Winkelwagen
NederlandsEnglishDeutsch

Welkom bij Car Care Nederland

Wat is PSD2? Wat moet ik ervan weten? En hoe heeft dit invloed op mij?

Wat is PSD2? Wat moet ik ervan weten? En hoe heeft dit invloed op mij?

Wie via internet ergens voor betaald, of op een andere digitale manier geld overmaakt, krijgt te maken met de PSD2. Maar wat is dit nou eigenlijk? Wat houdt de PSD2 voor jou in? En waar komt dit vandaan?

Internetbankieren 2.0

Internetbankieren is bijna niet meer weg te denken uit de maatschappij. Van het betalen via je telefoon, tot het bestellen van producten via een webshop. Transactie die digitaal gedaan worden zijn de normaalste zaak tegenwoordig. En dat is natuurlijk mooi, want het opent een wereld van handige mogelijkheden. Echter is het ook wel toe aan een nieuw jasje. iDeal werd geïntroduceerd in 2005, en samen met een scala aan andere betaalopties is het met zijn tijd mee gegroeid. Echter is de wetgeving en de technische ondersteuning op de achtergrond altijd een beetje blijven hangen in de oude manier van doen. Met PSD2 wordt een nieuw stelsel geïntroduceerd die het digitaal verwerken van betalingen transparanter en stabieler moet maken waarbij de consument veel beter begrijpt (en bepaald) hoe er met het geld omgegaan wordt / mag worden.

Oké leuk, maar wat houdt dit concreet in?

In het kort heeft de PSD2 direct effect op:

  • Rechten en plichten van elke partij die betrokken is bij het betalingsverkeer 9dus ook de consument)
  • De voorwaarden die hiervoor opgesteld zijn (op Europees niveau vastgelegd)
  • Toezicht en controle over degene die als betalingsprovider mag optreden

Voor de consument (en dat ben jij waarschijnlijk), betekent dit dat jij een veel beter inzicht krijgt in de partijen die wel of geen toegang hebben tot jouw rekening. Jij bepaald zelf wie hier wel of geen toestemming toe heeft. Jouw rekening, jouw regels. Jij bepaald en de bank moet hier in mee werken.

Een mooie extra is dat de betalingsprovider een vergunning moet hebben voor het uitvoeren van betalingsverkeer. Wij gebruiken bijvoorbeeld Mollie om de betalingen te verrichten en Mollie moet een vergunning hebben die door de DNB (De Nederlandsche Bank) gecontroleerd wordt. Om die vergunning te krijgen worden strengen eisen gesteld. Voldoet Mollie niet meer aan deze eisen, dan mogen zij geen betalingsopties meer aanbieden. Zo zorgt de DNB ervoor dat er op een veilige manier betaald kan worden via het internet.

Nog een extra voordeel is dat deze nieuwe regeling het makkelijker en overzichtelijker maakt om nieuwe betaalmogelijkheden toe te voegen aan het totaalpakket. Zo wordt het voor betaalproviders (zoals Mollie, Ayden, Multisafepay etc.) een stukje makkelijker om nieuwe betaalmogelijkheden toe te voegen aan het assortiment. Uiteraard blijft jij degene die hiervoor toestemming moet geven.

Leg dit eens uit in een praktijkvoorbeeld

Stel, jij plaatst een bestelling bij ons. Dan wordt je gevraagd (via Mollie) op welke manier je wil betalen: Paypal, iDeal, Credit Card, Bancontact etc.etc. Om deze betaling te verwerken moet jij vervolgens toestemming geven aan Mollie om toegang te krijgen tot jouw rekening. Geef jij daar geen goedkeuring voor, dan kan Mollie niets doen (en kan de betaling niet verwerkt worden).
Deze goedkeuring kun jij later ook weer intrekken. Elke betrokken partij moet overigens elke 90 dagen opnieuw om toestemming vragen. Dus mocht jij je toestemming vergeten in te trekken, dan wordt dit na 90 dagen automatisch voor je gedaan.
Doorgaans zul jij hier op de voorgrond nog niet heel erg veel van merken. Hooguit dat je een enkele keer op een knopje moet klikken om je toestemming te geven voor een betaling. Daarnaast kun jij straks bij je bank direct zien waar je toestemming voor gegeven hebt, en die toestemming ook weer intrekken. Jij blijft de baas natuurlijk. Dit geldt dus ook voor herhalende betalingen (zoals bij een maandelijks abonnement bijvoorbeeld).
Achter de schermen zijn de regels strenger geworden, zijn er hogere eisen gesteld aan de beveiliging en de controle hiervan en wordt er transparanter gecommuniceerd wie welke mogelijkheden heeft.

Maar wanneer begint dit dan?

Eigenlijk is het al begonnen. Op 19 februari 2019 is de PSD2 in werking getreden, maar het duurt even voordat dit volledig verwerkt is. Banken en overige betalingsproviders moeten veel veranderingen maken aan hun systemen en dat kost tijd. Daarom hebben zij tot 14 september de tijd om ervoor te zorgen dat alles in orde is. Na die datum is de PSD2 regeling volledig van kracht en zal jij er als consument meer mee te maken gaan krijgen.

Oké, klinkt goed. Maar ik wil het toch graag zelf allemaal controleren

Dat mag en dat kan. Sterker nog, wij stimuleren transparantie en heldere communicatie. De Nederlandsche Bank heeft op haar website een register gepubliceerd van betalingsproviders die in Nederland als derde partij op mogen treden. In het openbaar register kun je onderaan de pagina zoeken op naam van de instelling. Zoek je bijvoorbeeld op Mollie, dan kom je uit op de detailpagina van Mollie.
Daarnaast kun je op de informatiepagina van DNB meer informatie lezen over wat de PSD2 inhoudt.
Let er bovendien op dat de termijn van 90 dagen sowieso geldt. Dus wanneer je 90 dagen lang geen betaling via een derde partij verricht, wordt automatisch de toestemming ingetrokken.

Gratis verzending in NL

Op bestellingen boven € 50,-

Voor 17 uur* besteld

dezelfde dag verzonden

We ship Europe-wide

Just ask us for a quote

Van fanaten, voor fanaten

Ons team staat voor je klaar

× Chat met ons via Whatsapp