Winkelwagen
NederlandsEnglishDeutsch

Welkom bij Car Care Nederland

Waarom houd je 40 bij 40 cm aan bij polijsten?

Waarom houd je 40 bij 40 cm aan bij polijsten?

Als je al eens eerder gepolijst hebt, dan zul je weleens gehoord of gelezen hebben dat men vaak aanraad om een grootte van 40 bij 40 cm aan te houden. Maar waarom is dat? Waarom die maat? En wie heeft dat ooit bedacht? Kun je dan niet meer tegelijk doen?

Waarom krijg je dat advies met polijsten?

Als je gaat polijsten dan zul je waarschijnlijk beginnen met Googlen of rondvragen naar advies. Dan zul je al snel uitkomen bij het gouden advies van 40 bij 40 cm. Een regel die zo bekend is dat men zelfs in Amerika spreekt over “the 15 inch square”. Vooral bij de beginners die nog veel vragen hebben zal dit antwoord gegeven worden. Het hele idee achter de “40cm regel” is vooral om mensen in de goede richting te sturen. Tijdens het polijsten kan het verleidelijk zijn om te snel te willen werken, te grote oppervlaktes te gaan doen of om meer polijstmiddel te gebruiken dan nodig is. Dit is nou precies waar de meeste fouten gemaakt worden. Dus om men af te remmen is de 40cm regel bedacht. Deze helpt men om het juiste tempo aan te houden. Waarom? Dat lees je in de 5 punten hieronder.

1. Niet teveel polijst op 1 pad

Een polijstpad is niet enorm, de meest gebruikte maat is ongeveer 6 inch/15 cm. Hier past natuurlijk geen liter aan polijstmiddel op. En dat moet je ook niet willen. Met teveel polijstmiddel zou alles in het rondspetteren. Het is geen boterham die je graag zo dik mogelijk belegd ;).

2. Aquaplanning met polijsten

Zoals je hierboven leest past er gewoon niet enorm veel op 1 polijstpad. Mocht je dat wel proberen te doen, dan krijg je aquaplanning met je polijstpad. Dit gebeurt wanneer de laag polijstmiddel zo dik is, dat de polijstpad over het polijstmiddel heen glijdt, zonder deze over de lak mee te voeren. De smering (het “glijdende” effect) is dan zo groot dat het polijstmiddel dat de lak raakt onvoldoende in beweging gebracht wordt en daardoor eigenlijk ook geen polijst-effect heeft. De juiste hoeveelheid polijstmiddel combineert de open structuur van de polijstpad met de microscopische polijstkorrels. Pas wanneer de polijstkorrels op de juiste manier over de lak bewogen worden krijg je een polijst-effect. Gebruik je dus teveel polijstmiddel? Dan bereik je niks. Gebruik je te weinig, dan zou je krassen kunnen maken. Doe je het precies goed? Dan krijg je een strakke lak.

Polijsten

3. Vervuiling en verversen

Tijdens het polijsten gebeuren er 2 dingen: 1. het polijstmiddel breekt langzaam af en wordt zo fijn dat het amper polijstend effect heeft, 2. er komen microscopische lakdeeltjes los die in je gebruikte polijstmiddel terecht komen en ook in je pad komen te zitten. Gebruik je teveel polijstmiddel, dan trekt een deel van dat polijstmiddel in je polijstpad en raakt vervuild, dat wordt een nachtmerrie om weer schoon te krijgen. Een normale polijstpad waar je +/- 4 of 5 panelen mee gedaan hebt hoor je even schoon te maken voordat je verder gaat. Maak het jezelf niet moeilijker dan nodig is.

4. Verwerken en afnemen/ontvetten

Na het polijsten zit er een laagje polijstmiddel (polijst residu) op de lak. Dit zie je aan een heel dun wazig (beetje vettig) laagje dat op de lak zit. Dit kun je vrij makkelijk afnemen met een microvezeldoek met korte vezel, maar daarna moet de lak nog wel ontvet worden (om het laatste restje polijstresidu te verwijderen). Als je heel veel polijstmiddel gebruikt heb je waarschijnlijk ook een dikke plaklaag aan polijstmiddel op je lak. Probeer dat maar eens fatsoenlijk af te nemen en daarna te ontvetten? Dan heb je wel iets meer dan 1 doekje nodig… Zonde van het product en al het extra werk. En je polijstresultaat wordt er zeker niet beter op.

5. Aandacht erbij houden

Polijsten kost tijd en aandacht. Je gaat polijsten omdat je de lak weer mooi strak en netjes wil maken, niet omdat je over 5 minuten pauze wil houden. Om een goed resultaat te behalen moet je niet op de klok kijken maar je aandacht bij de lak houden. Als je in hele grote vlakken gaat werken zul je snel uit het oog verliezen hoe snel je over het paneel gaat en het overzicht kwijt raken. Het werkt beter voor jezelf om 1 stuk te pakken, van ongeveer 40cm bij 40cm en om je daar op te focussen. Let niet op het grote paneel, of al die meters die je nog moet maken, maar focus je op dat ene vlak. Daar ga jij nu je best op doen. Als je klaar bent pak je het volgende stuk en daar ga je weer opnieuw aan de slag. Uiteindelijk ben je een keer klaar.

Maar…. mag het dan ook 20cm bij 80cm zijn? Dat is evenveel cm2?

Ja hoor. Sterker nog, als het toevallig zo uitkomt dat 50cm bij 40cm beter uitkomt dan is er ook geen man overboord. De 40cm regel is vooral een hulpmiddel om te voorkomen dat je teveel, te groot en te snel wil gaan werken. Het is een hulpmiddel dat je in het juiste tempo houdt. Het is geen onverslaanbare regel waarvan je absoluut niet mag afwijken. Vooral als je nieuw bent met het polijsten is het lastig om te begrijpen hoeveel vierkante centimeter je kunt doen met een bepaalde hoeveelheid polijstmiddel. Voor zulke situaties is het handig om een “handvat” te hebben dat je in de goede richting wijst. Na een tiental auto’s gepolijst te hebben krijg je het wel onder de knie en hoef je er niet meer zo op te letten. Een detail-veteraan zal precies weten wat wel en niet kan, ook zonder eerst te meten of het wel precies 40cm bij 40cm is ;).

Gratis verzending in NL

Op bestellingen boven € 50,-

Voor 17 uur* besteld

dezelfde dag verzonden

We ship Europe-wide

Just ask us for a quote

Van fanaten, voor fanaten

Ons team staat voor je klaar

× Chat met ons via Whatsapp