Bruine puntjes in je lak? Je zult ze vast weleens tegen gekomen zijn. Maar wat is het? En hoe verwijder je ze op de meest makkelijke manier? Het komt nogal eens voor, maar verschillende oorzaken vragen om verschillende oplossingen.
Inhoud
Bruine puntjes, hoe makkelijk is de oplossing
Het is een vraag die meer dan eens voorbij komt in onze mailbox: ik heb allemaal bruine puntjes in mijn lak, wat doe ik daar aan? Maar helaas moeten wij onze klanten dan weer uitleggen dat het wat lastig is om daar in één keer een goed antwoord op te geven. Dit heeft er namelijk mee te maken dat verschillende materialen om verschillend schoonmaak vraagt. Zo is een product op basis van citrusolie heel effectief op teer, terwijl gewone shampoo het niet weg krijgt. Wij hanteren hier ook weleens de slogan: als je hard moet schrobben, heb je niet het juiste reinigingsmiddel.
Verschillende materialen, verschillende oplossingen
Bruine puntjes in je lak kunnen een paar verschillende dingen zijn. Voor elk type materiaal moet je denken aan een andere oplossing. Zo kunnen de bruine puntjes bijvoorbeeld teervlekjes zijn, maar ook vliegroest.
Teervlekjes
Zoals wij ook al beschreven in “Hoe verwijder je teervlekken van je lak“, kunnen de bruine plekjes ook van teer komen. Hiervoor kun je het beste een Tar en Glue remover gebruiken. Je wast de auto zoals gewoonlijk, na het afspoelen droog je het vlug af. Het is niet zo erg als het niet perfect droog is. Spuit nu de teerreiniger op de plek waar de bruine plekjes zitten. Houd rekening met de mist van het product dat met de wind wegwaait. Laat dit enkele minuten intrekken zodat de teervlekjes zacht worden. (zorg er wel voor dat het paneel koel blijft en niet in de zon staat!) Na enkele minuten pak je een schone doek (niet je nieuwste) en wrijf over de bruine plekjes. Je kunt deze nu zo wegvegen.
Is het paneel weer helemaal schoon, pak dan nog even een sopje om de resten van de teerreiniger weg te wassen. Even afspoelen en drogen en klaar.
Vliegroest
Wat ook al beschreven was in “Wat is vliegroest?“, is vliegroest een redelijk veelvoorkomend probleem dat voor vlekjes kan zorgen. Deze komen er niet af tijdens het wassen en een shampoo heeft er geen effect op. Was de auto zoals gewoonlijk en spoel deze af. Droog de auto een klein beetje af en spray een goede hoeveelheid Fallout Remover over de plek. Je zult nu zien hoe de bruine vlekjes paas gaan verkleuren (dit kan tot 5 minuten duren). Na zo’n 5 minuten spoel je het paneel uitgebreid af en ga je er nog een keer overheen met je autoshampoo. Nog een keer afspoelen, afdrogen en klaar is kees.
Vliegroest, teer en overige reinigers
-
Decontaminatie, Vliegroest, teer en overige reinigers
Vanaf: Oorspronkelijke prijs was: 15,90. 12,53Huidige prijs is: 12,53.Op voorraadIn winkelmand
Verfspetters
Verfspetters zijn een stuk lastiger. Het is heel afhankelijk van het type verf, hoe oud het is en hoe groot de klodders zijn. In veel gevallen zou je een plastic krabber kunnen gebruiken om het los te maken. Let er wel op: ook een plastic krabber kan krassen maken als je te ruw te werk gaat! Na het loskrabber kun je met klei de laatste stukjes wegkrijgen. Even met een polijstmiddel eroverheen en de lak is weer schitterend. Als je hierna goed ontvet kun je er een nieuw laagje lakbescherming op aanbrengen. Als de verfspetters heel klein zijn, dan kan een beetje terpentine voldoende zijn. Was hierna het paneel om de resten weg te wassen.
Modder/vuil
Modder of vuil is eigenlijk heel simpel. Een degelijke autoshampoo moet geen enkel probleem hebben om dit los te trekken van de lak. Tijdens je gewone wasbeurt zou de lak dus al een heel stuk schoner moeten zijn. Als je dan toch nog bruine puntjes overhoudt, dan is het waarschijnlijk toch één van de bovenstaande problemen.
Auto wassen
-
Auto wassen, Washandschoenen en sponzen
Oorspronkelijke prijs was: 14,24. 10,25Huidige prijs is: 10,25.Op voorraadIn winkelmand -
Auto wassen, Washandschoenen en sponzen
Oorspronkelijke prijs was: 37,61. 29,63Huidige prijs is: 29,63.Op voorraadIn winkelmand
Hoe herken ik waar het van is?
Dat is helaas niet zo heel simpel om te ontdekken. Stap 1 is sowieso om een plekje te pakken wat niet zo opvalt. Mocht je dan een heel licht krasje maken, dan zie je het niet zo snel. Veer teervlekjes is het vrij simpel: warmte maakt het zacht. Als je een föhn pakt en een tijdje op de lak richt, dan wordt het teervlekje zachter. Je voelt het verschil als je er met je vinger overheen wrijft. Daarnaast zijn teervlekjes vaker bijna zwart en minder bruin.
Bij vliegroest is het heel moeilijk. Deze puntjes zijn letterlijk (roest)bruin en zijn heel lastig te voelen. Ze reageren niet op warmte en komen niet los met autoshampoo of APC. Als de teerreiniger niet werkt, dan is de kans groot dat het vliegroest is. Absolute zekerheid is er eigenlijk niet.
Verfspetters kunnen wel herkent worden. Deze zijn mooi gelijkmatig in kleur en vaak ook mooi rond langs de randen. Als je voorzichtig bent kun je deze waarschijnlijk met je nagel loskrabben (pas op: dit kan ook krassen maken). Misschien herken je de kleur wel van een plek waar je geweest bent en waar geverfd werd?