Auto kleien, wat is het en waarom wil je het doen?

Je auto kleien? Lees je dat nou goed? Jazeker, je auto kleien kan heel veel helpen om betere resultaten te behalen. Het is dus zeker geen grap, en dat gaan we hieronder even nader uitleggen.

​Wat is auto kleien

​Je auto kleien doe je met een blokje dat heel erg lijkt op klei. Het is iets steviger en het materiaal is eigenlijk heel erg anders. Maar het ziet er uit als een klomp klei. En hiermee wil jij over de lak van je auto gaan, vooral als je hieronder leest wat het met je lak doet. Maar eerst even uitleggen wat het eigenlijk inhoudt. Tijdens het auto kleien wrijf je het blok klei over de lak van je auto. Hierbij gebruik je claylube (ook wel klei-glijmiddel genoemd) om ervoor te zorgen dat je minder marring maakt (komen we later op terug). In een ideale wereld probeer je dit in een koele omgeving te doen (niet in de brandende zon), omdat het klei-glijmiddel kan opdrogen.

​Wat doe je met auto kleien

​Je auto is bedolven onder vuil. Stof van je omgeving, insecten, kalkvlekken, rubber en vliegroest etc. Over het algemeen verwijder je een hoop wanneer je de auto wast, maar niet alles. Op den duur ontstaat er dus vuil die er met gewoon wassen niet af gaat. Dit vuil zit “vast” aan de lak. Als je met dit blok klei over de auto glijdt, wordt dit vuil er letterlijk afgetrokken. Wat achterblijft is een schoon en (letterlijk) spiegelglad oppervlak.
​De klei wordt echter wel vies, en dat kun je vaak ook zien. Je kunt zien hoe de klei verkleurt. Kneed de klei een beetje, zodat je weer een schoon oppervlak krijgt om mee te werken. Ons advies is om minimaal per paneel eens goed te kneden (dak en motorkap telt als minimaal 2 panelen).

Waarom zou je je auto kleien

Vanwege 5 redenen eigenlijk. (we konden er meer bedenken, maar dan wordt het wel heeel lang)

  1. Je lak wordt vies, en dit vuil gaat zich hechten aan het oppervlak van de lak. Dit zorgt ervoor dat ander vuil meer “pieken en dalen” heeft om in vast te komen te zitten. Tevens houdt het ook vocht vast wanneer het nat wordt, ook chemisch vocht. Hoe langer deze stoffen met je lak in contact zijn, hoe meer je lak hieronder gaat lijden en hoe sneller het weer een goede poetsbeurt nodig heeft.
  2. Beschermende producten zoals autowas, sealants en vooral coatings zijn ontworpen om zich te hechten aan je lak. Niet aan vuil. Dit betekent dat het minder goed presteert wanneer het zich probeert te hechten aan iets dat geen lak is. Daarnaast kan vuil loskomen, wat ervoor zorgt dat de ondergrond instabiel wordt. Net zoals een goede verflaag, hebben beschermende producten een goede fundering nodig. Kleien helpt hierbij.
  3. ​Tijdens het wassen van je auto wrijf je over de lak. Ondanks dat je nog zo hard je best doet om topproducten te gebruiken, blijf je altijd een klein beetje risico lopen. Ook tijdens het afdrogen van je auto wrijf je weer over de lak. Wanneer er een vuil-deeltje loskomt, sleep je dit mee over de lak en dit maakt krassen (ook swirls of waskrassen genoemd). Je auto kleien verwijdert dit vuil en zorgt dat je veilig je auto kunt wassen en drogen.
  4. ​Na het kleien van je auto is de lak lekker glad, schoon en klaar voor een nieuw beschermend product zoals autowax of een sealant. Omdat het oppervlak van je lak geen viezigheid meer bevat, heeft nieuw vuil ook minder om zich aan te hechten of om in verstrikt te raken. Tijdens het wassen van je auto zal vuil dan ook gemakkelijker verwijderd worden. Makkelijker beter resultaat. Wie wil dat nou niet?
  5. Vuil op je lak zorgt voor een doffe look. Daarnaast zal je lak ook een klein beetje oxidatie hebben opgelopen in de afgelopen weken/maanden. Omdat klei een piepklein laagje van je lak wrijft, verwijder je ook de oxidatie uit je lak. Het verwijderen van vuil herstelt een stuk van de glans, maar de verwijderde oxidatie vergroot dit effect nog meer. Alleen van kleien wordt jouw auto al een stuk glanzender.

Ok, ik ben om. Ik ga mijn auto kleien

​Top. Je gaat zeker niet teleurgesteld worden! Maar om ervoor te zorgen dat je de eerste keer een top-resultaat behaalt helpen we je graag op weg met ons simpele stappenplan.

  1. ​Eerst was je de auto zoals normaal, alleen je droogt de auto niet af. Leg ondertussen de klei in een bakje met hand-warm water.
  2. Pak de klei erbij en kneed er een paar keer in. Je kunt beter niet teveel klei in 1 keer gebruiken, wij adviseren een stuk van ongeveer 5cm breed en diep en 3cm hoog.
  3. Spuit wat klei-glijmiddel op het paneel waar je gaat werken en begin met de klei over de lak te wrijven. Het glijmiddel is belangrijk, je kunt beter iets teveel gebruiken dan iets te weinig. Zorg dat de klei altijd lekker over de lak kan glijden.
  4. Begin bovenaan (dak) en werk langzaam naar beneden. Onthoud dat je de klei regelmatig kneed.
  5. Glas kun je ook uitstekend kleien. Rubber of ongeverfd plastic kun je beter niet doen.
  6. Heb je de auto gedaan? Spoel hem helemaal af (kijk eens hoe het water zich nu gedraagt) of was de auto nog een keertje.
  7. Droog de auto af.
  8. Zie je marring* in de lak (lijkt een beetje op een soort langwerpig spinnenweb in de lak), breng dan een pre-wax cleaner aan of zeer fijn polijstmiddel (finishing polish).

* wat is marring? Marring is een hele lichte oneffenheid in de lak die je kunt krijgen van kleien. Dit heeft te maken met de grofte van de klei, de druk die jij erop uitoefent, hoe schoon je klei is en het glijmiddel dat je gebruikt. Het is dus niet raar om marring te krijgen. Gelukkig is het rete-simpel te verwijderen. Een zeer fijn polijstmiddel (finishing polish) of een pre-wax cleaner kan de marring in een handomdraai weer verwijderen.

​Enkele tips voor auto kleien

  • ​Leg je klei in een bak met hand-warm water voordat je gaat kleien. Hierdoor wordt het zachter en makkelijker om mee te werken.
  • ​In het begin ga je “marring” maken tijdens het kleien. Geen zorgen, dit is gemakkelijk te verwijderen en wanneer je wat meer ervaring hebt zul je zien dat dit steeds minder wordt.
  • ​Wil je het verschil voelen? Pak een boterhamzakje en stop je hand hierin. Wrijf nu zachtjes over een stukje lak die niet gekleid is, en daarna over een stuk dat wel gekleid is. Het verschil merk je meteen.
  • ​Als je eerst een vliegroest verwijderaar (fallout remover) gebruikt zijn de ijzerdeeltjes alvast weg voordat je gaat kleien. Hierdoor slijt je klei minder hard.
  • Als je teervlekken tegenkomt kun je je klei er beter niet op loslaten. Een teer-verwijderaar is veel effectiever en je klei slijt niet zo snel.
  • Je klei moet vervangen worden wanneer hij een stuk viezer is geworden dan toen hij nieuw was. Als je nog zoveel kneed, maar geen schoon stuk kunt krijgen, is je klei ‘op’.
  • Shampoo of snowfoam is geen glijmiddel voor klei.
  • Pas op met hele grove chemische middelen, hiervan kan je klei kapot gaan.
  • Als je wat meer ervaring hebt, kun je zelfs horen/voelen wanneer de klei viezigheid tegenkomt.

Meer leren?

Wil je meer lezen en leren over autoklei? Dan kun je altijd nog dit handige artikel doorlezen op DetailingWiki voor meer informatie.

Decontaminatie

1 comments

  1. […] door de auto eerst goed te wassen met een kwalitatieve shampoo en washmitt. Vervolgens kun je de lak kleien en gebruik je chemische reinigers om resten zoals vliegroest, teer en andere viezigheid weg te […]

Reacties zijn gesloten.

Gratis verzending in NL

Op bestellingen boven € 50,-

Voor 17 uur* besteld

dezelfde dag verzonden

We ship Europe-wide

Just ask us for a quote

Van fanaten, voor fanaten

Ons team staat voor je klaar

×