Waarom toch die hoge verzendkosten? En dat op kleine producten?

Waarom toch die hoge verzendkosten? En dat op kleine producten?

Wanneer je in onze webshop kijkt, zie je dat wij producten hebben van diverse groottes en afmetingen. Sommige producten zijn vrij groot en zwaar, terwijl andere juist heel klein en licht zijn. Denk maar aan het verschil tussen een polijstmachine en een applicatorpad. Toch zit er doorgaans verzendkosten op en worden deze niet verzonden in een envelop met een postzegel. Maar waarom? Waar doen wij toch zo moeilijk over?

Begin bij het begin: verzendplicht

Als bedrijf heb je bepaalde plichten naar je klanten. Eén van deze plichten is de leveringsplicht. Bij een bestelling moeten wij aantoonbaar ons best doen om de bestelling zo snel mogelijk te verzenden, als dit langer dan 30 dagen is moeten wij de klant op de hoogte brengen en aanbieden om kostenloos te annuleren. Zodra de bestelling is verzonden, hebben wij de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat het pakket bij de klant aankomt. Hierbij is het van belang dat wij aan kunnen tonen waar het pakket is, bij welke vervoerder en wat het adres van de ontvanger is. Deze verantwoordelijkheid stopt pas op het moment dat wij kunnen bewijzen dat het pakket ontvangen is door de klant. Op dat moment mogen wij zeggen dat wij ons werk hebben gedaan, en dat onze verantwoordelijkheid omtrent de levering voldaan is.
Het kernwoord in deze uitleg is: aantoonbaar. Kortom, er moet bewijs zijn. Stel dat een klant beweert dat zijn bestelling nooit geleverd is, dan moeten wij bewijs overleggen aan de klant dat het pakket wel verzonden is, ook afgeleverd is en dat er zelfs voor getekend is. De standaard eisen aan dit bewijs zijn:

  • Bewijs dat bestelling verzonden is door kenmerk (doorgaans het track en trace nummer)
  • Het adres van de ontvanger moet vermeld staan
  • Na aflevering moet er een handtekening beschikbaar zijn

Maar waarom niet lekker goedkoop in een envelop?

Stel nou een klant een 1.1mm nozzle voor zijn foamlance besteld. Dit is best een klein onderdeel dat niet erg groot of zwaar is. Met de pakbon erbij, zou deze gerust in een envelop passen. Postzegel erop en klaar is kees. Lekker goedkoop, maar helaas niet te achterhalen. Er is geen track en trace code, er wordt niet om een handtekening gevraagd en er wordt geen bezorgdadres geregistreerd. Kortom, wij zouden nooit aan kunnen tonen dat de envelop daadwerkelijk verzonden is. Uiteindelijk zou de klant ontevreden zijn omdat zijn bestelling niet aangekomen is, wij kunnen hier geen duidelijkheid over geven en we zouden vervolgens een nieuw product op de post moeten doen op onze eigen kosten.
De klant baalt van de vertraging, de onduidelijkheid en krijgt het idee dat wij onze zaakjes niet op orde hebben. Wij balen er van dat we een tweede product op de post moeten doen op onze eigen kosten.

Maar kan dit niet goedkoper dan?

Ja en nee. Kan het goedkoper? Ja, in zekere zin wel. Kleine producten zouden in theorie in een envelop verzonden kunnen worden. Dit is natuurlijk wat goedkoper. Maar dat is niet de bedoeling en zorgt ervoor dat wij niet de kwaliteit in service kunnen bieden die je mag verwachten. Uiteindelijk gaat het erom dat de verzending geregistreerd is en dat zowel de klant, als wijzelf weten hoe de stand van zaken is rondom het verzenden.
In principe zijn er een paar mogelijkheden. Deze leggen we graag hieronder even uit:
(we gaan in dit voorbeeld uit van een 1.1mm Nozzle inclusief een pakbon)
Gewicht: 210 gram, grootte: een paar centimeter. Het adres is in Nederland.

Verzendoptie Kosten Voor-/nadeel
Envelop met postzegel € 3.48 Wordt niet geregistreerd. Er kan niet aangetoond worden dat de bestelling verzonden is, of uberhaupt ooit afgeleverd is.
Aangetekende envelop € 8.00 Wordt wel geregistreerd en er wordt om een handtekeneing gevraagd bij aflevering. Is wel een beetje duur.
Brievenbuspakje € 3.90 Wordt wel geregistreerd en er wordt om een handtekening gevraagd bij aflevering. Maar het pakket MOET door de brievenbus passen.
Aangetekend brievenbuspakje € 8.15 Wordt wel geregistreerd en er wordt om een handtekening gevraagd bij aflevering. Pakket is zelfs verzekerd tot € 500,-. Maar is wel een beetje duur.
Pakket € 6.50 Wordt wel geregistreerd en er wordt om een handtetkening gevraagd bij aflevering. Maar wordt wel erg groot voor zo’n klein product. Bovendien niet de goedkoopste optie.

In de tabel hierboven zie je dat er voor zo’n klein product eigenlijk maar 2 opties zijn die niet absurd duur zijn: de gewone envelop en het brievenbuspakje. Zoals we hierboven al uitgelegd hebben is het belangrijk dat de verzending van het pakketje vastgelegd wordt en geregistreerd is. Daardoor is de conclusie dat er eigenlijk maar 1 optie overblijft: het brievenbuspakje. En die optie kost € 3.90.
In sommige gevallen is het gewicht lekker laag, maar is het product toch te groot om door de brievenbus te passen. In zo’n geval kunnen wij het pakket niet als brievenbuspakje verzenden. PostNL zou het dan niet af kunnen leveren en stuurt het pakket terug naar ons. Wij hebben dan kosten gemaakt voor de verzending, en moeten vervolgens het pakket opnieuw verzenden. Dat geeft vertraging voor de klant en extra kosten voor ons. In zulke gevallen wordt de bestelling dus als een normaal pakket verzonden, ondanks dat het gewicht vrij laag is.

Waarom komen er verzendkosten bij zo’n klein product?

Waarom wij die € 3.90 in rekening brengen staat hierboven uitgelegd, maar wij kunnen ons voorstellen waarom wij niet gewoon gratis verzending aanbieden op alles. Vooral op kleine items. Want dan zouden wij natuurlijk 400x zoveel bestellingen binnen krijgen.
Dit heeft te maken met marge. Het verschil tussen inkoopprijs en verkoopprijs. Deze is niet bijzonder hoog, en vooral bij goedkope producten is deze erg klein. Stel nou eens voor dat het zo zou zijn:

Inkoopprijs € 3.50
Verkoopprijs € 5.00
Verschil (marge) € 1.50
Verzendkosten € 3.90

Stel nou dat wij gratis verzending aanbieden, dan zouden wij € 1.50 verdienen op het product, maar vervolgens € 3.90 moeten uitgeven om het te verzenden. 1.50 – 3.90 = € -2.40.
Simpel gezegd, wij zouden € 2.40 verlies maken op de verkoop van dit product. Helaas zouden wij nog steeds omzetbelasting moeten betalen over die € 1.50 en wordt de 21% BTW afgedragen naar de belastingdienst. In werkelijkheid zal die € 1.50 eerder zo’n € 0.60 zijn. Dit houdt in dat er “onder aan de streep” € 3.30 door ons bijgelegd moet worden om deze bestelling te verzenden. Om dit op te vangen zou de klant minimaal 7 stuks moeten bestellen. Bij 7 stuks zou de bestelling een verkoopwaarde hebben van € 35.-. Wij zouden in dit theoretische geval dan € 0.30 verdienen op de hele bestelling.

1 comments

  1. […] bij het bestellen van kleding ook rekening met de verzendkosten. Sommige verkopers bieden gratis verzending aan, terwijl anderen hiervoor kosten in rekening […]

Reacties zijn gesloten.

Gratis verzending in NL

Op bestellingen boven € 50,-

Voor 17 uur* besteld

dezelfde dag verzonden

We ship Europe-wide

Just ask us for a quote

Van fanaten, voor fanaten

Ons team staat voor je klaar

×