Lak van een andere auto wegpoetsen

Lak van een andere auto wegpoetsen

Helaas gebeurt het weleens: je komt uit de supermarkt en vindt een streep van een andere auto op je lak. Een mooie witte afdruk op je zwarte lak bijvoorbeeld. Heel jammer, maar vaak nog heel goed zelf te herstellen. In de blog van deze week leggen we dit verder uit.

Hoe herken je de schade?

Als iemand niet op zit te letten en zijn deur te hard open gooit, of erger nog: je auto schampt tijdens het langsrijden, dan kan het gebeuren dat er een stuk lak van die andere auto op jouw paneel achterblijft. Vaak ziet dit er erger uit dan het daadwerkelijk is. Het meest belangrijk zijn de volgende 2 punten: is er een deuk gemaakt en hoe diep zit de schade?

Is er een deuk gemaakt?

Dit is helaas niet altijd even goed te zien, maar de meest simpele techniek is om naar de reflectie te kijken. Je gaat zo zitten of staan dat jouw ogen ongeveer op dezelfde hoogte zitten als de vlek, vervolgens kijk je in een hele lage hoek over het paneel. Kijk nu niet naar de vlek, maar naar de reflectie die je ziet.

Voorbeeld: de lak van die andere auto zit op de bestuurdersdeur, recht onder de deurgreep en recht naar beneden toe. Ga nu bij het achterwiel op je knieën zitten zodat je ogen ongeveer op dezelfde hoogte zitten als de vlek. Kijk nu naar de vlek en probeer je te concentreren op de weerspiegeling in de lak. Beweeg je hoofd een beetje naar links en rechts (van de auto af en naar de auto toe) en kijk of je in de bewegende reflectie een vreemde vervorming ziet.

Zie je niets? Dan is de kans groot dat er helemaal geen deuk zit, of dat die zo klein is dat je die straks amper tot niet gaat zien.

Hoe diep zit de schade?

Je kunt het pas echt goed zien als het schoon is, maar je kunt waarschijnlijk al wel een goede indicatie krijgen. Zet je nagel op de plek waar de lak van die andere auto zit. Zet je nagel op de lak onder een hoek van 90 graden (haaks). En beweeg je nagel nu rustig over de lak. Blijft je nagel ergens hangen? Voelt het alsof er ergens een gleuf zit waar je nagel in blijft hangen?
Zo ja? Dan is de kans aannemelijk dat je straks nog een kras zult blijven zien. Zo nee? Dan is de kans groot dat je er straks niets meer van ziet.

Stap 1: de lak van de andere auto weghalen

Het weghalen van de andere lak is op zich nog niet zo’n uitdaging. Deze lak ligt bovenop je eigen lak en de verbinding tussen die 2 is niet zo heel erg sterk. Was het paneel zoals je elke week doet met het wassen van je auto. Spoel het paneel ook af, maar maak het nog niet droog. Pak nu je claylube en je klei en ga rustig over de vlek met de klei. Je zult merken dat het wat meer moeite kost dan je gewend bent, maar de lak van die andere auto zal beetje-bij-beetje verdwijnen. Vergeet niet om regelmatig nieuwe claylube bij te spuiten en om je klei af en toe om te draaien. Er zullen ook plekken tussen zitten waarbij je wat harder moet duwen dan gebruikelijk. Als je klaar bent was je het paneel nogmaals en spoel je het zoals gewoonlijk af. Je kunt het paneel nu ook droogmaken.

Klei en Claylube

Stap 2: de lak weer mooi maken

De plek waar je met de klei bent geweest zal nu dof ogen en wellicht een berg marring tonen. Maar de lak van die andere auto is in ieder geval weg. De doffe plek kun je herstellen met een polijstmiddel. Je kunt hiervoor een polijstmachine (dual action) gebruiken, maar met de hand is in principe ook te doen (kost iets meer zweetdruppeltjes). Je kunt in dit geval gerust beginnen met een medium polijstmiddel om te zien of dit het gewenste resultaat geeft. Alleen als dit echt te weinig effect heeft moet je nog een stapje grover gaan polijsten. Neem het paneel goed af met een schone microfiberdoek om te zien of de lak weer mooi strak is. Zodra je tevreden bent pak je een polijstmiddel dat 1 stapje fijner is, en zo werk je het langzaam af naar de meest fijne stap die je hebt. Neem bij elke stap het paneel goed af om het resultaat te beoordelen.

De lak weer beschermen

Door het kleien en polijsten heb je de laag bescherming verwijderd. De lak is op deze plek dus kaal en onbeschermd. Het is dus raadzaam om deze plek opnieuw te voorzien van een laagje wax, sealant of coating (net wat je gewend bent om te gebruiken). Het kan geen kwaad om een tweede laag aan te brengen om zeker te weten dat het goed beschermd is. De vlek is nu weg, de doffe plek is weer glanzend en je hebt de lak weer goed beschermd. Het paneel is weer mooi en hersteld en dat biertje heb je nu wel verdiend. Weet je wat, omdat je zo baalde van die plek op je lak mag je zelfs een koekje of ijsje pakken! (maar niet beide…! Over een paar uur gaan we eten.)

Ik heb alles gedaan, maar ik heb nu een dikke kras

Dat is balen! Helaas is het vrijwel onmogelijk om 100% zeker te weten of er wel of niet een kras onder die lak-afdruk verstopt zat. De nagel-test werkt in 80% van de gevallen vrij goed. De nieuwe vraag is nu: welke kleur heeft de binnenkant van de lak? Onder de gekleurde lak zit een laag primer (grondverf) die meestal grijs of wit is. Als je dus een grijze of witte binnenkant in de kras ziet, is de kans aannemelijk dat de kras te diep zit. Met polijsten ga je deze er niet meer uit krijgen. Als je dit echt gerepareerd wilt hebben dan zal een spuiter een spotrepair moeten doen (lokaal overspuiten). Laat het niet aan zijn lot over. De blanke lak kan dan uiteindelijk loskomen.
Is de binnenkant van die kras dezelfde kleur als de rest van de lak? Dan zou je het kunnen proberen met polijstmiddel om het minder zichtbaar te maken. In sommige gevallen zul je tevreden moeten zijn met “amper zichtbaar” in plaats van “beter dan nieuw”. Houdt er namelijk rekening mee dat de dikte van de laklaag minder wordt door het polijsten. Als je te ver gaat houdt je geen lak over om in de toekomst nog te kunnen polijsten.

Polijsten

Ik krijg de lak van die andere auto er niet af

Weet je zeker dat het om lak van een andere auto gaat? Helaas gebeurt het ook weleens dat de schade zo erg is dat je niet meer naar de lak van de andere auto kijkt, maar dat je de primer-laag van je eigen lak ziet. Dit is meestal wit of grijs. Als jouw lak een andere kleur is, dan zou het kunnen lijken alsof er witte lak achter is gebleven, terwijl dit eigenlijk jouw eigen primer-laag is. In dat geval is er eigenlijk maar 1 oplossing: opnieuw spuiten. Een plek waar de gekleurde lak helemaal weg is kun je niet met polijstmiddelen herstellen omdat deze geen kleur bevatten. De spuiter zal de plek moeten opschuren en afvlakken om daarna opnieuw te spuiten in de juiste kleur. Als de kracht zo groot is geweest dat jouw lak zo ver beschadigd is, dan is de kans groot dat je ook een deuk hebt.
Weet je wel zeker dat het om lak van een andere auto gaat, dan zou je eventueel nog een plastic krabber kunnen proberen om het eraf te krabben. Dit is een stap grover dan klei en moet met voorzichtigheid gedaan worden. Houdt er rekening mee dat het wegpoetsen van die lak-vlek sowieso meer moeite gaat kosten dan je gewend bent. Neem er dus de tijd voor.

Mijn lak is weer helemaal mooi, ik ben enorm opgelucht. Hoe kan ik jullie ooit bedanken??

Nou…. tegen een pak koeken zeggen wij nooit nee ;).
Grapje, het is mooi dat we je hebben kunnen helpen. En het is natuurlijk leuk om te horen van jouw succes. Stuur ons een mailtje of appje met eventueel wat foto’s van je avontuur. Dat vinden wij wel leuk om te lezen. Maar boven alles moet je vooral jezelf een schouderklop geven. Wij geven je de kennis, jij hebt het harde werk moeten doen.

Accessoires

Gratis verzending in NL

Op bestellingen boven € 50,-

Voor 17 uur* besteld

dezelfde dag verzonden

We ship Europe-wide

Just ask us for a quote

Van fanaten, voor fanaten

Ons team staat voor je klaar

×