Waarom heeft een autoshampoo geen maximale schoonmaak-kracht?

Waarom heeft een autoshampoo geen maximale schoonmaak-kracht?

Er zijn diverse middelen om mee te reinigen. Voor algemeen gebruik op de buitenkant zijn er APC’s, degreasers, snowfoam, shampoo’s en dergelijke. Elk met z’n eigen voor- en nadelen. Maar waarom heeft een shampoo niet de meest maximale reinigingskracht? Hoe zit dat?

Het begint bij de misvatting

Je zou misschien denken dat het een schoonmaakmiddel meteen de maximale kracht bevat. Van een afwasmiddel verwacht je dat het één van de sterkste middelen is tegen vet (ook al is dat niet het geval), dus een schoonmaakmiddel dat je regelmatig gebruikt om de auto te wassen zou dan de maximale kracht moeten hebben? Dan is de hele auto elke week weer zo schoon als maar mogelijk is…?
Dit zou je misschien wel denken, maar dat is zeker niet het geval. Ook afwasmiddel is niet het meest sterke middel tegen vet en een autoshampoo is zeker niet het meest sterke schoonmaakmiddel voor de auto. En dat is voor een hele goede reden: behoud.

Wat gebeurt er bij maximale reiniging?

Extra sterke reiniging heeft een groot voor- en nadeel. Het voordeel is uiteraard dat het vuil losmaakt dat zeer hardnekkig is. Zo ben je minder tijd bezig met schrobben, bespaar je waarschijnlijk op andere producten en loop je minder risico dat je krassen of vegen maakt door het schrobben. Maar het nadeel mogen we ook niet over het hoofd zien en dat heeft te maken met behoud en slijtage.
De onderdelen op jouw auto zijn niet onverwoestbaar. Plastic, lakwerk, metaal (zoals chrome, aluminium etc), stof, leer, rubber en andere materialen zijn zeker niet onverwoestbaar. Hoe sterker een reinigingsmiddel is, hoe groter het effect op het materiaal onder het vuil. Dit zul je niet de eerste keer al gaan zien, maar bij veelvuldig gebruik zal het materiaal gaan slijten vanwege het gebruik van een (te) zwaar schoonmaakmiddel. In de lak ontstaan oxidatie (wordt dof en kan verkleuren), rubber kan uitdrogen, plastic kan uitdrogen en lichter van kleur worden, stof kan uit elkaar gaan vallen, leer wordt stijf en kan gaan scheuren en zelfs glas kan een doffig laagje krijgen dat er niet makkelijk af komt.

Auto wassen

Goede, maar vooral veilige reiniging

Het moeilijke met een autoshampoo ligt dus in de balans. Het moet krachtig genoeg zijn om vuil, roet, stof en heel veel andere viezigheid los te weken (op een veilige manier), terwijl het zacht genoeg is om de ondergrond niet kapot te maken. Zelfs wanneer je een hardnekkig stukje viezigheid tegen komt, moet de shampoo nog steeds weten waar de grens ligt. En aangezien je een shampoo veel vaker gebruikt dan een hevige reiniger, is het bij shampoo des te belangrijker. Het zou toch knap onhandig zijn als het meest gebruikte product op je auto ook het meest schadelijk was…

Betekent dit dat een APC of degreaser onveilig is?

Nee. Dat is niet het punt dat we willen maken. Een APC of degreaser gebruik je veel minder. Je gebruikt ze minder vaak, maar ook in kleine volumes. Hierdoor duurt het een heel stuk langer voor je enig effect van deze stoffen gaat merken. Ga je de auto elke week wassen met een stevige APC of een opgevoerde degreaser? Dan zul je binnen een jaar zeker het effect gaan zien, maar dat zou geen logische zet zijn. Het is veel duurder en bij normaal gebruik ga je amper tot geen verschil merken. Het is dus vooral zonde van je geld.

Het wordt helaas wel gedaan…

Met de kennis die je hierboven op hebt gedaan, probeer je dan eens in te denken dat je een autowasbedrijf hebt. Jij en je emmers met sop moeten 50 auto’s per dag wassen. Per auto mag het dus niet te lang duren en elke auto heeft een heel ander niveau van vuil en verontreiniging. Maar je hebt maar 1 type shampoo? Dat kan toch knap lastig worden. Zowel qua tijd als qua reinigingskracht.
In zo’n geval is het natuurlijk heel erg verleidelijk om een schoonmaakmiddel te pakken dat sterk genoeg is voor zelfs de meest vervuilde auto, terwijl het ook nog eens extra vlug het vuil losweekt. En zolang de klant niet in de gaten heeft wat er met zijn lak, plastic en rubbers gebeurt is er niks aan de hand…. toch?
Volgens ons niet, maar volgens wasstraten wel. Het middel dat gebruikt wordt moet sterk genoeg zijn voor de meest smerige bedrijfswagen, maar wordt net zo goed gebruikt op een boodschappenwagentje dat eigenlijk nooit vies wordt. Van 1 of 2 keer op deze manier wassen ziet de klant toch geen verschil, dus de aftakeling van de auto gaat heel langzaam.
Totdat je je gaat storen aan de staat van de auto en je gaat Google naar veilige en professionele autopoetsproducten. En dan kom je uit bij blogs zoals deze. Dit is dan één van die momenten waarop je je realiseert dat je het al jarenlang (onwetend) verkeerd hebt gedaan. Geen zorgen, je bent nu bij ons. Wij helpen je verder!

Gratis verzending in NL

Op bestellingen boven € 50,-

Voor 17 uur* besteld

dezelfde dag verzonden

We ship Europe-wide

Just ask us for a quote

Van fanaten, voor fanaten

Ons team staat voor je klaar

×