Wat is een PPF? Nog meer plastic in en om je auto? Wat is dat voor inpakplastic?

PPF? Is dat de nieuwe naam van de Russische band PPK? Nee, het gaat hier om een bijzondere vorm van lakbescherming waar veel mensen geen kennis van hebben. Wat is PPF? Waarom zou je je auto inpakken met folie? En werkt dat dan echt?
Wij kwamen laatst (12 juni) een bericht tegen op LinkedIn van Jon Steinberg, waarin de PPF film van 3M getoond werd. Op zich niet echt iets nieuws, maar wat ons verbaasde was de reacties onder het bericht. Men vroeg zich af waarom je nog meer plastic op een auto plakt, wat het nut hiervan was en waarom je lak moest beschermen. Er waren zelfs enkele die beweerde dat het € 10.000 kost en pure geldklopperij is. Nadat we onze kaak van de grond hadden geraapt, besloten we hier eens aandacht aan te besteden in onze wekelijkse blog. Het blijkt dat er toch nog veel mensen zijn die geen flauw benul hebben van de wereld van autodetailing.

Wat is PPF nou weer?

PPF staat voor Paint Protection Film. Dit verwijst naar een laag (Engels: film) die over de lak (Engels: paint) aangebracht wordt als bescherming (Engels: protection). In hele grove lijnen zou je het kunnen vergelijken met het wrappen van een auto, echter gaat het hier om volledig transparante wrap. Een PPF is vaak is dikker en steviger dan een normale wrap, heeft vrijwel geen decoratieve doeleinden en de manier van aanbrengen is een beetje anders. Ondanks dat vele hier nog nooit van gehoord hebben is PPF op zich niets nieuws. Deze vorm van lakbescherming bestaat al een tiental jaren. Echter is het pas de laatste 5 jaar zeer hard verfijnd en verbeterd. De PPF van vandaag is een uitzonderlijk product.

Lakbescherming

Die prijs… Pure geldklopperij

Of het werken met een PPF geldklopperij is, valt lastig te bepalen. PPF is zeker niet goedkoop, maar de duurzaamheid en het niveau van bescherming is uitzonderlijk goed. Je krijgt dus zeker waar voor je geld. Dat wil echter niet zeggen dat er geen bedrijven zijn die er te ver in door gaan. Het is best mogelijk dat het aanbrengen van een professionele PPF bij bedrijf A € 900,- kost, terwijl exact hetzelfde bij bedrijf B € 1400,- kost. Bedrijven bepalen grotendeels zelf wat ze rekenen voor hun uren. Wel willen we hieraan toevoegen dat het ene bedrijf meer tijd en aandacht besteed aan de installatie dan het andere bedrijf. De kans is dus aannemelijk dat die lagere prijs resulteert in een slechtere kwaliteit van installatie.
En het zou toch verdraaid jammer zijn als die folie na een jaar loslaat omdat de monteur geen zin had om zijn werk goed uit te voeren. Jij hebt dan een mooi prijsje gekregen, maar je moet vervolgens extra kosten maken om het alsnog goed in orde te krijgen. Bij de installatie van een PPF praat je sowieso eerder over vele honderden, tot soms duizenden euro’s. Wat uiteraard een stuk duurder is dan een wax of een sealant. Hiervoor krijg je ook een stuk meer terug.

Maar, is een PPF dan echt zo goed?

PPF werkt! Daar kunnen we eigenlijk heel kort en krachtig over zijn. Wij hebben in het verleden gewerkt met Xpel en 3M, 2 fabrikanten die in de top 5 staan voor de beste PPF’s. PPF is in staat om krassen en beschadigingen van takjes, steentjes en ander materiaal te voorkomen, iets dat niet mogelijk is met een wax, sealant of coating. Opspringende steentjes van de auto voor je slaan tegen de folielaag aan en stuiteren weg zonder schade aan de lak. Zelfs een fietser die net iets te dicht met zijn fietstas langs de auto fietst laat geen sporen achter.
Zelfs als er wel visuele schade (zoals een kras) in de PPF laag is ontstaan, kan de folie op die plek verwijderd worden en vervangen worden door nieuwe folie. De lak onder de folie blijft in nieuwstaat en het vervangen van de folie is aanzienlijk goedkoper dan het opnieuw spuiten van dat paneel.

Hoe werkt zo’n Paint Protection Film dan?

Het idee van PPF is niet heel moeilijk uit te leggen. De folielaag is een onzichtbare, transparante “plastic” folie die over de lak gelegd werd. Deze zit met een speciaal soort (verwijderbare) “lijm” vast aan de lak. De folielaag is enkele micron dik en ontzettend stevig.
Wanneer een steentje of een tak de lucht in geslingerd wordt en tegen de lak aan vliegt, botst het tegen de folielaag aan. De folie is ontzettend robuust en het steentje, of de tak heeft daar geen invloed op. Ook modder, vuil en andere viezigheid heeft geen kans op de folielaag. Zelfs in hele extreme gevallen zal de verontreiniging geen invloed hebben op de kostbare lak. Het zou hooguit de toplaag van de folie beschadigen. Wanneer dit het geval is, wordt de folie verwijderd en kan er nieuwe folie aangebracht worden. Dit is makkelijker, sneller en goedkoper dan het herspuiten van een paneel.
Daarbij komt ook nog eens dat lak door de jaren heen lichtjes verkleurd. Een auto wordt in een kleur gespoten die gestandaardiseerd is. Dat betekent dat elke spuiter op kan zoeken hoe hij die exacte kleur moet namaken. Maar, dit is de kleur waarin de auto 10 jaar geleden werd gespoten. De kleur is inmiddels lichtjes veranderd. De spuiter moet dus (vanuit ervaring en vakmanschap) kunnen inschatten hoe hij rekening houdt met deze verkleuring. Dit gaat vaak goed, maar niet altijd. In veel gevallen is achteraf te zien dat een bepaald paneel opnieuw gespoten is. Een kostbaar probleem dat je nooit zult hebben als je PPF had gebruikt.

Is die PPF niet heel exclusief? Ik hoor er nooit iets over

Het laten aanbrengen van een PPF is niet voor iedereen. Vanwege de hoge kosten zullen de meeste autoeigenaren afhaken. Niet geheel onbegrijpelijk, want er zijn weinig mensen die bereid zijn om € 1500,- te investeren in hun auto zodat deze er over 10 jaar nog onberispelijk bij staat. Men weet dat de kans groot is dat de auto na 5 jaar wellicht de verkoop in gaat en dan maakt het niet meer zo heel veel uit hoe perfect de lak is.
Daar komt ook nog eens bij dat een hele grote hoeveelheid auto’s geleasd worden. Dat betekent al snel dat de degene die in de auto rijdt, niet de eigenaar is. En zou jij zoveel geld investeren in een auto die niet eens van jou is? En die over enkele jaren vervangen wordt met een nieuwe model?
PPF wordt daarom vooral gebruikt voor auto liefhebbers. De mensen die een zeldzame oldtimer hebben, of die hun auto net hebben laten restaureren. Een ander voorbeeld is die auto-fanaat die de originele laklaag intact wil houden en zijn oldtimer niet opnieuw wil laten spuiten. Ook die jonge kerel die al 3 jaar aan zijn auto sleutelt en ermee naar autoshows gaat zal hier eerder het nut van in zien. Heb je net een ton neergelegd voor een Tesla, dan kan er ook nog wel een paar duizend auto vanaf om ervoor te zorgen dat die prachtbak in perfecte staat blijft. Daarom zien we al snel dat de aanschaf van PPF voornamelijk gedaan wordt door auto-eigenaren die veel tijd en/of geld hebben geinvesteerd in hun auto.

Gratis verzending in NL

Op bestellingen boven € 50,-

Voor 17 uur* besteld

dezelfde dag verzonden

We ship Europe-wide

Just ask us for a quote

Van fanaten, voor fanaten

Ons team staat voor je klaar