Blog

Nieuwe auto's zijn niet perfect

Waarom heeft een nieuwe auto nog onderhoud nodig?

Het is een veel gemaakte fout: de gedachte dat een nieuwe auto helemaal geen onderhoud nodig heeft. Die hoeft niet gewassen te worden en heeft geen bescherming nodig. Hij heeft ook perfecte lak en je hoeft er niets aan te doen. Euhm…. nee, dat klopt dus helaas niet. Ook gloednieuwe auto’s hebben viezigheid en imperfecties, 1 groot voordeel is dat je gewoon dezelfde producten kunt gebruiken als degene die je voor andere auto’s ook kunt gebruiken.

Hoe kan een nieuwe auto niet perfect zijn?

Eigenlijk is het heel simpel. Een auto die voor jou gloednieuw is, heeft panelen en onderdelen die soms al maanden oud zijn. Dat betekent dat het paneel na de fabricage in een magazijn gelegen heeft, vervolgens op de werkvloer heeft gestaan en dan waarschijnlijk buiten heeft staan wachten tot de auto’s getransporteerd kunnen worden naar de dealer. Hier staan ze soms nog een tijdje buiten te wachten tot er ruimte is, of ze staan in de showroom te wachten op een nieuwe eigenaar. Gedurende al deze dagen zijn er regelmatig mensen die met hun handen aan het paneel komen, en elke aanraking kan potentieel imperfecties veroorzaken. Vooral tijdens de wasbeurten die deze auto ondertussen krijgen kunnen makkelijk krassen worden gemaakt omdat fabrikanten en dealers liever niet teveel geld uitgeven aan professionele auto-detailers. Dus de auto mag dan wel nieuw zijn voor jou, de oppervlaktes van de auto vechten al meerdere weken tegen de elementen terwijl het aangeraakt kan worden door tientallen handen die niet altijd even voorzichtig zijn.

Een ander puntje is de kwaliteit van het spuitwerk. Waar men vroeger erg veel tijd en energie stak in het leveren van perfect verfwerk, wordt hier tegenwoordig veel op bespaard. Voor een deel is dit te danken aan de vele millieu wetgevingen op dit gebied, die het lastig maakt om lakken op dezelfde manier te maken en te verwerken. Voor een ander deel komt het door de weg-gooi-cultuur waar we in leven. Waar men in 1980 een Mercedes ontwierp om 50 jaar te kunnen overleven bij correct onderhoud, wordt een auto tegenwoordig gemaakt met het idee dat hij binnen 10 jaar toch vervangen wordt. We zien dit terug bij TV’s, computers en vele andere producten. Auto’s blijven hier helaas niet in bespaard. Zelfs de dikte van de lak is afgenomen. Oude lak kan gerust rond de 120 tot 200 micron zijn, terwijl nieuwe auto’s soms met minder dan 100 micron moeten doen. Ervaren detailers kunnen vaak hele verhalen vertellen van situaties waarin de lak van een oldtimer in betere conditie was dan die van een gloednieuwe auto.

Een goed begin is het halve werk!

Ondanks dat de meeste auto-eigenaren hun stalen ros zien als een echt werkpaard, praten we hier nog steeds over een machine die onderhoud nodig heeft. De olie die de onderdelen smeert moet af en toe vervangen worden, de rubberen slangen drogen uiteindelijk uit en de lagers slijten door de jaren heen. Dit is niks nieuws, maar cosmetisch is er ook meer nodig dan enkel een veegje met een theedoek. De lak ziet er mooi uit, maar voorkomt roestvorming aan de metalen panelen eronder. Als je de lak niet goed onderhoudt oogt je wagen minder mooi, maar loop je ook een vergroot risico op roestvorming. Wanneer je vanaf dag 1 je lak goed onderhoud, zal deze langer meegaan, langer mooi blijven en de cosmetische waarde langer vasthouden. En wat is nou gaver dan zien hoe jouw investering van vandaag over 20 jaar nog steeds staat te fonkelen? Al die andere oldtimers zien eruit alsof ze uit de sloot getrokken zijn, terwijl de jouwe nog net zo fris en fruitig is als de eerste dag. Pure klasse waar menig ander complimenten over zal geven. En waarom? Omdat jij wel de moeite wou nemen om er goed voor te zorgen.

En nu moet ik zeker speciaal spul kopen?

Nope. Helemaal niet zelfs. De producten die wij verkopen zijn geschikt voor oude en jonge auto’s. Of je wagen nou 10 dagen oud is, of 10 jaar oud…. de producten die wij verkopen zijn nog steeds geschikt. Dat is het mooie van de professionele spullen die wij testen en aanbieden, we houden het lekker simpel terwijl jij met hetzelfde gemak veel betere resultaten bereikt. Dat gezegd hebbende, een gloednieuwe auto heeft een bepaald traject afgelegd om van de fabriek naar de dealer te komen. En hierbij is het niet sprankelend schoon gebleven. Ons advies is dan ook altijd om een gloednieuwe auto meteen een uitgebreidere reiniging te geven. Wassen, kleien, chemische decontaminatie en vervolgens een lichte polijstbeurt. Je kunt hiervoor dezelfde producten gebruiken als op elke andere auto, maar hiermee begin je meteen met frisse, schone en verse lak die brandschoon is en professioneel beschermd kan worden. Hoe kan het nog beter?

De dealer levert hem toch gewassen af?

Soms wel ja, maar denk eens terug naar de onderhandelingen voor je nieuwe auto. Eerst de auto en de opties kiezen, dan nog de kleur bespreken en de extra’s bespreken. Wil je dit pakket erbij? Wil je die extra verzekering erbij kopen? En uiteindelijk zit je klaar om flink te onderhandelen over de prijs, wat vaak toch in het voordeel van de dealer eindigt. Kortom, je wordt uitgekleed bij de dealer. Je weet het, je probeert je er op voor te bereiden, maar het is onvermijdelijk. Hoe dan ook, die verkoper gaat naar huis met het grootste voordeel, niet jij.
Dus denk je dan echt dat die wasbeurt, die er op het laatste moment nog gratis bij gegooid werd, gedaan wordt door een vakman? Nee joh, die wordt gedaan door een uitzendkracht bij een poetsbedrijf waar 50 auto’s per dag doorheen geblaast worden. Elke euro die ze betalen voor die wasbeurt snijdt in de marge, en als ze 5 euro kunnen besparen zullen ze dat ook doen.
Dus ja, de dealer wil hem vast wel voor je wassen, en dan zal er ook een bescherming op aangebracht worden waar een rete-strak en vooral intimiderend verhaal achter zit vol met technische termen die je toch niet snapt. Maar als je echt goed spul wil ga je naar de specialist. De vakman. Degene die jou helpt om die wagen in tip-top-conditie te houden.

Leer de rest van dit artikel...
Sealant voor je lak, wat is dat?

Wat is nou eigenlijk een sealant voor je lak?

Voor degene die nog niet zo lang bezig is in de wereld van autodetailing en car care, is de term “sealant” vaak onbekend en eigenlijk ook een beetje raar. Soms denken mensen dat we het dan over siliconenkit hebben :O. Een sealant is een product dat je een beetje kunt vergelijken met wax, maar dan is het compleet anders. Is het beter? Dat laten we aan jou om te beoordelen. (meer…)

Leer de rest van dit artikel...
Extra grote washmitt, voordelen, nadelen

Voordelen van een extra grote washmitt, en de nadelen

Dat een washmitt (of washandschoen) een goede keuze is, is inmiddels wel bekend. Wie goed voor zijn lak wil zorgen zorgt ervoor dat vuil opgetild wordt van het oppervlak, in plaats van eroverheen te slepen. Maar er zijn veel verschillende washmitts, waarbij vooral materiaal en grootte het verschil is. Vandaag iets meer over de grootte hiervan. (meer…)

Leer de rest van dit artikel...

Auto wassen met Dreft, waarom liever niet?

De auto wassen met Dreft of allesreiniger wordt vreemd genoeg door het overgrote deel van de huishoudens gedaan. Wij zeggen “vreemd genoeg” omdat het eigenlijk helemaal niet het juiste materiaal is. Het valt een beetje in de categorie als een broodmes als schroevendraaier gebruiken: het werkt wel, maar het hoort eigenlijk niet. Waarom? Dat gaan we je even haarfijn uitleggen ;). (meer…)

Leer de rest van dit artikel...

Veilig vogelpoep verwijderen van je autolak, zonder lakschade

Wij zijn helemaal fan van de natuur, maar soms zou het mooi zijn als de natuur ook wat meer fan was van ons. Zo nu en dan vliegen die gevleugelde bommenwerpers over de straten en laten dan als een reguliere B-17 hun zwart-witte lading naar beneden knallen. Gevolg is dat die mooie gewaxte lak van jou bedolven wordt onder een biologische paintball waarvan bekend is hoe lastig het kan zijn om die te verwijderen. En dan de grootste fout die volgt: de schuurspons 😲 . (meer…)

Leer de rest van dit artikel...

Wat onderscheid een Detailer van een Autopoetser?

Er zijn heel wat verschillende namen voor dezelfde hobby. De ene noemt het “detailen”, de ander zegt “autopoetsen”. Er zijn er ook genoeg die het gewoon onder de noemer “auto wassen” gooien of “auto kuisen” (zoals onze zuidervrienden zeggen). In principe bepaal je zelf wat je ermee bedoelt, maar wanneer je de car care wereld volgt merk je dat er toch wel een beetje verschil tussen zit. (meer…)

Leer de rest van dit artikel...
Beginnersgids auto wassen

Wat heb je nodig om je auto te wassen? Een beginnersgids

Je zou denken dat een “simpele” beginnersset om je auto mee te wassen bij iedereen wel bekend is, toch is het een van de meest gestelde vragen van klanten. Een setje om je auto mee te wassen is echter wel iets meer dan een emmertje en een flesje afwasmiddel. Sterker nog, wij vragen onze klanten meestal om alle huishoudelijke middelen te mijden, deze zijn namelijk niet ontworpen voor het vuil dat je op een auto vindt. (meer…)

Leer de rest van dit artikel...
Niet wassen met snowfoam

Waarom snowfoam niet geschikt is om mee te wassen

Snowfoam is een zogenaamde “pre-wash” (of “voorwas” in het Nederlands). Je gebruikt het om vuil los te weken voordat je gaat wassen. Het ziet er niet alleen tof uit, maar heeft ook daadwerkelijk een functie. Er wordt weleens gedacht dat snow-foam het enige is dat je nodig hebt, maar dat is dus niet zo. Waarom niet? Daar duiken we deze week in. (meer…)

Leer de rest van dit artikel...

Je auto wassen zonder water, of zonder af te spoelen? Hoe werkt dat?

Het is mogelijk om je auto te wassen zonder veel water te gebruiken. Sterker nog, bij sommige shampoo’s is in zo’n geval een litertje voldoende om de hele auto mee te kunnen doen. Klinkt als een rare droom, maar het kan echt. In hoeverre het van toepassing is voor jou is soms de vraag, dus daar gaan we wat dieper op in. (meer…)

Leer de rest van dit artikel...

Je auto wassen in de zomer, zonder vlekken of problemen

Als je ooit in de brandende zon je auto hebt staan wassen, dan zul je weleens gedacht hebben dat je het misschien erger maakt dan het was. En dat kan ook wel zo zijn. In de brandende zomerzon je auto wassen lijkt misschien een leuke besteding van je zaterdagmiddag, maar eigenlijk is het helemaal niet handig als je goed resultaat wilt behalen. Voor dit hele makkelijke recept schrijven we deze week in onze wekelijke blog enkele tips. (meer…)

Leer de rest van dit artikel...