Hoe smerig is het stuur van jouw auto?
Er zijn een paar delen van het interieur van een auto die mee gebruikt worden dan anderen. Dit betekent slijtage en viezigheid. Sommige delen worden veel gebruikt maar zijn minder vies, anderen worden ook veel gebruikt maar zijn veruit smerig! Hoe zit dat?
Inhoud
Meer of minder…?
Niet alles in een gemiddeld auto-interieur wordt evenveel gebruikt. Denk aan je dashboardkastje, die wordt niet zo heel veel gebruikt. Een ander voorbeeld is je asbak, wij hopen dat die eigenlijk nooit gebruikt wordt (behalve voor winkelwagenmuntjes dan π ). In sommige auto’s tref je zelden iemand op de achterbank aan, terwijl anderen juist altijd volbepakt zitten. Maar hoe jij je auto ook gebruikt, er zijn altijd delen die intensiever gebruikt worden dan anderen. Het stuur in jouw auto is een goed voorbeeld hiervan, maar ook je versnellingspook en de hendel om je deur open te doen is een goede. Je kunt bijna niet in of uit de auto stappen zonder delen delen aan te raken (probeer het voor de gein maar eens).
Vies, viezer, smerigste…
Denk even aan dit scenario: je hebt de hele dag gewerkt, dus voordat je naar huis gaat was je even snel je handen. Vervolgens pak je je tas vast die al 2 jaar niet meer uitgewassen is en je doet je jas aan die ook al een jaar niet meer gewassen is. Je bent moe, dus je wrijft nog even een keer over je gezicht, schudt je collega de hand en duwt tegen de deur (die iedereen gebruikt) om naar buiten te gaan. Je loopt naar je auto, drukt op het knopje, trekt de deur open en ploft in de wagen terwijl je je lijf helpt sturen door het stuur vast te pakken.
Lees de tekst nu nog eens terug, en denk aan alle plekken die je met je hand aanraakt vanaf het moment dat deze gewassen is. Vervolgens stap jij in je auto en pak je met die hand je stuur vast. Tijdens de rit naar huis wrijf je bovendien over het stuur, en vanwege de warmte komt hier ook een klein beetje zweet bij.
Niets aan het ‘handje’
(snapte je de woordgrap? π ) Het bovenstaande verhaal klinkt misschien smerig, maar is eigenlijk iets dat elke dag gebeurt. Sterker nog, er zijn talloze mensen die niet eens hun handen wassen wanneer ze een dag gewerkt hebben. Het gevolg is dat het stuur een verzamelput wordt van alle viezigheid die op je hand zit. Dat is voor de mens nog niet zo’n ramp, wij zijn heus wel bestand tegen een beetje viezigheid. Maar voor je stuur is het een ander verhaal. Sommige sturen zijn bedenkt met (nep)leer, anderen zijn bedekt met een zacht soort kunststof. Wat de afwerking ook is, kans is groot dat jouw stuur glanzend is. Dat hoort hij niet te zijn, en was het origineel ook niet, maar dat is het nu wel. En dat is grotendeels te danken aan viezigheid.
Interieur onderhoud
Glans = slecht?
Het klinkt raar om het ons te zeggen, want normaal gesproken draait alles om zoveel mogelijk glans en reflectie. Maar in het geval van leer (en zelfs nepleer) is glans een heel slecht teken! Leer hoort mat te zijn, op z’n hoogst satijn, maar nooit glanzend. Dit kan echter wel gebeuren door de jaren heen. Het (nep)leer in jouw auto heeft namelijk een heel oneven oppervlak. Dat is ook de reden waarom deze mat oogt. Dit zijn microscopische oneffenheden die erin horen te zitten. Door de jaren heen kruipt hier stof en viezigheid in. Dit kan zich gaan mengen met vocht uit de lucht, vet uit jouw huid of andere vloeistoffen. Uiteindelijk worden de microscopische oneffenheden opgevuld waardoor het leer zijn matte uiterlijk verliest. Het begint langzaamaan meer glans te krijgen. Ondanks dat we hierboven over (nep)leer praten, geldt eigenlijk hetzelfde voor sturen die met een vorm van kunststof zijn bedekt.
Een andere reden waarom jouw stuur meer gaat glanzen is te danken aan hetzelfde principe als polijsten. Door de jaren heen beweeg je met je hand over het stuur, hierdoor “schuur” je een heel erg dun laagje van het leer af. Dit schurend effect is bijzonder fijn, wat ervoor zorgt dat het oppervlak steeds gladder wordt. Glad = glans.
Keer de tijd en herstel mijn stuur
Autodetailen draait om meerdere facetten, maar de meeste zijn gebaseerd op het idee dat je de klok terugdraait en het materiaal hersteld naar zijn voormalige glorie. In het geval van jouw stuur betekent dit dat het leer zeer zorgvuldig gereinigd moet worden om alle viezigheid eruit te krijgen. Dit zit inmiddels niet maar alleen aan het oppervlak, maar is ook IN het materiaal getrokken. Je zult het reinigingsmiddel dus goed de tijd moeten geven om diep in de stof te trekken en al het vuil eruit te weken. Daarna is het zaak om de restsporen van het reinigingsmiddel zo volledig mogelijk te verwijderen. Hierna zul je zien je stuur er een stuk frisser uitziet en ook een stuk minder glanzend.
Reinigen is één, maar pure slijtage is een lastiger verhaal. Leer kan zijn structuur verliezen en zelfs plekken laten zien waar de kleur weg is gesleten. Bij kunststof zie je vaak dat het stuur een hele grove structuur heeft, wat op sommige plekken bijna helemaal weg is gesleten. Beide kan lastig zijn om te herstellen. Leer kan opnieuw geverfd worden, waarbij de structuur een klein beetje hersteld kan worden, maar kunststof kan niet zomaar hersteld worden. Bij sturen die té lelijk zijn geworden is het advies om deze te vervangen. Perfect ga je het bijna nooit krijgen.
Kan ik al deze slijtage niet gewoon voorkomen?
Ja hoor. Gewoon het stuur niet aanraken. Bij Tesla kan dit al bijna ;). (dat is een grap natuurlijk!)
Het is lastig om dit te voorkomen, want “waar gehakt wordt vallen spaanders”. Kortom, als je stuur gebruikt wordt, zal het slijten. Desalniettemin zijn er wel dingen die je kunt doen die de mate van slijten een beetje terugbrengen.
- Maak je stuur schoon wanneer je je auto wast. Een veeg met een vochtige doek is vaak al voldoende, maar eens per maand (of 1000km ongeveer) mag je gerust een beetje APC op je doek spuiten om het stuur nog schoner te krijgen
- Bij een stuur dat bedekt is met leer kun je een Leather Sealant gebruiken. Deze helpt te voorkomen dat het vuil in het leer kan trekken en maakt het reinigen makkelijker
- Als je van het effect houdt, zou je een stuurhoes kunnen kopen
- Was wat vaker je handen als je auto gaat rijden, je kunt eventueel van die desinfecterende handgel gebruiken
- Wil je echt ver gaan? Dan kun je ook handschoenen voor in de auto kopen. Er zijn al hele mooie lederen handschoenen te krijgen voor een net prijsje
Ondanks alle goede zorg kan het lastig zijn om te voorkomen dat je stuur vies wordt of slijt. Maar een stuur van (nep)leer of kunststof hoort gewoonweg niet te glanzen.
(Overigens geldt dit ook voor stoelen. Lederen stoelen in de auto horen zo mat mogelijk te zijn. Geen enkele lederen stoel voor een auto is ooit glanzend uit de fabriek gekomen.)