Wij weten zeker dat jullie dit weleens vergeten!

Onderhoud aan een auto kan redelijk wat werk zijn. Niet alleen het wassen, kleien, polijsten en dergelijke. Maar ook het technisch onderhoud zoals verse motorolie, bandenspanning controleren, alle vloeistoffen bijvullen en al het andere reguliere werk. Daarom is het ook niet vreemd dat je af en toe wat vergeet. Maar wij weten zeker dat jullie deze punten bijna altijd vergeten!

Lube up

Tijdens het schoonmaken van deur-sponningen en de motorruimte wordt vaak vergeten dat je hiermee ook vet kunt verwijderen van plekken die juist wel gesmeerd moeten worden. Denk hierbij aan scharnieren en de metalen deurvastzetter aan de scharnierende kant van de deur. Gebruik hiervoor geen kruipolie, want dit geeft te weinig smering. Het beste kun je een transparante smeerolie op siliconen-basis gebruiken. Deze is beter bestand tegen regen, heeft een lagere zuurgraad (tast de lak en het metaal niet aan) en druipt niet.

Droog, droogst, kurkdroge rubbers

Droge rubbers zijn happy rubbers. Na het wassen droog je de auto af en hierbij is het ook van belang dat je de rubbers goed droog maakt. Hoe maak je rubbers weer als nieuw kunnen zorgen voor plakkende deuren wanneer het flink koud is geweest. Je kunt je rubbers insmeren met een dressing op siliconen-basis om te voorkomen dat ze uitdrogen en gaan scheuren. Smeer ze dan licht in met dressing, laat het een half uurtje intrekken met de deuren open en neem ze hierna goed af. Veeg ze desnoods af met een vochtige doek om al het residu weg te vegen. Anders heb je kans dat er residu op de lak van de deur komt als je deze dicht doet, wat voor vlekken kan zorgen.

Ramen open en… niet cruisen maar cleanen

Het bovenste deel van je zijramen schuift ongeveer een centimeter in de rubbers van je deur. Hierdoor sluit het goed af en krijg je geen regen (of wind) binnen. Maar het nadeel is dat hier makkelijk vuil op kan bouwen. Dit zorgt voor slijtage aan je rubbers en kan krassen maken op dat stukje van je ruit. Pak een oud bankpasje (eentje die je niet meer nodig hebt) en vouw hier een microfiber doek overheen. Spuit hier een paar pufjes APC op en duw hem flink in het rubber waar normaal je ruit in schuift. Beweeg de doek nu naar links en rechts door het rubber om het schoon te maken. Zodra het allemaal schoon is pak je een tweede doek waar je alleen wat water op spuit. Hiermee ga je nog een keer door de rubbers om de resten van de APC af te nemen. Laat het nu even goed drogen (ongeveer een uurtje op een mooie dag) en voila. Nu je ramen toch naar beneden zijn, kun je meteen dat bovenste stukje van je ruit even schoonmaken. Weer een puntje op de I gezet.

Snowfoam spoelen zonder snowfoam

Na het snowfoamen leg je de foam gun weg, zet je het gewone opzetstuk erop en ga je de auto weer afspoelen. Eigenlijk zou je daarna (of ervoor) de foamlans door moeten spoelen met schoon water. Maar dat vergeet je makkelijk als je met je hoofd alweer bij de volgende stappen zit. Wij horen regelmatig dat klanten vergeten hun foam gun door te spoelen, wat meestal de reden is waarom het filter verstopt is geraakt. Zeepresten drogen op in het filter en worden hard. Iedere keer dat dit gebeurt gaat het filter verder dicht zitten en wordt het schuim van je foam gun minder foamig met een slappere straal. Onderhoud = behoud, dus spoel na gebruik je foam gun uitgebreid door met schoon water zodat al het zeep residu weg is gespoeld.
Om je een idee te geven, wij gebruiken onze foam gun zo’n 2 tot 3x per week en wij gebruiken al meer dan een jaar hetzelfde filter.

Wel dressing, niet reinigen

Bij dressing denk je misschien eerst aan salade, en dat is prima want daar kunnen we een metafoor van maken :). Bij een salade spoel je ook eerst alles schoon voor je het samen in een schaal doet en er een druppeltje dressing bij doet. Bij je banden is het ook een stuk beter om dit te doen, maar wordt toch veel vergeten. Eigenlijk zou je (ongeveer) om de maand je banden eens goed schoon moeten maken. Deze worden namelijk ook vies en worden niet schoon genoeg van alleen een vlugge veeg met wat autoshampoo. Hiervoor heb je iets nodig zoals Release the Grease. Hoe schonen je banden zijn, hoe beter de dressing blijft zitten. Daarnaast (en ja, we gaan ons weer herhalen): onderhoud = behoud. Goed verzorgde bandjes krijgen minder snel scheuren en slijtage plekken.

Ha, ik doe ze allemaal op de juiste manier! Lekker puh!

Echt waar? Want zelfs wij vergeten weleens iets. Maar als je ze allemaal al doet, dan is dat heel goed van je. Het is ook niet erg als je een keer iets vergeet, maar hoe meer je ermee bezig bent hoe groter de kans dat het een automatisme wordt. Dus er is niks om je voor te schamen, het zijn hooguit verbeterpuntjes waar je eventueel op kunt letten in de toekomst.
En, wij weten ook wel dat “onderhoud = behoud” klinkt als een suffe opa die zijn kleinkinderen advies geeft over iets waar de kleinkinderen geen interesse in hebben. Maar er zit wel een kern van waarheid in. Het bespaard geld, je leert jezelf wat uitgebreider aan de slag te gaan, meer zekerheid dat je tools altijd voor je klaar staan en goede resultaten blijven gegarandeerd.

Gratis verzending in NL

Op bestellingen boven € 50,-

Voor 17 uur* besteld

dezelfde dag verzonden

We ship Europe-wide

Just ask us for a quote

Van fanaten, voor fanaten

Ons team staat voor je klaar