Het is toch jammer om zoveel uren aan je auto te werken, en dan nog niet de details op order te hebben. Je rubbers weer als nieuw maken is niet lastig, maar wordt nog weleens over geslagen. Als wij jou nou eens uitleggen hoe het moet? Dan kun je jij voortaan met extra trots naar het resultaat kijken.
Inhoud
Waarom wil je je rubbers weer als nieuw hebben?
De rubbers onder je ramen, rondom je voorruit en op andere plekken horen mooi diep zwart te zijn. Bij vrijwel alle auto’s horen ze een lichte satijnen gloed te hebben. Wanneer ze verweren of vies zijn kunnen ze grijs of zelfs bruin worden. In dit stadium is het alleen nog maar cosmetisch, iets wat niet iedereen heel veel kan schelen. Maar als ze niet schoon gemaakt worden kan het rubber zelf aangetast worden. Wanneer het rubber kapot gaat, kan het lekkages veroorzaken, iets wat je natuurlijk niet wil. Bovendien kunnen er kieren en spleten vormen waar vuil in kruipt, dat vervolgens schade kan aanrichten. Denk bijvoorbeeld maar aan de zanddeeltjes die tussen je rubber en je raam zitten. Iedere keer dat je je raam omhoog of omlaag doet, schuren deze ruwe deeltjes over het glas. Bij een paar keer zie je dit nog niet, maar na verloop van tijd ga je duidelijke, rechtlijnige krassen je glas zien. En deze zijn erg lastig te verwijderen. De lekkages die kunnen onstaan kunnen ook voor roest zorgen op plekken waar vocht niet hoort te komen. Bovendien is er natuurlijk nog het cosmetische deel. Simpelweg de “looks”. Als je rubbers er mooi en origineel uitzien oogt je auto ook schoner en jonger. Het is de spreekwoordelijke punt op de I na een goede poetsbeurt.
Manieren om je rubbers grondig te reinigen
Er zijn diverse manieren om je rubbers weer als nieuw te krijgen. Dit is vooral afhankelijk van de mate van viezigheid en versletenheid (is dat een officieel woord?) van je rubbers. Hieronder hebben we een paar methodes uitgelegd aan de hand van de mate van viezigheid.
Hele vieze rubbers
Deze rubbers zijn grauw, grijzig (of bruinig) en geven flinke strepen op je doek als je eroverheen wrijft. Deze vergen veel tijd en moeite om perfect schoon te krijgen. Maar kunnen ook een groot verschil maken. Allereerst beginnen we met het wassen van de rubbers, hierdoor zal het oppervlakkige vuil weg zijn. Wat nu achterblijft is dus het hardnekkige vuil dat meer moeite kost. Hiervoor hebben we nodig: een schone borstel of ronde verfkwast (ongebruikt), wat Release the Grease van Dodo Juice en een melamine spons. Eerst spuiten we een laag Release the Grease over de rubbers, en dit werken we goed in door de borstel eroverheen te bewegen. Hierdoor zul je al snel zien dat het schuim bruin wordt. Dat is precies wat we willen. Na een paar minuten spoel je de viezigheid af en herhaal je deze stap tot het schuim niet meer verkleurd. Nu is er een grote kans dat je rubbers een beetje vlekkerig zijn. Helaas zijn je rubbers aan het oppervlak een beetje aangetast wat de vlekken veroorzaakt. Hiervoor gebruiken we de melamine spons. Spuit wat Release the Grease op de spons en haal deze in lange halen langs het rubber. Door in 1 lange beweging (van voor tot achter) over het rubber te gaan maak je 1 gelijkmatige veeg die een mooi uniform resultaat geeft. Maak een paar van deze lange halen, en spoel dan af. Niet tevreden? Dan herhaal je deze stap nog een paar keer. Let er wel even op dat je niet met de spons over je lak gaat, het kan dus slim zijn om de lak even af te tapen met Colad Aqua Dynamic tape. Uiteindelijk nog even met de washmitt en wat shampoo eroverheen om enig residue weg te wassen en voila. Je rubbers zijn nu schoon. Hoe je ze weer zwart maakt lees je hieronder.
Flink verweerde rubbers
Flink verweerde rubbers zijn niet altijd vies, maar zijn vooral hun kleur verloren dankzij UV straling. Deze worden dan grijs en grauw. Soms kunnen er zelfs vlekken in zitten omdat waterdruppels het zonlicht als een soort vergrootglas op 1 punt richten. Voor het reinigen is een kwast en wat Dodo Juice Total Wipe Out voldoende. Om de vlekken eruit te halen maken we gebruik van de melamine spons. Spuit wat Total Wipe Out op de spons en maak lange halen (van voor naar achter) over het rubber. De lange halen laten een mooi uniform resultaat achter op het rubber. Hoe we ze weer mooi zwart maken lees je hieronder.
Licht verweerde rubbers
Zijn je rubber alleen maar licht verweerd? Niet bruin of viezig? Dan zou een APC zoals Dodo Juice Total Wipe Out eigenlijk al genoeg moeten ze zijn om ze mooi schoon te maken. Een kwast met wat Total Wipe Out is in dit geval voldoende. Daarna even afspoelen je kunt verder. Ook in dit geval kun je een melamine spons gebruiken om het oppervlak van het rubber een mooie uniforme look te geven. Let er dan vooral op dat je lange halen maakt van voor tot achter. Als je steeds korte bewegingen maakt kan het zijn dat je dit straks ziet als je klaar bent. Om je lak te beschermen kun je deze het beste afplakken met Colad Aqua Dynamic Tape. Zo kunt je melamine spons niet tegen de lak aan.
Schade aan je rubbers
Helaas. Bij schade is er niet veel dat een detailer kan doen. Uiteraard kun je de methodes hierboven gebruiken om ze mooi te maken. Maar de schade is gedaan. Detailen draait niet altijd om schade herstellen, soms moeten onderdelen gewoon vervangen worden voor een “als nieuw” look.
Reinigers
Je rubbers weer als nieuw en mooi zwart maken
Nadat je hard heb zitten schrobber om die rubbers weer als nieuw en helemaal fris en fruitig te krijgen, wil je natuurlijk ook die originele look terug krijgen. Je wil je rubbers mooi mat-zwart maken en niet mat-grijs. Gelukkig zijn hier enkele verschillende producten voor, het grote verschil zit tussen de werking ervan. Een dressing is een ideaal product dat je rubbers weer als nieuw maakt en die mooie, zwarte look teruggeeft. Maar alleen als de optische schade niet té groot is. De ene dressing kan een wat-meer-glanzend effect geven dan de andere, dus soms zul je een producten paar moeten proberen voor je de juiste gevonden hebt. Het verschil bij dressings zit vooral in een dressing op basis van polymeren (voelt vettig aan), of eentje op basis van oplosmiddelen (voelt juist niet vettig aan). Het is belangrijk om te onthouden dat een opgedroogde dressing, die helemaal in het materiaal getrokken is NOOIT vettig hoort aan te voelen en ook niet af te spoelen is. Een goede dressing loopt er dus NIET vanaf na een regenbui en geeft je geen vieze vettige vingers wanneer je het per ongeluk aanraakt. Een dressing breng je aan op het rubber met een applicator pad, of eventueel met een doek. Als het al even geleden is, dan kun je beter een flinke hoeveelheid aanbrengen zodat het goed in het rubber kan trekken. Na ongeveer 10 minuten pak je een droge en schone doek, en veeg je enig restant van het rubber af. In sommige gevallen kan het een mooier resultaat geven als je bovenstaande stap een paar keer herhaald.
Dressing
Grijze rubbers weer diep-zwart maken
Zijn je rubbers flink verweerd, en heeft dressing niet voldoende effect naar je zin? Dan is je beste optie om het rubber opnieuw te voeden met kleurstoffen. Solution Finish heeft een Trim Restorer ontwikkeld die precies dat doet. Deze water-gebaseerde oplossing dringt diep in het plastic door, en brengt kleurstoffen aan in het plastic/rubber. Het gevolg is dat je niet zozeer een laagje aanbrengt over het plastic heen, maar dat je het plastic zelf voedt met een zwarte kleurstof die de natuurlijke en originele look terugbrengt. Verweerd en vergrijsd plastic wordt weer diep, mat-zwart zonder vettige glans.
Solution Finish
Je rubbers in top conditie houden
Ok, je hebt je rubbers weer als nieuw nu ze uitgebreid schoon gemaakt zijn, en vervolgens heb je ze weer mooi diep zwart gemaakt. Ze zien eruit alsof ze nieuw zijn. En nu? Hoe houdt je ze zo zonder elke zondag zo te staan schrobben? Door een goede shampoo te gebruiken. Dat is echt alles. Een goede shampoo verwijderd heel veel van het vuil en tast je rubbers niet aan. Hierdoor houden ze veel langer hun mooie look vast. Desondanks zul je af en toe nog wel een keer opnieuw dressing aan moeten brengen. De rubbers zijn nu eenmaal niet meer nieuw en hebben dan ook een beetje hulp nodig om hun jeugdige look vast te houden.
Rubber onderhoud
Rubber hoort zacht, mat of satijn te zijn en vooral flexibel. Dat is 1 van de kenmerken die rubbers zo geschikt maken voor hun taak. Wanneer rubbers te oud zijn kunnen ze uitdrogen waardoor scheurtjes ontstaan. Ze kunnen zelfs een heel klein beetje krimpen gedurende de jaren. Wil je rubbers vanaf het begin af aan in top conditie houden, dan is het belangrijk om een goede shampoo te gebruiken en af en toe je rubbers even wat extra aandacht te geven. Eens in de 6 maanden pak je de Total Wipe Out erbij en een kwast. Een melamine spons zou niet nodig moeten zijn. En eens in de paar maanden geef je het rubber een laagje verwennerij met dressing. Bij nieuwe rubbers kan dit helpen om ze in top conditie te houden, bij oudere rubbers kan het voorkomen dat ze nog verder aftakelen. Helaas is het geen reparatie methode en kan schade aan het rubber niet echt omgekeerd worden. Als je rubbers dus kapot zijn, of TE versleten, dan kun je ze eigenlijk beter gewoon vervangen. Onderhoud ze daarna heel goed en je hebt er jarenlang plezier van.
[…] het wassen droog je de auto af en hierbij is het ook van belang dat je de rubbers goed droog maakt. Hoe maak je rubbers weer als nieuw kunnen zorgen voor plakkende deuren wanneer het flink koud is geweest. Je kunt je rubbers insmeren […]
[…] niet meer nodig dankzij de moderne techniek. Er zijn zelfs hele makkelijke technieken om je rubbers weer als nieuw te […]