Hoe worden producten getest, een stukje inzicht

Car Care Nederland staat erom bekend dat wij ons vooral bezig houden met het testen van allerlei producten. Hierdoor kunnen wij een selectie maken van producten die goed presteren en deze in de webshop gooien. Niet alle producten kunnen in de shop terecht komen helaas. Hoe gaat dat testen? Hoe pakken wij dit aan? We geven een korte blik op enkele van deze processen.

Waarom producten testen?

Er zijn veel producten om je auto mee te wassen. Van de producten die je bij de benzinepomp kunt kopen, tot producten die bij Action in de schappen liggen. Maar er zijn ook producten die maar op 1 plek in Nederland gekocht kunnen worden, of producten die zelfs pas gemaakt worden zodra er een koper voor is. De wereld van autopoetsspullen is veel groter dan de meeste consumenten denken. In deze grote collectie zijn slechte producten, goede producten, goedkoper producten en rete-dure producten. Er zijn producten die goedkoop zijn, maar op de lange termijn schadelijk kunnen zijn. Maar er zijn ook producten die duur zijn en helemaal niet zo goed presteren.
Als je als consument het verschil moet leren kennen van deze producten, moet je eerst een hoop ervaring opdoen. En dat kost geld, tijd en moeite. Iets dat niet iedere poetser wil. Vooral degene die maar 1 ochtend in de week de tijd heeft, wil graag een product dat gewoon goed is. Zonder daar zelf over na te hoeven denken.

Wezenlijk verschil en de conclusie

Wij maken in principe 2 soorten selecties wanneer we producten testen: goedkoop/goed, of de beste (met rendabele prijs). Om dit uit te leggen kunnen we een shampoo pakken. Voor dit voorbeeld pakken we de ODK Jet (€ 14,99) en de Dodo Juice Born To Be Mild (€ 16,99). Van de shampoo’s die wij getest hebben, waren er 3 met dezelfde laagste prijs, 4 met dezelfde middelste prijs (het scheelde 5 cent) en 2 met een prijs hoger dan € 20,- per 500ml.
De goedkoopste werden met elkaar vergeleken, waarbij er 1 winnaar was: de ODK Jet. Deze maakte beter schoon en (wat ook heel belangrijk is) spoelde makkelijker weg zonder enige sporen achter te laten.
Bij de middelste was het geen verbazing dat Dodo Juice Born to be Mild won, deze shampoo wint al jarenlang prijs-na-prijs. Van de duurste 2 was er 1 die ietsie beter presteerde dan de ander.
Vervolgens werder deze 3 winnaars met elkaar vergeleken, waarbij we (opmerkelijk genoeg) uitkwamen op de volgende volgorde: 1) Dodo Juice, 2) ODK, 3) Overig merk.
Uit deze test was de conclusie dat de duurste niet de beste was. Ondanks dat het prijsverschil erg klein is, is ODK Jet een hele goede shampoo voor een zacht prijsje. De verhouding tussen prijs en kwaliteit is daarom erg goed. Bij Dodo Juice Born to be Mild betaal je ietsje meer, maar de kwaliteit van deze shampoo is dan ook ietsje beter.

Op deze manier proberen wij uit elke test 2 winnaars te zoeken: 1) het beste product (met rendabele prijs) en 2) de beste prijs/kwaliteit verhouding.

*we noemen met opzet geen andere merken of producten dan degene die je in onze shop terugvindt. De insteek van dit artikel is om iets uit te leggen over onze werkwijze en niet om te zeggen wie goed of slecht is.

Autoshampoo

Shampoo’s en sealants testen

Om een idee te geven van de variabelen waar wij op testen, is het belangrijk om alle producten van een bepaalde categorie op dezelfde manier te vergelijken. Het zou niet eerlijk zijn als we bij de ene shampoo wel kijken naar de geur, terwijl we dat bij een andere shampoo niet doen. Om een voorbeeld te geven zijn hier een paar onderdelen waar shampoo’s op getest worden:

  • Viscociteit
  • Verhouding waarin het product verdund moet worden
  • Minimale verdunverhouding waarop het resultaat nog acceptabel is
  • Effect van overdreven veel product gebruiken (minimaal 3x de aanbevolen hoeveelheid)
  • Mate van oplosbaarheid van onverdund product
  • Mate van residue bij afspoelen van paneel met 1 liter water
  • Sterkte van geur (het moet niet overweldigend zijn)
  • Mate van reductie van oppervlaktefrictie
  • Reinigingskracht op vieze auto die lang niet gewassen is (minimaal 3 maanden)
  • Reinigingskracht op goed onderhouden auto (maximaal 2 weken geleden gewassen)
  • Reinigingskracht op velgen
  • Mate van streepvorming op glas
  • Mate van schuim (3 liter water, vervolgens met spuitkop 10 seconden waterstraal op 10cm hoogte)
  • Mate van uitleg op productverpakking
  • Prijs

Voor sealants gelden weer andere onderdelen waar naar gekeken wordt:

  • Gemiddelde benodigde hoeveelheid op auto van normale grootte (maatje Prius)
  • Mate van frictie bij uitwrijven
  • Hoeveelheid van verschil in glans voor en na
  • Op 1 paneel test herhalen met onverdunde versie, 50/50 verdunde versie en versie die op natte lak is aangebracht
  • Beading 1 uur na aanbrengen
  • Sheeting 1 uur na aanbrengen
  • Beading na 1 week na aanbrengen
  • Sheeting na 1 week na aanbrengen
  • Beading na 1 maand na aanbrengen
  • Sheeting na 1 maand na aanbrengen
  • Beading na 3 maanden na aanbrengen
  • Sheeting na 3 maanden na aanbrengen
  • Mate van vuil loslaten tijdens het wassen bij bovenstaande periodes
  • Geur van product
  • Prijs

Zoals je kunt zien zit er aanzienlijk wat verschil in de variabelen die getest worden. Dit kost dan ook tijd. Voor een beschermend product kan de test soms wel langer dan een jaar duren. Dit moet dan ook gedaan worden met meerdere auto’s. Stel dat we een shampoo testen op een auto met een nieuwe sealant… zien we dan de reinigende kracht van de shampoo? Of de mate van vuilwering van de sealant? Om dit te voorkomen worden testen dus niet met elkaar gemengd. Hierdoor hebben we meerdere auto’s nodig, meerdere panelen en vele maanden test-tijd. Aangezien het aantal auto’s gelimiteerd is, en lang niet elke auto op dezelfde manier gebruikt wordt, duurt het vaak wel even voordat we een keus hebben gemaakt.

Sealants

We kiezen niet altijd de allerbeste

Het klinkt natuurlijk dubbel om dat te zeggen. Maar toch is het af en toe wel zo. Om dit uit te leggen geven we graag het voorbeeld van een merk dat we vrij recent hebben gebruikt in een test: TACsystems. Deze fabrikant maakte vroeger coatings en dergelijke high-end producten voor enkele grote namen. Een paar jaar geleden besloot men onder eigen naam te gaan verkopen en te stoppen met het fabriceren van producten voor anderen. TACsystems maakt producten die uitzonderlijk goed presteren, maar daar is de prijs ook naar. We hebben een paar sealants met elkaar vergeleken, waarbij TACsystems een stuk beter was dan de andere merken. Nadeel was echter dat de verkoopprijs van die andere merken rond de € 20,- per 500ml zat, terwijl TACsystems rond de € 80,- per 500ml zat. Ondanks dat het product ontzettend goed was, zorgde de prijs ervoor dat het eigenlijk niet meer rendabel was.
Om je auto een jaar lang te beschermen met TACsystems zou je waarschijnlijk zo’n € 20,- aan product nodig hebben. Die andere merken moet je wat vaker per jaar aanbrengen, maar vanwege de lage prijs zou je voor minder dan € 10,- per jaar klaar zijn. En dat is ook een factor die we in gedachte moeten houden. Kortom, soms is het product dat het beste presteert niet de beste keus.

Waarom niet alle winnaars in onze shop staan

Het gebeurt weleens dat merk X een test wint, terwijl wij daar nog geen producten van hebben. In zo’n geval wachten we vaak eerst tot we wat meer producten van dit merk op onze bestellijst hebben staan. Het heeft namelijk niet zoveel zin om 1 doos van een bepaald product in huis te halen wanneer we een betere inkoopprijs kunnen krijgen bij een grotere bestelling. Mocht dit te lang duren, dan contacteren we alsnog de leveranciers/fabrikant om te zien wat we kunnen regelen. Helaas hebben veel fabrikanten bepaalde eisen voor de inkoop van hun producten. Een voorbeeld hiervan is de minimum-quantity. Dit houdt in dat wij OF een bepaald minimum assortiment moeten opvoeren, OF voor een bepaald minimum bedrag inkopen moeten doen. Vrijwel altijd houdt dit in dat we genoodzaakt zijn om grote getallen in huis te halen van producten die niet als winnaar uit een test kwamen, OF die we nog niet getest hebben.
Als we dat zouden doen, dan moeten we producten in onze webshop aanbieden waar wij niet voor 100% achter staan. En dat gaat tegen ons geloof in. Hierdoor gebeurt het dus weleens dat we een beetje genoodzaakt zijn om nr. 2 uit de test in de webshop te gooien, in plaats van de winnaar.
Dit betekent niet dat nummer 2 een slechte keus is, want dan kopen we het product gewoonweg niet.
Bovenstaande legt ook meteen uit waarom we van sommige merken niet alle producten hebben. Niet alle producten van een bepaald merk zijn de beste die er zijn. Zo is de interieur-dressing van ODK beter dan die van Dodo Juice of andere merken, waardoor wij alleen maar de interieur-dressing van ODK in de shop hebben gegooid.

Hoe werkt dit dan met de 2de kansjes?

De 2de kans producten zijn manco of tweedehands autopoetsspullen. Manco producten komen bijna altijd van onszelf af, terwijl tweedehands autopoetsspullen worden verkocht aan ons door onze klanten. Het resultaat is dat wij niet zo heel erg veel invloed hebben op het assortiment. Soms zien we dat er producten tussen zitten die bij ons ooit een test hebben gewonnen, maar niet altijd. Er zijn zelfs producten die we nog niet in een test hebben meegenomen omdat we daar nog geen tijd voor hebben gehad. De 2de kansjes zijn dus geen producten die door ons getest zijn.

2de kansjes

Gratis verzending in NL

Op bestellingen boven € 50,-

Voor 17 uur* besteld

dezelfde dag verzonden

We ship Europe-wide

Just ask us for a quote

Van fanaten, voor fanaten

Ons team staat voor je klaar