Motorruimte poetsen? Heeft dat nut, en hoe moet het?

Motorruimte poetsen? Heeft dat nut, en hoe moet het?

Er zullen enkele lezers zijn die nu toch een beetje raar zitten te kijken. Want je motorruimte poetsen? Waar is dat nou goed voor? Niemand ziet dit toch? Toch kan het, naast cosmetische redenen, een goed idee zijn om dit bij te houden. Wat zijn dan de voordelen? En hoe pak je dit aan?

Waarom zou je de motorruimte schoonhouden?

Als je vaak naar meetings gaat, of anderen je auto laat zien, is het natuurlijk logisch dat alle puntjes op de I gezet worden. Ook de motorruimte moet dan toonbaar zijn. Wellicht dat je geen zin hebt om elk boutje te polijsten, maar het mag nog wel netjes en schoon zijn. Gaat jouw motorkap eigenlijk alleen maar open wanneer de monteur erbij moet zijn of wanneer je het oliepeil wil controleren, dan zul je hier tot nu toe nog niet veel tijd of aandacht ingestoken hebben. En dat kan toch een beetje onhandig zijn.
Een motor heeft veel bewegende delen en een groot deel van deze delen zitten afgesloten in het motorblok zelf. Deze kun je niet schoonmaken, maar zouden in principe ook niet veel viezer moeten worden dan waar ze voor ontworpen zijn. De stekkers, sensoren, luchtfilter en diverse andere onderdelen zijn niet speciaal bedekt en kunnen soms onnodig vies worden. In de motorruimte komt sowieso stof uit de lucht en zand, maar soms ook wat modder, opspattend vuil van het wegdek en dergelijke. Een motorblok kan ook vloeistoffen lekken, waardoor er op enkele plekken olie of koelvloeistof kan komen. Allerlei viezigheid die je eigenlijk ver weg wilt houden van de stekkertjes, het rubber van je riemen of zelfs de zekeringen. Wanneer je de motorruimte af en toe een beetje schoonmaakt zorg je ervoor dat deze rotzooi op tijd opgeruimd is, voordat het een probleem kan veroorzaken.

Een ander voordeel is dat je hierdoor met meer regelmaat naar je motorblok kijkt, en zo ook eerder een probleem ontdekt. Stel bijvoorbeeld dat je koppakking lekt, dan kan het zijn dat je ineens olie aan de zijkant van je motorblok ziet. Vlekken die er enkele weken eerder nog niet waren. Omdat je dit op tijd hebt gezien kon je nog naar de garage gaan voordat je koppakking het helemaal begaf en je kleppen of cilinders om zeep hielp. Ook een versleten koelvloeistofslang, waar ineens een gaatje in gekomen is heb je zo gevonden. Je ziet allemaal vlekken van opgedroogd koelvloeistof op je motorblok. Snel die slang vervangen voordat je straks zonder koelvloeistof rondrijdt en je motorblok overhit raakt.

Heeft het daadwerkelijk nut?

Wij zijn van mening van wel, maar jouw overtuiging kan anders zijn. Tenslotte is het afhankelijk van je prioriteit en die is voor iedereen een beetje anders.
Om hier een voorbeeld van te geven: wij doen de onderkant van onze auto’s 2x per jaar. In het voorjaar, om de rotzooi van pekel, ijs en bladeren eraf te wassen (puur onderhoud) en aan het eind van de zomer om de hele onderkant een opknapbeurt te geven. Tijdens het schoonmaken ontdekken we versleten rubbers (voor ze een probleem worden), een kapotte bout en zelfs roestplekken. Iedere keer worden de punten die we hier tegenkomen aangepakt en opgelost, waardoor ze eigenlijk gerepareerd worden voordat ze een probleem kunnen geven. Hetzelfde geldt voor de motorruimte, door actief onderhoud te plegen (en dus ook af en toe een visuele inspectie) weten we sneller of er ergens iets mis gaat. Die visuele inspectie heeft bovendien weinig nut als alles bedekt is onder een laag stof, olie, zand en andere viezigheid. Vergeet niet dat veel auto’s de lucht aanzuigen via de motorruimte. hoe viezer die lucht is, hoe sneller jouw luchtfilter vervangen moet worden.
Een monteur is niet goedkoop, en dure rekeningen van de garage zijn voor vele auto-eigenaren maandelijkse werkelijkheid. Maar sommige hiervan hadden voorkomen kunnen worden als men op tijd een bepaald onderdeel had vervangen. Foutmeldingen in sensoren hadden voorkomen kunnen worden als men de stekkers schoon hadden gehouden.

Daarnaast vinden wij het eigenlijk ook wel gaaf als een monteur de motorkap open doet en verbaasd kijkt naar die mooie, schone motor. Ons vast APK station wast tegenwoordig zelfs eerst de handen voordat ze aan de auto komen, want de onderkant van onze auto’s zijn vaak schoner dan de handen van de monteur.

Waar doe je dit dan mee?

Het schoonmaken van de motorruimte kan de eerste keer een smerig taakje zijn. Kans is groot dat je de eerste keer viezigheid moet wegpoetsen die er geruime tijd zit. Als je dit 1x goed aanpakt, hoef je het daarna alleen maar bij te houden (wat natuurlijk veel minder werk is). De stoffen die je voornamelijk tegen gaat komen zijn op olie-basis. De overige viezigheid zal vooral bestaan uit stof, zand, organisch materiaal (rottende bladeren enzo) en wat ijzeroxidatie (roestvorming). Stoffen op olie-basis hoeven geen groot probleem te zijn als je hier de goede middelen voor hebt, namelijk een reinigingsmiddel dat geen vlekken achterlaat, zich makkelijk laat wegspoelen en de olie snel op laat lossen. Hiervoor pakken wij meestal een citrus-olie gebaseerde reiniger zoals “Dodo Juice – Release the Grease”. Deze krachtige reiniger is sterker dan een APC, maar laat zich vrij makkelijk wegspoelen zonder vlekken achter te laten op gevoelige delen. Als je dit op een onderdeel spuit en vervolgens met een schone kwast goed inwerkt, zul je al snel het schuim bruin zien kleuren. Hierna kun je het afspoelen om de viezigheid weg te spoelen.
De plekken met ijzer-oxidatie kun je aanpakken met een fallout-remover (vliegroest verwijderaar). Houdt er echter wel rekening mee dat er enkele onderdelen zijn waarvan het heel normaal is dat die oppervlakteroest tonen (zoals de uitlaat). Een fallout remover zoals Dodo Juice – Ferrous Dueller is niet alleen sterk tegen vliegroest, maar pakt ook teer, hardnekkige olie en opgedroogde olie aan. Wederom een kwestie van erop spuiten, goed inwerken met een schone borstel of kwast en daarna afspoelen.

Decontaminatie


Ben je klaar, dan zou je kunnen overwegen om de plastic en rubber onderdelen te voorzien van een laagje dressing. Hierdoor worden ze niet alleen mooi zwart, maar het houdt het rubber ook flexibel. In veel gevallen is gebleken dat het gebruik van een professionele dressing (geen spuitbus!!) de vulkanisatie van rubber en plastic verminderd. Hierdoor gaan deze delen ook langer mee.
Metalen delen zou je kunnen polijsten om ze mooier te maken, maar niet iedereen zal deze route af willen gaan.
Vergeet overigens niet om te controleren of de bewegende delen nog goed gesmeerd zijn. Onderdelen zoals je gasklep zit vaak op een bewegend deel met een springveer erbij. In veel motorblokken kun je die zo zien zitten en zien bewegen. Dit onderdeel moet natuurlijk wel goed gesmeerd zijn, tijdens het reinigen is het mogelijk dat jouw reinigingsmiddelen deze smeermiddelen ook verwijderd hebben. Het kan dus geen kwaad om alle bewegende delen even langs te gaan en desnoods een druppel olie te geven.

Lees ik nou goed dat jullie water in de motorruimte gebruiken????

Ja, dat klopt. Dat lees je goed. Maar wel op een bewuste manier. Er wordt niet zomaar een tuinslang op het motorblok gericht, maar we kijken eerst waar het water terecht gaat komen. De meeste sensoren en elektronica zit bovenin het motorblok, onderin zit doorgaans een stuk minder. Wel heb je in het midden vaak nog de dynamo, de aircopomp en lager nog de startmotor. Deze kunnen wel wat spetters verdragen, maar het is verstandig om ze niet natter te maken dan nodig is. Denk je dat je behoorlijk gaat spetteren? Of de volle lading water over het motorblok gaat gooien? Dan is het een wijs idee om wat onderdelen af te plekken en/of te bedekken. Wij hebben gemerkt dat boterhamzakjes hier vooral handig voor kunnen zijn. Bij veel van onze auto’s kunnen we die zo over de dynamo heen schuiven. De dynamo zelfs maken we schoon met een natte doek met reinigingsmiddel, en nemen die daarna af met een andere natte doek met schoon water.

Als je met zorg en aandacht aan de slag gaat, zul je weinig risico lopen. De motor is niet ontworpen om zeiknat te worden, maar overleeft enkele spetters heus wel.

Welke producten gebruik je hiervoor?

Naast een emmer en een tuinslang, is het natuurlijk handig om de materialen bij de hand te hebben die je gaat gebruiken. Wij zetten vaak een tafeltje or een werkplaats-karretje naast de auto zodat we niet ver hoeven te lopen. Ook in dit geval is ons advies dat je niet in de brandende zon werkt, daarmee voorkom je dat alles te snel opdroogt en alsnog vlekken geeft.
Wat wij sowieso aanraden om klaar te hebben liggen:

  • Enkele schone kwasten (verschillende groottes en lengtes)
  • Enkele schone borstels (verschillende groottes en lengtes)
  • Een fles APC (voor de minder vieze plekjes)
  • Een fles degreaser (voor de veel viezere plekjes)
  • Een fles fallout remover
  • Wat boterhamzakjes (om mee af te dekken)
  • Afplaktape
  • Meerdere schone microvezeldoeken die gerust vies mogen worden
  • Een aparte emmer met schoon water en een schone microvezeldoek (om sop af te nemen op gevoelige plekken)
  • Persoonlijke bescherming (bril, handschoenen)
  • Een rol keukenpapier om eventueel iets mee af te doen dat te vies is voor een microfiberdoek
Gratis verzending in NL

Op bestellingen boven € 50,-

Voor 17 uur* besteld

dezelfde dag verzonden

We ship Europe-wide

Just ask us for a quote

Van fanaten, voor fanaten

Ons team staat voor je klaar

×