Hoe breng je wax aan zonder spierpijn te krijgen?

Hoe breng je wax aan zonder met spierpijn te eindigen?

Wanneer je onze blog bijhoudt heb je al heel wat nuttige dingen geleerd, en waarschijnlijk zie je de titel en denk je “dat weet ik al”, maar think again. Het grootste resultaat van wax verkeerd aanbrengen is dat je hard moet wrijven, en toevallig is dat zo’n beetje de meeste feedback/klacht die wij krijgen te horen. Daarom willen we jullie allemaal eens uitleggen hoe je wax moet aanbrengen. Wedden dat je nog wat kunt leren?

Begin bij het begin; hoe werkt wax

Eigenlijk is het principe achter wax redelijk simpel uit te leggen. Het product (de wax) is een combinatie van olieën, was (zoals bijenwas, carnaubawas, montaanwas etc) vervluchtende middelen (zoals terpentine) en enkele polymeren om het product beter te laten presteren. Deze ingredienten zijn zo gecombineerd dat de wax makkelijk aan te brengen is en vloeiend smeert (vooral dankzij de oliën), hij vervolgens geen dagen nodig heeft om uit te harden (vervluchtende middelen) en eindigt in een harde, beschermende laag (de was).
Om dit wat verder toe te lichten hebben we er een mooi lijstje voor:

  • De wax wordt aangebracht met een applicator
  • Vrijwel onmiddelijk vervliegen de vervluchtende middelen (zoals terpentine)
  • De olieën in het recept maakt de wax zacht genoeg om mee te werken, helpt om hem soepeler aan te brengen en voorkomt dat de vervluchtende middelen te snel vervliegen
  • Zodra de vervluchtende middelen ver genoeg zijn verdwenen daalt de verhouding tussen vloeibare delen en vaste delen, waardoor de wax harder wordt
  • De was bindt zich, dankzij het hele process aan de ondergrond en wordt harder, waarbij de olieën zachter blijven
  • Bij een bepaalde hardte kun je de wax “buffen” (uitpoetsen), hierbij veeg je een groot deel van de olieën weg, samen met het bovenste laagje was
  • Door het uitpoetsen blijft er een egale, vlakke laag achter die slechts enkele micron dik is. Dit is een laag was met een klein beetje olieën
  • In de daaropvolgende 48 uur (ongeveer, het verschilt iets per product) verdampen de olieën vrijwel geheel en is de waxlaag op volle sterkte

Wat we voor dit artikel even willen onthouden is het een-na-laatste punt: dat je alle “teveel” aan product wegpoetst bij het “buffen”. Want dit is namelijk precies waar vele de fout in gaan. De regel is: Less is more!!

Autowas

Hoe breng je wax correct aan

Klik op de foto om te vergroten.
Je kunt op deze foto mooi zien hoe lastig het deel te zien is dat al gewaxt is. Dat is precies hoe het hoort.

Zoals je hierboven leest is de beschermende laag die je overhoudt slechts enkele micron dik. Het maakt niet uit hoe dik je de wax erop smeert, de laag wax die zich kan binden aan de lak wordt er niet dikker door. Of je nou een dikke blubberlaag op je lak smeert, of een flinterdun laagje…. de beschermende laag die je na het uitpoetsen overhoudt is nog steeds een paar micron dik. We kunnen het zo vergelijken: of je nou een poetsdoek in een emmer water onderdompelt, of in een badkuip, hij neemt niet meer of minder water op. Dus als je zo min mogelijk product weg wil gooien, zou je een flinterdunne laag willen aanbrengen, liefst eentje van slechts een paar micron. Helaas is dat wel heel erg lastig, dus gaan we voor the-next-best-thing: lekker dun.

Hoe dun moet de laag zijn?

Eigenlijk heel simpel: het moet zo dun zijn dat je in het licht moet kijken om te kunnen zien waar je geweest bent. En dat is vast even wennen, het is namelijk een beetje mens-eigen om te denken dat “meer” gelijk staat aan “beter”. Wat in dit geval dus juist helemaal niet zo is. Dunner is niet alleen makkelijker om uit te poetsen, het zorgt er ook voor dat de wax eerder klaar is om uitgepoetst te worden, waardoor je sneller verder kunt met je werk. Je doek raakt minder vol van “wax-residue” en je armen vallen er niet af nadat je klaar bent.

Applicators

Hoe herken ik dat ik het fout doe?

Aan de linkerkant is veeel te veel wax aangebracht.

Er zijn een paar gevallen waarvan we in 90% van de keren kunnen zeggen dat de wax te dik aangebracht is:

  • De wax is ontzettend lastig om uit te poetsen
    Je hebt OF te lang gewacht met uitpoetsen, OF je hebt het te dik aangebracht. In het ergste geval heb je beide gedaan. Geen zorgen, spuit een beetje QD over het paneel en het wordt alweer wat makkelijker. Kom je er echt niet doorheen? Breng een nieuwe laag wax er overheen aan, dit maakt de eerste laag weer zacht. Poets nu meteen uit en het is weer netjes.
  • Het stof vliegt me om de oren
    Omdat je teveel hebt aangebracht moet je een flinke laag weg poetsen, deze laag eindigt in een stoflaag die in je doek gaat zitten. Je krijgt dan overal kleine klontjes stof waar je aan het poetsen bent. De volgende keer minder aanbrengen en je probleem is opgelost.
  • Ik heb overal witte strepen van opgedroogde wax / het ziet eruit alsof mijn auto met zonnebrand ingesmeerd is
    Ooh nee…. dan heb je echt heeeeeeeeel erg veel te veel aangebracht. Bespaar jezelf heel wat product en een hoop spierpijn door het zo dun mogelijk aan te brengen. Eigenlijk moet je maar amper kunnen zien waar je het aangebracht hebt. Je zult zien dat het dan veeeeeel fijner is om mee te werken terwijl je exact evenveel bescherming overhoudt.

Microvezeldoeken

Hoe is wax om mee te werken als ik alles goed doe?

Als je vroeger “Karate Kid” hebt gezien, dan denk je dat “wax-in, wax-out” een flinke work-out moet zijn. Eentje waar je dikke spierballen van krijgt! (zou Schwarzenegger misschien ook van detailen houden?) Maar dat is eigenlijk helemaal niet waar. Correct aangebrachte wax smeert makkelijk uit, voelt vloeiend en spekglad aan en kun je zo van de lak vegen. Je zou amper op je doek hoeven te drukken om de wax uit te poetsen. Je hebt zo weinig nodig dat die kleine potjes van Dodo Juice (30ml) genoeg is om je auto 3 tot 4 keer mee te waxen (gemiddelde grootte). Stel dat je je auto om de 3 maanden in de wax zet, dan zou je bijna een jaar kunnen doen met 1 klein potje.

Wanneer is de wax klaar om uit te poetsen?

De bovenste streep is klaar om uitgepoetst te worden. De onderste veeg is nog niet klaar.

Terechte vraag, want ook daar gaat het nogal eens mis. En toch is dit simpeler dan je zou denken. Je doet dit aan de hand van de “swipe-test” (“swipen” zoals je ook op je telefoon doet). De swipe-test werkt als volgt:

  • Je brengt de wax aan (lekker dun)
  • De flinterdunne waxlaag wordt langzaam een beetje dof
  • Na een paar minuten pak je een microfiber doek en wikkelt die om je vingertop
  • Maak een lichte veeg (je hoeft niet te drukken) over de lak met de microfiberdoek om je vinger
  • Zie je nu een mooie schone en heldere veeg? Dan is de lak klaar om gebuffd te worden
  • Zie je nu een vettige streep over de lak? Dan is de wax nog niet klaar om gebufd te worden

1 comments

  1. […] dan zou je beter eerst kunnen afplakken zodat je het ongeverfd plastic niet raakt. Je kunt ook onze blog lezen waarin we meer uitleggen over het aanbrengen van wax. Aan de andere kant weten wax-fabrikanten dat dit kan gebeuren en dat het een ongewenst bij-effect […]

Reacties zijn gesloten.

Gratis verzending in NL

Op bestellingen boven € 50,-

Voor 17 uur* besteld

dezelfde dag verzonden

We ship Europe-wide

Just ask us for a quote

Van fanaten, voor fanaten

Ons team staat voor je klaar

×