Winkelwagen
NederlandsEnglishDeutsch

Welkom bij Car Care Nederland

Kun je condens aan de buitenkant van je ruiten voorkomen?

Kun je condens aan de buitenkant van je ruiten voorkomen?

Condens aan de binnenkant van ruiten kennen we allemaal wel, maar je hebt vast weleens gezien dat je voorruit nat was zonder dat het geregend heeft. Ook die vorm van condens treed op. Op zich niet zo erg, want daar heb je ruitenwissers voor, maar wat nou als je weet dat het gaat vriezen? Een natte ruit + vorst = krabben maar.

Natte ruit zonder enige regen?

Het klinkt misschien een beetje vreemd, maar hetzelfde principe dat dauw veroorzaakt zorgt er ook voor dat je natte ruiten hebt zonder dat het geregend heeft. Dat zorgt ervoor dat je in de avond je auto weg zet met een droge ruit, terwijl deze in de ochtend bedekt is met een dun laagje water. De grond is ook vochtig, maar geen plassen water? Condensatie heeft jouw ruiten nat gemaakt. En als het ook gaat vriezen is dat een beetje onhandig. Een droge ruit in de vorst geeft hooguit een heel dun laagje ijsvorming langs de randen, maar een natte ruit betekent dat je flink kunt gaan krabben in de ochtend.

Waarom ontstaat er condensatie op de ruit?

Als lucht warm is neemt het tamelijk veel vocht op. Dit vocht komt uit de grond, planten, meren, de zee, het bos etc. Op zich geen probleem, want dit zorgt ervoor dat de lucht niet te droog wordt (wel zo prettig voor ons). Maar als de lucht sterk afkoelt kan het veel minder vocht vasthouden. Het “teveel” aan vocht moet dan ergens naartoe. Door het overschot aan vocht te laten “condenseren” op de meest koude oppervlaktes wordt de balans weer hersteld.

Diverse onderdelen van jouw auto, zoals het metaal en ook het glas, zijn vrij goed in het doorgeven van warmte. Zo goed zelfs dat ze vaak kouder kunnen worden dan de luchttemperatuur. Dit zorgt ervoor dat er een heel dun laagje lucht over je auto licht dat zelfs ietsje kouder kan zijn dan de lucht eromheen. Dit veroorzaakt wat extra condensatie, zelfs terwijl het niet op de grond optreed. Als het dan nagenoeg windstil is, wordt dit vocht niet afgevoerd en wordt de koude luchtlaag die op de auto ligt ook niet weggewaaid. Dit zou je kunnen vergelijken met een gebrek aan ventilatie in huis, waardoor condens kan ontstaan op de ramen.

Wat is nou het probleem met condens?

Condens in de ochtend is niet zo’n probleem. Daar heb je ruitenwissers voor. Zelfs voor het condens op de zijruiten kun je gewoon een trekker of een doekjes gebruiken. In principe kun je het zelfs met je hand even rondvegen, zodat je er doorheen kunt kijken. Dus wat maakt dat laagje vocht uit?
Vorst. Dat is waarom het uitmaakt. Een droge ruit in de vrieskou krijgt hooguit wat vorst langs te randen (dat is vrijwel niet te voorkomen). Dat is amper de moeite waard om voor te krabben. Maar een natte ruit kan natuurlijk bevriezen. Dan heb je letterlijk een laagje ijs over de hele ruit die je in de ochtend af moet krabben. Niet helemaal waar je op zit te wachten waarschijnlijk.

Glasreinigers

Condens voorkomen

Condensatie voorkomen is minder simpel dan het soms lijkt. Er zijn producten die hierbij helpen, zoals IPA of andere alcohol/methanol houdende producten (zoals te lezen in onze blog van een paar weken geleden), maar zelfs dan is het een tijdelijke oplossing voor een herhalend “probleem”. De meest bekende oplossing tegen condensatie is isolatie en ventilatie. Dit is buiten natuurlijk vrij lastig. Er zijn echter 2 simpele methodes die wel kunnen helpen:

  1. De auto parkeren op een plek waar het meer waait.
    Als de wind ergens wat meer vrij spel heeft, dan kan de luchtlaag om de auto niet lang genoeg stil staan om veel condens te vormen. Hierdoor zou je minder last moeten hebben van natte ruiten in de ochtend.
  2. Dichterbij het huis parkeren (en waar het amper waait).
    Als je je auto in een hoekje zou parkeren, dan kan de wind daar niet waaien, daarnaast kunnen die muren (vooral als ze van een huis zijn) warmte afgeven. Hierdoor is de temperatuur van de lucht hier een fractie hoger dan op de plekken waar het wat meer waait. Het klinkt onbelangrijk, maar dat piepkleine verschil kan al snel het verschil zijn tussen natte ruit of een droge ruit.

Een derde oplossing, die we niet helemaal in het rijtje vonden thuishoren, is om de ruit zo schoon mogelijk te houden. Vuil, stof, zand en andere viezigheid helpt de water moleculen om te blijven “plakken”. Terwijl water juist makkelijk van een schone ruit afglijdt. Sterker nog, als je een glassealant of glascoating gebruikt, glijdt het water sowieso nog makkelijker van je ruit. Hoe schoner je ruit (en met een coating op je glas), des te minder grip heeft het vocht waardoor het sneller naar beneden glijdt en ook makkelijker los te krabben is.

Ik gebruik zo’n aluminium plaat op m’n ruit

Je kunt ze wel, zo’n aluminium-kleurig dinge dat je op je voorruit legt om vorst tegen te gaan. Ze werken wel degelijk en zijn vaak vrij goedkoop. Het enige probleem is dat ze ook vast kunnen vriezen. Als er wat vocht achter komt en het bevriest daarna, dan trek je in de ochtend de aluminium laag kapot. Dat zou zonde zijn, en erg ongemakkelijk. Dus ook als je zo’n ding gebruikt is het het advies om de ruit zo schoon mogelijk te houden. De tips die we hierboven noemen helpen natuurlijk ook om de ruit droger te houden, waardoor er niets vastvriest.

Glasdoeken

Gratis verzending in NL

Op bestellingen boven € 50,-

Voor 17 uur* besteld

dezelfde dag verzonden

We ship Europe-wide

Just ask us for a quote

Van fanaten, voor fanaten

Ons team staat voor je klaar

× Chat met ons via Whatsapp