De stappen van autodetailen en de producten per stap

De stappen van autodetailen en de producten per stap

Wanneer je begint met “autodetailen” is het soms lastig om precies te begrijpen wat je nou wanneer gebruikt. Waar is die dressing voor, wanneer gebruik je die velgenreiniger en op welk moment kun je gaan polijsten? Desondanks is het detailen in 5 overzichtelijke processen verdeeld. Het voordeel hiervan is dat je redelijk makkelijk inzichtelijk kunt maken welke taakjes of producten je op welk moment nodig hebt.

1. Wassen

Het wassen van de auto is de eerste stap waar je vrijwel altijd mee begint. Tijdens het wassen is je doel om het vuil op een veilige manier te verplaatsen van het voertuig naar een emmer water (of een afvoerputje). Dit kan op enkele verschillende manieren en met meerdere verschillende producten. Zelfs als je de auto uitgebreid gaat polijsten en bescherming is het cruciaal dat je lak eerst uitstekend gereinigd wordt. De stap “wassen” komt in vrijwel elk plan van aanpak voor.

Enkele producten die je tijdens het wassen gebruikt:

  • Emmers
  • Washmitt of washpad
  • Shampoo
  • Droogdoek
  • Snowfoam
  • Foamlans
  • Stofzuiger
  • Blower
  • Hogedruk reiniger
  • Tuinslang

Auto wassen

2. Diep reinigen

Nadat het voertuig gewassen is, is het grootste deel van het vuil weg. Maar de oppervlaktes zijn nog niet 100% brandschoon. Een heel klein deel van het vuil hecht zich sterker aan de ondergrond dan de shampoo is. Ook versleten lagen van coating, wax of sealant kun je nu zien als “vuil”. Deze ongewenste deeltjes noemen we “contaminatie” (duur woord voor: vervuiling). Tijdens het diep reinigen ga je decontamineren. Het doel is dat de oppervlaktes hierna 99% schoon zijn. (100% is soms niet helemaal mogelijk).

Enkele producten die je tijdens het diep reinigen gebruikt:

  • Klei
  • Kleiglijmiddel (claylube)
  • Traffic film remover
  • All purpose cleaner
  • Borstels en kwasten
  • Degreaser
  • Tar and glue remover
  • Fallout remover (vliegroest verwijderaar)
  • Nat/droog zuiger (ook wel tapijtreiniger genoemd)
  • Leer reiniger
  • Velgenreiniger

Decontaminatie

3. Polijsten

Tijdens het polijsten ga je de lak “corrigeren”, dit wordt ook weleens “reconditioneren” genoemd. Door het polijstmiddel over het oppervlak te bewegen haal je een flinterdun laagje van het oppervlak weg. Het gaat hier om enkele micron per keer. Door net zoveel van het materiaal weg te halen, als dat de imperfectie diep is, eindig je met een perfect plat en glad oppervlak. Je begint met uitproberen hoe grof je polijstmiddel moet zijn, daarna ga je (indien nodig) afbouwen tot het meest fijne polijstmiddel. Tijdens het polijsten wordt de laatste 1% van vuil verwijderd, wordt oxidatie in de toplaag “weggeschuurd” en wordt de oude laag bescherming (wat er nog van over is) volledig verwijderd. Na het polijst moet het residue uitgebreid verwijderd worden, hiervoor kun je bijvoorbeeld IPA gebruiken. Na afloop heb je een perfect glad, plat en strak oppervlak dat nagenoeg 100% schoon is. Voordat je gaat polijsten (stap 3) mag je stap 2 eigenlijk niet overslaan. Het is erg belangrijk dat je lak zo schoon mogelijk is vóórdat je begint met polijsten.

Enkele producten die je tijdens het polijsten gebruikt:

  • Polijstmiddel (verschillende groftes)
  • Polijstpads (verschillende groftes, materialen en diameters)
  • Polijstmachine
  • Hand-polijstpads
  • IPA (of vergelijkbaar)
  • Microfiber doek(en)
  • Lampje (om de krassen mee te zoeken)
  • Verlengsnoer
  • Kruk/stoel voor de lage panelen
  • Afplaktape
  • Pre-wax cleaner
  • Textiel coating

Polijsten

4. Beschermen

Wanneer het oppervlak schoon of gepolijst is, kun je deze opnieuw beschermen tegen de elementen. Dankzij deze bescherming hecht vuil zich minder makkelijk, wordt het wassen makkelijker gemaakt, hebben chemicaliën minder effect en wordt er meestal glans en diepte toegevoegd aan de lak. Ondanks dat de meeste vormen van beschermen een positief effect hebben op de glans van het oppervlak, is het vooral het polijsten dat het grootste verschil maakt. Polijsten kan al snel 80% tot 90% effect hebben, waarbij de vorm van bescherming hooguit 10% tot 20% toevoegt.
Bij bescherming is de vuistregel: hoe meer werk (en voorbereiding) het kost om het oppervlak voor te bereiden, des te langer is de bescherming en des te hoger zijn de kosten. Houdt er wel rekening mee dat betere/langdurigere bescherming doorgaans ook meer kennis en ervaring vereist om het beste resultaat te halen.

Enkele producten die je tijdens het beschermen gebruikt:

  • Applicator(s)
  • Wax
  • Sealant
  • Coating
  • Microfiber doek(en)
  • Quick detailer
  • Suede microvezel doek(en)
  • Zeer fijne polijstpad (om machinaal wax mee aan te brengen)
  • Polijstmachine
  • Leer sealant

Lakbescherming

5. Onderhouden

Nadat de auto gewassen of gepolijst is, wil je het behaalde effect natuurlijk zo lang mogelijk vasthouden. Je hebt hier veel tijd, geld en/of moeite in gestoken. Het zou natuurlijk zonde zijn als je auto er na een paar weken uitziet alsof er nooit naar omgekeken is/wordt. Tijdens het onderhouden ben je niet zozeer bezig met reinigen, maar ben je bezig met het behouden van het behaalde resultaat. Denk hierbij aan rubbers en plastic dat mooi zwart blijft, ramen die helder schoon blijven, wax die op tijd een boost krijgt om langer mee te gaan en eventueel een lekker geurtje voor in de auto.

Enkele producten die je tijdens het onderhouden gebruikt:

Interieur en onderhoud

Welke stappen gebruik je wanneer

Hierboven heb je nu gelezen welke stappen er zijn. Maar welke stappen gebruik je nou op welk moment? Want je gaat natuurlijk niet elke week alle 5 de stappen doorlopen. Dat zou wel heel erg zijn ;). Voor de wekelijkse was gebruik je natuurlijk andere stappen dan wanneer je het jaarlijks onderhoud doet. Dus hebben wij hieronder onze kijk op deze stappen uitgewerkt.

De wekelijkse was

Voor de wekelijkse was is het meestal voldoende om stap 1 en stap 5 te gebruiken. Hiermee verwijder je het ergste vuil en help je om die glanzende look vast te houden. De andere stappen zouden nodig moeten zijn. Je zou eventueel een keertje het interieur erbij kunnen pakken, waardoor je een klein beetje van stap 5 gaat doen.

Uitgebreide kwartaal wasbeurt

Elke 3 maanden is het handig om iets uitgebreider te werk te gaan. Het vuil heeft zich toch een beetje opgestapeld, je wax is versleten en je rubbers kunnen wel een boost gebruiken. Ons advies is om stap 1, een lichte versie van stap 2, eventueel stap 4 en stap 5 te doen. Stap 2 en stap 4 zijn afhankelijk van hoe erg de staat van het voertuig is. Was en sealants zullen waarschijnlijk vervangen moeten worden nu. Een coating kan er nog wel een tijdje tegenaan, maar wil misschien nog wel een laagje Quick Detailer krijgen.

Halfjaarlijkse opknappen

Als je elke 6 maanden iets uitgebreider te werk gaat, stapelt het vuil zich niet op, blijft je wekelijkse was makkelijk en blijft die bolide er netjes en strak uit zien. Ons advies hierbij is om stap 1, stap 2, stap 4 en stap 5 te doorlopen. In sommige gevallen zou je nog een heel licht polijstmiddel (stap 3) kunnen gebruiken. Maar je kunt dit ook even uitstellen tot de jaarlijkse aanpakker.

Jaarlijkse aanpakker

Bij de jaarlijkse aanpakker begin je eigenlijk weer opnieuw. Je brengt de lak weer helemaal in orde, hersteld alle slijtage van het afgelopen jaar en maakt elke paneel weer als nieuw. Dankzij jouw goede onderhoud van de afgelopen 12 maanden is het niet zoveel werk en hoef je ook niet uitgebreid (of grof) te gaan polijsten. Gewoon even een opknapbeurt. Hiervoor raden wij aan om stap 1, stap 2, stap 3, stap 4 en stap 5 door te lopen. Oftewel, het hele regime even afgaan. Als je hier goed de tijd voor neemt kun je een verbluffend resultaat neerzetten en kan het voertuig er weer een hele tijd tegenaan.

Gratis verzending in NL

Op bestellingen boven € 50,-

Voor 17 uur* besteld

dezelfde dag verzonden

We ship Europe-wide

Just ask us for a quote

Van fanaten, voor fanaten

Ons team staat voor je klaar

×