Water kan je heel veel vertellen over het oppervlak van je voertuig, of het nou om een auto gaat, een motor, jetski of een boot. Het gedrag van water geeft je inzicht in het vuil, mate van bescherming, de nood om te kleien en nog veel meer. Maar je moet wel weten waar je op let. Wij geven je wat tips.
Inhoud
Het nadeel van watergedrag proberen te begrijpen
Kijkend naar water geeft je een inzicht in oppervlaktespanning, oppervlakte-energie, contaminatieniveau en nog meer, maar dit is niet altijd even simpel. Om te weten wat je ziet en waarom je dit ziet moet je ook weten waar het water contact mee heeft. Dit klinkt misschien simpel, want je ziet vast wel het verschil tussen een cabriodak en een voorruit, maar we hebben het hier vooral over de onzichtbare materialen zoals wax, sealant, impregneermiddel, type van vuil etc. En dit is minder makkelijk te zien. Ervaring, inzicht en kennis stuurt je de goede richting in, maar ook dan moet je soms eerst wat vragen stellen of onderzoek doen.
Ben je getraind en ervaren, dan zul je merken dat het een stuk makkelijker wordt om in te schatten wat de stand van zaken is. Tijd om te kleien? Kijk naar het afspoelend water. Tijd om de auto te wassen, kijk naar de beads en neem in acht wat voor product er al hoelang op zit. Moet je voorruit gepolijst worden? Kijk naar de hoogte van het water op de ruit nadat je ruitenwisser eroverheen is gegaan.
Auto wassen
-
Auto wassen, Washandschoenen en sponzen
Oorspronkelijke prijs was: 18,24. 17,14Huidige prijs is: 17,14.Op voorraadIn winkelmand -
Auto wassen, Washandschoenen en sponzen
Oorspronkelijke prijs was: 34,19. 28,49Huidige prijs is: 28,49.Op voorraadIn winkelmand -
Auto wassen, Washandschoenen en sponzen
Oorspronkelijke prijs was: 18,18. 15,49Huidige prijs is: 15,49.Op voorraadIn winkelmand
Wat voorbeeld van watergedrag en wat je hieruit kunt opmaken
Hieronder gaan we enkele voorbeelden geven van watergedrag en wat dit kan betekenen. Het is moeilijk om een blog te schrijven over dit onderwerp zonder pagina’s vol te typen met alle uitzonderingen die OOK een rol kunnen spelen. Houdt dus in je achterhoofd dat dit artikel een informatieve blog is om je op weg te helpen, deze tekst is geen bijbel of wetboek. Het is dus mogelijk dat een voorbeeld uit dit artikel niet voor 100% identiek is aan jouw situatie. Met onze tips en voorbeelden hopen wij je op weg te kunnen helpen waarna je zelf steeds meer gaat leren over watergedrag en hoe je dit moet lezen.
Na het wassen van mijn auto zijn de beads van de regen veel minder mooi rond en bol
Door de weken heen wordt je auto vies, en daarom was je de auto af en toe. Helaas verwijdert de shampoo niet 100% van al het vuil, en mettertijd zal er vuil op je lak komen die zich niet zo makkelijk laat verwijderen. De druppels regenwater komen daardoor niet meer in contact met een perfect schoon, glad en plat oppervlak, maar ze komen juist in contact met kleine korrels viezigheid. Net zoals dat rotsen op de bodem van een rivier het oppervlak van de rivier kunnen beïnvloeden, zo wordt de perfect ronde vorm van een bead beïnvloed door dat kleine korreltje viezigheid.
Decontaminatie
-
Decontaminatie, Velgen reiniger, Vliegroest, teer en overige reinigers
Vanaf: Oorspronkelijke prijs was: 15,38. 14,81Huidige prijs is: 14,81.Op voorraadIn winkelmand -
Decontaminatie, Interieur en onderhoud, Interieur reinigers, Vliegroest, teer en overige reinigers
Vanaf: Oorspronkelijke prijs was: 14,81. 13,92Huidige prijs is: 13,92.Op voorraadIn winkelmand
Bij het afspoelen blijven er kleine druppeltjes achter
Sheeting houdt in dat het water zich gedraagt als een grote massa water. Als je een goede laag bescherming op je lak hebt, glijdt het water zo van je lak af. Wanneer het om een grote massa water gaat, dan trekt de ene watermolecule de andere watermoleculen met zich mee zodra het gaat glijden. Zolang de aantrekkingskracht tussen de watermoleculen groter is dan de aantrekkingskracht (of oppervlaktewrijving), dan blijven de watermoleculen aan elkaar “geplakt” terwijl ze beginnen te glijden. Zodra het water aan 1 kant naar beneden stroomt, trekt het de hele massa water met zich mee. Voordat je het weet is al het water weggegleden en is je paneel nagenoeg droog (hooguit op een verdwaald druppeltje na).
Als er redelijk wat kleine druppeltjes blijven liggen op je lak, ondanks dat de rest weg is gegleden, dan komt dit omdat er op dat plekje een imperfectie (of: oneffenheid) in de lak zit die de watermoleculen tegenhoudt. Je zou het kunnen zien als een soort obstakel die het water tegenhoudt. Hoe meer je dit ziet, hoe groter de reden om OF te gaan kleien, OF om te bedenken of je shampoo/washmitt nog wel zo goed is.
Op mijn voorruit had ik mooie ronde druppeltjes van water, maar na een paar maanden kun je precies zien waar de ruitenwissers overheen gaan
Als je een glascoating of glassealant hebt gebruikt, hoort het water zo van je ruit af te glijden. Je zou allemaal kleine druppeltjes op je glas moeten hebben dat je letterlijk van je ruit kunt blazen. Maar op de plek waar de ruitenwisser overheen bewegen heeft deze sealant/coating het zwaar. De ruitenwissers “schuren” het beschermende product van je glas af. Hierdoor slijt de sealant/coating extra snel en heeft het minder effect op het water dat op je ruit valt.
Het 2de effect dat hieraan bijdraagt is dat het gebrek aan een sealant/coating ervoor zorgt dat vuil zich makkelijker op je ruit hecht, en aangezien sommige weleens vergeten om hun ruitenwissers goed schoon te houden, is vuil vaak ruimschoots aanwezig. Zodra de weken verstrijken wordt je ruit steeds viezer en slijt de sealant nog harder (omdat de ruitenwissers ook het ruwe, harde vuil over het glas trekken).
Polijsten
De sheeting is hartstikke goed, maar de beading stelt niks voor
Sheeting en beading -hoeven- niks met elkaar te maken te hebben. Dit wordt nog weleens vergeten, en er wordt weleens vergeten dat beide eigenschappen door andere factoren bepaald kunnen worden. Om maar even een voorbeeld te geven: na het polijsten zit er nog polijstresidue op het oppervlak. Als je hier nu water overheen giet, zal het geen mooie beading geven omdat de olie-resten als een vloeistof nog altijd een oppervlaktespanning hebben terwijl je juist oppervlakte-energie gebruikt voor de beads. Maar…. het water kan geen grip krijgen op de olie-resten, waardoor het alsnog van het oppervlakte afglijdt. Je hebt dus geen beading (het water vorms een grote plakkaat van water), maar het glijdt (heel langzaam) alsnog van je het oppervlakte af. Het laat hierna hooguit een enkel verdwaald druppeltje achter. Kans is op dit moment groot dat het oppervlak vies is van een vloeistofresidue. Gewoon wassen is misschien niet genoeg, overweeg een klein stapje sterker te gebruiken.
Vorige week gewaxed en de sheeting is weg, beading is nog wel goed
Heb je toevallig gewaxed zonder eerst te kleien? Een veel gemaakte fout. Je hebt namelijk een nieuwe laag wax aangebracht over alle viezigheid heen. Hierdoor krijg je WEL het waterafstotende effect dat de beading geeft, maar het blijft oneven en “hobbelig” waardoor water er niet soepel afglijdt. Probeer de volgende eerst even te kleien, en misschien lichtjes te polijsten, voordat je een nieuwe laag wax aanbrengt.
Pas geleden gepolijst, maar ik krijg geen beading en geen sheeting?
Heb je wel bescherming aangebracht na het polijsten? En… heb je na het polijsten eerst goed ontvet? Polijstmiddel is geen bescherming! Er zijn merken die polijst+wax in 1 maken, maar deze zijn nog niet half zo sterk als een professionele wax nadat je een apart polijstmiddel hebt gebruikt. Na het polijsten is je lak misschien schoon en mooi strak, maar het is nu ook open en bloot. Het is minder efficiënt in het weren van vuil en viezigheid dan een beschermend product. Na het polijsten blijven er vaak nog resten van het polijstmiddel achter op het oppervlak, waar je sealant of coating niet zo van houdt. Het is daarom van belang om eerst goed te ontvetten zodat alle polijstresten verwijderd zijn. Pas als de lak brandschoon is, kan de sealant of coating zich goed hechten met de ondergrond. Bij wax is dit probleem minder groot, omdat waxen zelf ook oliën bevatten hebben ze minder last van de polijstresten op het oppervlak. Desalniettemin adviseren wij eigenlijk altijd om goed te ontvetten.
Lakbescherming
-
Polijsten, Polijstmiddelen, Pre-wax
Oorspronkelijke prijs was: 26,22. 20,51Huidige prijs is: 20,51.Op voorraadIn winkelmand
Na het afspoelen spray ik wat QD en ineens zijn de beads terug?
Dan kan kloppen. Ondanks dat de beads misschien bijna weg waren, kan een QD ze tijdelijk terugbrengen. Dit hoeft niet direct te betekenen dat de bescherming weer helemaal terug is, maar wel tijdelijk. Een quick detailer is bedoelt als een tijdelijk hulpmiddel dat bovenop je huidige beschermlaag ligt. Het slijt heel erg snel, maar het is goedkoop en makkelijk aan te brengen. Zodra de quick detailer versleten is (na een week of 2 weken) komt het vuil en de regen weer opnieuw in aanraking met de beschermende laag eronder. Je kunt dit testen op een auto die praktisch geen enkele beading meer heeft: spray er wat QD overheen, poets het uit en zie hoe je enkele dagen weer beads hebt. Die beads slijten alleen wel weer heel snel.
Welke soorten beading kom je tegen?
Op de foto’s hieronder krijg je een duidelijk beeld van de beadings die je normaliter tegenkomt op voertuigen. Onze nieuwe klanten die nu pas leren en lezen over autodetailen zullen vooral het laatste plaatje herkennen: de situatie waarbij het water 1 grote plakkaat water vormt op de lak. Terwijl je eigenlijk vooral het allereerste plaatje zou moeten nastreven.
Plaatje 1 – beading
Op het eerste plaatje zie je kleine, ronde balletjes op de lak. De oppervlakte-energie van het oppervlak is zeer laag, terwijl de oppervlaktespanning van het water juist vrij hoog is. Hierdoor trekken de watermoleculen harder aan zichzelf dan dat het oppervlak deze moleculen aantrekt. Dit is een goed teken, want water glijdt hierdoor makkelijk van je lak af en trekt tijdens het glijden andere watermoleculen ook met zich mee. Het vuil op de lak kan op dezelfde manier geen houvast krijgen en laat zich hierdoor makkelijker verwijderen. Auto is makkelijker schoon, afdrogen is makkelijker en je auto is sneller droog. Win-win.
Plaatje 2 – flat beads
Op het tweede plaatje zie je een beschermende laag die de eerste tekenen van slijtage toont. Het oppervlak is op microscopisch niveau niet meer perfect glad, plat en strak. Hierdoor wordt het langzaamaan makkelijker voor water om grip te krijgen op het oppervlak. Niet alleen blijft beter “plakken”, maar vuil ook. Er zal makkelijker, meer vuil op de lak achterblijven waardoor de beading sneller minder wordt. Na het wassen zul je zien dat de beads weer mooi zijn, maar ook heel snel (na een paar dagen) hun mooie ronde vorm verliezen. Er is nog niets ergs aan de hand, maar het duurt niet lang meer voordat je de bescherming moet gaan vervangen.
Plaatje 3 – giraffe beads
De beschermende laag is hard toe aan vervanging! De beads zijn plat en hebben een oneven vorm. Het water glijdt niet meer zo makkelijk van het oppervlak en vuil hoopt zich steeds makkelijker op. Na het wassen lijkt het even mooi, maar de volgende dag zijn de beads weer plat. Sheeting zal nu waarschijnlijk ook niet veel meer voorstellen. In dit geval raden wij aan om eerst te kleien voordat je de nieuwe laag bescherming aanbrengt.
Plaatje 4 – plakkaat van water
Of je bescherming is nu totaal verdwenen, of er ligt een hele hoop viezigheid op je lak. In principe verteld dit watergedrag je dat je de lak heeeeeel erg hard aan een opknappen toe is. Om dit te herstellen moet je uitgebreid wassen, kleien en polijsten. Hierna kun je een nieuwe laag bescherming aanbrengen. Als de lak in deze situatie dof oogt, zit het probleem in de staat van de lak. Glimt de lak mooi met een scherpe reflectie? Dan is het vooral viezigheid en is de lak zelf (waarschijnlijk) er nog niet zo slecht aan toe.
Water lezen in een notendop
Als je wat meer ervaring hebt ga je steeds beter begrijpen hoe allerlei producten en stoffen invloed hebben op het gedrag van water. Hoe beter je dit gaat begrijpen, hoe makkelijker het wordt om in te schatten wat er zich afspeelt op het oppervlak. Zo kun je ook beter inschatten wanneer je moet kleien, polijsten of nieuwe bescherming aan moet gaan brengen.
Kennis en inzicht maakt het werk een stuk makkelijker en overzichtelijker.