Waarom is detailen prijzig? Maar iedere cent dubbel en dwars waard!

Met een variatie van klanten komen er zowel getrainde detailers/autopoetsers bij ons binnen, maar ook beginners die pas zojuist bedacht hebben dat ze beter voor hun voertuig willen gaan zorgen. De getrainde detailers weten dat kwaliteitsproducten wat meer kosten dan goedkope rommel, maar de nieuwe klanten moeten eerst overtuigd worden. Die laatste groep is vooral erg achterdochtig en ‘kijkt de kat uit de boom’. Dat geeft niet, onze producten overtuigen iedereen, maar wat toelichting daarbij kan geen kwaad.

Waarom zou het prijzig zijn?

Om dit goed uit te leggen is het waarschijnlijk handiger om een hypothetische situatie te schetsen: de kozijnen buiten zijn toe aan een verse schilderbeurt. Dus je pakt je schuurpapier en gaat alles netjes opschuren. Hierbij moet je echter wel letten op de grofte van het schuurpapier, je kunt niet zomaar iets willekeurigs pakken. Tijdens het schuren moet je ook in de gaten houden dat je overal gelijkmatig schuurt, anders wordt het eindresultaat niet erg strak. Als je klaar bent moet je ontvetten, maar waarmee? Je wil geen residu achterlaten, je wil ook geen oliesporen achterlaten maar het moet wel goed schoon worden. Benzine laat sporen achter en kan in het hout trekken, terpentine kan in het hout trekken en moet eerst heel erg goed verdampen om te voorkomen dat het de nieuwe verf aantast. Uiteindelijk gebruik je maar een professionele ontvetter, want dit is een belangrijke stap in het verf proces. Nu komt de volgende stap, de verf. Je kunt niet zomaar willekeurige verf pakken, je moet wel stevige buiten-verf hebben. En moet je dit moet de kwast aanbrengen, of met de roller? Erop gieten is helaas geen optie ;).
Jij dacht even snel te gaan schilderen, maar naast de kwast en een handvol doekjes moet je ook nog denken aan: de grofte van schuurpapier, hoe diep opschuren, waarmee ontvetten, welke doeken gebruik je met ontvetten, welke verf, welke kwast of roller en hoe dik aanbrengen?

Simpel gezegd: er komt wel iets meer bij kijken dan wat producten in het rond gooien. Er komt wel iets meer bij kijken.

Wat heeft dit met detailen te maken

Voor degene die een glanzende bak willen die eruit ziet alsof deze net uit de showroom komt rollen, komt er ook wel iets meer bij kijken dan een fles shampoo eroverheen gieten. Als het zo simpel was dan zou iedere wagen er vlekkeloos bij staan. Een uitzonderlijk resultaat heeft ook wat uitzonderlijke handelingen en producten nodig. Om een auto correct te wassen heb je een goede washmitt/washpad nodig om geen waskrassen te maken, professionele shampoo om zoveel mogelijk vuil los te weken, 2 emmers voor je waswater en spoelwater en uiteindelijk een goede microfiber droogdoek om geen krassen te maken tijdens het drogen.

Hierboven spreken we alleen nog maar over het wassen zelf. Als je de lak een opknapper wilt geven, speelt kleien een belangrijke rol. Om goed te kleien moet je weten welke klei je nodig hebt (niet te grof, niet te fijn), maar je hebt ook claylube nodig om de klei vloeiend over de lak te laten glijden. Ook in dit geval komt er dus wel iets meer bij kijken dan gewoon wat producten er tegenaan gooien.

Auto wassen

Waar zitten dan de kosten in?

Goede producten kosten meer dan goedkope rommel, dat is iets dat vrijwel iedereen weet. Stevige werkschoenen die 5 jaar meegaan kosten een stuk meer dan Chinese werkschoenen die na 5 dagen al uit elkaar vallen. Professionele autodetailing-producten geven een superieur resultaat, maar daar zit dan ook een prijskaartje aan. Stel dat je 5 euro meer uitgeeft aan je shampoo, terwijl die zo effectief schoonmaakt dat je 2x minder hoeft te kleien per jaar. Daardoor slijt je klei minder hard, minder claylube nodig, langer een glanzende wagen en waarschijnlijk ook minder wax of sealant nodig. Kortom, die 5 euro extra betaald zichzelf dubbel en dwars terug op de lange termijn. Desondanks moet je wel eerst die 5 euro uitgeven. En daar stopt het meestal niet, veel klanten zullen hun oude gele spons weg moeten gooien en een goede washmitt of washpad kopen, daar komt dan nog de shampoo en de droogdoek bij. Als men ook van plan is om te gaan kleien, komt daar nog klei en claylube bij. Is bescherming ook een onderdeel dat gedekt moet zijn, dan heb je een potje wax of een flesje sealant nodig, die je aanbrengt met een applicator en uitpoetst met (minimaal) één microfiber doek. Naast het wassen, kleien en beschermen wil je vast ook nog je rubbers onderhouden, glas helder houden en je dashboard opknappen. Dat betekent dat je dressing met een applicator nodig hebt, een glas reiniger met een glasdoek en een dashboard QD met een interieur doek.

Waarom is het dat dubbel en dwars waard

Kwaliteit en resultaat. De professionele detailing producten die wij verkopen zijn uitgebreid getest en hebben hun reputatie verdiend. We praten nu niet meer over die oude waxjes van vroeger waar je niets van merkte en die binnen 2 weken weer weggespoeld waren door de regen. We praten nu over producten waar je direct het resultaat van ziet, waar je maandenlang het resultaat van blijft zien en merken en die zo makkelijk in gebruik zijn dat het gewoon leuk wordt. Wat betreft de shampoo’s is het hetzelfde verhaal, vuil veeg je weg zonder moeite en na het afspoelen zie je direct waarom je voor deze shampoo koos. Ook na meerdere maanden blijf je die boterzachte en spekgladde lak voelen. Iets dat je nooit zult hebben met Dreft of allesreiniger. Kortom, je betaald een paar euro meer maar je krijgt daar 5x zoveel resultaat en effect voor terug.
Wist jij bijvoorbeeld dat als je velgen goed beschermd zijn, je dat aangekoekte vuil er zo afveegt? Schrobben is dan absoluut niet nodig. Datzelfde geldt voor je lak. Zelfs na een week van regen en modder, veeg je het er tijdens het wassen zo vanaf. Als schoonmaken zo makkelijk gaat, wordt het gewoon leuk om te doen. Dat krijg je nou eenmaal met professionele producten! En dat mag gerust een centje extra kosten.

Gratis verzending in NL

Op bestellingen boven € 50,-

Voor 17 uur* besteld

dezelfde dag verzonden

We ship Europe-wide

Just ask us for a quote

Van fanaten, voor fanaten

Ons team staat voor je klaar

×