worden en een stabiele verbinding leggen tussen de auto en de weg. Tijdens het gebruik worden ze heet en weer koud, smerig, nat en weer droog. De wind raast erlangs en erdoorheen en de eerste spetters van de smerigheid op de weg beginnen meestal op de velgen. Desondanks moeten ze feilloos hun werk blijven doen en de auto kaarsrecht en koersvast houden. Geen trillingen, geen lekkages, geen scheuren en geen vervorming.
Om dit te garanderen moet de velg in topstaat zijn, iets waar je een getraind oog en de kennis van een vakman voor nodig hebt om goed in te schatten. Ook bij het herstellen van de schade of imperfecties is apparaat nodig waar jarenlange training voor nodig is, in combinatie met een scherp oog en een uitstekende kennis van het materiaal en de machine. Wederom niet iets dat een beginner zomaar even doet.
Stoeprandschade herstellen
Stoeprandschade is wellicht één van de meest voorkomende beschadigingen die op velgen voor komt. Je let heel even niet op en komt te dicht bij de stoeprand. De rand van je velg schuurt tegen de stenen rand en je hoort het knarsen van het metaal van je velg tegen de stenen rand. Met een lijkbleek gezicht ga je kijken en je ziet hoe de hele rand van je velg eraf geschaafd is. Het metaal is in orde, de band is ook prima in orde (die kunnen dat allemaal prima hebben), maar de lak op je velg is onherstelbaar naar de kl*te. Als 1 velg van de auto beschadigd is baal je, maar misschien is dit nog niet erg genoeg om de velg te laten herstellen. Als de rest ook beschadigingen heeft, ga je waarschijnlijk toch naar de spuiter.
Bij de velgenreparateur wordt de schade uitgebreid bekeken. Soms moet een stuk gelast worden of is het voldoende om de rand af te draaien. Nadat de velg ontdaan is van de lak, wordt de reparatie uitgevoerd. Sommige velgen zijn ook niet meer helemaal recht, wat opgelost kan worden door de velg te “richten”. Hiermee wordt de velg weer kaarsrecht gemaakt. Bij het lassen wordt er een stukje metaal op de beschadiging gelast dat daarna weer in de juist vorm wordt geschuurd, zodat je er niets van ziet. Bij het afdraaien wordt een zeer dure en unieke CNC machine gebruikt die microscopische hoeveelheden materiaal van de velg kan afslijpen. Dit kan zo ontzettend nauwkeurig dat een vorm uitgeslepen kan worden dat 1 tiende de dikte van een mensenhaar heeft. Dit is een stuk nauwkeuriger dan onze mensenogen überhaupt kunnen zien.
Waar kan ik mijn velgen laten repareren?
Er zijn voldoende spuiters in Nederland te vinden. Sterker nog, wij keken voor de grap even op Marktplaats en zagen daar een hele stapel amateurs die in hun schuurtje velgen menen te kunnen repareren. Sommige daarvan toonde (met misplaatste trots) foto’s waarvan het moeilijk voor te stellen is dat ze ooit een klant scoren. Wij, als detailers zijn perfectionisten. Wij gaan niet voor mainstream, wij gaan niet voor “okay” en wij gaan niet voor “goedkoop”. Het enige waar wij voor willen gaan is “f*cking WOW”. Al zou je er met een microscoop boven gaan hangen, dan nog moet je mond open vallen en je onder de indruk zijn. Dat is precies de houding waarmee een detailer zich onderscheid van een standaard poetsertje. It’s all in de details.
In onze zoektocht naar de beste velgen-hersteller hebben wij meerdere partijen gesproken en meerdere collega’s gevraagd naar aanraders. Vooral de meest kritische collega’s zijn natuurlijk van belang, want deze hebben net zo’n absurd hoge eisen die wij hebben. Onderaan de streep was er steeds 1 naam die terug bleef komen. Sloot Autogroep in Zundert. Het velgherstel gedeelte is te vinden onder de vlag van “Erno Sloot Velgenherstel“, waar het de missie is om de beste velgenreparateur van Nederland en België te blijven. Een groot voordeel van dit bedrijf is dat een deel van het moederbedrijf zich bezig houdt met reparatie, herstel en detailing terwijl het andere deel zich exclusief richt op velgen. Men kan hier dus terecht voor de gehele auto, of enkel de velgen. Omdat Sloot zeer goed begrijpt hoe belangrijk de kleinste details zijn ligt het niveau en de kwaliteit van de zorg een stuk hoger dan bij de meeste andere bedrijven. Heb je alsnog twijfels? Laat het ze weten en er wordt alles aan gedaan om die twijfel weg te nemen.
Wat kost velgen reparatie of herstel en opnieuw spuiten?
De prijzen voor het herstellen, repareren en opnieuw spuiten van de velgen is afhankelijk van enkele factoren. Hoe erg is de schade? Hoe is de afwerking? wat is er nodig om de velgen weer in absolute perfecte staat te krijgen? En zijn er eventueel speciale wensen waar men rekening mee moet houden? Dit kunnen factoren zijn die de prijs veranderen. Wat de prijs precies wordt, zal vooraf duidelijk en transparant met je besproken worden. Desondanks kan er wel een grof getal genoemd worden zodat je weet waar je rekening mee moet houden. Per velg zit je waarschijnlijk tussen de € 150,- en € 200,- (incl btw). Hierbij wordt de velg nagekeken, schade hersteld en eventueel reparatie uitgevoerd. Hierna wordt de velg opnieuw gespoten of gepoedercoat in de kleur van je wensen. De velg wordt uiteindelijk gebalanceerd en voor een kleine meerprijs worden (nieuwe) banden gemonteerd. Indien gewenst kan men de velgen ook meteen behandelen met een coating (kleine meerprijs) zodat ze minder snel vies worden en ontzettend simpel te wassen zijn, al helemaal met een goede velgenreiniger. Jouw velgen worden dus kant en klaar geleverd en kunnen direct onder de auto geplaatst worden. Kan het goedkoper? Misschien wel, maar als je kwaliteit en prijs gaat vergelijken zul je geen gelijke vinden.