Wie aan Auto Tuning denkt kan 2 beelden in zijn hoofd krijgen: 1. een stel pubers met een bejaarde, afgetrapte roestbak die vol hangt met prul van Halfords, of 2. oudere voertuigen die met zorg en aandacht opnieuw opgebouwd en gestyled zijn op een smaakvolle manier. Hoe dan ook, beide groepen willen hun vierwieler graag in een goede staat houden. En dat betekent ook optisch/cosmetisch onderhoud. Wat is de relatie tussen carcleaning en auto tuning?
Inhoud
Carcleaning in een notendop
Carcleaning gaat verder dan alleen een beetje zeep en een washmitt. Carcleaning, oftewel detailing is een stuk onderhoud. Een poging om een gebruiksobject in zo goed als mogelijk staat te behouden. Vooral voor de liefhebber die veel tijd en moeite in zijn auto heeft gestoken is het een “puntje op de i” om de wagen net zo mooi te maken als je in je hoofd hebt. Daarnaast zorgt schoonhouden er ook voor dat je minder snel schade aan je lak hebt (oxidatie, invreten van vlekken, vochtophopingen etc), je sneller een lelijk plekje vindt (en hersteld) en dat de wagen langer zijn waarde vasthoudt. Denk ook aan een stuk veiligheid, want indirect ga je tijdens het poetsen ook letten op het profiel op je banden, de remschijven, een kapotte lamp en andere vormen van slijtage. Je kent je auto van binnen en van buiten en ziet met regelmaat elke centimeter van de wagen. Dat is deels passie, deels een beetje gek zijn, maar vooral heel erg trots zijn op je stalen ros, ongeacht het merk of het model.
Auto tuning in een notendop
Auto Tuning werd vroeger gezien als een idiote sport voor pubers die de Halfords bezochten en alle onzinnige prularia op en in hun wagen schroefde. Spoilers voor op de ruitenwissers, chrome sierstrips, klokjes die niet bij de rest passen, lichtgevende ruitensproeiers, kerstverlichting in het interieur, neonlampen in je dashboard etc. Carpoint is er rijk van geworden. Maar dit beeld is vandaag de dag niet meer terecht. Auto Tuning draait om jouw wagen op een smaakvolle manier aanpassen naar jouw wensen. Geen flitsende plastic troep, maar op maat gemaakte panelen, professioneel uitgesneden velgen en een interieur met de stoffen, kleuren en patronen van jouw keuze. Net zoals een interieur-designer een huis kan veranderen in een thuis (met sfeer), zo kan een goede Tuner een standaard auto veranderen in een kunstwerk met een thema. De lat wordt elk jaar hoger gelegd en inmiddels zijn er diverse soorten van tuning. Wie naar de betere tuning-shows gaat ziet daar wagens die omgetoverd zijn in een kunstwerk. Je hoeft de stijl, de kleuren of het thema niet mooi te vinden, maar het vakmanschap erachter is vaak indrukwekkend.
En wat hebben die met elkaar te maken?
Eigenlijk heel simpel: als jij zoveel tijd, geld en moeite in je wagen hebt gestoken dan wil je ook dat hij er uit ziet alsof hij net uit de werkplaats komt. Strak gepolijst, glimmend en elk onderdeel moet gloednieuw lijken. Wanneer je een auto gebruikt en nooit wast, zal er stof en viezigheid ophopen in lastig hoekjes, oxidatie in de laklaag optreden en kan roest zich verder verspreiden dan je zou willen. Bovendien kan rubber uitdrogen, bepaald chemicaliën zich in de lak vreten en een lelijke kras onopgemerkt blijven. Dat zou ontzettende zonde zijn van het harde werk. Bovendien is het maar de vraag of mensen op een show onder de indruk zijn van je kunstwerk wanneer ze alleen maar een stapel stof, zand en krassen zien.
Dat neemt niet weg dat er meer tuners zijn die veel tijd in het autowassen steken dan “normale” burgers. Als je op een reguliere meeting of show gaat kijken, dan staan de meeste auto’s er verdraaid goed bij, ongeacht hun leeftijd. En dat jij daar foto’s van staat te maken, die je later watertandend terugkijkt, is voor hen een dikke schouderklop. Waar voor hun harde werk.
Maar is carcleaning dan alleen voor tuners?
Nee joh. Tuurlijk niet. Je hoeft geen Jan de Bouvrie te heten om een passie te hebben voor design. Ook hobbyisten kunnen met veel enthousiasme denken aan design en inrichting. Sommige mensen hebben er een talent voor zonder dat ze er ooit commercieel mee aan de slag gaan. Je hoeft dus geen tuner te zijn om je wagen als een kunstwerk te zien. Ook een doodnormale Golf, of BMW 3-serie kan iemands liefde en passie zijn. Zeg nou zelf, hoe tof is het wanneer je collega’s jouw 5 jaar oude auto zien, en vragen of je die net gekocht hebt? Sterker nog, hoe gaaf zou het zijn om een 20 jaar oude auto te hebben die er beter bijstaat dan de wagen van de directeur? De een gaat om de dag hardlopen, de ander zit 3x per week in de sportschool en jij staat elke zondag zorgvuldig je vierwieler te vertroetelen. Waarom? Omdat je het leuk vindt. En daar hoef je geen tuner voor te zijn.
Ik ben een tuner, maar was dat ding nooit…
Jep, uitzonderingen op de regel moeten er zijn ;). Er zijn mensen die fanatiek naar de sportschool gaan, maar daarna langs de McDrive rijden. Daar valt ook iets over te zeggen. Net zoals een slager die vegetarisch is. Dat neemt niet weg dat je een tuner bent. Je hebt waarschijnlijk een ander thema, of een ander voor ogen met jouw ontwerp. Zo is het tegenwoordig ook populair om je wagen te spuiten of wrappen, op zo’n manier dat het net lijkt of je auto verroest is. Het kan goed zijn dat het dan niet goed past bij het thema om de auto te laten blinken als een gepolijste diamant.