Waarom zou je de onderkant van de auto schoonmaken?

Heb je ooit iemand horen vertellen dat hij de onderkant van de auto schoon heeft gemaakt? Misschien wel, maar de kans is groot van niet. Er zijn immers maar weinig die daar de moeite voor nemen. Toch is het eigenlijk helemaal niet zo’n gek idee. Naast het schoonmaken kun je onverwachte problemen zien aankomen.

De onderkant schoonmaken? Waarom dan?

Stel je voor dat je je auto een jaar niet zou wassen, hoe denk je dat die er dan uit zou zien. Toch wordt de onderkant eigenlijk zelden tot nooit schoongemaakt. Denk eens aan al die modder, half-gesmolten sneeuw, strooizout, roet, olie en andere viezigheid die zich door de maanden heen heeft weten op te bouwen. Waarschijnlijk ligt er een flinke bruin/grijze laag over de hele bodem van je auto.
Op zich niet de grootste ramp van de wereld, want enige krasjes zie je toch niet. Maar het wordt een ander verhaal als er een wat diepere kras tussen zit. Het vuil onder de auto heeft de handige eigenschap om heel lang vocht vast te houden, dus het heeft extra lang tijd om in die diepere kras te kruipen en het metaal aan te tasten. Resultaat: roest. En je ziet er niks van, want er ligt een laag vuil overheen.

Hoe pak je de onderkant aan?

Hoe je dit aanpakt kan heel erg verschillen per persoon. Er zijn mensen die letter onder de auto kruipen om deze met de hand schoon te maken. Wat natuurlijk wel het beste resultaat geeft. Vooral al omdat je veel beter ziet hoe de auto er eigenlijk aan toe is. Maar niet iedereen heeft hier de middelen, tijd, gezondheid of ruimte voor. In zo’n geval zul je er even genoegen mee moeten nemen om een hogedruk reiniger te pakken en op je knieën te gaan zitten. Het kan lastig zijn om de onderkant goed schoon te krijgen op deze manier, maar het zal beter zijn dan niks. Als je de gelegenheid hebt om te zien hoe de bodem eraan toe is kun je vaak alsnog goed in de gaten krijgen of je je zorgen moet maken.
Tenzij je een brug of olieput hebt, zul je waarschijnlijk een andere oplossing moeten vinden om de auto te verhogen. Denk goed aan je veiligheid! Als de auto niet stabiel staat kan hij tijdens het wassen naar beneden komen! Dus raadpleeg ALTIJD iemand die kennis ervaring heeft op dit vlak! (wij raken onze klanten niet graag kwijt…)

Decontaminatie

Wat heb je nodig om de onderkant aan te pakken?

Voor de reiniging van de onderkant zul je niet voldoende hebben aan een gewone shampoo, maar deze kun je nog wel gebruiken voor het verdunnen van de sterkere reinigers. In onze tests pakken wij het meestal zo aan:

  • Spuit de hele onderkant zo goed mogelijk af met een hoge druk reiniger. Let er op dat je niet te dicht bij het oppervlak komt! Wat niet wegspoelt, komt straks wel
  • Zet een paar emmer klaar met schoon spoelwater, wat borstels en misschien een oude washmitt
  • Zet een emmer klaar met autoshampoo en een washmitt (misschien niet je beste washmitt)
  • Pak je spuitfles degreaser of APC en spray een deel van de onderkant onder met een ruimte hoeveelheid product
  • Werk het product goed in met een borstel of washmitt en ga uitgebreid over alle oppervlaktes
  • Spoel de boel nu uitgebreid af met de hoge druk reiniger. Je zult zien dat er al een hoop meer vuil wegspoelt. Leg de borstels terug in de emmer met spoelwater
  • Pak nu je washmitt met autoshampoo. Er zit namelijk nog een beetje residu op het oppervlak van de degreaser of APC, deze kun je makkelijk wegwassen met de autoshampoo
  • Spoel alles nu nog een keer goed af
  • Als je wil, kun je ook nog aan de slag met een Fallout Remover om alle ijzerdeeltjes weg te wassen. Houdt er rekening mee dat sommige delen (zoals remschijven) altijd zullen verkleuren. Dat is geen vuil, maar remschijven zijn nu eenmaal van ijzer. Spuit alles naderhand uitgebreid af
  • Heb je de hele onderkant gedaan? Dan kun je deze droog gaan maken. Als je je werk goed gedaan hebt, zou al het vuil weg moeten zijn en wordt je droogdoek niet vies. Twijfel je of het wel 100% schoon is? Pak dan een wat oudere doek om mee te drogen
  • Laat het allemaal even goed uitdruppelen en inspecteer dan je werk. Inspecteer meteen dingen zoals remleidingen, brandstofleiding, rubbers, ophanging en overige delen. Je kunt nu extra goed zien hoe goed/slecht ze eraan toe zijn
Gratis verzending in NL

Op bestellingen boven € 50,-

Voor 17 uur* besteld

dezelfde dag verzonden

We ship Europe-wide

Just ask us for a quote

Van fanaten, voor fanaten

Ons team staat voor je klaar

×