Winkelwagen
NederlandsEnglishDeutsch

Welkom bij Car Care Nederland

Waarom de zon je vijand is met het autopoetsen

Waarom de zon je vijand is met het autopoetsen

Als je onze blogs een beetje hebt gelezen, of zelfs de productteksten, dan zul je ons vaak horen zeggen dat je in de schaduw moet werken. De zon is niet bepaald je vriend wanneer je goed de tijd gaat nemen om je wagen aan te pakken. Maar waarom? Wat kan er dan mis gaan? Lekker met 35 graden de auto wassen is toch ideaal?

Zon = warmte = slecht

Om heel eerlijk te zijn is de tekst niet altijd even duidelijk, het gaat immers vooral om de warmte die je van de zon krijgt en een stuk minder het zonlicht zelf. Het licht van de zon kan nog steeds een nadelig effect hebben op een handvol producten, maar dat effect is tamelijk klein en makkelijk te overbruggen. Het grootste probleem zit in de temperatuur van de panelen van de auto waar je op werkt. Veel panelen van de auto zijn namelijk van metaal, en deze geleiden warmte bijzonder goed. De panelen kunnen zo heet worden dat je er jezelf aan kunt branden.
Hiermee verwijzen we natuurlijk vooral naar de warme zon van de periode tussen april en oktober (ongeveer) en vooral die van juni, juli en augustus. De dagen waarop de zin wel aanwezig is, maar vrij mild schijnt (de koele/koude dagen met heldere zon) zijn meestal niet zo’n probleem.

Het opdrogen van vloeistoffen

Hitte zorgt ervoor dat diverse vloeistoffen sneller verdampen. “Fijn toch, hoef ik minder af te drogen” hoor ik je denken… Maar helaas, het brengt ook met zich mee dat het water mineralen (zoals kalk) en andere restsporen achterlaat op de lak. Deze hechten zich redelijk goed aan de lak en zijn daarna lastig te verwijderen. Je ziet ze niet altijd, maar je kunt het effect wel terugzien in het gebrek aan beading/sheeting van de beschermende laag. Een ander probleem is dat een sealant opdroogt voordat deze zijn chemische kunstjes heeft gedaan en vervolgens niet goed hecht aan de lak en vlekken achterlaat die verdraaid lastig te verwijderen zijn. Hetzelfde geldt voor polijstmiddel, als deze te warm wordt droogt het uit en hou je alleen maar stof over. Daar kun je niet mee werken en je loopt het risico dat de oliën opdrogen en aan de lak vastkoeken. Die zijn vervolgens zeer moeilijk te verwijderen.
Kortom, voor vrijwel alle vloeistoffen geldt dat ze voor problemen zorgen wanneer ze opdrogen door hitte.

Het kan zijn werking niet doen

Voor diverse producten geldt dat ze even de tijd nodig hebben om hun werk te doen. Polijstmiddel moet je lang genoeg inwerken (om de korrel goed af te breken) en wax moet de tijd hebben om zich te hechten aan de lak. Ook een sealant heeft wat tijd nodig en de glasreiniger moet afgenomen worden voordat deze weer opgedroogd is. De hitte zorgt ervoor dat deze producten sneller opdrogen/uitharden dan normaal, waardoor ze niet de tijd krijgen om hun werk te doen. Je bent dan wel je gebruikte product kwijt, maar je hebt er eigenlijk niks aan gehad. In sommige gevallen eindig je zelfs met een hoop vlekken die je er bijna niet meer uitkrijgt.
In veel gevallen zul je merken dat je voor meer problemen zorgt, dan dat het oplost.

Smelten van items

Tijdens het polijsten gebruik je meestal een polijstpad op een polijstmachine. Deze draait met een bepaalde snelheid over de lak en samen met het polijstmiddel zorgt de wrijving voor het polijstende effect. Deze wrijving zorgt ook voor warmte-ontwikkeling, die een klein beetje wordt opgevangen door de oliën in het polijstmiddel. Stel dat jouw paneel al 60 graden is dankzij de zon en je gaat vervolgens ook polijsten, dan stijgt de temperatuur nog verder. Uiteindelijk kan de polijstpad letterlijk gaan smelten of verbranden. Dit kan voor problemen zorgen, en het is natuurlijk zonde van je polijstpad (die vervolgens in de prullenbak eindigt).

Soms is het juist net heel handig

Ondanks alles dat je hierboven hebt gelezen zijn er ook momenten waarop het wel gunstig is. Sommige stoffen hebben het uitharden namelijk juist net nodig. Een coating bestaat grotendeels uit de werkzame stoffen (zoals SiO2 bijvoorbeeld), de polymeren (prestatieverhogende toevoegingen) en vervluchtende dragers. Deze producten zijn zo geformuleerd dat ze vloeibaar blijven tijdens het aanbrengen, maar daarna opdrogen en uitharden. Sommige professionele detailers hebben zelfs speciale warmte-lampen waarmee ze de coating “bakken” voor een beter resultaat.
Wax heeft zo’n eigenschap. Nadat deze is aangebracht op de lak verdampt de drager waardoor de wax uithard. Voldoende om uitgepoetst te worden tot een hoge glans. Maar de oliën zijn dan nog niet weg. Het “hazen” (het droger na het aanbrengen) duurt enkele minuten, daarna duurt het “curen” (het volledig uitharden) enkele dagen. Tijdens deze “cure”-periode is de wax nog een beetje kwetsbaar. Daardoor is het ook niet slim om in de eerste paar dagen grof te werk te gaan met het wassen of reinigen. Na het curen is de wax uitgehard en kan hij alles weerstaan waar die voor ontworpen is.
Bij een dressing kan het ook voordelen hebben. Door de hitte wordt de dressing iets vloeibaarder waardoor deze minder snel in het rubber/plastic trekt. Dit heeft meestal als gevolg dat het effect van de dressing OF iets intenser is in het begin, OF dat het daardoor iets langer blijft zitten dan je gewend bent.

Gratis verzending in NL

Op bestellingen boven € 50,-

Voor 17 uur* besteld

dezelfde dag verzonden

We ship Europe-wide

Just ask us for a quote

Van fanaten, voor fanaten

Ons team staat voor je klaar

× Chat met ons via Whatsapp