Professioneel auto wassen? Wat is het nou eigenlijk en hoe doe je dat dan? Hoe houdt jij je auto net zo mooi glimmend en schoon als de detailer? En wat heb je daar dan allemaal voor nodig. Wij leggen wat basis-begrippen aan je uit, en aan het eind van dit artikel behaal jij resultaten als een pro (of in ieder geval een stukje beter dan nu 😉 ).
Inhoud
Wat houdt dat professioneel wassen in?
Met de term “professioneel auto wassen” doelen we vooral op het wassen van je auto op zo’n manier dat het vuil effectief verwijderd wordt zonder de werking van het beschermende product te beinvloeden en door zo min mogelijk effect te hebben op het oppervlak dat gereinigd wordt. Dat is nogal een lange zin, dus misschien is het handig als we daar een klein beetje dieper op in gaan:
- “…op zo’n manier dat het vuil effectief verwijderd wordt…”
Hiermee bedoelen we natuurlijk dat je lak er wel schoner van moet worden. Het vuil dat je auto verzameld heeft moet zoveel mogelijk verwijderd worden. 100% van het vuil is onmogelijk, maar tussen de 90 en 95% kan (met een goede shampoo) zeker wel behaald worden. - “…zonder de werking van het beschermende product te beinvloeden…”
Als het goed is is jouw lak bescherm met een wax, een sealant of misschien zelfs een coating. Dit helpt om te voorkomen dat vuil zich kan hechten aan je lak, maakt het schoonmaken makkelijker en helpt vaak om de glans in je lak terug te halen. Als je hier veel tijd of moeite in gestoken hebt, wil je natuurlijk niet dat jouw shampoo die laag beschadigd. En met een goede shampoo en werkwijze hoeft dat ook helemaal niet te gebeuren. - “…zo min mogelijk effect te hebben op het oppervlak dat gereinigd wordt…”
Van een shampoo is het de bedoeling dat het reinigt, maar dan wel verantwoord. Het moet de beschermende laag niet beinvloeden maar toch hard zijn voor het meest smerige vuil. Daarnaast moet het die scherpe zandkorrels kunnen afvoeren zonder dat er strepen in de lak getrokken worden. Niet alleen de shampoo speelt hierbij een rol, ook de overige producten en de werkwijze is belangrijk. Mits goed gedaan, kun je prima het meest smerige vuil wegwassen zonder waskrassen te maken, of de beschermende laag aan te tasten.
Auto wassen
-
Auto wassen, Washandschoenen en sponzen
Oorspronkelijke prijs was: 34,19. 28,49Huidige prijs is: 28,49.Op voorraadIn winkelmand -
Auto wassen, Washandschoenen en sponzen
Oorspronkelijke prijs was: 18,24. 17,14Huidige prijs is: 17,14.Op voorraadIn winkelmand -
Auto wassen, Washandschoenen en sponzen
Oorspronkelijke prijs was: 14,24. 10,25Huidige prijs is: 10,25.Op voorraadIn winkelmand
Wat moet ik doen om ook zo professioneel te wassen?
De vraag is vooral hoe ver je bereid bent om te gaan. Je zou kunnen beginnen met een microfiber washmitt en een droogdoek, dat is misschien al een verbetering ten opzichte van hoe je het nu doet(?). Maar je kunt ook een heel arsenaal in huis halen en de halve kast leegtrekken wanneer je je auto wast. In principe kun je het zo gek maken als je zelf wil. In dit artikel gaan we ongeveer in het midden zitten; degene die weet wat de 2-emmer methode inhoudt en die ook weet dat een microfiber droogdoek beter is dan een oud t-shirt. We gaan niet zover dat je straks voor elke paneel ander arsenaal aan producten nodig hebt.
Wat je je wel moet beseffen is dat het wassen van je auto een stuk onderhoud is. Behalve de optische en cosmetisch voordelen, zit er ook daadwerkelijk nut achter het onderhouden van de lak. Zo zorgt het schoonhouden en beschermen van je lak voor een sterk vertraagd oxidatie-process in de toplaag. Hierdoor “slijt” je lak minder door de jaren heen. Daarnaast ben je wat actiever bezig met diverse oppervlaktes van je auto, waardoor je een beschadiging of roestplekje eerder zult ontdekken. Mos, alg en overig groen (dat niet op/in je auto thuishoort) houdt veel vocht vast, dit vergroot de kans dat een heel klein krasje uiteindelijk een grote roestplek wordt. Dit alles helpt ook om de waarde van je auto vast te houden. Een goed onderhouden wagen verkoopt uiteraard makkelijker (en vaak voor meer geld) dan een auto die er versleten en verouderd uitziet.
Zodra je gaat beseffen hoe mooi die wagen er elke week bij staat, en hoeveel van jouw werk daarvoor verantwoord is, dan wordt het ook steeds leuker om te doen. Je ziet namelijk direct resultaat van je harde werk, sterker nog… zelfs de buurman en je collega’s zullen het zien. Als dat nog geen schouderklop is?
Welke producten heb ik daarvoor nodig?
Voor dit artikel gaan we 2 setjes samenstellen: 1) de algemene (wekelijkse) kit en 2) de uitgebreide 3-maandelijkse kit.
Algemene (wekelijkse) kit
De wekelijkse kit bevat de producten die je nodig hebt om de auto schoon te houden. Dit is eigenlijk puur onderhoud en zorgen dat het harde polijstwerk zichtbaar blijft. Hiervoor heb je eigenlijk alleen producten nodig om te wassen en te drogen en af en toe een beetje onderhoud.
- Minimaal 2 emmers, een eventuele derde zou je kunnen gebruiken voor de velgen en wielkassen
- Tuinslang (je hebt af en toe stromend water nodig)
- Goede autoshampoo (schrijf op de fles hoeveel dopjes er in jouw emmer moeten, dan hoef je het nooit op te zoeken)
- Goede washmitt
- Velgenborstel en/of allround doek
- Velgenshampoo (die gebruik je 1x in de 4 weken om de velgen even op te peppen)
- Dressing
- Applicator voor de dressing
- Microfiber droogdoek(en)
- Microfiber doek voor algemeen gebruik
Optioneel: - Snowfoam
- Snowfoam lans + hogedruk reiniger
- Quick Detailer (eventueel ook een interieur QD)
Decontaminatie
-
Decontaminatie, Vliegroest, teer en overige reinigers
Vanaf: Oorspronkelijke prijs was: 10,26. 7,40Huidige prijs is: 7,40.Via nabestellingIn winkelmand -
Decontaminatie, Velgen reiniger, Vliegroest, teer en overige reinigers
Vanaf: Oorspronkelijke prijs was: 15,38. 14,81Huidige prijs is: 14,81.Op voorraadIn winkelmand -
Decontaminatie, Klei en Claylube
Oorspronkelijke prijs was: 11,39. 9,68Huidige prijs is: 9,68.Op voorraadIn winkelmand
Uitgebreide 3-maandelijkse kit
Eens in de 3 maanden geef je je auto een ietwat uitgebreidere oppepper. De reden hierachter is dat je wax tegen die tijd versleten is, je sealant een oppepper nodig heeft en zelfs een coating niet kan voorkomen dat een tikkeltje vuil zich hecht aan de lak. Wat je eigenlijk gaat doen is de lak een kleine boost geven zodat het er weer 3 maanden tegenaan kan met normaal onderhoud. De lijst hieronder is een toevoeging op de lijst hierboven.
- Klei
- Klei glijmiddel (ook wel claylube genoemd)
- Vliegroest verwijderaar (ook wel fallout remover genoemd)
- Pre-wax cleaner of licht polijstmiddel (om eventuele marring te verwijderen)
- Applicator, hand-polijstpad of Dual Action machine met een lichte polijstpad voor het polijstmiddel
- Glasreiniger
- Een sealant, potje wax of een QD die voor jouw coating bedoelt is
Welke werkwijze hoort hierbij?
We zouden voor elk product in de lijsten hierboven een heel artikel kunnen schrijven – wat we misschien ook nog wel gaan doen – maar daardoor zou dit artikel zo lang worden dat zelf Google geen zin meer heeft om alles te lezen. De belangrijkste dingen leggen we uiteraard wel even uit:
- Hopelijk ten overvloede, maar: gebruik 1 emmer voor het sop en 1 aparte emmer om je washmitt in schoon te spoelen voordat je hem in het sop doopt.
- Gebruik de juiste hoeveelheid shampoo. Teveel zorgt ervoor dat niet alles wegspoelt bij het afspoelen, te weinig zorgt ervoor dat het vuil niet genoeg van de lak getild wordt.
- Een goede washmitt maakt heel veel verschil! Deze is er namelijk veranwoordelijk voor om het vuil vast te houden en af te voeren zonder dat het vuil over de lak gesleept wordt. Een goede washmitt is een investering in de kwaliteit van je werk.
- Was van boven naar beneden, begin met de schoonste delen en eindig met de meest vieze delen. De meest vieze delen zijn meestal: de voorbumper, de motorkap, de achterklep, de achterbumper en de voorste deuren aan beide kanten.
- Snowfoam heeft als taak om het vuil los te weken, zodat het tijdens het regulier wassen beter loskomt van de lak. Na het afspoelen van de snowfoam hoeft de lak er niet altijd schoner uit te zien, het grootste effect merk je pas tijdens het wassen.
- Als je snowfoam aanbrengt, begin onderaan en eindig bovenin. Op deze manier kan het meest vieze deel (de onderkant) het meest lang weken voordat het afgespoeld wordt.
- Een droogdoek van hoge kwaliteit heeft 2 hele belangrijke effecten: 1) het droogt je lak zonder krassen te maken op je lak. Zelfs je ramen worden streeploos schoon. 2) je kunt de hele auto afdrogen zonder een druipende, natte “dweil” in je handen te hebben. Dat zorgt er simpelweg voor dat het fijner is om ermee te werken.
- Werk in delen. Als je de auto gaat wassen, bedenk voor jezelf wat je fijner vindt: 1) eerst de hele linkerkant wassen, afspoelen en dan de andere kant doen, of 2) eerst de voorkant wassen, afspoelen en daarna de achterkant. Zolang je in delen werkt voorkom je dat het water opdroogt en kun je tussendoor nog vers spoelwater pakken.
- Probeer 1 ritme of volgorde te vinden dat prettig werkt, en houdt dit aan. Hierdoor hoef je straks niet meer na te denken over de verschillende stappen en kun je meer genieten van het resultaat van je werk. Als het makkelijker voor je wordt, wordt het ook leuker.
- Droog eerst alle panelen en ruiten aan de buitenkant, pak dan een aparte doek en droog de velgen en wielkassen, droog daarna de deursponningen, de kofferbak en de motorkap. Als je na het afdrogen van je velgen de dressing aanbrengt, is die droog genoeg om af te nemen tegen de tijd dat je klaar bent met de sponningen en dergelijke.
- Een puf QD over de natte lak helpt om het afdrogen makkelijker te maken terwijl je een boost geeft aan je wax of sealant
- Is het oppervlak droog? Spuit dan producten zoals een glasreiniger of een QD op een doek en niet op het oppervlak. De nevel van het spuiten waait mogelijk naar plekken waar het vlekken achterlaat. Zo kan een interieur dressing op het glas terecht komen, waar (als je het niet op tijd afneemt) het vlekken kan maken op je ruit
- Als je elke week een vlug pufje glasreiniger over je ruiten haalt, desnoods alleen de voor- en achterruit, dan blijven ze makkelijker om schoon te maken
- Voor de wekelijkse was kun je normale shampoo gebruiken om je velgen te wassen, maar om de maand / paar maanden zul je waarschijnlijk een velgenshampoo nodig hebben
Interieur en onderhoud
-
Interieur en onderhoud, Quick Detailers
Vanaf: Oorspronkelijke prijs was: 13,68. 11,21Huidige prijs is: 11,21.Op voorraadIn winkelmand -
Glasreinigers, Interieur en onderhoud
Oorspronkelijke prijs was: 14,81. 10,82Huidige prijs is: 10,82.Op voorraadIn winkelmand -
Dressing / bandenzwart, Interieur en onderhoud
Vanaf: Oorspronkelijke prijs was: 19,93. 19,10Huidige prijs is: 19,10.Op voorraadIn winkelmand
Waarom zou ik dit allemaal gaan doen?
De vraag is misschien: waarom stel je jezelf deze vraag als je op onze website een blogartikel zit te lezen? Je zit dit artikel niet te lezen omdat het je allemaal niks kan schelen. Sterker nog, de kans is groot dat jij nieuwsgierig bent hoe je meer glans uit jouw stalen ros kunt halen. Je hebt dus al interesse in een beter resultaat. De professionals kunnen een auto schoon krijgen – wat misschien niet zo bijzonder lijkt – , maar zij behalen dit effect keer op keer zonder enig nadelig effect op de staat van de lak te hebben. En dat laatste is waarom mensen graag correct hun auto wassen. Dus het antwoord op de vraag hierboven is een andere vraag: wat doe jij liever? Elk jaar 800 euro uitgeven om je wagen van top tot bodem te laten polijsten en verwennen door de professional? Of je wagen goed te onderhouden, waardoor die dure polijstbeurt een jaartje uitgesteld kan worden?
Wat is jullie process?
Het process is je werkwijze. Deze is voor iedereen verschillend. De een begint op de ene plek, de ander begint op een andere plek. Terwijl Jantje liever een dikke washmitt gebruikt, pakt Pietje misschien liever een dunne washmitt. Hoe je het precies doet is niet zo belangrijk, het resultaat en het plezier in je werk is het meest belangrijk. Je auto wassen hoort leuk te zijn en het resultaat moet iets zijn waar je trots op bent. Zolang dat het geval is, doe je het goed! Ongeacht wat een ander zegt.
Desondanks delen wij graag ons process met jullie, misschien dat je het een keertje wil proberen om te zien of het iets voor jou is. Aan de andere kant is het een handig startpunt voor beginners:
- Parkeer de auto in de schaduw, of rij hem naar binnen (als je die luxe hebt). Probeer te vermijden dat je in de zon staat te wassen
- Pak je velgen emmer, doe er wat velgenshampoo in en leg je velgenwashmitt en velgenborstel klaar
- Spoel eerst de velgen af en gebruik de velgenborstel en de washmitt om je velgen + de wielkassen schoon te maken
- Begin met de achterwielen, daarna de voorwielen
- Spoel alles goed af als je klaar bent
- Zet de velgenemmer weg en pak 2 schone emmers voor je sop en voor je spoelwater
- Een scheut shampoo in de sop-emmer en je washmitt leg je alvast klaar
- Spoel de auto eerst goed af om stof en oppervlakkig vuil alvast weg te spoelen
- Begin bij het dak, daarna de achteruit en werk langs de zijruiten naar de voorkant toe
- Nu pakken we de voorruit, motorkap (vergeet de ruitenwissers niet) en het voorste zijpaneel (boven het voorwiel) aan
- Vervolgens gaan we naar de voordeuren (niet de dorpel) en de achterdeuren
- De volgende stap is het achterse paneel (boven het achterwiel), de achterbumper en de dorpel
- Vanuit hier is de achterklep aan de beurt met vervolgens de voorbumper
- Ben je snel genoeg geweest? Is de shampoo nog lang niet opgedroogd? Spoel dan alles goed af en herhaal stap 8 tot 12 aan de andere kant van je auto
- Spoel de hele auto rustig af, en gebruik de “flow” van het water om dankzij sheeting een groot deel van het water af te voeren
- *optioneel: pak je fles QD en besproei de auto met Quick Detailer. Dit zorgt voor makkelijker droogmaken + een boost voor je wax/sealant (Let op: laat QD NOOIT opdrogen)
- Droog de auto nu goed af, wij volgende dezelfde volgorde als die tijdens het wassen (stap 8 tot 12)
- Droog de velgen en wielkassen nu af, zodra deze klaar zijn kun je alvast een laagje dressing aanbrengen
- Maak nu de deursponningen, de achterklep-sponning en de motorkap goed droog. Ook hier mag je een pufje QD gebruiken om het jezelf makkelijker te maken
- Veeg een keer over je banden om de dressing af te nemen
- Pak je glasreiniger en je glasdoek, maak de voorruit en de achterruit goed schoon (deze zijn vaak het meest vies geweest)
- Pak je allround microfiber doek en een interieur QD en geef het dashboard en middenconsole een opfrisser (spuit op de doek, niet op ht dashboard. De nevel kan op ht glas terecht komen en vlekken achterlaten)
- Ruim alles op, pak een (tuin)stoel en een biertje en ga uitgebreid genieten van het uitzicht van een fantastisch schone bak!
Het filmpje hieronder hebben we ooit jaren geleden gemaakt (voor een andere reden) en het geeft een idee van het process hierboven. We maken in deze video een paar “fouten” omdat de auto in de video net uit opslag kwam en niet heel erg vies was.