Winkelwagen
NederlandsEnglishDeutsch

Welkom bij Car Care Nederland

Mag ik mijn auto wassen als het vriest?

Mag ik mijn auto wassen als het vriest?

Inmiddels zitten we in maart en blijven de koude dagen steeds verder achter ons. Desondanks zijn er detailers en hobbyisten die zich af blijven vragen wat ze moeten doen bij vorst. Mag/kun je je auto wassen als het vriest? Kun je eventueel stappen ondernemen? Kortom, hoe was je je auto bij vorst? En zou je dat wel moeten doen?

Wat zou het probleem zijn

Waarom deze vraag eigenlijk? Wat is nou het probleem waarom mensen deze vraag willen stellen? Dit heeft een paar redenen, en daar willen we wat uitleg over geven:

Water zet uit

Water dat bevriest neemt toe in volume. Dat verschil is niet enorm, maar het is er wel. Deze uitzetting kan er vervolgens voor zorgen dat bepaalde delen kapotgedrukt worden. Denk bijvoorbeeld aan water dat in je slot terecht is gekomen. Het water bevriest, zet uit en drukt daarmee een belangrijk onderdeel krom. We praten nu hooguit om een milimeter, maar soms is dit voldoende om iets kapot te maken.

Water wordt hard als het bevriest

Water vormt een solide blok wanneer het bevriest. Op de lak is het vooral onhandig en onprettig, maar op andere plekken kan het een obstakel vormen. Stel dat er water in je slot is gekomen en het bevriest, dan vormt dit 1 massief blok. Dit kan ervoor zorgen dat je de sleutel er niet in krijgt, de sleutel niet kunt draaien of dat het mechanisme geblokkeerd wordt. Uiteraard geldt dit probleem ook voor diverse andere delen van de auto.

Vocht = problemen

Een auto bevat heel veel metalen delen. Sommige van de metalen die gebruikt worden kunnen roesten of op een andere manier beinvloed worden door het water. Het resultaat kan zijn dat een belangrijk deel zwak wordt vanwege de roest. Dit is slijtage en een potentieel probleem dat in de toekomst een probleem kan vormen.

Vorst is kouuuud

Het was je vast niet ontgaan, maar vorst is gepaard met lage temperaturen. Dat is koud. Dat is onprettig. En wie gaat er nou vrijwillig die ijskou in om zijn auto te wassen? Nou ja, detailers dus. Rain, hail or shine…. the car has to be washed (ofzoiets…. wij zijn niet zo goed in het bedenken van gave slogans. Kijk maar eens naar ons logo). Vergeet niet dat onderkoeling een serieus risico is! Je zou niet de eerste persoon zijn die er (letterlijk) blauwe vingers aan overhoudt.

Er zijn dus enkele goede redenen waarom het wassen van je auto tijdens vorst onhandig is en ook voor problemen kan zorgen. In principe is het niet zozeer een kwestie van “mag ik mijn auto wassen als het vriest”, maar meer “hoe was ik mijn auto verantwoord als het vriest”. Met wat pointers en uitleg kun je je auto prima wassen, zelfs terwijl de temperatuur onmenselijk laag ligt (wij zijn ook meer zomer-mensen 🙂 ).

Dus mijn auto smelt, breekt of verbruigt als ik de auto was in de kou?

Nee joh. Gelukkig niet. Onze auto’s kunnen op zich best wel wat hebben, wat we hierboven vertellen is vooral bedoelt om je bewust te maken van “wat er kan gebeuren”. Desalniettemin is voorkomen beter dan genezen. En dan komen we op de methodes die helpen te voorkomen dat vocht een probleem gaat vormen wanneer het een keer vriest.
Metaal geleid warmte heel erg goed. Zo goed zelfs dat de temperatuur van een metalen oppervlak kouder kan worden dan de lucht eromheen. Zelfs bij +2 graden kan er dus vorst ontstaan op een metalen object.

Auto wassen

Hoe was ik dan mijn auto als het vriest?

Er zijn heel wat tips die we kunnen geven, en ook gaan geven, maar de rode draad die hier doorheen loopt is dat je je best doet om te voorkomen dat er vocht blijft hangen NA het wassen. Hoe droger alles is, hoe minder het risico op ijs-vorming. De ijs-vorming is nou net het probleem. Kun je dat voorkomen, dan ben je goed bezig. Ook in de zomer werkt dit overigens, want op dat moment zorgt het TE snel opdrogen van water juist net voor kalkvlekken.

Droog goed af!

Het belangrijkste is waarschijnlijk wel het afdrogen. Sommige vergeten de deursponningen droog te maken, terwijl ook hier vocht kan komen. Als je het hier goed droog maakt, zullen de rubbers niet vastvriezen. Geen gedoe meer met een deur die je niet open krijgt.

Gebruik warm water

Warm water bevriest wat minder snel, maar dit voordeel heb je vooral tijdens het afspoelen. Het zeepwater hoeft niet perse warm te zijn, dat verschil is maar klein. Maar als je warm water uit je tuinslang kunt krijgen, kun je het ijs zo van je lak afspoelen. Zelfs als de shampoo bevroren zou zijn kun je het met warm water snel weer laten smelten.

Werk sneller, werk harder

Na het wassen ligt er sop op je lak. Dit sop kan ook bevriezen. Zelfs het water na het afspoelen kan bevriezen. Daarom adviseren wij om sneller te werken dat je gewend bent. Zodra je een deel hebt afgespoeld, meteen afdrogen. Niet wachten tot je de hele auto afgespoeld hebt, maar 1 paneel afspoelen en direct afdrogen.
Het vergt wat handigheid om dit te doen zonder te morsen op panelen die al droog zijn.

Gebruik een blower

Met een blower, compressor of ander apparaat dat heel hard lucht kan blazen, kun je vocht in lastige hoeken wegblazen. Hierdoor voorkom je dat er op die plek ijs kan vormen. Je zou bijvoorbeeld je compressor kunnen gebruiken om de scharnieren of het deurslot goed droog te blazen. Dit vocht is nu waarschijnlijk naar een ander deel geblazen, dus maak het gebied eromheen zo snel mogelijk droog met je droogdoek.

Zorg ervoor dat je lak goed beschermd is

Met goede bescherming zal vocht minder makkelijk op je lak blijven liggen, ook tijdens het wassen. Hierdoor druipt het water vrijwel letterlijk van je lak af. Minder water = minder risico.

Heb je een carport of garage tot je beschikking

Zet dan je auto op tijd binnen/overdekt. Wanneer de wind minder waait, zorgt dit ook voor minder afkoeling. Daar komt nog bovenop dat een garage of carport vaak naast een huis staat. Dit huis geeft ook warmte af. Hierdoor zal het metaal van de auto een klein beetje minder koud worden, waardoor je dus minder snel last hebt van vorst.

Gebruik 2 droogdoeken

Zelfs wanneer je een super goede droogdoek hebt, waarmee je de hele auto kunt droogmaken in 1 keer. Zelfs dan, gebruik alsnog 2 droogdoeken. 1 droogdoek gebruik je om snel het paneel redelijk droog te krijgen, zodat het ergste eraf is. Met de tweede doek ga je er achteraan om de achterblijvertjes op te vegen. Houdt deze doek nog even apart omdat er kans is dat er condens ontstaat, welke je met deze doek nog weg kunt vegen.

Take it for a ride…

Het zou kunnen zijn dat je ergens naartoe moet voordat je je auto kunt wassen? Anderen wassen hun auto bij een wasbox of een doe-het-zelf locatie. Als je tijdens de rit de blower/airco/climate control een standje warmer zet, zullen diverse panelen aardig opwarmen. Hierdoor smelt het bevroren water, voorkom je bevriezing en zal condens ook iets minder snel kunnen optreden.

Kouwe jatten hoeft niet hoor

Zoals we in Brabant zouden zeggen: “Hedde kouwe jatte?”. Koude handen zijn nergens voor nodig. Breng een een bezoekje aan een duikshop. Voor duikers zijn speciale duikpakken die voorkomen dat je onderkoelt raakt in koud water. Hiervoor hebben ze bijna altijd ook losse handschoenen. Ze kosten een paar tientjes, maar hiermee kun je je handen in een emmer water dompelen zonder dat je vingers koud worden. En dat maakt het hele verhaal toch wel iets prettiger.

Klein maar (niet) fijn

Onthoud dat het grootste probleem zich gaat voordoen op de kleinste plekken. De gebieden waar je dus extra veel aandacht aan wil besteden zijn: scharnieren, sloten, deurgrepen, rubbers rondom ramen (die open kunnen), en plekken waar sensoren kunnen zitten.

Probeer eens een waterless of rinseless wash

Dit is een type shampoo dat OF niet afgespoeld hoeft te worden, OF waar je zelfs geen water voor nodig hebt. Over het algemeen presteren de rinseless-shampoo’s beter dan de waterless versies. Met de rinseless shampoo was je zoals gewoonlijk, maar spoel je het niet af. Gewoon droogmaken en klaar is kees.

Wat zou ik absoluut NIET moeten doen?

Met de tips hierboven kom je een heel eind om te voorkomen dat het water van het wassen een probleem vormt tijdens de vorst.

Dikke laag dressing op de rubbers

Er zijn detailers die een vettige laag op de rubbers aanbrengen. Vettigheid bevriesd namelijk niet zo snel. Als het ook nog een op oliebasis is, zal het vocht zelfs een beetje verdrijven. Je kunt dus wel lezen waarom veel mensen denken dat het goed werkt.
Helaas kan vet ook bevriezen, verliest het na enkele dagen zijn vocht-bestendigheid (en kan het zelfs vocht gaan vasthouden!) en eindigt dit na de winter in een grote, vettige drab waar viezigheid, stof, zand en vies waswater in is blijven hangen. Gebruik je vet met oplosmiddelen erin? Dat zal dit zelfs je rubbers gaan beschadigen. Houdt je rubbers schoon, droog en gebruik dressing alleen in de zomer wanneer je enkele uren de deuren open kunt laten staan.

Breng wax, sealant of coating aan

Dit soort producten zijn niet gemaak om aangebracht te worden bij temperaturen onder de 4 graden. Wax heeft moeite met hazen en wordt heel moeilijk om uit te poetsen. Sealant kan bevriezen nog voordat het heeft kunnen hechten aan de lak. Coatings kunnen zelfs weigeren om op te drogen, waardoor je het product uiteindelijk gewoon afveegt. Bescherming breng je niet aan tijdens vorst, je had dit eigenlijk vooraf moeten doen.

Gebruik uitgebreide hoeveelheden snowfoam

Snowfoam bevat vooral water, ondanks de schuimige look. En dat water kan bevriezen. Resultaat: een harde sneeuwachtige laag die op je auto ligt en zich lastig laat afspoelen. Zonde van het product en zonde van de moeite.

Uitgebreid de tijd ervoor nemen

Je auto wassen kan hartstikke leuk zijn. En normaal gesproken vinden wij dat je er de tijd voor moet nemen en ervan moet genieten. Maar in dit geval juist net niet. Doorwerken helpt. Geen zorgen, volgende week vriest het misschien niet en kun je op een normale manier je auto wassen.

Microvezeldoeken

Alles is relatief(e vochtigheid)

Relatieve vochtigheid verwijst naar de hoeveelheid vocht die de lucht op kan nemen. Koude lucht kan minder vocht absorberen dan warme lucht. Niet alleen betekent dit dat water beter “opdroogt” met warme lucht, maar ook dat het vocht ergens naartoe moet als de lucht afkoelt. Om dit uit te leggen gebruiken we het volgende voorbeeld:
Stel dat 1m3 lucht van 20 graden exact 30% vocht kan opnemen. Dat betekent dat 0.3333m3 vocht opgenomen kan worden in deze ene kuub lucht. Zodra het vochtgehalte deze 30% eenmaal bereikt heeft, dan is de lucht verzadigd en spreken we van “100% luchtvochtigheid”.
Bij koude lucht is dit echter een ander verhaal. Stel dat 1m3 lucht van 0 graden exact 10% vocht kan opnemen. Dat betekent dat 0.1m3 vocht opgenomen kan worden in deze ene kuub lucht. Zodra het vochtgehalte deze 10% eenmaal bereikt heeft, dan is de lucht verzadigd en spreken we van “100% luchtvochtigheid”.

In bovenstaande voorbeelden zie je dat “100% luchtvochtigheid” niet altijd dezelfde hoeveelheid vocht betekent. Ook zie je dat dezelfde hoeveelheid warme lucht meer vocht op kan nemen. Hierdoor “verdampt” water sneller in de zomer dan in de winter. Helaas is het omgekeerde ook waar. Zodra die warme lucht afkoelt, komt er een moment waarop het meer vocht bevat dan het vast kan houden. Zodra de luchtvochtigheid op 101% komt te staan, moet die 1% teveel ergens naartoe. Het resultaat is dat het vocht afgezet wordt als condens. De condens vormt op de meest koude plek, en dat zijn de delen van de auto die het beste warmte geleiden. Metaal geleid warmte heel goed, maar glas ook. Dus als er sprake is van erg veel vocht, is de kans op condens groot zodra de lucht afkoelt. Stel dat je de auto aan het wassen bent terwijl het winterse zonnetje schijnt, dan loop je het risico op condens-vorming zodra de zon ondergaat en de kou terugkeert.

Fijn… nou heb ik mijn auto gewassen, krijg ik steeds condens

Condens, ook weer zoiets waar we een artikel over kunnen schrijven (pakt snel een Post-It en schrift dit idee op). Door het wassen wordt het paneel van de auto een tikkeltje warmer dan het was. Dit geeft warmte af aan de luchtlaag die in aanraking is met de lak. De luchtlaag wordt warmer en kan daardoor iets meer vocht absorberen. Wanneer het paneel vervolgens weer afkoelt (omdat de koude wind het weer kouder maakt), koelt deze luchtlaag opnieuw af. Wanneer de luchtlaag voldoende afgekoeld is, bevat het meer vocht dan het nog vast kan houden. Dit vocht wordt afgezet op de plek waar het meeste kou zit, en dat is het paneel van de auto.
Deze vorm van condens heb je dus te danken aan een oppervlak dat opgewarmd is, en vervolgens sterk afkoelt. De enige oplossing hiervoor kan zijn om de auto op een winderige plek te zetten (wat het wassen weer onhandig maakt).
Je kunt ook gewoon een paar uur wachten, de condens verdwijnt wel weer. Het vocht uit de lucht bevat bijna geen mineralen, waardoor kalkvlekken of waterspots zeer zelden voorkomen.

Wanneer een object warm wordt, geeft dit warmte af aan de luchtlaag die ermee in aanraking is. Dit is een flinterdun laagje lucht om het object heen dat iets warmer is dan de rest van de lucht.

Gebruik dat eierkoppie

uiteindelijk komt er vooral een dosis gezond verstand bij kijken. Je auto wassen terwijl het vriest kan wel, maar je hebt een beetje gezond verstand nodig om te snappen dat ijsvorming hierbij het probleem is. Als je weet hoe je die ijsvorming kunt tegenhouden, of minimaliseren, dan ben je al een heel eind.
Bovenop dit alles is het belangrijk om je eigen veiligheid en gezondheid in acht te nemen! Pas op voor gladde stukken ijs, voor bevroren ledematen en kleed je goed aan. Je hebt niks aan een schone, glimmende wagen wanneer je ziek of gewond op de bank ligt.

Gratis verzending in NL

Op bestellingen boven € 50,-

Voor 17 uur* besteld

dezelfde dag verzonden

We ship Europe-wide

Just ask us for a quote

Van fanaten, voor fanaten

Ons team staat voor je klaar

× Chat met ons via Whatsapp