Winkelwagen
NederlandsEnglishDeutsch

Welkom bij Car Care Nederland

Wat is de 2 emmer methode?

Wat is de 2 emmer methode?

Als je al even bezig bent met Car Care en Detailen dan zul je het vast weleens gehoord hebben. Ben je nieuw in deze hobby, dan vraag je je af wat het is: de 2-emmer methode. Er is zelfs een 3-emmer methode. Maare, wat? Waarom? Hoe? Allemaal vragen die we hier beantwoorden.

Wat houdt de 2 emmer methode in?

De 2 emmer methode is precies dat: een manier van wassen waarbij je 2 emmers gebruikt. Nu zul je misschien denken dat je gewoonweg 2 sopjes maakt zodat je minder vaak om de auto hoeft te lopen, maar dat klopt niet. De 2 emmer methode is gebaseerd op het idee dat je je waswater zo schoon mogelijk houdt. Je kunt het een beetje zo zien:

Stap Waar zit het vuil Washmitt Spoelemmer Wasemmer
Sop de washmitt in de emmer Op het voertuig Schoon Schoon Schoon
Was de auto/motor/caravan etc. In de washmitt Vies Schoon Schoon
Spoel de washmitt uit In de spoelemmer Schoon Beetje vies Schoon
Sop de washmitt in de emmer Op het voertuig Schoon Beetje vies Schoon
Was de auto/motor/caravan etc. In de washmitt Vies Beetje vies Schoon
Spoel de washmitt uit In de spoelemmer Schoon Vies Schoon
Leeg de spoelemmer en pak nieuw water Schoon Schoon Schoon

In het voorbeeld hierboven zorg je ervoor dat het sopje in de wasemmer zo schoon mogelijk blijft. Zo begin je elke kaar opnieuw met een schone washmitt en loop je nooit het risico dat je een smerige washmitt of washpad over de lak trekt. Want een vieze washmitt of washpad kan krassen maken in je mooie lak. Een extra voordeel is dat de emmer met het sopje niet ververst hoeft te worden, waardoor je minder autoshampoo gebruikt. De emmer met spoelwater kun je op ieder moment leeggooien en opnieuw vullen met water.

We kunnen er nog een klein beetje dieper op ingaan. Wil je dat niet lezen? Sla deze alinea dan maar over ;-).
Reinigen kan ook gezien worden als “het verplaatsen van vuil via een matrix van het ene medium naar het andere medium”. Hiermee wordt bedoelt dat je het vuil verplaatst wordt van het oppervlak van het voertuig, naar het afvoerputje met behulp van schoonmaakmiddel en een goede washmitt of washpad. Hierbij draait de wetenschap vooral het principe dat: 1) het vuil veilig en zorgvuldig wordt losgemaakt van de ondergrond door het gebruik van een goede shampoo, 2) een goede washmitt wordt gebruikt die het vuil optilt in de vezels zodat het niet over de lak sleept/schuurt en 3) de mix van shampoo en vuil dat op de lak ligt veilig weggespoeld wordt met een goede hoeveelheid water.
Het uiteindelijke doel is namelijk dat het vuil verwijderd wordt van het oppervlak op de meest veilige manier die zo min mogelijk effect heeft op het oppervlak. (geen krassen, geen oxidatie, geen uitdroging, geen restsporen etc).

Hoe gebruik je de 2 emmers in de praktijk?

In principe is het niet zo ontzettend anders dan hoe men het vroeger deed. Toen ging je naar buiten met 1 emmer met allesreiniger, 1 oude spons en de tuinslang. Dat doen we dus niet meer. Sterker nog, als we de buurman het op de verkeerde manier zien doen dan kijken we tenenkrommend toe. Tegenwoordig vullen we 1 emmer met autoshampoo (de wasemmer), een tweede emmer met gewoon water (de spoelemmer) en pakken we onze schone (en gewassen) professionele washmitt of washpad erbij. Die tuinslang zal trouwens ook nog van pas komen.
Vervolgens was je de auto zoals je dat normaal doet, maar je begint bovenaan en werkt langzaam naar beneden toe. Na elk paneel spoel je de washmitt uit in de spoelemmer om hem daarna weer in de sopemmer te dompelen voor het volgende paneel. Je gaat NOOIT rechtstreeks van vies oppervlak naar de wasemmer! ALTIJD eerst uitspoelen en daarna pas in de wasemmer.

Als je emmers doorzichtig zouden zijn, dan zou je al snel zien hoe de spoelemmer steeds bruiner en viezer wordt, terwijl de wasemmer lekker schoon en helder blijft. Precies zoals het hoort.

Auto wassen

Hoe zit het met de 3 emmer methode?

De 2 emmer methode is uitstekend voor het normaal wassen van je auto. Maar binnen de wereld van detailen wordt doorgaans aanbevolen om de wielen/wielkassen apart te wassen. Het is aan jezelf of je die eerst wast en daarna de rest, of dat je eerst de rest doet en dan de wielen. Wat je keus ook is, gebruik ALTIJD een aparte washmitt/washpad voor de wielen! Op de velgen, banden en wielkassen zit ander vuil dan wat je op de rest van het voertuig vind. Daarom zijn er diverse detailers die liever een aparte spoelemmer hiervoor gebruiken. Zo kun je voorkomen dat het vuil van de wielen ook op de rest van het voertuig kan komen. Dit betekent dus dat je een derde emmer gebruikt: de spoelemmer voor het wassen van de velgen.

Er zijn nog twee redenen voor de 3 emmer methode:
1) de derde emmer wordt gebruikt als een tweede emmer met sop, terwijl dezelfde spoelemmer wordt gebruikt. Dit is dus het omgedraaide van het verhaal hierboven. Niet 2 spoelemmers en 1 wasemmer, maar juist 2 wasemmers en 1 spoelemmer. Deze versie is niet erg populair, maar wordt ook weleens genoemd.
2) de derde emmer wordt gebruikt als een tweede spoelemmer. Tijdens het wassen van je voertuig spoel je de washmitt of washpad eerst uit in emmer 1, daarna nog een keer in emmer 2 en dan pas in de emmer met sop. Deze methode is ook niet erg populair, maar wordt weleens genoemd.

Maakt het uit wat voor soort emmer ik gebruik?

Nee. Eigenlijk niet echt. Maar we raden wel aan om steeds dezelfde emmer te gebruiken voor dezelfde taak. Dus 1 emmer die je altijd gebruikt als wasemmer en 1 emmer die je altijd gebruikt als spoelemmer. Als je ervoor zorgt dat de emmers na gebruikt even afgespoeld en gedroogd worden, dan zijn ze altijd klaar voor gebruik. Je kunt natuurlijk ook nog een gave sticker op de emmers plakken om aan te geven of het de spoelemmer is of de wasemmer. Sommige kopen zelfs 2 verschillende emmers om ze uit elkaar te houden.

Gratis verzending in NL

Op bestellingen boven € 50,-

Voor 17 uur* besteld

dezelfde dag verzonden

We ship Europe-wide

Just ask us for a quote

Van fanaten, voor fanaten

Ons team staat voor je klaar

× Chat met ons via Whatsapp