Polijsten is een geduldig werkje. Je moet er zorgvuldig mee te werk gaan, en je tijd nemen om het goed te doen. Ga je het als een race tegen de klok zien, dan lever je in op kwaliteit. Kort gezegd: je kunt sneller werken en beter resultaat boeken door langzamer en rustiger te werken. Maar hoe dan?
Inhoud
Sneller door langzamer te polijsten
Polijsten kan een uitgebreid werkje zijn. Ten eerste hoor je elke polijststap op te volgen met een fijnere stap, zoals bijvoorbeeld van grof polijsten, naar medium polijsten en eindigen met fijn polijsten. Maar ten tweede zit je ook met een hoop extra factoren, bijvoorbeeld: opgewekte warmte, afbreken van de polijstkorrel, dichtslippen van de polijstpad of het afnemen van het polijstresidue. Je kunt proberen elk paneel in 5 minuten af te werken, maar dan moet je op hoge toeren gaan werken. Je polijstmiddel vliegt in het begin door de lucht, de warmte doe je opwekt is te groot, je krijgt overal stof, het polijstresidue is lastig te verwijderen achteraf en je zult het nog na moeten lopen met een lichtere stap. Dat hoeft niet. Je kunt sneller klaar zijn door rustiger te werken.
Polijstmachines
Voordeel van rustiger polijsten
Er zijn een paar factoren die een rol spelen hierin, we gaan niet elk stukje uitleggen, want het is heel erg afhankelijk van de situatie. Hieronder lichten we de meest voorkomende factoren op. Wanneer je wat ervaring hebt kun je die andere punten zelf ook bedenken en invullen.
Opgewekte warmte
Polijsten werkt mede dankzij wrijving. Jouw polijstpad en het polijstmiddel wrijven over de lak. Hierdoor wordt de polijstkorrel over het oppervlak geduwd, wat piepkleine stukje lak afschuurt. Deze wrijving heeft als gevolg dat het paneel warm wordt. Warmte is in veel gevallen geen groot probleem, want een normaal auto-paneel of een laag lak kan redelijk warm worden voordat het een probleem wordt. Desondanks moet je hier wel mee opletten. Jouw polijstpad wordt namelijk ook warm, en die kan de hitte minder goed dragen. 1 van de vele factoren bij de zogenaamde “sticky pad”, is dat de warmte ervoor zorgt dat het materiaal van de polijstpad zich anders gaat gedragen. Rustiger werken zorgt voor minder warmte. En dat heeft deels ook invloed op de factoren hieronder.
Hoeveelheid stof
De opgewekte warmte heeft nog een nadeel: het polijstmiddel. Het middel dat jij gebruikt bestaat meestal uit een drager (vaak water), lichte olieën (voor een smerend effect) en polijstkorrels. De polijstkorrels zijn piepklein, maar bestaan uit een vaste stof, terwijl die andere 2 vloeibaar zijn. Bij een te hoge warmte verdampt het water en de oliën en blijft er eigenlijk alleen maar de polijstkorrel over. Het resultaat is dat het volume van het polijst afneemt, de smerende werking weg is en de polijstkorrel als een soort meel op de lak ligt. Wanneer jouw polijstpad ronddraait, zal die vooral de stoffige polijstkorrel wegblazen en niet meer over de lak laten rollen. De polijstkorrel krijgt zo niet de tijd om zijn werk te doen, er is geen smering maar (waardoor je nieuwe krassen kunt maken) en je eindigt met een dikke lag stof om je heen.
Rondvliegend polijstmiddel
Wil je het bovenstaande oplossen door vanaf het begin meteen op volle snelheid over het paneel te vliegen? Dan is het resultaat dat de klont polijstmiddel ineens in aanraking komt met een polijstpad dat met grote snelheid ronddraait. Gevolg: die klont polijstmiddel wordt in het rond geslingerd. Alles om je heen is nu bedekt met klodders polijstmiddel, terwijl er niks op je paneel achterblijft. Als je rustiger werkt heb je hier minder snel last van. Verspreid het polijstmiddel over je polijstpad en over het paneel. Daarna zet je de machine pas aan, en begin je op lage toeren en bouw je het op naar hogere toeren.
Microvezeldoeken
-
Algemeen gebruik, Microvezeldoeken, Polijst/wax afnemen
Oorspronkelijke prijs was: 20,46. 16,77Huidige prijs is: 16,77.Op voorraadIn winkelmand -
Interieur reinigers, Microvezeldoeken, Polijst/wax afnemen, Quick Detailers
Oorspronkelijke prijs was: 10,25. 9,11Huidige prijs is: 9,11.Op voorraadIn winkelmand -
Microvezel wasmiddel, Microvezeldoeken
Oorspronkelijke prijs was: 13,68. 12,53Huidige prijs is: 12,53.Op voorraadIn winkelmand
Afbrekende polijstkorrel
Als jij in 5 minuten klaar wil zijn met je paneel, betekent dit helaas ook dat je snel over het paneel gaat bewegen. Niet gunststig. De polijstkorrel die jij gebruikt moet af kunnen breken. Deze korrels beginnen als een zeer hoekig, klein korreltje en breken stukje bij beetje af terwijl het over de lak rolt. Zo wordt de korrel steeds ronder en heeft het steeds minder polijsteffect. Dat is gunstig, omdat het effect op de lak ook steeds fijner wordt. Waar het in het begin flinke krassen en oneffenheden wegpolijste, laat het op het einde een zeer fijne, spiegelglad paneel achter. Geef die korrel dus de tijd om af te breken. Hierdoor hoef jij minder stappen erachteraan te doen. Soms kun je zelfs een stap overslaan!
Residue afnemen
Polijstmiddel bevat enkele vloeibare ingrediënten en enkele vaste ingrediënten. Tijdens het polijsten komt hier nog de resten van de weggepolijste lak bij en misschien een piepklein beetje vuil. Wat achterblijft is dus een mix van water, oliën, polijstkorrels, lakresten en vuil. Deze kun je gelukkig met een microvezel doek afnemen, om vervolgens een ontvetter te gebruiken om het paneel perfect schoon te maken. Maar als jouw paneel te warm is, gaan de vloeistoffen deels verdampen. Hierdoor plakt het residue een stuk meer aan het paneel. Het gevolg is dat je veel meer moeite moet doen om het residue af te nemen. Meer moeite betekent vaak: harder wrijven. Harder wrijven betekent vaak weer: meer risico op vegen of krassen.
Opvolgen met fijnere stap
Na elke stap polijsten is het de bedoeling dat je een stapje lichter pak om mee op te volgen. Je begint met het grofste dat je nodig hebt (de grofte is afhankelijk van de imperfectie die je probeert te verwijderen). Dit polijstmiddel zal de ergste plekken mooi glad en strak maken, maar kan ook een hele lichte waas achterlaten. Dit zijn duizenden, piepkleine krasjes die heel dicht op elkaar zitten. Die zijn het resultaat van de polijstkorrel die microscopisch kleine banen in de lak maakt. Dat is niet erg, sterker nog dat is zoals het hoort, maar om deze banen weer te verwijderen heb j een fijner middel nodig. Een fijnere stap die die banen wegpolijst, en zelf niet opnieuw van dat soort banen achterlaat.
Als je rustig je tijd neemt voor het polijsten, en je houdt temperatuur en snelheid laag, dan krijg je een veel fijner resultaat van je polijstmiddel. Het gevolg is dat je soms die fijnere stap zelfs over kunt slaan. Geen gedoe dus met het omwisselen van je pad, tweede polijstmiddel erbij pakken, alles 2x af moeten nemen.. etc.
Dichtslippen van polijstpad
Hierboven legde we al uit hoe er residue ontstaat bij het polijsten. Deze residue blijft niet alleen achter op je lak, maar trekt ook in het polijstpad. Het gevolg is dat er steeds meer klonten polijstresidue in (en op) je polijstpad komen te zitten. Uiteindelijk is het niet meer de polijstpad die over de lak (en het polijstmiddel) wrijft, maar is het een laag polijstresidue die hier overheen wrijft. Dan krijg je 2 middelen die te weinig grip op elkaar hebben. De polijstpad glijdt dan over het polijstmiddel heen zonder deze goed in beweging te krijgen. De polijstkorrelt worden niet meer zo actief rondbewogen waardoor ze ook hun polijstende werking niet kunnen doen. Hoe sneller en heter je werkt, hoe snel je polijstpad vol komt te zitten met residue. En dus ook hoe vaker jij je pad moet omwisselen of schoon moet maken.
Lichamelijk zwaar
Snel gaan polijsten met enig effect betekent ook dat je harder moet gaan drukken op je polijstmachine en sneller moet bewegen. Dat betekent een hoop aangespannen spieren, over een langere tijd met een apparaat dat trillingen door je armen leidt. Het gevolg is dat je snel moe wordt, last van je armen krijgt en op het einde van de dag je handen meer omhoog krijgt. Polijsten (en autodetailen in het algemeen) is een fysiek klusje. Zwaar voor de rug, benen en armen. Maak het jezelf niet zwaarder dan nodig is, want dan hou je het niet vol.
Polijstpads
Gewoonweg zonde van je tijd en geld
Zoals je inmiddels wel begrepen hebt, betekent snel werken in dit geval dat je een hoop extra werk erbij moet nemen. De vraag is dus wat sneller is: snel polijsten en daarna meer tijd besteden aan je pad schoonmaken, een tweede polijststap, het residue afnemen, al het stof afnemen inclusief het risico dat het polijstwerk niet zo goed is gedaan. Of besteed je iets meer tijd en aandacht aan hetgeen dat je probeer te bereiken (namelijk het perfect polijsten) waardoor je minder tijd kwijt bent aan alles dat erachteraan komt?
We kunnen het plaatje ook anders bekijken: wanneer je besluit om je auto te gaan polijsten, dan moet je de auto wassen, kleien, opnieuw wassen, eventueel behandelen met een fallout remover, vervolgens goed afdrogen, afplakken en al je polijstmiddelen, materiaal en machines erbij pakken. Dat op zichzelf is al een hoop werk. En dan hebben we het niet eens over de kosten voor de tape, polijstpads, polijstmiddelen, polijstmachine, microfiber doeken etc. etc. Wanneer jij dus daadwerkelijk gaat polijsten heb je er al redelijk wat tijd en geld in gestoken. Je bent nu al deze moeite gedaan EN je hebt er al deze kosten in gestoken…. en dan wil je het afrafelen door snel-snel over elk paneel te vliegen? Met het risico dat je straks niet tevreden bent en over 2 maanden alles nog een keer opnieuw moet doen.
Wil je zo’n mooie, strak gepolijste showbak waarvan de buurman vreselijk jaloers wordt? Of een glimmende diamant waar jij apetrots op bent? Neem er dan de tijd voor. Ga ervoor zitten. Hoe meer tijd en moeite jij er in steekt, hoe beter het resultaat wordt.
Polijstmiddelen
-
Polijsten, Polijstmiddelen, Pre-wax
Oorspronkelijke prijs was: 26,22. 20,51Huidige prijs is: 20,51.Op voorraadIn winkelmand