Blog

Je auto wassen zonder water, of zonder af te spoelen? Hoe werkt dat?

Het is mogelijk om je auto te wassen zonder veel water te gebruiken. Sterker nog, bij sommige shampoo’s is in zo’n geval een litertje voldoende om de hele auto mee te kunnen doen. Klinkt als een rare droom, maar het kan echt. In hoevrre het van toepassing is voor jou is soms de vraag, dus daar gaan we wat dieper op in.

Waterloos je auto wassen, waterless wash

Een zogenaamde waterless wash is een was-methode waarbij je niet meer water nodig hebt dan wat je gebruikt om het product te verdunnen. Ter voorbeeld: je schenkt 500ml van een speciale waterless shampoo in een spuitfles, daar gaat dan nog 500ml water bij. Et voila, je hebt alles dat je nodig hebt qua wasproduct. Dit product werkt door het op de lak te spuiten en vervolgens af te nemen met een schone doek. De waterless wash werkt door een unieke formula die het vuil in een soort capsule verpakt. Wanneer je met een schone doek het paneel droog veegt, blijft het vuil veilig in de “capsule”. Dit voorkomt dat de scherpe randen over de lak getrokken worden en swirls maken. De reinigende werking helpt om zoveel mogelijk vuil los te maken en makkelijker verwijderbaar te maken zonder vieze vegen achter te laten. Het grootste nadeel van dit product is dat het niet geschikt is voor hele vieze oppervlaktes. Het zou dus niet naar voldoening werken wanneer je het probeert op een auto die al maanden niet gewassen is. Het is wel geschikt als een snelle opfrisbeurt wanneer je auto eigenlijk alleen maar stoffig is geworden.

Voor- en nadelen:

Pluspunt Door het weinige water lekker veilig en verantwoord voor het millieu
Pluspunt Erg handig als snelle opfrisbeurt tussen de normale wasbeurten door
minpunt Niet geschikt voor hele vieze oppervlaktes
minpunt Vrijwel al deze producten laten een flinterdun laagje achter, niet iedereen wil dit
minpunt Je zult voor vrijwel elk paneel een schone kant van je doek moeten pakken. Je hebt dus redelijk wat doeken nodig
minpunt De meningen zijn verdeeld over de kwaliteit van deze producten en of ze ook echt krasvrij kunnen wassen
 

Auto wassen zonder af te spoelen, rinseless wash

Geloof het of niet, maar er zijn mensen die hun auto afsoppen met een spons en dan vervolgens laten opdrogen in de zon. Soms spoelen ze de auto nog wel even af, maar laten hem daarna gewoon opdrogen. Heel jammer, want hierdoor droogt het vuil in het water opnieuw op. Daarnaast krijg je mineraalafzetting in de vorm van kalkvlekken. Ondanks dat er eigenlijk altijd verteld wordt dat je na het wassen je auto af moet spoelen en vervolgens af te drogen met een droogdoek, is het mogelijk om de “afspoel-stap” over te slaan. Dit product noemen ze een rinseless wash. Je gebruikt deze unieke shampoo door een emmer met water te vullen en daar je shampoo aan toe te voegen. JE wast de auto eigenlijk zoals normaal, maar in plaats van afspoelen ga je nu meteen afdrogen met je microfiber droogdoek. Het nadeel is dat dit niet geschikt is voor hele vieze oppervlaktes, maar het werkt wel beter dan een waterless wash.

De rinseless wash werkt door bepaalde ingredienten toe te voegen die een groot verschil maken in de “glijdende” eigenschappen van de shampoo. Soms wordt een wax-emulsie hiervoor gebruikt, wat als extra voordeel heeft dat er meteen heel dun laagje wax achterblijft ter bescherming van de lak. Bij het afdrogen veeg je de vieze shampoo van je lak zonder krassen te maken in je lak. Je zult nog steeds een tweede emmer nodig hebben, want je washmitt wordt bij elk paneel vies en moet dan nog steeds uitgespoeld worden.

Voor- en nadelen:

Pluspunt 1 emmer met ongeveer 10 liter is voldoende voor een normale was
Pluspunt Makkelijker en veiliger te gebruiken als de lak iets viezer is
Pluspunt Laat in de meeste gevallen een flinterdun laagje bescherming achter
Pluspunt Erg handig als je weinig tijd hebt, zuinig wil zijn op het water verbruik of niet veel water kunt/mag gebruiken
minpunt Niet geschikt als de auto echt heel smerig is
minpunt Niet iedereen wil een laagje wax op de lak hebben
minpunt Je moet nog steeds je washmitt uitspoelen bij elk paneel, dus je hebt nog steeds een tweede emmer nodig
 

Verschillende varianten

Inmiddels zijn er in de wereld van detailen behoorlijk wat creatieve oplossingen bedacht om de minpunten van een aanpak terug te dringen. Zo zijn er een paar verschillende technieken die gebruikt kunnen worden.

De Garry Dean methode

Garry Dean is een Amerikaanse detailer die bekend staat om zijn creatieve oplossingen voor veel verschillende methodes. Zo heeft hij meegeholpen aan de techniek waarbij met het Jewellen van de lak versneld. Ook het Spit Shine principe is mede dankzij hem toegevoegd aan de wereld van detailen. (leggen we allemaal nog een keertje uit)
De Garry Dean methode is eigenlijk vrij simpel.

  • Vul een emmer met water en Rinseless Wash shampoo
  • Vul de emmer met een grote stapel microfiber doeken van gemiddelde grootte
  • Vul een spuitfles met een voorwas middel (zoals snowfoam) of pak een Quick Detailer
  • Maak een grote droogdoek nat en wring deze zover uit dat hij alleen nog maar “vochtig” is
  • Spray het voorwasmiddel/QD over het oppervlak (dit zorgt voor extra smering)
  • Pak een natte doek uit de emmer sop, en was het paneel (niet uitwringen, hoe natter hoe beter)
  • Leg de doek weg zodra je een paneel gedaan hebt
  • Gebruik de “vochtige” droogdoek om het paneel droger te maken
  • Gebruik een schone en droge droogdoek om het paneel volledig droog te maken

Via deze methode gebruik je een combinatie van rinseless wassen en waterless wassen om een schone auto te krijgen. Je gebruikt erg weinig water, hoeft niets uit te spoelen en verwijderd veilig het vuil van je lak. Het grote nadeel van deze techniek is dat je heel veel doeken gebruikt. Als dat geen bezwaar is, dan kun je met een beetje oefening je auto in aanzienlijk korte tijd gewassen hebben.

De 1-emmer methode

Ondanks dat je met de Garry Dean methode ook maar 1 emmer nodig hebt, zijn er ook simpelere methodes om met een rinseless wash toch maar 1 emmer te gebruiken. Je kunt dit simpelweg doen door voor elk paneel een schone washmitt te pakken. Een washmitt heeft bovendien 2 kanten, dus voor 4 panelen heb je 2 washmitt’s nodig. Stel dat jouw auto een normale sedan is, dan heb je waarschijnlijk 11 panelen (excl. voor/achterbumper) dus als je 6 washmitt’s hebt, zou het kunnen.
Het is geen praktische oplossing, maar er kunnen situaties zijn waarbij je maar 1 emmer kunt/mag gebruiken. Je moet er alleen op letten dat je elke washmitt weglegt zodra je er klaar mee bent.

Conclusie

Ondanks dat we de rinseless en/of waterless wash niet aanraden voor regelmatig gebruik, heeft elk product z’n plek. En dit soort producten kunnen prima zijn wanneer je met enige regelmaat de auto even een opknapper wil geven. Stel dat het weer een periode met sahara-zand is, dan is het jammer dat je auto na 2 dagen weer bedolven is onder het stof. Een snelle was doordeweeks kan die glans weer terugbrengen. Maar helaas worden dee producten ook weleens gebruikt om een hele vieze auto weer schoon te krijgen, en in dat geval leidt het vaak tot teleurstelling. Kijk dus even naar jouw situatie en bepaal voor jezelf of een rinseless en/of waterless wash voor jou geschikt is.

Leer de rest van dit artikel...

Je auto wassen in de zomer, zonder vlekken of problemen

Als je ooit in de brandende zon je auto hebt staan wassen, dan zul je weleens gedacht hebben dat je het misschien erger maakt dan het was. En dat kan ook wel zo zijn. In de brandende zomerzon je auto wassen lijkt misschien een leuke besteding van je zaterdagmiddag, maar eigenlijk is het helemaal niet handig als je goed resultaat wilt behalen. Voor dit hele makkelijke recept schrijven we deze week in onze wekelijke blog enkele tips. (meer…)

Leer de rest van dit artikel...
Shampoo voor elk vlekje

Voor elke shampoo een vlekje… euhm… plekje

Er zijn meerdere shampoo’s te vinden in onze shop waarmee je je auto weer blinkend schoon krijgt. Maar waarom zou je hierin moeten kiezen? Is niet elke shampoo hetzelfde als de ander? En wat is dan het verschil? Waarom zou je voor de ene shampoo moeten kiezen, of juist voor de ander? Er is een autoshampoo voor elk vlekje en elke shampoo heeft zo zijn plekje. (meer…)

Leer de rest van dit artikel...
Pro Detailer Magazine in Nederland

PVD Pro Detailer Magazine – meer dan goed leesvoer voor de echte detailer

Het Pro Detailer Magazine is een uitgave van PVD (Pro Valeters and Detailers) dat onderdeel is van de Winning Formula groep uit Engeland. Dit is de grootste branch-organisatie voor de professionele autopoetser in Engeland en waarschijnlijk ook van Europa. De organisatie bundelt zijn krachten vanuit diverse disciplines om de kennis en ervaring onderling beschikbaar te maken en zo een krachtig netwerk te vormen van kennis, vakmanschap, zakelijke contacten en bedrijfsvoering. Maar wat heeft dit nou te maken met het kwartaalijkse magazine? (meer…)

Leer de rest van dit artikel...

Dodo Juice; niet alleen beter, ook gewoon leuker

Dodo Juice is een merk uit Engeland dat detail- en poetsproducten maakt voor het onderhoud van je auto, motor, boot, caravan of ander voertuig. Dat is op zich niet zo spannend, het gaat vooral om de gedachte die achter het merk zit: plezier mengen met kwaliteit. Want waarom zou een professioneel product een saai label moeten hebben? Lang leve de lol en la vida dodo!!

(meer…)

Leer de rest van dit artikel...

Klin Korea doeken, microfiber droogdoeken opnieuw uitgevonden

Klin Korea is de naam van de fabrikant van droogdoeken die momenteel de detailing wereld overstormen. De naam wordt ook weleens geschreven als “Kl!n Korea”. Deze Koreaanse fabrikant heeft de microvezel doek nieuw leven ingeblazen en de Nederlandse detailers hebben inmiddels ontdekt hoe goed deze doeken zijn. In deze wekelijkse blog leggen we graag uit waar we het nou over hebben. (meer…)

Leer de rest van dit artikel...

Waarom wij niet het grootste assortiment hebben, of willen

Wij krijgen regelmatig de vraag waarom ons assortiment beperkt is, er zijn namelijk andere shops die tientallen merken in hun winkel hebben liggen en een enorme berg aan producten verkopen. Voor ons is het echter een bewuste keuze om de winkel niet vol te gooien met honderden producten. Voor is kwaliteit veel belangrijker dan kwantiteit. Waarom? Omdat wij de goede producten uitzoeken en die vervolgens in de verkoop gooien. (meer…)

Leer de rest van dit artikel...

Wat speelt een rol bij polijsten?

Wanneer je gaat polijsten is er iets meer aan de hand dan gewoon die machine over de lak te gooien. Er komt best veel bij kijken om een goed resultaat te behalen. Echte professionele detailers hebben jarenlange ervaring en hebben met vallen en opstaan moeten leren hoe dit werkt. Als hobbyist is het erg moeilijk om net zo’n goed resultaat te behalen als een professionele detailer, maar met de juiste kennis kun je een heel eind komen. (meer…)

Leer de rest van dit artikel...

Wanneer kies je voor wax, sealant of coating? Wij leggen het verschil uit.

Als je onze website bezoekt is de kans groot dat je al weet dat je “bescherming” gebruikt om je lak na het wassen/detailing/poetsen in goede conditie te houden. Er zijn daarvoor in principe 4 soorten producten die je kunt gebruiken. Alle producten hebben hun eigen voor- en nadelen. Door goed te begrijpen hoe deze producten werken is het makkelijker om te bepalen welk product het meest geschikt is voor jou en/of voor jouw situatie. (meer…)

Leer de rest van dit artikel...

Fallout remover, je lak schoner met verkleuring

Een fallout remover is een andere naam voor een speciaal middel dat helpt om vliegroest te verwijderen. Vliegroest zijn ijzerdeeltjes die zich heel makkelijk hechten aan je lak en verdraaid lastig kunnen zijn om veilig te verwijderen. Het product wordt vaak ten onrechte gezien als een velgenreiniger. (meer…)

Leer de rest van dit artikel...