Velgen reinigen hebben we al eens besproken, maar wat is nou eigenlijk het voordeel van een goede beschermlaag op je velgen aanbrengen? En hoe werkt dit dan? Doe je dit in 1x goed, dan hoef je zelden nog maar je velgenreiniger erbij te pakken en flink te schrobben.
Inhoud
Het nut van bescherming voor je velgen
Velgen kunnen behoorlijk lastig zijn om goed schoon te krijgen. Als velgen een onbeschermd zijn is het makkelijker voor vuil om zich te hechten aan het oppervlak, het gevolg is dat je flink moet schrobben om ze schoon te krijgen. Een beschermlaag zorgt ervoor dat vuil zich moet proberen te hechten op een laag die zeer afstotend werkt, hierdoor kan het vuil zich niet goed hechten en komt het makkelijk los tijdens het wassen. Zelfs al zijn je velgen bijna zwart van het vuil, dan kan een veeg met een washandschoen (en wat shampoo) voldoende zijn om de viezigheid er zo af te vegen. Een velgenreiniger heb je eigenlijk meestal al niet meer nodig, reguliere autoshampoo is vaak al voldoende om 99% van het vuil te verwijderen.
Een groot bijkomend voordeel is dat je tijdens het schrobben meestal oppervlakte schade aanbrengt, zoals krassen. Als je niet hard hoeft te boenen om ze schoon te krijgen, is het risico op krassen dus ook meteen een heel stuk kleiner.
Sealants
-
Beschermen, Interieur en onderhoud, Quick Detailers, Sealants
Vanaf: Oorspronkelijke prijs was: 18,24. 17,09Huidige prijs is: 17,09.Op voorraadIn winkelmand
De soorten van bescherming voor je velgen
In principe zijn er 3 soorten bescherming voor je velgen, deze zijn nagenoeg hetzelfde als de lak van je auto/motor. In sommige gevallen is er een 4de, maar deze geldt maar voor een handvol velgen.
- Velgenwax
- Een velgenwax is een type wax dat speciaal ontwikkeld is om hoge temperaturen aan te kunnen. Je velgen worden namelijk warm tijdens het rijden en remmen en je bescherming moet hier wel tegen bestand zijn. Het aanbrengen is eigenlijk hetzelfde als met gewone wax, behalve dat het uitpoetsen soms wat lastiger is omdat je zoveel hoekjes en randjes hebt. Het nadeel is dat wax een minder lange levensduur heeft dan een sealant of coating, maar in ruil daarvoor is de aanschafprijs ook een stuk lager. Er zijn ook hybride-velgenwaxen (net zoals er hybridewaxen zijn voor de lak).
- Sealant
- Veel sealants zijn best goed bestand tegen hoge temperaturen, maar er zijn ook sealants die specifiek ontworpen zijn voor velgen. De meeste sealants zijn vloeibaar en breng je aan door het op een schone microfiberdoek te spuiten en op de lak te wrijven. Dit maakt het een stuk makkelijker om in de kleine hoekjes te komen. In veel gevallen zie je dat een sealant op lange termijn beter presteert om vuil af te stoten ondanks dat de waterafstotende laag misschien verslechterd.
- Coating
- Een coating is een zeer harde laag met bepaalde toevoegingen die het een zeer lange levensduur geeft en extreem goede weerstand. Waar een sealant zo’n 3 tot 6 maanden blijft presteren kan een coating wel 1 tot 2 jaar blijven presteren. Het grote nadeel is dat de aanschafprijs een stuk hoger ligt en de voorbereiding is ontzettend belangrijk. 80% van het resultaat zit in de voorbereiding, 10% zit in de manier van aanbrengen en de andere 10% zit in jouw onderhoud/zorg in de eerste week.
- Metaalwax
- Voor ongeverfd metaal (kaal, naakt metaal zonder enige lak, verf of ander soort afwerking) is eigenlijk geen ideale ondergrond voor de meeste waxen of sealants. Er zijn daarom speciale waxen ontwikkeld die ontworpen zijn om zich te hechten aan kaal metaal. Ideaal wanneer je een gepolijste aluminium of chroom velg hebt waar geen blanke lak op zit. Deze wax kan vaak ook gebruikt worden op de uitlaatpijp die onder de achterbumper uitsteekt.
Er zijn dus meerdere producten beschikbaar om je velgen mee te beschermen en ze beschermen allemaal goed genoeg om het schoonhouden van je velgen een flink stuk makkelijker te maken. Maar een wax is een stuk makkelijker aan te brengen (voor een lagere prijs en iets minder lange bescherming), terwijl een coating wat lastiger is (voor een hogere prijs en veel langer bescherming).
Coatings
Onderhouden van de bescherming voor je velgen
Alhoewel de bescherming op je velgen je leven een stuk makkelijker maakt, en zo ook het wassen van je auto een stuk leuker maakt, heeft ook zo’n beschermlaag wel een beetje aandacht nodig. Zo is de stelregel om sowieso producten te vermijden die een hoge concentratie van citroenzuur bevatten (zoals afwasmiddel of allesreinigers). Een alkalisch of juist zuur reinigingsmiddel kan een wax wel aantasten, maar heeft minder veel effect op een sealant of coating. Even in het midden gelaten dat je dit soort producten eigenlijk niet meer nodig hebt als je beschermlaag nog goed is. Voor een wax kun je een reguliere QD (Quick Detailer) gebruiken om ze een oppepper te geven, terwijl veel sealants het juist heerlijk vinden als je een nieuw laagje aanbrengt. Bij een coating wacht je eigenlijk gewoon tot ze op zijn om dan de hele behandeling te herhalen (en de coating opnieuw aan te brengen).
Hoe werkt de bescherming voor je velgen?
Je velgen komen in aanraking met grof vuil. Dan bedoelen we natuurlijk geen bouwpuin, maar de rotzooi die op het wegdek ligt. Denk aan roet, olie, biologisch materiaal, modder, takjes en eigenlijk alles waar je niet met je handen aan wilt zitten. Het is vaak ook een van de onderdelen die het eerst en het meest nat worden en in de winter bedekt worden met die bruine drab van half gesmolten sneeuw en strooizout. Daarnaast worden je velgen warm van het rijden en het remmen, waardoor vuil uitgebreid in je lak gebakken wordt. Kortom, een ideaal recept om uitgebreid smerig te worden. Doorgaans ben je misschien gewend dat je elke week uitgebreid moeite moet doen om die laag er weer af te krijgen, of het heeft er juist voor gezorgd dat je geen zin hebt om die velgen überhaupt schoon te willen maken. Daar brengt een beschermlaag verandering in. Net zoals dat het je lak beschermd en makkelijker te wassen maakt, worden je velgen bedekt met een laag die vuil geen kans geeft om zich aan je lak te hechten. Bovendien voorkomt het ook dat de lak op je velgen veel te verduren krijgt, waardoor ze langer mooi en glimmend blijven. In veel gevallen zul je zien dat een veeg met een washandschoen voldoende is om het vuil er zo af te vegen. Zo zijn ze in no-time weer helemaal blinkend, zonder dat je daar urenlang op hebt moeten boenen. Het maakt het wassen leuker en makkelijker en houdt je velgen langer mooi.
Applicators
Dingen om rekening mee te houden
Omdat je velgen zoveel te verduren krijgen, is de voorbereiding en het onderhoud erg belangrijk. Hoe meer tijd en moeite je erin steekt om het de eerste keer goed te doen, hoe langer jouw bescherming blijft presteren en dei glimlach op jouw gezicht tevoorschijn blijft toveren. Doe het 1x keer uitgebreid en goed.
- Als je velgen brandschoon zijn, zal een beschermlaag veel beter hechten. Uitgebreid reinigen, kleien en licht polijsten is zeer aan te raden dus!
- Sommige velgen hebben een poedercoat laag als lak (zeer hard), anderen hebben reguliere autolak (minder hard) en weer andere hebben zelfs helemaal geen laklaag. Bij twijfel, vraag de leverancier of fabrikant wat voor soort laklaag erop zit.
- Alhoewel de bescherming van een ceramische coating zeer aantrekkelijk klinkt, is voorbereiding ontzetten belangrijk. Als je het zelf wil doen, raden wij altijd aan om te beginnen met een velgenwax of spray-sealant, zodat je eerst wat ervaring op doet. Een coating kan altijd nog.
- Haal bij het beschermen je balanceer-lood niet weg, je velg moet dan namelijk opnieuw gebalanceerd worden en de nieuwe loodjes plakken waarschijnlijk niet goed op de wax/sealant/coating
- Zoals je in onze eerdere blogs hebt kunnen lezen over het aanbrengen van wax, kun je jezelf veel leed besparen door het niet te dik aan te brengen, vooral in de kleine hoekjes is het anders een gedoe om het perfect uit te poetsen.
- Je kunt velgen prima kleien tijdens het diep-reinigen, en je kunt velgen ook polijsten. In het ergste geval zijn je velgen behandeld met een poedercoatlaag en kost het iets meer moeite om krasjes eruit te polijsten. Maar doorgaans kun je dezelfde spullen gebruiken die je ook voor je lak gebruikt.
- Lees ons artikel over welke velg het meest vies wordt, en pas je schoonmaakritme erop aan, je zult zien dat het schoonmaken van je velgen een eitje wordt.
- Als je toch bezig bent, geef je banden ook een kleine beurt. Dressing pakt een stuk beter als je banden goed schoon zijn.
- Als je een beetje handig bent en weet wat je doet, dan kun je de velgen onder je auto vandaan halen. Hierdoor kun je natuurlijk een stuk beter bij de achterkant en binnenkant.
- Er zijn niet voor niets speciale producten ontworpen om teer en ijzerresten van je velgen te verwijderen zonder te schrobben. Wij raden het gebruik hiervan dan ook sterk aan. Het maakt je werk veel makkelijker en je hebt beter resultaat met minder moeite.