Winkelwagen
NederlandsEnglishDeutsch

Welkom bij Car Care Nederland

Beslagen ramen in de ochtend. Wat kan ik hier aan doen?

Beslagen ramen in de ochtend. Wat kan ik hier aan doen?

Beslagen ramen binnenin je auto in de ochtend is lastig, vooral als het ook nog gevroren heeft. De condens kan dan bevroren zijn waardoor je een plak aangekoekt ijs op je ruit hebt zitten. Dat duurt even voor het gesmolten is en voor het verdampt is. In de tussentijd heb je slecht zicht en kun je eigenlijk niet veilig rijden. Maar wat doe je er dan aan?

Waar komen beslagen ramen vandaan?

Beslagen ramen in de auto zijn te danken aan condens. Dit is vocht uit de lucht dat zich afzet op koude oppervlaktes. We kunnen het heel ingewikkeld maken, maar om het simpel uit te leggen zit het zo:

warme lucht kan meer vocht absorberen dan koude lucht. Als warme lucht veel vocht bevat en daarna afkoelt, komt er een moment waarop het teveel vocht bevat. Dit “teveel” moet ergens naartoe, en veranderd van gas naar vloeistof (condenseren) op de meest koude plekken.

In de auto zijn dit metalen plaatdelen en ruiten. In de meeste gevallen zijn de metalen delen bedekt met kunststof, leer en andere stoffen, waardoor je daar geen condens ziet zitten. Ruiten zijn natuurlijk onbedekt waardoor je het direct ziet. Het vochtgehalte van de lucht moet rond de 40 á 60% hangen

Wat kun je eraan doen?

Voordat je een oplossing kunt gebruiken moet je nagaan waar deze hoge luchtvochtigheid vandaan komt:

  • Lekt mijn auto ergens? Controleer de kofferbak (reservewiel), voel goed aan het tapijt (vooral de voorste delen), controleer je raamrubbers en inspecteer je auto uitgebreid. Vooral na een flinke regenbui zou je het moeten kunnen zien.
  • Zit ik vaak met natte kleding in de auto? Als je vaak met natte kleding in de auto zit, verdampt het vocht uit je kleding. Dit kan niet makkelijk weg uit de auto en hoopt zich langzaamaan op tot het problemen gaat geven.
  • Heb ik de airco wel aan staan? De airco hoeft niet alleen te koelen, het kan ook ontvochtigen zonder koude lucht te geven. Laat dus vooral in de winter je airco gewoon aanstaan (op een lekkere 22 graden bijvoorbeeld). De werking van de airco helpt om de luchtvochtigheid laag (rond de 40 á 60%) te houden.
  • Zijn mijn ruiten schoon? Vieze ruiten houden meer vocht vast dan schone ruiten. Het vocht kruipt namelijk in het stof dat op het glas zit.

Als je hierboven hebt kunnen achterhalen wat het probleem is, weet je ook wat de oplossing zal zijn? Neem optie 1 (lekkage) niet te licht op, er zijn heel erg veel auto’s die kleine beetjes lekken. Dit is niet alleen lastig met beslagen ramen, maar kan op de lange termijn ook voor roest zorgen!

  • Los het probleem eerst op. Het is “water naar de zee dragen” om het condens te bevechten zonder de oorzaak op te lossen.
  • Overweeg om een vochtvreter te huren. Deze is een heel stuk sterker dan een ontvochtiger-in-een-zakje en kan vocht beter uit de bekleding trekken.
  • Overweeg het om een hygrometer te kopen. Deze heb je al voor een tientje. Hiermee kun je de luchtvochtigheid meter en ervoor zorgen dat deze op het juiste niveau blijft.
  • Maak je ruiten goed schoon. En dan bedoelen we ook echt “goed!” schoon. Niet even een doekje en klaar is Kees, maar goed en uitgebreid reinigen. Vocht kruipt in het vuil dat op het glas zit waardoor het minder snel verdampt.
  • Rijdt voortaan met de airco aan. Vooral op ritten langer dan een half uur.
  • Is het al enkele dagen droog, maar wel flink koud? Zet dan je ramen een middag open. De ijskoude lucht bevat relatief weinig vocht en kan je auto goed ventileren. De ijskoude/droge lucht vervangt dan de vochtige lucht uit je auto. Doe je dit ongeveer 1x per week dan blijft je interieur langer fris ruiken en blijft het vochtgehalte binnen de perken.

Nadat je het probleem opgelost hebt, en actief bezig bent om het vocht gehalte omlaag te krijgen zijn er ook nog dingen die je kunt blijven doen om te voorkomen dat het weer terugkomt.

  • Rijdt regelmatig met de airco aan. Deze houdt het vochtgehalte laag. Je hoeft hiervoor niet bang te zijn voor koude lucht. Het ontvochtigen werkt ook bij warme lucht.
  • Zet af en toe de ramen open, vooral als het droog en ijskoud is. De koude en droge lucht vervangt de vochtige lucht in je auto. Daarnaast ventileren 2 open ramen een stuk meer dan alleen de airco kan doen tijdens het rijden.
  • Inspecteer met enige regelmaat of er geen nieuwe lekkages zijn gekomen.
  • Heb je een hygrometer? Houdt die dan in de gaten. Idealiter zit deze rond de 40 á 60%.

Waarom duurt het zo lang voor het weg gaat?

Beslagen ramen zijn te danken aan teveel vocht in de lucht, dit noemen ze ook weleens “te hoge relatieve luchtvochtigheid”. Deze “vochtige” lucht zit niet alleen in de cabine waar je het direct ziet, maar zit ook in de bekleding, achter het dashboard, in het tapijt, in de kofferbak, achter de deurpanelen en overal waar je niet kunt kijken. Vooral de bekleding is een probleem. Het schuim van het tapijt op de vloer en het schuim in de stoelen bestaat uit ontelbaar veel kleine luchtbelletjes. De vochtige lucht dringt diep door in deze piepkleine luchtbelletjes en blijft hier knus zitten. Het kan soms wel maanden duren voordat de vochtige lucht uit de bekleding is, ondanks alles dat je eraan hebt gedaan.

Het is belangrijk om te onthouden dat er een druk-schakelaar in jouw airco systeem zit. Als de temperatuur te laag is (waarmee ook de druk lager wordt), dan schakelt de druk-schakelaar je compressor uit. Geen zorgen, dit is een beveiligingssysteem om te voorkomen dat je de airco om zeep helpt. Wanneer je een stuk gereden hebt warmt de warmte van de motor het airco systeem op, wanneer het warm genoeg is wordt de compressor weer ingeschakeld waardoor je airco weer werkt. De temperatuur waarbij de airco wordt uitgeschakeld verschilt per merk, maar ligt meestal tussen de 4 en 6 graden. Rijdt je maar hele korte stukjes, dan kan het gebeuren dat je airco nooit warm genoeg wordt om ingeschakeld te worden.

Ondanks alle tips heb ik toch nog weleens beslagen ramen in de auto. Wtf?

Het interieur is een “gesloten” ruimte met slechts een paar openingen. Hierdoor is ventilatie minimaal, vooral als de motor niet draait. De lucht in de auto kan dus niet makkelijk weg. Laten we even zeggen dat overdag de zon lekker geschenen heeft. De temperatuur in de auto klimt hierdoor naar 15 graden. ‘S nachts duikt de temperatuur flink naar beneden, helemaal tot 1 graden boven nul. De temperatuur in de auto daalt mee naar 1 graden. Dit is een verschil van 14 graden!

Lucht van 15 graden, met een luchtvochtigheid van 50% (prima waarde) bevat zo’n 5 gram water per m3 (oftewel: 5 g/m3).
Lucht van 1 graad, met een luchtvochtigheid van 100% (veeeeel te hoog) bevat zo’n 2 gram water per m3.

De lucht van 15 graden, die overdag lekker vocht heeft kunnen absorberen uit de bekleding, jouw adem en misschien een beker koffie, bevat bij 50% dus 5 g/m3 vocht. Na een nachtje afkoelen is de temperatuur gedaald naar 1 graden. Lucht van 1 graad kan niet meer vocht vasthouden dan 2 g/m3 (100%). De 5 g/m3 van de dag ervoor is dus 2.5 keer (250%) zoveel als de lucht van 1 graad kan absorberen. Om de balans te herstellen moet er minimaal 3 g/m3 uit de lucht verdwijnen om uiteindelijk op 2 g/m3 te eindigen. In de praktijk is dat iets meer, omdat het condenseren niet stopt zodra het gedaald is naar 100%.
Dus, ondanks dat het vochtpercentage overdag heel gunstig was (50% is een prima waarde), is het vochtpercentage de volgende ochtend ontzettend hoog (250%). Hier kun je niks aan doen. Wanneer de temperatuurverschillen zo groot zijn is het erg lastig om hier iets aan te doen.

Glasreinigers

Glasdoeken

Gratis verzending in NL

Op bestellingen boven € 50,-

Voor 17 uur* besteld

dezelfde dag verzonden

We ship Europe-wide

Just ask us for a quote

Van fanaten, voor fanaten

Ons team staat voor je klaar

× Chat met ons via Whatsapp