Je passagier legt haar handtas in de auto en stapt in. Op dat moment wrijft de gesp langs het plastic van je middenconsole en trekt een diepe kras in het materiaal… Dat is balen. Maar wat kun je daaraan doen? Hoe kun je krassen in je interieur repareren?
Inhoud
Krassen in je interieur
Het kan iedereen overkomen en gedurende de levensduur van je auto zal er menig kras in je interieur bijkomen. Natuurlijk zijn de lager gelegen delen vooral de klos, maar de hogere delen kunnen ook aan de beurt komen. Een ongeluk zit immers in een klein hoekje. Maar hoe herstel je dit? Hoe breng je dit weer terug naar nieuwstaat? Het antwoord daarop is iets lastiger te geven, want het is afhankelijk van het materiaal en de afwerking. Bovendien zijn er situaties waarin je het niet kunt herstellen, maar wel minder zichtbaar maken. Daarom gaan we hieronder verder op basis van het materiaal en de afwerking.
Glanzend / gelakt plastic
Glanzende panelen zijn vaak zwart, maar ook hout(fineer) met een laklaag kan hersteld worden. De grote vraag is nu hoe diep de kras is. Hiervoor kun je de gouwe-ouwe nagel truc doen: ga met je nagel dwars over de kras. Voel je de kras heel duidelijk? Dan gaat het lastig worden. Voel je de kras maar amper, dan heb je een goede kant. Voel je de kras eigenlijk niet, dan heb je veel kans. Als de kras te diep is kun je het onderdeel het beste opnieuw laten spuiten, of zelfs vervangen (afhankelijk van de kosten). In andere gevallen kun je de lak polijsten zoals je dat ook zou doen met de lak aan de buitenkant. Hierbij moet je vooral goed onthouden dat plastic snel warm kan worden en je het paneel koel moet houden. Polijst dus langer en met een lager toerental. Hoe plastic mag niet te warm worden. Zoals altijd: begin met de minst grove polijstoptie en ga alleen maar grover polijsten als je amper/geen resultaat boekt.
Rubber
Rubber raakt gelukkig niet erg snel bekrast. Meestal zie je eerder een veeg die je (met een vochtig doekje) weg kunt vegen. In andere gevallen kun je een heel klein beetje (nadruk: klein beetje) dressing op een doek doen en over de veeg vegen. Mocht jou rubber toch echt een kras te pakken hebben, dan is er eigenlijk niks dat je hieraan kunt doen. Met een beetje dressing wordt het misschien minder duidelijk zichtbaar, maar rubber kun je niet polijsten ofzo. Je zou kunnen overwegen om het onderdeel te repareren. Vooral deurrubbers zijn belangrijk, dus die wil je op tijd vervangen.
Plastic met een textuur
De meeste auto’s hebben een interieur waarbij de plastic panelen een licht textuur hebben. Bobbeltjes, strepen, gekruiste lijnen, rondjes etc… er zijn veel verschillende texturen. Dit wordt deels gedaan om reflectie van licht tegen te gaan en deels omdat je minder oneffenheden ziet op zo’n textuur. Wanneer je hier een lelijke kras op krijgt heb je doorgaans een probleem dat niet zomaar opgelost kan worden. Zodra je het oppervlak van plastic gaan bewerken kan het verkleuren, vervormen, glanzender/matter worden of afbreken. Hierdoor zie je nog altijd een vreemde plek zitten. In zeer exclusieve auto’s worden soms peperdure reparaties gedaan, maar als je geen rijke stinkerd bent heb je maar 2 opties: 1. ermee leren leven of 2. het paneel/onderdeel vervangen met een nieuwe.
Tot op zekere hoogte zou je ook een plastic-/rubberdressing kunnen aanbrengen om het minder zichtbaar te maken, maar dit moet je nooit doen op het dashboard onder het raam (dressing kan het reflecterend maken en je verblinden bij lage zon) EN nooit op het stuur of pedalen smeren (dressing kan het glad maken). Er bestaat bovendien een hele kleine kans dat het deel met de dressing erop ietsje donkerder is dan de rest, waardoor het nog altijd opvalt.
Kan ik die krassen ook voorkomen?
Een klein beetje. Maar niet heel erg veel. We sommen enkele tips op die wellicht kunnen helpen.
- Voor de hand liggend: wees zeer voorzichtig met je auto!
- Kies de volgende keer een andere kleur interieur. Zwart is een vreselijke kleur bij krassen. Beige of crème is het beste. Grijs kan ook nog.
- gelakte onderdelen kun je ook laten wrappen met een PPF. Dit kost wel wat, maar houdt je interieur langer beschermt en mooi
- Gelakte delen kun je ook behandelen met een coating. Dit beschermd een stuk minder dan PPF, maar is beter dan helemaal niets aanbrengen