Als je ooit een tweedehands auto gekocht hebt (wat voor bijna iedereen geldt), dan heb je vaak zat de afweging moeten maken of je filtert op auto’s met een lage KM-stand, of juist eentje van een jonge leeftijd. Welke weegt zwaarder en voor welke kun je beter kiezen?
Inhoud
Waarom zou het uitmaken? Kilometerstand of leeftijd
Laten we even vooraan beginnen: wij zijn Car Care Nederland. Wij zijn fanatiekelingen in het behoud, hersteld, reconditionering en optimaliseren van voertuigen. Oftewel: we like it clean! Dus voor ons is het wat minder cruciaal hoe de auto mechanisch eraan toe is. In deze blog lees je dus voornamelijk hoe het zit met de cosmetische stand van zaken. Wil je weten hoe de auto er mechanisch aan toe is? Dan kun je beter Googlen naar “aankoop keuring”. Er zijn zat garages die je daarmee kunnen helpen.
Het hele euvel waarom dit onderwerp een lastige keuze is, komt door 2 verschillende soorten slijtage. Aan de ene kant staat het exterieur bloot aan kilometers aan snelweg, stof, rommel en andere rotzooi. Aan de andere kant staat het exterieur bloot aan jaren van harde brandende zon, ijzige sneeuw, bladeren en weet-ik-veel-wattes dat in al die jaren kan gebeuren.
Auto’s met een hoge leeftijd
Auto’s staan het hele jaar bloot aan diverse omstandigheden. In de herfst is het nattigheid en de vallende bladeren, in de winter is het kou, sneeuw en misschien strooizout. De lente bevat vooral stuifmeel, saharazand en bladeren van vroege bloeiers, terwijl je in de zomer meer te maken hebt met brandende zon, hoge temperaturen en eventueel wat opgedroogd regenwater. Dit allemaal zorgt voor slijtage aan de lak in de vorm van chemische verontreiniging, oxidatie en de opeenstapeling van contaminatie op het exterieur.
Ondanks dat je natuurlijk bij elke wasbeurt je best doet, is er altijd vuil dat lastiger te verwijderen is. Denk aan mosvorming, viezigheid dat in kleine kiertjes en gaten is gekomen of zelfs bladeren die op een plek komen waar je niet makkelijk bij kunt.
Dit betekent dat je periodiek wat meer werk in de wagen moet steken om te compenseren voor al die maanden van viezigheid. Als de vorige eigenaar dit niet heeft gedaan, zul je een flink karwei hebben aan die eerste grote beurt. Als ze dit wel hebben gedaan is het vaak de vraag hoe uitgebreid zijn geweest in de hoekjes die je niet zo duidelijk ziet.
Vergeet niet dat zelfs een auto die in de garage staat nog altijd last kan hebben van roestvorming, oxidatie (dat gebeurt gewoon, kun je niets aan doen) en zelfs het risico dat iemand langs de auto loopt met een tas die over de lak wrijft.
Polijsten
Auto’s met een hoge kilometerstand
Rijdende auto’s staan bloot aan heel andere viezigheid dan een wagen die vooral stil staat. Er ligt een hoop rommel op het wegdek dat door de auto’s voor je omhoog geworpen worden. Jij rijdt door die vieze mist heen. Als het regent spat deze viezigheid ook lekker op, wat daarna weer opdroogt op het exterieur van je voertuig. Elk seizoen heeft z’n eigen viezigheden waar je mee in aanraking komt tijdens al die vele kilometers die gemaakt zijn. Denk alleen maar eens aan de hoeveelheid dode insecten die op de voorbumpers geplakt zitten.
Daarnaast is er ook nog de extra uitlaatgassen bij de achterbumper, de grote hoeveelheid remstof en de takjes of steentjes die tegen je lak zijn gekomen. Steenslag is zeer lastig te voorkomen en de kans is klein dat je geen enkele beschadiging hebt na al die kilometers.
Uiteraard kun je een verkoper treffen die zijn wagen heel goed bijhoudt, maar er zijn nou eenmaal minder poets-fanaten dan wasstraat-liefhebbers. Er zijn zelfs nog veel meer mensen die zeggen dat ze hun auto zelden tot nooit wassen.
Decontaminatie
Even samenvatten tussen de vele kilometers of de hoge leeftijd
In principe kun je een lijstje maken met nadelen van beide situaties:
Hoge kilometerstand | Hoge leeftijd | ||
---|---|---|---|
Nadelen | Oplossing | Nadelen | Oplossing |
Kans op steenslag | Spotrepair | Oxidatie | Polijstmiddel |
Veel remstof | Fallout remover | Krassen | Polijstmiddel |
Dode insecten | Sterke reiniger | Kans op deukjes | Uit laten deuken |
Kans op wisserstrepen | Glas polijstmiddel | Vegen of strepen op de lak | Polijstmiddel |
Beschadiging voorkant | Opnieuw spuiten | Dunne lak van het polijsten | Opnieuw spuiten |
Versleten stuur/interieur | Vervangen | Versleten rubbers | Vervangen |
Uiteindelijk is het een lastige keuze. Als je puur kijkt naar de kosten, dan is de wagen met de hoge kilometerstand het grootste risico. Spuiten is namelijk erg duur en er is minder kans dat je dit zelf kunt doen. Een wagen met een hoge leeftijd kan eventueel extra werk kosten om in topstaat te krijgen, maar dat kost jou alleen vrije tijd. Als je dit bericht zit te lezen is de kans groot dat je dat al wat minder erg vind en dat je een poetsfanaat bent zoals wij. Bovendien is een zeer uitgebreide poetsbeurt goedkoper dan delen opnieuw laten spuiten. Enkel het vervangen van bepaalde onderdelen kan wat duurder of moeilijker zijn.
Het is dus een lastige keus, maar zeggen dat je het beste kunt kiezen voor: een auto met een hoge leeftijd.
Wat je niet mag vergeten:
Zoals we in de eerste alinea al zeggen zijn wij poetsers. Geen monteurs, maar cleanfreaks. Uiteraard moet je ook letten op de bekende zaken zoals: roestvorming, servicebeurten, hoe staat het met de koppakking of koppelingsplaat en veel meer. Dus doe je huiswerk over de technische, mechanische en zelfs elektrische staat van het voertuig. Je zult echt de eerste niet zijn die dit verkeerd inschat en veel onkosten krijgt op de korte termijn. Wanneer de specialist je een goed oordeel heeft gegeven over de staat van het voertuig, dan kun je gaan kijken/letten op de staat van het cosmetische deel. Want je wil wel kunnen pronken met je nieuwe wagen! Dit advies geldt voor motoren, brommers, quads, campers, caravan, bussen, vrachtwagens… nou ja, je snapt het wel…