Waarom moet ik af en toe kleien, zelfs al was ik de auto elke week?

Waarom moet ik af en toe kleien, zelfs al was ik de auto elke week?

Er zijn nog veel Nederlanders die redelijk onbekend zijn met het detailen/uitgebreid poetsen van hun auto. Dat betekent ook dat er nog heel veel mensen zijn die niet helemaal begrijpen wat het effect van kleien is, en waarom je dit moet doen. Er wordt weleens gedacht dat je het alleen maar hoeft te doen als je heel uitgebreid te werk gaat, maar dat is niet helemaal waar. Waarom moet je af en toe kleien? Dat leggen we deze week uit.

Wat is het effect van kleien?

Klei is synthetisch product dat een licht-ruwe en plakkerige substantie is. Wanneer je een paneel van je auto besproeid met claylube (kleiglijmiddel), dan glijdt de klei met meer gemak over je lak. Terwijl het over je lak glijdt komt het in aanraking met diverse soorten vuil die op de lak ligt en niet makkelijk loskomt (ijzerdeeltjes, roet, organisch materiaal etc.etc.). De klei trekt het vuil uit de lak en houdt het vast in de klei. Wat achterblijft is een mooi schoon stukje lakwerk. Zelfs oxidatie (als een zwakke toplaag) wordt voor een deel meegenomen.
Shampoo is helaas niet in staat om alles te verwijderen, en niet alle chemicaliën hebben een vlekkeloos effect op het vuil. Klei is een mechanische manier van reinigen die heel erg veel effect heeft. Het enige nadeel is dat de klei zo ruw kan zijn, dat je hele licht vegen in je lak maakt. Dit noemen we marring. Een paar vegen met een heel licht polijstmiddel (of een pre-was cleaner) en die marring is weer weg.

Waarom af en toe kleien?

Shampoo verwijderd doorgaans tussen de 91% en 99% van het vuil (afhankelijk van het type vuil), en zelfs een traffic film remover of een fallout remover heeft een beperkt effect. Het is dus erg lastig om elke week de lak 100% perfect schoon te krijgen. Normaliter is dit ook niet zo’m ramp, want die paar procent die achterblijft zie je niet met het blote oog, en het gebeurt vrijwel nooit dat het schadelijke stoffen bevat. Maar ondanks dat jij het niet kunt zien, en het gedrag van het water het ook niet verraad, heeft het wel nadelen. Het is namelijk heel verleidelijk om een nieuw laagje wax over het oude te smeren, want visueel lijkt alles toch prima in orde te zijn.
Waarheid is echter dat de lak niet 100% vlekkeloos is, en de wax, sealant en (vooral:) coating geen ideale ondergrond heeft om op te hechten. Het gevolg is dat de wax minder goed zal presteren en vooral minder lang zal presteren. Waar een gewone wax enkele maanden een duidelijke bescherming moet geven, zie je nu ineens maar een paar weken bescherming.

Kleien

Moet ik dan alles doen? En daarna ook polijsten?

Dat is een beetje afhankelijk van jezelf. Doorgaans raden wij het aan om minimaal elke 6 maanden je auto helemaal te kleien en licht te polijsten. Als je goed voor je wagen hebt gezorgd is het niet nodig om uitgebreid en grof te gaan polijsten en de lak zal sowieso niet uitzonderlijk vies zijn. Hiermee verwijder je de oude wax, nieuwe oxidatie, vuil en viezigheid en verwijder je eventueel enkele kleine imperfecties in de lak. Elke 6 maanden ziet jouw wagen er weer bling-bling uit. Heb jij hier ook tijd voor? En zin in? Dat kunnen wij niet voor je bepalen. Je auto zal niet wegsmelten als je het minder vaak doet, het is dus puur gericht op onderhoud. Als je het 1x in de 2 jaar zou doen, is de lak een stuk viezer, heb je meer werk en zal je auto in de laatste jaar niet meer de glans en reflectie hebben die er wel was net na het polijsten. Je zult ook langer rond moeten rijden met een krasje in de lak en er bestaat een grote kans dat je wax of sealant aan moet gaan brengen over de oude laag. Hierdoor presteert de nieuwe laag minder goed, wrijf je (tijdens het uitpoetsen) al die viezigheid in je lak in het rond (viva la krassen) en verbruik je meer van je dure product.
In onze mening is elke 6 maanden een mooie middenmaat. Je lak blijft dan in top conditie, zonder dat jij elke maand je hele detail-voorraad uit de kast hoeft te trekken.

Samenvatting waarom je af en toe moet kleien

Er zijn enkele pluspunten die uit het bovenstaande verhaal duidelijk worden:

  • Lak behoud zijn glans langer
  • Beschermende producten (wax, sealant, coating) presteren beter voor langer
  • Geeft een mooi moment om wat imperfecties weg te werken uit de lak
  • Als je het met regelmaat doet, is het nooit een grote klus
  • Een schone lak, met goede bescherming is rete-makkelijk om te wassen (vuil en het spoelwater loopt er zo vanaf)
  • Geen tot weinig kans dat vuil zich in de lak gaat bijten, of een lastige vlek gaat worden
  • Ook velgen kunnen gekleid worden, en kunnen daar flink van opknappen

Vliegroest, teer en overige reinigers

One comment

  1. […] Er zijn wel wat manieren hoe je kunt zien dat kleien nodig is, er zijn namelijk ook situaties waarin het kleien niet nodig is omdat de lak vies is, maar omdat (bijvoorbeeld) de wax versleten is. In zo’n geval is het goed om te kleien voordat je de nieuwe wax aan gaat brengen. Zowel wax als sealant hebben namelijk de neiging om te slijten, dat is onderdeel van de manier hoe het werkt. Wanneer deze laag slijt, is het minder goed in het afweren van vuil. Er komt dus een moment dat vuil beter blijft hangen in de versleten laag wax of sealant. Wanneer je aan het watergedrag ziet dat je wax of sealant aan vervanging toe is, is de kans dus groot dat er al wat vuil in de toplaag zit. Het is dus een goed idee om die vieze laag, inclusief de versleten laag van bescherming in zijn geheel te verwijderen. Kleien verwijderd vrijwel die complete laag. Als je daarna lichtjes polijst om eventuele marring te verwijderen, zet je de puntjes helemaal op de I. Zo is de lak in topstaat voor een nieuwe laag. Je kunt in veel gevallen zien dat het nodig is om te gaan kleien door te kijken naar het gedrag van het water tijdens het afspoelen (na het wassen). Geen mooie ronde druppels meer, het water glijdt niet meer zo mooi van je lak en vuil komt minder makkelijk los tijdens het wassen. Er zijn dus meerdere redenen waarom je moet kleien, zo schreven we al eerder over de reden waarom je moet kleien, zelfs al was je de auto regelmatig. […]

Reacties zijn gesloten.

Gratis verzending in NL

Op bestellingen boven € 50,-

Voor 17 uur* besteld

dezelfde dag verzonden

We ship Europe-wide

Just ask us for a quote

Van fanaten, voor fanaten

Ons team staat voor je klaar

×