Blog

Hoeveelheid product berekenen om te verdunnen

Stel, je koopt een flesje autoshampoo, en op het etiket staat “Verdunnen: 1:200”. Hoe zit dat dan ook alweer? 1 deel shampoo tegen 200 delen water? Maar hoeveel shampoo heb je dan nodig als je 1 liter water hebt? En hoeveel eindproduct krijg je dan? Verdunnen is een lastige rekensom, dus maken wij het je graag even makkelijk. (meer…)

Leer de rest van dit artikel...
Welke velg wordt het meest vies, en waarom eigenlijk?

Welke velg wordt het meest vies, en waarom eigenlijk?

Als je af en toe je velgen schoonmaakt, zal het je vast niet ontgaan zijn dat de ene velg sneller viezer lijkt te worden dan de ander. Dat is geen rare gedachte, waant er zijn meerdere redenen waarom de ene velg meer met viezigheid te maken krijgt dan de ander. Waarom is dit boeiend om te weten? Zodat je daar je schoonmaak-volgorde op aan kunt passen en je ook weet welke velg het meeste bescherming nodig heeft.

Waarom worden velgen vies?

Velgen zitten laag bij de grond, dit betekent dat opspattend water, stof, vuil opgegooid door andere voertuigen en zelfs gras (of ander groen) makkelijk bij de velgen komt. Daarnaast worden velgen blootgesteld aan stof dat van de remmen afkomt. De vorm van de velg en de spakken speelt ook een rol, spaken kunnen namelijk de lucht als een soort propeller een bepaalde kant op blazen. In sommige gevallen betekent dit dat de lucht van de ene kant wordt aangezogen en door de velg wordt geblaast. Vuile of stoffige lucht komt op deze manier extra veel in aanraking met de velg. Bij opspattend water kan dit er ook voor zorgen dat dit in de velg gezogen wordt.

Locatie, locatie, locatie

Makelaars weten het al jaren, de locatie bepaald heel veel. Dat is voor velgen ook een beetje (alleen dan op een compleet andere manier…). Veel auto’s hebben achter trommelremmen, waar nauwelijk remstof vanaf komt. Bij de voorwielen worden doorgaans remschijven gebruikt, waar juist wel remstof af komt. Daarnaast kunnen de voorste wielen draaien, waardoor de luchtstroom over/door de velg ook veranderd. In het geval van regen zie je vaak dat de voorste wielen het regenwater wegduwen, waardoor het wegdek een klein stukje droger is wanneer het achterste wiel eroverheen rolt. Al deze factoren spelen een rol in hoe vies een velg wordt.

Velgen reinigen

Linksvoor

Linksvoor is het voorste wiel aan de bestuurderskant. Dit wiel rolt voornamelijk aan de binnenkant van de weg, het zal dus vaak het geval zijn dat er nog een flink stuk wegdek naast de velg zit. Het is wel een wiel dat kan draaien, dus je hebt nog steeds last van extra vuil omdat het het voorste wiel is, de luchtstroom kan veranderen wanneer het wiel draait en je waarschijnlijk remschijven hebt. Maar je zult iets minder last hebben van een vuil wegdek. Dit omdat wegen schuin gelegd worden zodat het water beter wegstroomt. De weg is meestal links iets hoger dan rechts. Het vuil verzameld zich dus eerder aan de rechterkant.

Rechtsvoor

Rechtsvoor is voor de meeste auto’s het wiel dat het meest vies wordt. Het wiel kan draaien, komt het eerste in aanraking met vuil maar zit ook aan de kant waar het wegdek doorgaan het meest vies is. Tel daarbij op dat je waarschijnlijk remschijven hebt en dit rechtse wiel ziet er na een week waarschijnlijk het meest smerig uit.

Linksachter

De achterwielen hebben veel minder last van vuil dan de voorwielen. Deels omdat hier trommerlremmen zitten bij sommige auto’s, maar deels ook omdat de voorwielen eigenlijk het stof, het regenwater en de viezigheid opzij gooien waardoor het achterwiel over een droger/schoner oppervlak rolt. Daarnaast is de luchtstroom eigenlijk altijd hetzelfde omdat dit wiel niet kan draaien. Het kan dus goed zijn dat je voorwielen grijs en grauw zijn, terwijl je achterwielen hooguit een beetje stoffig lijken.

Rechtsachter

Het rechtse achterwiel heeft het grote voordeel dat het een achterwiel is, net zoals het linker achterwiel. Maar het zit wel aan de rechterkant. Hierdoor zal het dus wel meer in aanraking komen met smerigheden. Grote kans dat het nog niet zo vies wordt als één van de voorwielen, maar van de twee achterwielen zal de rechtse meestal de meest vieze zijn.

Velgen gesorteerd op viesheid

Heel simpel zouden we, aan de hand van het bovenstaande, de velgen als volgt kunnen ordenen:
<ol

  • Linksachter
  • Rechtsachter
  • Linksvoor
  • Rechtsvoor

Hierbij is nummer 1 de meest schone velg.

Grof reinigen

Waarom is deze informatie eigenlijk van belang?

Als je gaat schoonmaken ben je eigenlijk vuil aan het transporteren. Met de washmitt, de shampoo en het water in de emmer verplaats je vuil op een veilige manier van de lak naar het water in de emmer. Het is vanzelfsprekend dat je niet teveel vuil in je water wil hebben en dat je washmitt zo schoon mogelijk moet blijven. Anders ga je met vies water en een vieze washandschoen over je lak. Stel dat je zou beginnen met je meest vieze velgen, dan zou je water eigenlijk al meteen vervangen moeten worden omdat het zo vies is geworden. Je kunt het dus beter omdraaien en beginnen met het meest schone wiel. Je water zal niet heel erg vies worden hiervan. Tegen de tijd dat je bij het meest smerige wiel aangekomen bent kan het goed zijn dat je water nog NET niet vies genoeg is om te verversen. Waardoor je deze velg nog veilig kunt wassen.
Op deze manier hoef je dus minder nieuw water te pakken om je washmitt mee uit te spoelen en zal je washmitt zelf ook minder snel vies worden. “Niet harder werken, maar slimmer werken”.

Meer lezen over velgen schoonmaken?

Als je meer wilt weten/leren/lezen over schoonmaken van je velgen, dan kun je “Wat is een velgenreiniger, en hoe gebruik je die?” ook nog even doorlezen.

Leer de rest van dit artikel...
Waarom is 1 product nooit genoeg?

Waarom is 1 product niet altijd genoeg?

Wij zijn heel blij met alle klanten, maar helaas horen we weleens dat klanten nog niet helemaal tevreden zijn nadat ze overgestapt zijn op een betere shampoo of een andere washmitt. Vaak komt dit omdat 1 nieuw product niet altijd genoeg is. En we leggen graag even uit waarom dit zo is. (meer…)

Leer de rest van dit artikel...
Hoe breng je wax aan zonder spierpijn te krijgen?

Hoe breng je wax aan zonder met spierpijn te eindigen?

Wanneer je onze blog bijhoudt heb je al heel wat nuttige dingen geleerd, en waarschijnlijk zie je de titel en denk je “dat weet ik al”, maar think again. Het grootste resultaat van wax verkeerd aanbrengen is dat je hard moet wrijven, en toevallig is dat zo’n beetje de meeste feedback/klacht die wij krijgen te horen. Daarom willen we jullie allemaal eens uitleggen hoe je wax moet aanbrengen. Wedden dat je nog wat kunt leren? (meer…)

Leer de rest van dit artikel...
Verschil tussen foam en microfiber polijtpads

Het verschil tussen foam- en microfiber polijstpads

Er zijn veel verschillende soorten polijstpads, veelal met een verschil in gebruikt materiaal. Maar wat is het verschil tussen de twee meest voorkomende materialen en waarom zou je de ene of de andere kiezen? In deze blog vertellen we meer over het verschil tussen foam- en microfiber polijstpads. (meer…)

Leer de rest van dit artikel...
Afplakken bij het polijsten

Dit is waarom je delen afplakt tijdens het polijsten

Zo nu en dan zie je op facebook misschien berichten voorbij komen van ervaren detailers die blauwe of groene tape over diverse delen plakken. Maar waarom doen zij dit? Wat is het nut? En als het zo belangrijk is, waar kun jij die tape dan krijgen? Hoe werkt het? En wordt je auto sneller van die tape? Ruiken ze ook zo lekker als andere detail-producten? (meer…)

Leer de rest van dit artikel...
Allerbeste metallic wax

Wat is de allerbeste metallic wax?

Nou ja, om maar meteen met de deur in huis te vallen bestaat er niet zoiets als een metallic wax. Er zijn hooguit enkele waxen die zo helder zijn dat de metallic flakes in je lak mooi naar voren komen. Maar een wax die specifiek ontworpen is voor metallic lak? Dat bestaat niet. En hieronder vertellen we daar even meer over. (meer…)

Leer de rest van dit artikel...
Autowassen met meer gemak

Je auto wassen met meer gemak, zo doe je dat!

Iedereen kan een auto wassen, maar met een beetje techniek en de juiste producten wordt het meteen makkelijker en ook leuker. We proberen dat in de blog van deze week uit te leggen in een paar simpele manieren. We beginnen met simpel, en gaan zo steeds een stapje verder. Het is verder aan jou om te bepalen hoe ver je wilt gaan. (meer…)

Leer de rest van dit artikel...
Waarom licht belangrijk is bij vinden van swirls

Waarom licht zo belangrijk is bij het vinden van krassen

Bijna iedereen kent het wel; die momenten waarop de zon in een bepaalde hoek staat waardoor die mooie wagen van je eruit ziet als een bekraste versie van een Picasso schilderij. Het enige wat je nog kunt zien zijn de scherpe lijnen van die lading vegen die in de lak zitten. Wanneer je ‘s avonds weer kijkt, lijkt het wel of ze weg zijn? Trucje van het licht? Geheimzinnige polijster als buurman? (meer…)

Leer de rest van dit artikel...
Nieuwe auto's zijn niet perfect

Waarom heeft een nieuwe auto nog onderhoud nodig?

Het is een veel gemaakte fout: de gedachte dat een nieuwe auto helemaal geen onderhoud nodig heeft. Die hoeft niet gewassen te worden en heeft geen bescherming nodig. Hij heeft ook perfecte lak en je hoeft er niets aan te doen. Euhm…. nee, dat klopt dus helaas niet. Ook gloednieuwe auto’s hebben viezigheid en imperfecties, 1 groot voordeel is dat je gewoon dezelfde producten kunt gebruiken als degene die je voor andere auto’s ook kunt gebruiken. (meer…)

Leer de rest van dit artikel...