Wat is een natte sealant? Waarom heet dit ook een spray-on sealant?

Wat is een natte sealant? Waarom heet dit ook een spray-on sealant?

Als je al een tijdje in de wereld van autodetailen zit, dan heb je de term “Natte Sealant” weleens gehoord, anderen noemen dit ook weleens een “Spray-on Sealant”. Maar wat is dit nou weer? En wat bedoelen ze met “spray-on”? En dan zeggen ze ook nog “spray and buff”…. wat betekent het allemaal?

Het verschil tussen een natte sealant, en een spray-on sealant

Sealants zijn een relatief nieuw concept, althans, sealants begonnen in 2014 pas serieus aandacht te krijgen omdat de techniek erachter een stuk beter werd. Daarom zijn er nog redelijk wat huis-tuin-en-keuken detailers/poetsers die de sealant niet helemaal kennen. Een term zoals Spray-on of Natte sealant is dan vaak nog wat onbekend. Het onderscheid tussen deze 2 termen zit vooral in de manier hoe het product is geformuleerd. Het ene product is specifiek ontworpen om nat aan te brengen (dat leggen we straks uit), en andere sealants kunnen ook nat aangebracht worden, ook al zijn ze daar niet specifiek voor ontworpen. Omdat de huidige sealant erg vaak op waterbasis zijn, of in ieder geval water-oplosbaar zijn, kunnen ze vaak aangebracht worden met water. Daar gaan we hieronder even verder op in.

Wat houdt “nat aanbrengen” dan in?

Er zijn 2 manieren hoe je een sealant “nat” kunt aanbrengen. Bij de ene techniek breng je het product aan op een nat oppervlak, bij de andere breng je het aan samen met water.

Nat oppervlak

Na het wassen ben je gewend om de auto goed af te spoelen. Hiermee spoel je het sop van je lak en ook een klein beetje losgeweekt vuil. Nadat je klaar bent met afspoelen zou je normaal gesproken de auto gaan afdrogen, maar met deze techniek voeg je eerst nog een extra stap toe. Na het afspoelen laat je de auto nat. Je pakt je sealant en vernevelt deze over de lak heen. Niet té dik, maar ook niet te dun. Ons basisadvies hierbij is om te beginnen met 3 pufjes voor een oppervlak zo groot als je deur. Het dak is ongeveer 1.5 tot 2x zo groot als je deur. Nadat je de hele auto hebt gedaan, begin je meteen met drogen. Tijdens het drogen smeer je de sealant uit over de lak en verdun het zichzelf met het water op je lak. Dit kun je niet alleen met Quick Detailers doen, maar met vrijwel alle producten op waterbasis.
*Het nadeel van deze techniek is dat het product meer verdund wordt dan gebruikelijk, hierdoor zal de laag die achterblijft iets minder sterk zijn dan wanneer deze droog aangebracht wordt. Als je normaal gesproken 3 maanden bescherming gewend bent, dan zal het nu 1.5 tot 2 maanden zijn. Het voordeel is wel dat deze techniek een stuk sneller is.

Samen met water

Er zijn enkele producten die specifiek ontworpen zijn om samen met water aan te brengen. Dit moet in 90% van de gevallen gedaan worden met een snowfoam-lans. Op het etiket kun je lezen hoeveel water je met hoeveel product in de fles moet doen. Hierdoor wordt het product precies genoeg verdund en kun je het probleemloos aanbrengen. Samen met de hogedrukreiniger spuit je het product over de pas gewassen auto (wel afspoelen, niet afdrogen). Nadat je de hele auto bedekt hebt, gebruik je de hogedrukreiniger om het product meteen weer van de lak af te spoelen. Doe dit vrij uitgebreid, want als er teveel product achterblijft, kun je strepen krijgen. Geen zorgen, dit product is speciaal ontworpen om op deze manier te werken. Nadat je de auto afgespoeld hebt, kun je meteen gaan drogen. Waarschijnlijk merk je al meteen dat het water veel beter van de lak glijdt.

Uitzondering op de regel

Er zijn enkele producten die ook nog op een derde manier verwerkt kunnen worden. Deze manier lijkt een beetje op een combinatie van de 2 methodes die we hierboven uitleggen. In principe kan deze methode met alle producten, ook diegene die je normaal met een snowfoamlans aan hoort te brengen. Voor deze methode was je de auto weer als normaal, daarna spoel je de auto goed af. Nu pak je de sealant, en de vernevel je uitgebreid over de lak. Je kunt rekenen op ongeveer 2x zoveel pufjes per paneel. Zodra je de hele auto gedaan hebt, pak je de hogedrukreiniger en spoel je het product uitgebreid af. Een voorbeeld van zo’n product is Dodo Juice – Future Armour – 500ml.

Sealants

Waar je heel goed op moet letten

Er zijn een paar punten waar je eigenlijk altijd goed op moet letten. Als dit verkeerd gaat is het risico op vlekken, strepen of stipjes een stuk groter. Dit doet geen schade aan je lak, maar kan wel lastig zijn om weer mooi weg te poetsen.

  • Als wij zeggen dat je een hogedrukreiniger nodig hebt, gebruik dan niet gewoon de tuinslang. De gewone tuinslang heeft te weinig druk en verspreid het product niet voldoende. Er is een goede reden waarom de hogedrukreiniger expliciet genoemd wordt
  • Laat nooit een product opdrogen. Is het hartje zomer, en sta je in de brandende zon te werken? Dan kun je niet de hele auto bedekken voordat je alles af gaat spuiten. In dit geval kun je steeds 1 of 2 panelen doen, en deze direct afspuiten. Zodra het product opdroogt, is de kans op vlekken vrij groot
  • Voor de producten die niet specifiek ontworpen zijn voor de bovenstaande methodes kun je ervan uitgaan dat ze iets minder lang meegaan. Als je gewend bent dat een product 3 maanden bescherming bied, dan zal dit nu 1.5 of 2 maanden zijn. De producten die wel specifiek ontworpen zijn om nat aan te brengen hebben dit probleem uiteraard niet.
  • Twijfel je? Of heb je dit nog nooit gedaan? Stuur ons een berichtje of vraag de fabrikant om advies. Vaak kun je op Google ook diverse uitleg vinden. Het zou toch jammer zijn als je een halve fles opmaakt om te ontdekken dat het helemaal mis gaat
  • De eerste methode wordt ook vaak gedaan met een Quick Detailer. Op deze manier gebruik je het als een drooghulp, waardoor het drogen van de auto makkelijker gaat en het water beter van de lak glijdt. Dit maakt het werken fijner en ook sneller.
  • Voor deze methodes van aanbrengen geldt hetzelfde als voor andere situaties: hoe schoner je lak is, hoe beter het product presteert. Is je lak al even niet gekleid en gepolijst? Dan zal het product minder lang en minder goed functioneren dan wanneer je lak wel gekleid en gepolijst is. Hoe schoner de lak is, hoe beter jouw product presteert
  • Niet alleen moet je rekening houden met warmte (zoals in hartje zomer) maar ook met kou. Als het vriest is er een kans dat het product (en het water) bevriest voordat je het kan afdrogen. Hierdoor kan het product zijn werk niet goed doen. In dit geval kun je beter wachten tot het wat warmer is, of misschien je auto binnen zetten (voor wie dit mogelijk is). Doorgaans adviseren wij om geen beschermende producten te gebruiken bij een temperatuur lager dan 3 graden celsius. Het metaal van de autopanelen is meestal kouder dan de luchttemperatuur, 3 graden luchttemperatuur betekent dat je panelen heel dicht op het vriespunt zitten.

Kan ik het ook eerst nat aanbrengen en daarna droog?

Ja dat kan. In dat geval gebruik je 1 van de 3 methodes die we hierboven noemen. Na het afdrogen kun je hetzelfde product ook droog aanbrengen. Je spuit het product op een schone microfiber doek en wrijf je het uit over het paneel, zodra je het paneel gedaan hebt ga je er meteen achteraan met een tweede, schone microfiber doek. Dit is een snelle en makkelijke manier om het product in 2 lagen aan te brengen.

Microvezeldoeken

Gratis verzending in NL

Op bestellingen boven € 50,-

Voor 17 uur* besteld

dezelfde dag verzonden

We ship Europe-wide

Just ask us for a quote

Van fanaten, voor fanaten

Ons team staat voor je klaar

×