Chroom onderdelen onderhouden

Chroom onderdelen onderhouden

Vroeger zag je er enorme bumpers van, tegenwoordig zijn het subtiele sierlijsten: chrome onderdelen. Je komt ze soms tegen op bumpers en als zierlijsten om de ruiten en zijn vooral bekend als mooie, zilveren spiegels die wat luxe geven. Helaas kunnen ze ook snel lelijk worden… Dus hoe houdt je ze mooi?

Gewoon wekelijks/maandelijks onderhoud

Chroom heeft vooral last van oxidatie en “pitting”. Oxidatie is simpelweg het dof worden van het oppervlak door “slijtage” (we houden het even simpel). Dit gebeurt simpelweg door het blootstellen aan de elementen. Pitting ontstaat wanneer minuscuul kleine beschadigingen ontstaan in het oppervlak. Deze beginnen als hele kleine puntjes en worden steeds groter. Uiteindelijk is het groot genoeg om duidelijk zichtbaar te zijn met het blote oog. Deze pitting is eigenlijk een beschadiging en is zeer lastig te voorkomen. Chroom kan gewoon gewassen zoals alle andere delen, maar om de glans te behouden is het des te belangrijk dat het goed droog gemaakt wordt. Zolang het droog is zal het minder last hebben van water en/of zeepresten die opdrogen.

Belangrijk om te weten

Chroom op een auto is zelden/nooit massief chroom. Daar is het veel te duur voor. Meestal is het een onderlaag van metaal of plastic, waar enkele lagen overheen zijn aangebracht met uiteindelijk een laagje chroom. Dit laagje is flinterdun. Zo dun zelfs dat je het met polijsten goed kunt beschadigen.

Onderhoud bij lichte oxidatie

Stel dat het chroom wat doffig begint te worden, dan gebeurt dit vaak bij de wat dieper liggende delen. Stel dat je een chroom beeldje op de motorkap hebt, zoals bij een Rolls Royce, dan zie je dat de dieper liggende details van het beeldje sneller dof worden dan de rest. Dit is vrij normaal, maar zorgt ervoor dat je tijdens het schoonmaken en polijsten vooral bezig bent met de lastig hoekjes en randjes. Het onderhoud is dus vaak tijdrovend werk. Je zult een doos wattenstaafjes nodig hebben, enkele doeken, wat afplaktape, een paar applicators, een flesje metaal-polijstmiddel en een paar handschoenen. Met de wattenstaafjes kun je goed in de lastige hoekjes en randjes komen en met de applicators kun je de grotere vlakken polijsten. De handschoenen voorkomen dat je handen zwart worden, de tape houdt het gebied eromheen schoon en met de doeken kun je het daarna weer afnemen. Ons advies is om niet je beste doeken te gebruiken, want sommige vlekken komen er misschien nooit meer uit.
Als je dit regelmatig bijwerkt is het nooit veel werk en blijft je chroom mooi. Het advies is om altijd goed schoon te maken voordat je gaat polijsten.

Onderhoud bij zware oxidatie

Chroom kan, net als alle andere oppervlaktes, ook behoorlijk slijten. Vooral als het verwaarloosd wordt verliest het z’n glans en reflectie. Uiteindelijk kan er ook roest in de laag eronder optreden. Met bepaalde chemicaliën kan dit flink versneld worden. Zo is ouderwets strooizout behoorlijk funest voor je chroom en velgenreinigers met een hoge zuurgraad kunnen vlekken in het oppervlak maken. Zolang je geen roest ziet kun je chroom nog aardig goed opknappen, maar wederom zijn het vooral de kleine hoekjes en randjes die lastiger zijn. Voordat je kunt gaan polijsten moet het oppervlak goed schoon zijn. Hiervoor kun je een degreaser of APC gebruiken. Zodra het grote vuil weg is pak je een milde klei om het oppervlak verder schoon te maken. Hiermee voorkom je dat er zand, stof of ander vuil tijdens het polijsten rondgesmeerd wordt. Zodra alles schoon is kun je met een metaal-polijstmiddel aan de slag gaan. Het zal enige moeite kosten, maar uiteindelijk moet het lukken.

Verschil tussen gelaagd chroom op metaal of op plastic

Bij moderne auto’s vind je zelden nog chroom dat aangebracht is op metalen ondergronden, tegenwoordig is dit allemaal plastic. Maar vroeger gebeurde het heel vaak omdat men nog niet ontdekt had hoe je chroom op plastic kon aanbrengen. Hierbij zie je een duidelijk verschil in kwaliteit, dikte en hardheid. De metalen delen die verchroomd zijn kunnen vaak meer hebben, kunnen met hogere snelheid gepolijst worden maar zijn iets minder krasbestendig. De kunststof delen zijn juist wat gevoeliger, moeten met beleid gepolijst worden (weinig warmte ontwikkeling) maar kunnen soms bijzonder krasbestendig zijn wat polijsten lastiger maakt.
Diverse auto’s hebben ook een soort matte “chroom-achtige” sierlijst hebben onder de ramen, maar dit is zelden echt chroom. Vaak is dit eerder een legering zoals RVS of aluminium dat gematteerd is.

Gratis verzending in NL

Op bestellingen boven € 50,-

Voor 17 uur* besteld

dezelfde dag verzonden

We ship Europe-wide

Just ask us for a quote

Van fanaten, voor fanaten

Ons team staat voor je klaar

×