De voor- en nadelen van een hogedruk reiniger

De voor- en nadelen van een hogedruk reiniger

Hogedruk reinigers. Voor vele de beste uitvinding sinds het (stuur)wiel. Zo handig om even snel iets schoon te spuiten. Het terras, de schutting, tuinstoelen en zelfs de auto. Maar dat gouden apparaat heeft ook een groot nadeel. Hoe geweldig het ook is, het heeft zeker ook z’n nadelen.

De hogedruk reiniger…

Geen idee wat er door het hoofd ging van de uitvinden van de hogedruk reiniger, maar toen Frank W. Ofeldt II zijn eerste prototype maakte zal hij vast gedacht hebben over de vele toepassingen die het apparaat zou hebben. En daar had hij gelijk in. Vrijwel alle situaties waarin de reguliere tuinslang (of kraandruk) tekort schiet, daar komt de hogedruk reiniger om de hoek kijken. De tegel schoonspuiten, de buitenstoelen schoonmaken, groene aanslag verwijderen, vergrijsd hout weer mooi maken, de fiets schoonmaken… Je kunt er alle kanten mee op. We zeggen echter niet dat alle toepassingen even goed zijn. Plastic kan beschadigd raken door de harde straal, houtvezels kunnen kapot gespoten worden, tegels kunnen hun beschermlaag kwijtraken en bij de fiets kan er water komen in kieren die daar niet voor gemaakt zijn. Ook voor het gebruik in en rondom de auto zijn er zeker risico’s aan verbonden.

Nadelen van de hogedruk reiniger

Wat de voordelen van een hogedruk reiniger zijn is voor de meeste lezers wel duidelijk. Hierboven worden er al enkele genoemd. Maar vooral de nadelen zijn aspecten die nogal eens “vergeten” worden. Zo noemen we hierboven al dat je ook schade kunt aanbrengen met de hogedruk reiniger. Voor deze blog is het wat minder interessant om uit te leggen waarom houtvezels kapot gaan, dus richten we ons wat meer op de schade in en rondom voertuigen.
Het grootste probleem is dat water best wel ruw kan zijn als het met zoveel kracht ergens op gespoten wordt. Dit betekent dat de schoonmaakkracht te danken is aan een mechanische en licht-abrasieve werking. In normaal Nederlands betekent dit dat het reinigt door contact te hebben met iets dat een licht schurende werking heeft. Het water heeft contact met het oppervlak onder zeer hoge druk waardoor het een licht schurend effect heeft. Resultaat: je spuit het vuil eraf, of in ieder geval alles dat niet sterk genoeg is. En dat is lang niet altijd vuil.

Laten we het anders uitleggen: we geven nummers voor de mate van hoe goed iets hecht aan de ondergrond. 1= heft zeer lichtjes (stof, zand) en 10= hecht zeer goed (lak, lijm). Mos heeft een hechting van 3, alg een hechting van 5 en het opgedroogde “straatvuil” op je velgen een hechting van 7. De lak op de auto heeft een hechting van 10, maar vanwege oxidatie, slijtage en andere factoren zijn er een paar plekjes waarbij het nog maar 7 of 8 is. Jij hebt een rete-gave, buurman-jaloers-makende machine met 150 bar, die sterk genoeg is om alleen tot een hechting van 8 los te spuiten! Wat een machine!
Terwijl je de auto schoonspuit merk je dat het mos en alg makkelijk los komt, zelfs vanaf een afstandje. Jouw machine is zo sterk dat je weet dat je een veilig afstand moet houden. Op de velgen is het effect wat minder goed, dus ga je iets dichterbij staan. Met succes, want het vuil komt nu beter los. De velgen worden mooi schoon. Wat jij echter niet ziet, is dat er ook stukje lak loskomen en wegvliegen. Het gaat maar om hele kleine beetjes, maar het gebeurt wel. Al die stukjes aan het oppervlak met een hechting van 8 vliegen zo weg, terwijl jij niks in de gaten hebt.
2 jaar verder vraag jij je af waarom je velgen allemaal van die doffe plekken hebben? Hoe kan dit “zo ineens”? Terwijl jij niet beseft dat jij elke keer met de hogedruk reiniger veel meer hebt weggeblazen dan alleen maar wat vuil.

Is less more?

De grote vraag is nu wellicht: hoeveel druk moet ik dan hebben? Is 100 bar beter? Moet ik nog lager? Is 150 bar echt teveel? Het antwoord op die vraag verschilt hoe jij de hoge druk reiniger gebruikt. Maar doorgaans geldt wel: meer is zeker niet altijd beter. Als je regelmatig onbehandeld beton schoon moet spuiten, dan heb je meer druk nodig dan wanneer je de fietsen en de auto’s schoon wil spuiten. Helaas zijn er maar weinig hogedruk reinigers waarbij je de druk kunt instellen (dit zijn vooral de duurdere modellen). Enkel voor het gebruik van snowfoam wil je misschien wat meer druk, maar je kunt ook altijd nog de 1.1 mm nozzle gebruiken als jouw machine wat minder druk heeft.
Bij de auto zijn er enkele plekken waar je waarschijnlijk minder afstand houdt. Zoals bijvoorbeeld bij de velgen of de wielkassen. Ook op de voorbumper is het verleidelijk om te dicht op de auto te komen. Aangezien de druk van het water enorm afneemt met meer afstand kun je het wellicht ook zo zien: dubbel de afstand is half het vermogen. De waterdruk op 10 cm stand is 2x zo groot als de waterdruk op 20 cm afstand. Stel dat jouw machine 150 bar waterdruk levert op 10 cm afstand en je wil je velgen met niet meer dan 50 bar afspuiten, dan moet je dus op minimaal 30 cm afstand blijven. Dat klinkt makkelijker dan het is.
De vraag die je jezelf wellicht kunt stellen is dit: hou ik liever *altijd* extra afstand terwijl ik bezig ben? Of wil ik ook dichterbij kunnen staan?

Voorbeeld om uit te leggen hoe de waterdruk exponentieel afneemt met de afstand.

Afstand Waterdruk (bar)
10 cm 150
20 cm 75
30 cm 50
40 cm 37.5
50 cm 30
60 cm 25
70 cm 21.4
80 cm 18.8
90 cm 16.7
100 cm 15

Maar nu heb ik minder reinigingskracht…

Nee, fout. Je hebt nu minder waterdruk. Als het jou puur ging om het reinigen, dan ben je sowieso al verkeerd bezig. Want water maakt niet schoon, water verplaatst hooguit (en dat ten koste van het oppervlak van het materiaal). Als je reiniging wil kun je beter kijken naar chemische reiniging. Water is op zichzelf geen goede reiniger, en alleen door een druk aan toe te voegen wordt het niet perse een betere reiniger. Je behaalt meer resultaat door het juiste reinigingsmiddel te gebruiken. Voor de auto, caravan, boot, jetski, fiets, motor of vrachtwagen is dit een goed soort schoonmaakmiddel (zoals bijvoorbeeld snowfoam of shampoo). Deze middelen zijn speciaal ontworpen om vuil te weken van het oppervlak waardoor ze gemakkelijk verwijderd kunnen worden zonder het oppervlak aan te tasten.
De vuistregel is: hoe harder je moet werken om resultaat te behalen, des te meer dat je het verkeerde schoonmaakspul gebruikt.

Auto wassen

Disclaimer!!

We hebben het hierboven uitgebreid over bar en waterdruk. Terwijl veel apparaten in de winkel praten over werkdruk. Het probleem hiermee is het volgende: de druk die de fabrikant opnoemt is de druk waarmee het water door de slang naar het mondstuk wordt geperst. Maar dat staat NIET gelijk aan de druk waarmee het water uit de slang komt gespoten, of de druk waarmee het water tegen het oppervlak spuit. Als je namelijk de diameter van de slang of de diameter van het mondstuk vergroot, dan kan hier meer water doorheen, waardoor de “kracht” van de straal afneemt ondanks dat de druk die de machine levert hetzelfde blijft. Maak je de diameter van de slang (of van het mondstuk) juist kleiner, dan kan er minder water doorheen en komt het water er met meer “kracht” uitspuiten.
Je kunt dit principe uittesten door een tuinslang te pakken (zonder opzetstuk) en je vinger op het uiteinde te zetten. Hoe harde je je vinger op het gat drukt, hoe harde het water eruit komt spuiten.
Een machine van 150 bar *werkdruk* hoeft dus niet net zoveel impact te geven als een machine van 100 bar *werkdruk*. Omdat deze *werkdruk* verwijst naar de pomp in de machine, en niet naar de kracht waarmee het water uit het mondstuk spuit.

Gratis verzending in NL

Op bestellingen boven € 50,-

Voor 17 uur* besteld

dezelfde dag verzonden

We ship Europe-wide

Just ask us for a quote

Van fanaten, voor fanaten

Ons team staat voor je klaar

×