Fallout remover, je lak schoner met verkleuring

Een fallout remover is een andere naam voor een speciaal middel dat helpt om vliegroest te verwijderen. Vliegroest zijn ijzerdeeltjes die zich heel makkelijk hechten aan je lak en verdraaid lastig kunnen zijn om veilig te verwijderen. Het product wordt vaak ten onrechte gezien als een velgenreiniger.

Waar is een fallout remover voor nodig?

Vliegroest is te vinden op veel plekken, maar je auto/motor komt er vooral mee in contact op de weg. Het wegdek is bedekt met een laag van viezigheid zoals roet, teerdeeltjes, zand, plantenresten en ook vliegroest. Vliegroest komt vooral van de remschijven van auto's. De ijzerdeeltjes die van je remschijven geschaafd worden bij het remmen komen op het wegdek terecht en beginnen te oxideren, hierdoor krijg je piepkleine stofdeeltjes met hele oneven hoeken en haken. Omdat ze zo'n lastige vorm hebben blijven ze makkelijk hangen aan bepaalde oppervlaktes en zijn ze lastig weer los te maken van dat oppervlak. Mede omdat ze zo'n scherpe randen hebben is het verwijderen een risico voor nieuwe krassen, omdat het rond wrijven van deze deeltjes krassen trekt in de lak. Die krassen zijn gelukkig erg klein en ondiep, maar voorkomen is beter dan genezen. Fallout is eigenlijk een Engelse term voor vliegroest.

Wat is dan een fallout remover?

Een fallout remover is een mooi voorbeeld van een chemische reiniger, eentje waardoor mechanische reiniging bijna niet nodig is. Een fallout remover bevat bepaalde stoffen die ervoor zorgen dat de ijzerdeeltjes van ijzer oxide II overgaan naar ijzer oxide III. Tijdens deze verandering vinden er bepaalde veranderingen plaats in de deeltjes waardoor deze los komen van het oppervlak en het opgenomen wordt in de vloeistof. Vervolgens kun je deze vloeistof gewoon van je oppervlak afspoelen omdat het volledig wateroplosbaar is. Uiteindelijk zorgt dit er dus voor dat een fallout remover het mogelijk maakt om ijzerdeeltjes van je lak te verwijderen zonder dat je deze aan hebt hoeven te raken. Er is dus vrijwel geen enkel risico dat je ze in het rond wrijft, en dus ook geen krassen maakt. Kortom: een veilige manier om gemakkelijk iets te verwijderen dat verdraaid lastig schoon te maken kan zijn.

Het vette roodkleurende effect van een fallout remover

Het geldt niet voor alle fallout removers, maar vele daarvan bevatten een stof die verkleurd wanneer het in aanraking komt met ijzerdeeltjes. Hierdoor veranderd het van doorzichtig naar paars/rood. De verkleuring is deels afhankelijk van de concentratie van het ingrediënt, de hoeveelheid ijzer en de zuiverheid van de ijzerdeeltjes. Vaak zie je dat het bij lichte vervuiling meer rood kleurt, en bij flinke vervuiling donkerder wordt waardoor het meer op paars gaat lijken. Bij hele vieze oppervlaktes (zoals verwaarloosde velgen) kan het zelfs zo donker worden dat het bijna zwart lijkt te zijn. Doorgaans kun je stellen dat de hoeveelheid van kleur-verandering aangeeft hoeveel viezigheid het oplost. Let er echter op dat er ook enkele fabrikanten zijn die deze verkleurende indicator weglaten uit het recept.

Nadelen van een fallout remover

Een fallout remover is een verdraaid handig middel om iets verdraaid lastigs op te ruimen. Maar het heeft ook nadelen, de belangrijkste zijn de prijs en de geur. Een fallout remover is niet heel erg goedkoop en je gebruikt redelijk wat van het product. 200ml voor een auto is niets vreemd, en als je nagaat dat zo'n product al snel 3 cent per ml kost, zit je zo op 5 euro per keer dat je het gebruikt. Op een verwaarloosde auto kun je zelfs een hele fles van 500ml leegspuiten, wat neerkomt op bijna 13 euro aan product. Het voordeel is dan weer wel dat je dit niet vaak hoeft te doen, als je je auto netjes bijhoudt kan het voldoende zijn om een fallout remover 2 keer per jaar te gebruiken. Een ander dingetje is de geur. Een fallout remover bevat enkele hele belangrijke ingrediënten die vreselijk stinken. Denk aan een stinkdier die in een zwavelput is gevallen, en je hebt een heel ruw idee wat je neus te wachten staat. Sommige mensen vinden het niet storend, anderen gaan bijna over hun nek. Maar iedereen is het ermee eens, het ruikt vreselijk. Maar goed, zoals wij zelf vaak zeggen: het werkt net zo effectief als dat het stinkt. En het werkt verdomd goed ;).

Alternatieven voor een fallout remover

Er is gelukkig ook een alternatief voor een fallout remover, en dit is: kleien. Met kleien kun je de ijzerdeeltjes ook verwijderen, het enige nadeel is dat je klei hierdoor sneller vol komt te zitten met vuil en daardoor ook eerder vervangen moet worden. Een andere optie is een beter beschermingsmiddel. Een wax, sealant of coating breng je aan om te voorkomen dat dit soort viezigheid zich hecht aan de lak. De beschermende laag is een soort barrière tussen je lak en de viezigheid. Vuil kan zich hierdoor moeilijker hechten en laat zich makkelijker verwijderen. Met een goed beschermend middel wordt je auto dus makkelijker schoon en is het minder vaak nodig om grove reinigingsmiddelen te gebruiken (zoals de fallout remover). Ook gepolijste lak helpt om dit te voorkomen. Ongepolijst lak gaat namelijk oxideren na verloop van tijd, hierdoor krijg je een heel oneven oppervlak met veel microscopisch pieken en dalen. Tussen deze pieken en dalen kan viezigheid vast komen te zitten. Bij het polijsten verwijder je de pieken en wordt het oppervlak platter en gladder op microscopisch niveau. Vuildeeltjes blijven niet makkelijk steken in een oppervlak dat mooi glad en plat is. Breng nog wat bescherming aan, en je lak lijkt bijna vuilafstotend te zijn.

Hoe herken je ijzer deeltjes?


Of een fallout remover nodig is, is lastig vast te leggen. Je kunt het sowieso voelen aan de ruwe lak die voelt als schuurpapier (terwijl lak eigenlijk spiegelglad zou moeten voelen). Maar dit hoeft niet altijd door de ijzerdeeltjes te komen. Een fallout remover verkleurd gelukkig om aan te tonen dat het ijzerdeeltjes gevonden heeft. Je kunt dus een paar pufjes van het product over je motorkap spuiten, zie je verkleuring binnen een minuut? Dan is de kans heel erg groot dat de rest van de auto er ook onder bedekt is. Vooral je wielen zullen bijna altijd verkleuren, want deze komen veruit het meeste in contact met ijzerdeeltjes. Een fallout remover wordt daarom ook vaak gezien als een velgenreiniger, omdat je het product hier het meeste bij nodig hebt. Als de hoeveelheid van ijzerdeeltjes in je lak heel heftig wordt, dan zul je dit herkennen aan piepkleine bruine spikkeltjes in je lak. Hiervoor moet je bijna met je neus op de lak gaan zitten, maar het zit er wel. Hele kleine bruine spikkeltjes die na het wassen niet weggaan. Ga niet zitten wrijven, want dan wrijf je ze nog dieper de lak in. De fallout remover verwijderd ze makkelijk en snel voor je.

Wanneer gebruik je een fallout remover?

Fallout removers zijn deel van de decontaminatie-stap. Deze komt NA het wassen, maar VOOR het polijsten/beschermen. Je wast dus eerst de auto om het losse vuil te verwijderen. Hierna zou je eventueel nog een traffic film remover kunnen gebruiken als je wil. Dan spuit je de falout remover over de auto en laat je het enkele minuten zijn werk doen. Je zult zien dat het langzaamaan rood kleur en van je lak af druipt. Laat het NOOIT opdrogen!! Nu spoel je alles van de lak af met voldoende water. Als je er geen goed gevoel bij hebt zou je de auto nog een keer kunnen wassen, maar in principe zou dit niet nodig moeten zijn. Je kunt nu gaan kleien en daarna polijsten en/of beschermen. In hele extreme gevallen kan het gebeuren dat je een oppervlak (zoals je wielen of de voorbumper) 2 keer in moet spuiten met een fallout remover voordat het helemaal schoon is.

Meer lezen over een fallout remover

Wil je nog meer weten over hoe een fallout remover werkt? Dan kun je het artikel op DetailingWiki lezen. Dit gaat nog iets dieper in op de werking van het product.

Velgenreinigers

Gratis verzending in NL

Op bestellingen boven € 50,-

Voor 17 uur* besteld

dezelfde dag verzonden

We ship Europe-wide

Just ask us for a quote

Van fanaten, voor fanaten

Ons team staat voor je klaar

×