Glas polijsten, hoe moet het en wat zijn realistische verwachtingen?

Glas polijsten, hoe moet het en wat zijn realistische verwachtingen?

Tenzij je auto gloednieuw is, zul je hier en daar een krasje kunnen vinden in de ramen van je auto. Vooral op je voorruit zit het waarschijnlijk vol met vegen, krasjes en strepen. Het polijsten van glas is mogelijk, maar heeft beperkt effect en het helpt om van te voren te weten wat je kunt verwachten. Om dit uit te leggen duiken we hier deze week wat dieper in.

Waar komen die krassen vandaan?

Krassen in je ruit kunnen door diverse dingen veroorzaakt worden: een steentje dat door je voorganger in de lucht geworpen wordt en op je voorruit ketst, een takje dat van de boom valt, de ruitenwissers die over een vieze ruit schuren, de zijramen die tijdens het omlaag draaien over de vieze rubbers schuren, slechte wastechniek etc.etc. Je kunt er vaak niets aan doen, maar het wordt na een tijdje wel lelijk. Je krijgt mooie, kromme vegen over je voorruit waardoor je bij lage zon niks meer ziet. Of je hebt lange verticale strepen over de zijramen van het omhoog/omlaag draaien van je ramen. Die strepen/krassen zijn niet alleen lelijk, maar er kan ook vuil in trekken dat lastig te verwijderen is. Het gedrag van waterdruppels op de plek van een kras is ook anders dan een onbekrast deel glas. Kortom, je kunt er niet altijd zelf iets aan doen, maar je kunt wel proberen ze zoveel mogelijk te verwijderen.

Hoe werkt het polijsten?

Het polijsten van glas is niet heel erg anders dan het polijsten van lak of andere oppervlaktes. In principe schuur je een heel, heeeeel fijn laagje van het oppervlak weg. Dit gebeurt zo fijn en gecontroleerd dat je eindigt met een oppervlak dat er perfect vlak, glad en plat uitziet. Enkel onder een microscoop zul je nog oneffenheden kunnen vinden. Tijdens het polijsten haal je ongeveer net zoveel materiaal weg als de diepte van de kras. Dus als de kras 1 micron diep is, zul je ongeveer 1 micron materiaal eromheen weg moeten polijsten. Eigenlijk hetzelfde wat je doet wanneer je een stuk hout gaat schuren.
Bij glas is het vooral belangrijk om te weten dat de polijstkorrels veel harder zijn dan bij lak. Glas is namelijk ontzettend hard (vergeleken met lak of plastic), en hoe harder het materiaal is des te harder de polijstkorrel moet zijn. Ook de polijstpads die je gebruikt zijn gemaakt om meer druk te kunnen geven terwijl de piepkleine polijstkorrels stevig over het oppervlak bewogen worden. Een polijstpad en/of polijstmiddel dat voor lak geschikt is, zal veel minder effect hebben.

Welke technieken/producten zijn er?

In principe kun je zeggen dat er vooral 2 technieken zijn, waarvan er maar eentje is die detailers goed kunnen gebruiken.

  1. De slijpsteen
    Dit is een schijf van steen die door een grote machine over het oppervlakte bewogen wordt met een grote hoeveelheid koelwater. Deze steen is in staat om een flinterdun laagje van het glas weg te schuren, wat heel erg veel sterker is dan een polijstmiddel. Het gebruik van de slijpsteen is behoorlijk specialistisch werk en wordt eigenlijk alleen gedaan door hele grote glas-specialisten of ruit-fabrikanten. Dit is niet iets dat je snel ziet bij een detailer.
  2. Polijstmachine met glas-polijstpads en glas-polijstmiddel
    Dit is de meest gangbare manier om glas te polijsten, maar helaas ook wat minder effectief dan de slijpsteen. Met deze aanpak kun je krassen en vegen een stuk minder zichtbaar maken, maar je zult de meeste niet helemaal verwijderen. Het geeft dus wel verbetering, maar geen 100% perfecte ruit.

De producten die gebruikt worden bij het polijsten van glas verschillen vooral op het gebied van de polijstpads en polijstmiddel. De machine is hierbij wat minder belangrijk. Je kunt een rotary gebruiken voor wat meer pit en resultaat (mits je ervaren bent!!) of gewoon een dual-action polijstmachine gebruiken en er iets meer tijd voor nemen. De polijstpads worden bij vrijwel alle fabrikanten aangeduid als speciale pads voor glas, maar je kunt ze onderscheiden omdat ze dunner zijn, vaak van kunstmatige materialen gemaakt zijn en iets stijver dan gewone polijstpads.
De polijstmiddelen die hiervoor geschikt zijn zijn vaak gebaseerd op silicum polijstkorrels, hebben een speciale aanduiding voor glas of horen bij een set om glas mee te polijsten.

Polijsten

Wat mag je hiervan verwachten?

Er wordt weleens verwacht dat je glas net zo glad, strak, plat en vlak kunt krijgen als lak, maar dat is niet helemaal waar. Glas is erg hard, en tijdens het polijsten moet je goed opletten dat het glas niet te warm wordt. De onervaren detailers/hobbyisten willen nog weleens te hard drukken, te snel werken of te hoge toeren maken. Hierdoor stijgt de temperatuur en kan het glas breken. Omdat dit toch wat ervaring vergt, en glas sowieso een moeilijk materiaal is om te polijsten is het resultaat niet altijd perfect. In veel gevallen zul je merken dat je wel verbetering krijgt, en het watergedrag verbeterd, maar dat de ruit niet perfect is. Op diverse fora en Facebook-groepen lees je weleens dat mensen beweren dat hun ruit weer helemaal perfect is en helaas zeggen fabrikanten dit vaak ook. Echter ervaren onze klanten dit toch wel wat anders. Die krassen van je ruitenwisser kun je minder zichtbaar maken, maar bij lage zon kun je sommige nog steeds een beetje zien. Ook die verticale strepen op je zijramen kun je minder hinderlijk en zichtbaar maken, maar als je goed kijkt zie je ze nog steeds voor een deel.
Kortom, je kunt de situatie zeker een stuk beter en mooier maken, maar perfectie is zeer moeilijk te bereiken. Dat hoeft niet erg te zijn, als je verwachtingen vooraf realistisch waren. In deze blog proberen wij onze lezers/klanten vooraf te leren wat je mag verwachten.

Kan een pro het beter dan mij? Als weekend-warrior

Simpel gezegd: (mits de pro er ervaring mee heeft) JA! Tijdens het polijsten van lak moet je letten op: grofte van pad, grofte van polijstmiddel, hoeveelheid van polijstmiddel, toerental, hoe hard je drukt, hoe snel je beweegt, de temperatuur van het paneel, hoe hard de lak is, hoe diep de imperfecties zijn, hoe dik de lak is en hoe schoon je polijstpad is. Wanneer je glas gaat polijsten moet je op al die dingen letten, maar dan een stuk strenger. Als de lak iets warmer wordt hoeft dat nog geen probleem te zijn, wanneer glas te warm wordt kan het scheuren en moet je de ruit vervangen (wat vrij duur kan zijn). Ook iets teveel druk, teveel toeren en te weinig polijstmiddel kan er al snel voor zorgen dat je OF juist krassen gaat maken, of dat het glas te warm wordt en barst/scheurt. Een ervaren pro weet precies wat hij moet doen, welke producten te gebruiken en hoelang hij moet polijsten om het beste resultaat te bereiken.
Helaas is het ook na het werk van de pro zeer zeldzaam dat je ruit perfect is, tenzij je maar een paar hele fijne krasjes had.

Wat nou als ik wil polijsten om het glas te reinigen?

Dat kan ook, tijdens het polijsten schuur je natuurlijk niet alleen een laagje glas weg, maar ook de oxidatie die daar op zit, aangekoekte viezigheid en andere ongewenste stoffen. Na een rondje polijsten is je glas dus wel brandschoon, afgezien van wat polijstmiddel dat er nog op zit. Om alles daarna goed schoon te krijgen kun je met IPA de polijstresten verwijderen. Even een veeg met een glasreiniger zorgt voor een streeploos resultaat. Je ruit is nu brandschoon en helder, perfect om een glassealant aan te brengen!
Je kunt er nog wat meer over leren op DetailingWiki.

Gratis verzending in NL

Op bestellingen boven € 50,-

Voor 17 uur* besteld

dezelfde dag verzonden

We ship Europe-wide

Just ask us for a quote

Van fanaten, voor fanaten

Ons team staat voor je klaar

×