Waarom jij je auto niet schoon krijgt met alleen een hogedrukreiniger

Je hebt een mooi hogedrukreiniger in de garage staan, en je besluit om die eens aan het werk te zetten op je vieze auto. Maar ondanks de verbetering krijg je je auto niet helemaal schoon hiermee. Je wil de lans er nog dichter op houden, maar herinnert je dan ons eerdere blogbericht over de schade die je hiermee kunt aanbrengen. Waarom krijg je je auto nou niet schoon met alleen een hogedrukreiniger?

Wat wij al eens eerder over hogedrukreinigers vertelde

Een tijdje terug schreven wij over de schade die je aan kunt brengen met een hogedruk reiniger. Hierin kun je al lezen dat het niet verstandig is om je hogedrukreiniger heel dicht op je lak te houden. Desondanks kan een hogedrukreiniger het werk wel wat lichter maken, een grote reden waarom deze apparaten nogal eens uit de kast getrokken worden. Tijdens het gebruik ben je snel geneigd om de kracht van het water te gebruiken om al het vuil letterlijk weg te blazen, maar daar is het eigenlijk niet zo geschikt voor. Naast het feit dat de straal best hard is, wordt het vuil behoorlijk stevig op de lak gedrukt voordat het loslaat en wegschiet. Het is helemaal niet vreemd om serieuze schade aan je lak te veroorzaken wanneer je te ruw met de hogedrukreiniger omgaat. Als jouw lak zo super-sterk was dat je de straal van de hogedrukreiniger heel dicht op het oppervlak kon houden (tussen 0 en 10cm) zonder enige schade te doen, dan zouden er sowieso al geen krassen meer in kunnen komen. Denk maar eens aan waskrassen, wat niets meer is dan een vuil, oud spons die over de lak schuurt. Daarvan zou je vast ook niet denke dat die zulke strepen in je lak kon maken. Eigenlijk is een hogedrukreiniger heel erg geschikt om mee af te spoelen, maar niet zozeer om mee schoon te maken.

Hoe maakt een hogedrukreiniger schoon?

We hoeven vast niet uit te leggen hoe een hogedrukreiniger werkt, de kern van het verhaal is dat het water onder zeer hoge druk uit de lans gespoten wordt. Eigenlijk wordt er veel minder water gebruikt (liters per minuut) maar de druk is veel hoger, waardoor het harder uit de lans vliegt. Deze snelheid raakt het water al heel snel kwijt. Probeer maar eens uit wat het verschil is als je je hand op 1 meter afstand in de straal houdt en vervolgens op 10 centimeter. veel dichterbij houden raden we niet aan, afhankelijk van de kracht van het water kun je je lelijk zeer doen! Je kunt dus vrij makkelijk zelf bepalen hoe hard het water op het oppervlak spuit door de lans verder weg te houden of juist dichterbij. Het water dat onder hoge druk uit de lans spuit knalt tegen het oppervlak aan, door deze snelheid wordt het vuil op het oppervlak gebombardeerd met allerlei beetjes water. Met elke watermolecuul die op het vuil knalt breken er kleine stukjes vuil af, totdat de hechting met de ondergrond zwakker wordt dan de kracht van het water. Op dat moment laat het vuil los van de ondergrond. Het nadeel hiervan is dat er bijna altijd deeltjes van de ondergrond zelf ook mee los komen. Als je ooit een hogedrukreiniger op je tuintegels hebt gebruikt, dan zul je in de smurrie die eraf komt ook heel veel stukjes steen vinden. Dat hele fijne grind zijn stukjes die je van je tegels afgeblazen hebt.
Als dit kan gebeuren met steen, bedenkt eens wat er gebeurt met de zachtere lak van een auto.

Wat is schoonmaken?

Je kunt nu denken aan woorden zoals “stofzuigen” of “afstoffen”, maar eigenlijk kun je schoonmaken samenvatten als “het verplaatsen van ongewenst materiaal, via een medium naar een andere drager”. Om dit in normaal Nederlands te vertellen kun je het zo zien: wanneer je je auto wast, zorgt de shampoo ervoor dat het vuil loskomt van het oppervlak en zich mengt met het water. Het water is in dit geval het medium, en wanneer je de auto afspoelt verplaats je dit vieze water van de lak naar de grond. Het vuil is het ongewenste materiaal, het water (en de shampoo) is het medium en de nieuwe drager is het water. Het verplaatsen doe je door af te spoelen.
Zoals je nu in deze alinea leest heeft het een groot voordeel om shampoo te gebruiken. Deze weekt namelijk het vuil los van de lak zodat je het makkelijk met de washmitt weg kunt vegen. Daarna spoel je het “vieze” water weg tijdens het afspoelen waarbij de schone (natte) lak achterblijft. Zonder shampoo is er geen hulpmiddel dat ervoor zorgt dat het vuil zich goed gaat mengen met het water, er is dan ook geen hulpmiddel dat het vuil losweekt van de lak.

Waarom krijg je je auto niet helemaal schoon met alleen de hogedrukreiniger?

Eindelijk gaan we dan concreet antwoord geven op de vraag. Maar hiervoor schetsen we 2 verschillende situaties. Het grote verschil is dat je in de ene situatie wel een schoonmaakmiddel (Snowfoam) gebruikt en in de andere niet.

De auto direct afspuiten met de hogedrukreiniger

Je auto is vuil, dat kun je zien. Sterker nog, je kunt het zelfs voelen. De lak is ruw en grof, en de kleur is inmiddels half modder en half gekleurde lak. Het vuil laat zich niet wegspoelen, dus het zit waarschijnlijk stevig genoeg aan de lak waardoor regenwater geen positief effect meer heeft op het afspoelen van het vuil. Jij gaat vervolgens water, met zeer hoge druk, op de lak spuiten. Het enige wezenlijke verschil met de regen is dat jouw water nu een stuk harder tegen de lak gespoten wordt. Tja, hierdoor spuit je een deel van het vuil wel weg, maar de lak blijft ruw en grof en je zult nog steeds zien dat de glans niet helemaal terugkomt. De auto lijkt wellicht minder vuil nu, maar schoon kun je het toch ook niet noemen.

De auto eerst voorwassen met snowfoam voor je hem gaat afspuiten met de hogedrukreiniger

Stel nou dat je eerst een foamlans gebruikt waar je een klodder snowfoam in doet. Hiermee bedek je de auto en na enkele minuten spoel je het weer af. De snowfoam heeft nu in kunnen werken op het vuil, waardoor de verbinding tussen het vuil en de lak verzwakt is. Als je nu met de hogedrukreiniger over de lak gaat, zal er meer vuil loskomen en dit zal zich makkelijker laten wegspoelen. De lak is nu nog steeds niet perfect schoon, maar wel een stuk schoner.
Desondanks is er nog steeds maar 1 methode die de lak écht schoon krijgt! En dat is simpelweg door 2 emmers autoshampoo te gebruiken in combinatie met een goede washmitt. Dit mechanische contact met een goed reinigingsmiddel verwijderd veel meer vuil dan de hogedrukreiniger kan doen.

Wat eigenlijk nog het beste zou zijn…

Als wij dan toch onze mening aan het geven zijn, dan laten we graag weten wat in onze ogen het juiste gebruik zou zijn van een hogedrukreiniger:

  • Gebruik de hogedrukreiniger van minimaal 30cm afstand om de auto af te spoelen en het losse vuil weg te spuiten
  • Breng daarna snowfoam aan met de hogedrukreiniger en een foamlans
  • Vervolgens spoel je de snowfoam weer af
  • Gebruik de hogedrukreiniger om de wielkassen uit te spuiten. Deze zijn vaak een stuk lastiger om met een borstel te bereiken. Pas op, de lak op je velgen is kwetsbaarder dan je zou denken!
  • Nadat je de auto met 2 emmers, een autoshampoo en een washmitt hebt gewassen, spuit je de auto weer af met de hogedrukreiniger
  • Is het erg nat of modderig geweest, vergeet dan niet om ook de onderkant van de auto na te kijken. Deze kan ook smerig zijn

In onze opsomming kan de hogedrukreiniger prima gebruikt worden (alhoewel wij het ook vaak gewoon met een tuinslang doen), maar het wassen met een washmitt en autoshampoo is eigenlijk onmisbaar. Je krijgt simpelweg niet hetzelfde resultaat zonder reinigingsmiddelen.

Waar is de hogedrukreiniger dan wel ideaal voor?

Een hogedrukreiniger is perfect voor ruw en grof werk waarbij de ondergrond het wel kan hebben. Denk bijvoorbeeld aan de betontegels in de tuin. Deze slijten er eigenlijk niet van wanneer je met de hogedrukreiniger het oppervlak een beetje beschadigd. Deze tegels zijn dik, knetterhard en sowieso al heel erg ruw en grof. Dat beetje verschil zie of merk je niet. Bij normale betontegels zit er ook geen coating overheen die je kunt beschadigen. Heb je duurdere tuintegels waar een gekleurde laag overheen zit, of eventueel zelfs een hydrofobische coating? Dan loop je wel het risico dat je deze toplaag beschadigd. De hogedruk reiniger is bovendien ook erg geschikt om dingen weg te blazen en weg te spoelen. Het water komt er met aardig wat snelheid uit, dat zorgt voor een flinke luchtverplaatsing. Deze kan gebruikt worden om water praktisch weg te blazen.

Heel kort over de waterbesparing

Kárcher K5 specificaties
Kárcher K5 specificaties

Er wordt weleens vraagtekens gezet bij de waterbesparing van een hogedrukreiniger. Hier kunnen we vrij kort en simpel over zijn: een standaard huishoudelijke kraan geeft ongeveer 1000 liter water per uur. Dit verschil natuurlijk wel een beetje per gebied en per model van kraan. Bij een tuinkraan zou het ook weleens 800 liter per uur kunnen zijn. Gebruik je een tuinslang voor 15 minuten, dan je dus tussen de (800/4) 200 liter en (1000/4) 250 liter water gebruiken.
De Kärcher K5 raden wij doorgaans aan als instapmodel. Naast dat dit een zeer veelzijdig model is in- en rondom het huis, geeft het volop druk voor de meeste klussen. Hij is bovendien best netjes geprijsd. Heb je een groter budget dan zou de K7 eigenlijk nog beter zijn, maar de K5 is een uitstekend instapmodel voor de huismannen en autopoetsers. De Kärcher K5 gebruikt maximaal 500 liter water per uur. Als je de hogedrukreiniger voor 15 minuten gebruikt, verbruik je dus maximaal 125 liter water. “Maximaal” betekent in dit geval dat dit het verbruik zou kunnen zijn als het apparaat op de maximale instellingen staat met weinig tegendruk en een open slang. In de praktijk zal dit vanwege de tegendruk wat lager liggen. Hierbij kun je optellen dat je de hogedrukreiniger vaak minder lang gebruikt dan een tuinslang, omdat de hogedrukreiniger meer effect heeft en je dus eerder je doel bereikt hebt.

Liter water per uur Liter water per 15 minuten
Kraan normaal 1000 250
Kraan klein 800 200
Kärcher K5 500 125
Kärcher K7 600 150

Het is vrij duidelijk dat de hogedrukreiniger een stuk minder water vebruikt dan een open tuinslang. Mocht waterbesparing belangrijk zijn voor jou, dan is een hogedrukreiniger dus een verstandige keuzen.

Gratis verzending in NL

Op bestellingen boven € 50,-

Voor 17 uur* besteld

dezelfde dag verzonden

We ship Europe-wide

Just ask us for a quote

Van fanaten, voor fanaten

Ons team staat voor je klaar

×