Nu het wat kouder wordt in de ochtenden komt condens-vorming steeds vaker voor. Het is al heel normaal om in de ochtend autoruiten te zien die aan de buitenkant beslagen zijn. Maar wat nou als de ruiten aan de binnenkant aangeslagen zijn? Hoe komt dit, en wat kun je eraan doen? Hoe voorkom je condens op de ramen van je auto?
Inhoud
Condens vorming op de ruiten van je auto
Ondanks wat men soms kan zeggen is condensvorming op de ruiten (aan de binnenkant) niet normaal en is zelfs een teken dat er een probleem is. Aan de buitenkant kun je er vrij weinig aan doen. Zet je auto zoveel mogelijk op een plek waar relatief weinig wind is (onder de carport, in de hoek bij een huis/muur/struiken of leg er een handdoek overheen) en het zal iets minder zijn. Net zoals er dauw op het gras kan liggen, zo komt er condens op de buitenkant. Aan de binnenkant is het een ander verhaal. Een verhaal dat kan leiden tot hele vervelende problemen! Vorig jaar hebben we hier ook een bericht over geschreven: Wat is condens, en hoe voorkom ik het in mijn auto?
Wat is condens
Condens treed op wanneer de lucht een zeer hoge luchtvochtigheid bereikt. Dit houdt in dat de lucht eigenlijk geen vocht meer op kan nemen en nagenoeg verzadigd is. Warme lucht kan meer vocht absorberen terwijl koude lucht juist een stuk minder vocht kan opnemen. Overdag wordt de lucht vrij warm (momenteel wel tot 25 graden zelfs), en neemt daardoor aardig wat vocht op. ‘S nachts koelt de lucht af wat inhoudt dat het al snel meer vocht in zich draagt dan het eigenlijk kan dragen. Dat teveel aan vocht moet ergens naartoe, wat inhoudt dat het zich afzet op de meest koude oppervlakken: je voorruit, het metaal van je auto etc. Dit is condens.
Binnenin de auto gebeurt precies hetzelfde, alleen is de temperatuurschommeling hier wat subtieler. Het duurt langer voordat het opwarmt en ook langer voordat het afkoelt. Uiteindelijk blijft het verhaal hetzelfde. De warme lucht neem vocht op die in de auto zit (op zich vrij normaal), maar wanneer de lucht afkoelt, bevat het teveel vocht, wat zich afzet op de ramen (en helaas ook andere delen die je niet altijd ziet).
Hoe voorkom je condens
In principe zijn er 2 dingen die kunnen helpen om condens te voorkomen: betere ventilatie & drogere lucht.
Als de lucht in de auto actiever kan bewegen (oude lucht eruit en frisse lucht erin), dan is de kans groot dat de warme lucht met veel vocht buiten pas gaat afkoelen. De koude lucht die naar binnen komt bevat al iets minder vocht dan de warme lucht, en zal dus ook voor minder condens zorgen. Als de ventilatie voldoende is, zal er zelfs helemaal geen condens optreden omdat de lucht vervangen wordt voordat het vocht zich kan afzetten op de ramen.
Een andere oplossing is de drogere lucht. Als de warme lucht al koeler is (of een lager vochtpercentage heeft), dan zal het afkoelen van de lucht ook minder snel voor vochtproblemen zorgen. Er zit namelijk niet voldoende vocht in de lucht om zich af te kunnen gaan zetten.
Hoe zorg ik voor betere ventilatie?
In principe zou het voldoende zijn als je 1 raam aan elke kant een stukje open zet, maar dit is natuurlijk niet erg veilig en als het regent kan de auto nat worden van binnen. Denk er dus even goed over na of dit in jouw situatie wel kan. Er zijn auto eigenaren die van metaal een soort rooster maken dat ze in het raam kunnen zetten, wat ook zou kunnen werken. Maar daar moet je dan wel handig genoeg voor zijn. Zijn deze 2 opties niet erg geschikt voor jou, dan is er eigenlijk niet veel meer dat je kunt doen. De auto heeft zelf al enkele ventilatieroosters, maar dit zijn er niet heel erg veel en zonder enige beweging in de auto (blower die aan staat, mensen die bewegen, deuren die open en dicht gaan) heeft de lucht ook niet voldoende beweging om uit zichzelf uit de auto te waaien.
Hoe zorg ik voor drogere lucht?
De meest makkelijker methode voor vele auto eigenaren is het gebruik van de airco. Ook in de winter heeft de airco een nuttige rol. Deze haalt namelijk ook vocht uit de lucht zonder het kouder te maken. Door vocht uit de lucht te halen, kan de lucht in de auto meer vocht opnemen en hoeft er geen condens te ontstaan. Een koudere lucht = minder vocht. Dus als je maximaal effect wil moet je de airco niet te warm zetten, en vlak voor je thuis bent eventueel even een kwartiertje lekker koud zetten (zelfde temperatuur als buiten bijvoorbeeld). De temperatuur in de auto daalt, het vochtgehalte daalt en wanneer de lucht ‘s nachts nog verder afkoelt zijn er minder vocht in de lucht zitten. Hierdoor verklein je de kans op condens, of haal je het zelfs helemaal weg. Doe je raam niet open, want koude buitenlucht kan nog steeds vochtiger zijn dan de lucht die van je airco af komt.
Wat kan ik nog meer doen?
Er zijn nog wel wat kleine extra dingen die je kunt doen om condensvorming op je ruiten nog verder te beperken, zo heeft ODK bijvoorbeeld een speciale glasreiniger gemaakt die helpt om enkele weken lang condensvorming tegen te gaan. Verwerk deze zoals je normaal ook zou doen met een glasreiniger, en je hebt enkele weken geen last meer van condens.
Glasreinigers
-
Glasdoeken, Glasreinigers, Interieur en onderhoud, Microvezeldoeken
Oorspronkelijke prijs was: 10,25. 7,40Huidige prijs is: 7,40.Op voorraadIn winkelmand -
Glasreinigers, Interieur en onderhoud
Oorspronkelijke prijs was: 14,81. 10,82Huidige prijs is: 10,82.Op voorraadIn winkelmand -
Glasreinigers, Interieur en onderhoud
Vanaf: Oorspronkelijke prijs was: 13,68. 11,35Huidige prijs is: 11,35.Op voorraadIn winkelmand
Waarom is condens een probleem
Condens heeft een paar grote nadelen voor je interieur: het is vocht en je interieur houdt daar niet van.
- Het interieur van je auto is niet ontworpen om vochtbestendig te zijn. Elektronica kan problemen geven, er kan roest optreden en sensoren kunnen beschadigd raken
- Het vocht dat niet uit je interieur komt kan niet weg, waardoor het steeds erger wordt en zich op gaat stapelen
- Teveel vocht kan voor schimmel zorgen wat een hele nare geur geeft die bovendien niet goed is voor de luchtwegen
- Teveel vocht kan leer en bekleding aantasten waardoor deze harder slijt dan nodig is
- Bewegende delen zijn afhankelijk van smering om soepel te kunnen bewegen. Door vochtproblemen kunnen deze stroef gaan lopen of ook gaan roesten. Bedenk eens wat er gebeurt als je gaspedaal blijft hangen, of je rem te moeilijk wordt om in te trappen?
- Als er teveel condens optreed betekent dit ook dat er téveel vocht in de auto zit, dat is sowieso niet normaal. Misschien heb je wel ergens een lek of ligt er een fles water achterin die water lekt? Het oplossen van de oorzaak zorgt vaak direct voor minder condens