Krassen verwijderen met polijsten

Hoe kun je krassen verwijderen uit de lak van je auto?

Krassen verwijderen uit je lak? Zeg nou zelf, we zouden allemaal graag in een auto rijden met perfecte lak. Geen vlekken, geen krassen, geen beschadigingen. Een perfecte diamant op wielen. Helaas is dat moeilijker te realiseren dan te bedenken. Maar zeker niet onmogelijk! Hoe verwijder je de krassen uit je lak? We leggen graag de basis aan je uit.

Krassen verwijderen doe je door te beginnen bij het begin

Zoals met alles moet je ergens beginnen. En helaas is dat in dit geval eigenlijk niet direct het verwijderen van de kras zelf. Net zoals met schilderen, moet je eerst beginnen met de voorbereiding. In het geval van polijsten is dit bovendien erg belangrijk, want die voorbereiding kan het verschil maken tussen een groot succes en een drama. Zelfs professionals hebben deze voorbereiding nodig om veilig en correct aan het werk te kunnen gaan. Alles in deze fase draait om het bereiken van een zo schoon mogelijk oppervlak.
​Wellicht denk je nu aan je vertrouwde washandschoen en het flesje autoshampoo. Maar helaas is dit niet voldoende. Er zijn namelijk vormen van vervuiling die bij het regulier wassen niet verwijderd worden. Geen vuil dat tijdens het rijden problemen kan veroorzaken, maar tijdens het polijsten weer wel. Deze hardnekkige vuildeeltjes verwijderen we door gebruik te maken van klei (en glijmiddel) en desnoods een teerverwijderaar en vliegroest-verwijderaar. Dit zijn speciale middelen die in staat zijn om specifiek vuil te verwijderen. Het eindresultaat is spiegelgladde lak die klaar is om gepolijst te worden.

​Wat is polijsten?

Hoe werkt polijsten?
Hoe werkt polijsten?

Polijsten is een proces dat gebruikt wordt om een zo glad en vlak mogelijk oppervlak te krijgen. Bij het polijsten van autolak “schuur” je een heeeeeel dun laagje van de lak weg. Eigenlijk precies net zoveel als de diepte van de kras. Om even een voorbeeld te noemen, stel nou dat jouw blanke lak 60 micrometer dik is. De kras waar jij je aan stoort is 10 micrometer diep. Dan wil je uiteindelijk 10 micrometer van de lak verwijderen om weer een perfect gladde lak te krijgen. Het lastige is echter dat dit verdraaid moeilijk te meten is. Dus voor een deel zul je moeten vertrouwen op je instinct, ervaring, kennis en natuurlijk een lakdiktemeter.
​Polijsten doe je om krassen te verwijderen uit je autolak, en is een lastig proces. Middelmatige resultaten zijn niet zo moeilijk, want deze bereik je met de grove stappen. Maar die hele dikke PUNT op de I is een stuk lastiger. Daarom dat professionele detailers ook zo trots zijn wanneer het ze lukt om die absurde glans uit de lak naar voren te halen. Als een diamant op wielen. Foutloos.
​Waarom moet de lak dan zo perfect schoon zijn? Wat denk je dat er gebeurt als je uitgebreid met een polijstmachine over de lak gaat bewegen met die vuildeeltjes er nog op? Juist… die deeltjes worden door de polijstpad in het rond gewreven over de lak. Wellicht snap je dat dit juist net meer krassen maakt.

​Krassen verwijderen

Krassen verwijderen uit je lak kun je met de hand doen, of met een machine. Met de hand kost veel tijd en moeite, en zal niet makkelijk het resultaat geven dat met een machine bereikt kan worden. Het werken met machines vereist echter ervaring en kennis om het maximale eruit te halen. Sommige machines zijn zelfs zo krachtig dat het een risico wordt. Je kunt namelijk teveel lak weghalen, of teveel warmte opwekken waardoor de lak beschadigd raakt. Kortom: het is niet zomaar iets dat je even tussen neus en lippen doet! Gelukkig zijn wij er voor je. Wij proberen je door de basis heen te leiden zodat je in ieder geval weet waar je moet beginnen.
​De lak moet eerst gewassen worden, daarna ga je met klei aan de slag en verwijder je teervlekken en vliegroest (indien nodig). Hierna maak je de lak goed droog zodat hij klaar is om gepolijst te worden. Voor hele diepe krassen gebruik je een grof polijstmiddel, voor lichte krasjes (swirls, waskrassen en spinnenwebben) gebruik je een heel fijn polijstmiddel. Je werkt altijd in stappen omlaag. Dus als je een grof polijstmiddel hebt moeten gebruiken, dan gebruik je daarna een middelgrof polijstmiddel en uiteindelijk een fijn polijstmiddel. Zo bouw je mooi af naar een schitterend resultaat. Krassen verwijderen kan helaas niet gedaan worden zonder een heeeeeel dun laagje lak te verwijderen. Gelukkig heb je meestal meer lak dan dat de kras diep is. Bij twijfel moet je altijd een professional raadplegen!

​De kleine lettertjes van polijsten

Polijsten kan heel simpel verteld worden. Sterker nog, wij proberen het zelfs zo uit te leggen dat het gemakkelijk klinkt. Maar de duivel zit hem in de kleine details. In die kleine dingetjes die het verschil maken tussen “Mwa…” en “Wow!!”. Hetzelfde verschil als je zou hebben tussen een slechte auto-poetser en een heel erg goede auto-poetser. Krassen verwijderen uit je autolak is geen hogere wetenschap, maar je moet wel weten wat je doet. Vergelijk het maar eens met een timmerman. Iedereen kan een stuk hout in stukken zagen, of er een spijker in slaan. Maar alleen echte timmermannen kunnen 2 delen perfect op elkaar aan laten sluiten en een kaarsrecht bouwwerk maken. Waar zitten die kleine lettertjes nou precies in? Deze zitten hem in weten hoe je de volgende variabelen moet inschatten:

  • ​Druk die je uitoeftent
  • ​Of je een excenter of rotary gebruikt
  • ​Toerental van de machine
  • ​Hoek waarin je de polijstpad houdt
  • ​Grofte en type polijstpad
  • ​Grootte van de polijstpad
  • ​Type polijstmiddel
  • ​Hoeveelheid van het product
  • ​Materiaal dat gepolijst wordt
  • ​Type lak waar je mee werkt
  • ​Type kras die je probeert te verwijderen
  • ​Diepte van de kras
  • ​Dikte van de lak

En nog enkele extra dingen zoals de luchtvochtigheid, temperatuur van het paneel, de voorbereiding van het oppervlak etc. Maar deze laatste puntjes zijn echt de laatste puntjes op de spreekwoordelijke I. De meest grove krassen verwijderen uit je lak kan gedaan worden met gemiddelde kennis, maar als je die geweldige showroom-glans wilt bereiken zul je toch verder in de boeken moeten duiken (of ervaring en kennis op doen op een andere manier 🙂 ).

​Krassen uit je autolak verwijderd, nu weghouden

​Je hebt uiteindelijk na een flinke dag ploeteren en schelden je lak helemaal strak gekregen. De krassen waar jij je aan stoorde zijn weg en die bak ziet er uit zoals jij hem altijd in je hoofd had. Je bent retetrots. Je spammed heel Social Media vol met foto’s van elke centimeter van je dikke bak. Maar nu…. Je hebt dit nu weten te bereiken, je wil het ook zo houden natuurlijk. Jouw harde werk moet niet voor niets zijn.
​Hoe gaan we dat doen? Door op de juiste manier je auto te wassen en op tijd je bescherming bij te werken. Dus zeg die vreselijke borstel van de wasstraat maar vaarwel. Gooi die oude versleten spons weg en verdiep je in de wereld van krassen verwijderen, polijsten, waxjes, Quick Detailers en keramische coatings. Welkom in de wereld van “detailen”.
Mocht je geprikkeld zijn om dieper in deze wereld te duiken, dan is DetailingWiki een mooie plek om te beginnen.

Polijsten

Gratis verzending in NL

Op bestellingen boven € 50,-

Voor 17 uur* besteld

dezelfde dag verzonden

We ship Europe-wide

Just ask us for a quote

Van fanaten, voor fanaten

Ons team staat voor je klaar

×