Wat zijn wisserstrepen of "wipermarks"

Wat zijn wisserstrepen of “wipermarks”

Wisserstrepen worden ook weleens “wipermarks” genoemd en verwijzen naar de vegen en krassen die je ruitenwissers maken op het glas. Deze term wordt ook weleens gebruikt om te verwijzen naar de krassen op een zijruit van het vele omlaag en omhoog draaien van het raam.

Hoe ontstaan wisserstrepen of wisserkrassen?

Soms wordt je ruit vies zonder dat het geregend heeft. Jouw auto heeft hier een hele handige functie voor: de ruitensproeiers. Dit zijn kleine spuitjes die een ruitenreiniger op je voorruit sproeien. Zodra dit gebeurt gaan de ruitenwissers ook vegen om de ruitenreiniger over je ruit te smeren en het vuil weg te vegen. Op zich weet iedereen wel dat dit meestal maar magertjes werkt en je ruit daarna alsnog vol zit met vieze strepen, maar het wordt toch vaak genoeg gebruikt. Vooral de achterruit is hierbij een probleem.
Het grote probleem hiervan zit in 3 verschillende aspecten:

Het schurende effect van het vuil en de wissers

De sproeier functie op veel auto werkt volgens het volgende principe: zodra jij de knop indrukt gaat er stroom naar een waterpompje en ook naar de ruitenwissers. Zowel het pompje als de ruitenwissers gaan dus tegelijkertijd aan. Het duurt alleen eventjes voordat de vloeistof door de pomp helemaal naar de sproeiers is gepompt, terwijl de ruitenwissers meteen gaan bewegen (vooral bij de achterruit is dit probleem groot). De eerste keer dat de wissers heen en weer gaan, is dit vaak met maar heel weinig vloeistof. De wissers vegen (lees: schuren) dus over het kurkdroge vuil heen en slepen dit mee over het glas. Pas na vanaf de tweede keer zit er wat meer vloeistof bij, en helpt de ruitensproeivloeistof ervoor dat er iets meer smering is tussen het glas en de wissers (en het vuil).
Vaak is het vuil op de ruit een vorm van stof of zand, wat een vrij ruwe en hoekige vorm heeft. Dit houdt in dat er scherpe randen aan het zand zit. Wanneer dit over het glas getrokken wordt schuren die scherpe randjes hele kleine krasjes in het glas. Dit effect is niet bijzonder groot, maar het gaat om honderden tot duizenden zandkorrels. Bij elkaar opgeteld zijn dit dus behoorlijk veel piepkleine krassen. Het gevolg is dat de wissers bij elke beweging een heleboel miniscule krassen in je ruit schuren. Na verloop van tijd gaat dit steeds meer opvallen.

De magere en slechte ruitenreiniger

De ruitenreiniger die je in 9 van de 10 auto’s vind is eigenlijk soort glassex, en terwijl dit hartstikke populair is, is het eens van de slechtste ruitenreinigers die je kunt hebben. Deze producten worden vooral veel gebruikt omdat ze erg goedkoop zijn om te maken. De oplossing bestaat doorgaans uit een alcoholoplossing die gemengd is met een zeepoplossing. De alcohol zorgt ervoor dat het middel makkelijk verdampt, en je ruit dus niet lang nat blijft. Bovendien droogt alcohol vaak op zonder zichtbaar residu achter te laten. Het kleine beetje zeep dat toegevoegd wordt helpt om het vuil los te weken en in zich op te nemen. De hoeveelheid zeep kan echter niet teveel zijn, anders zou het de werking van de alcohol teniet doen.
Dit middel heeft helaas geen, tot bijna geen, smerende werking. Dit houdt in dat het niet helpt om de wissers vloeiender over de ruit te laten glijden. Omdat deze reiniger snel opdroogt, loop je ook nog eens het risico dat de wissers een paar keer over een vrijwel droge ruit wrijven, waarbij er helemaal geen smering meer is.

De staat van de wissers

Veel autoeigenaren kijken amper om naar de wissers. Deze worden pas vervangen wanneer het echt nodig is. Dit houdt niet alleen in dat je een smerige, vieze wisser over je ruit laat vegen, maar ook dat deze niet al het vuil op je ruit wegvegen. De vieze ruitenwisser veegt dus niet één keer over het vuil, maar misschien wel 3 of 4 keer. Dat betekent dus ook 3 of 4 keer meer kans op krassen en vegen in je glas. Een toevoeging hierop is dat het gewoonweg niet veilig is om versleten wissers op je auto te hebben. Juist net tijdens de regen is het van belang dat je goed zicht houdt, en dat is nou net waar die wissers voor bedoelt zijn.

Glascoatings

Wat zijn dan de krassen in je zijruiten?

De zijramen kunnen diepe krassen oplopen die recht van boven naar beneden lopen, terwijl hier geen wissers op zitten. Dus waar komen die krassen dan vandaan? In het geval van de zijruiten bewegen de wissers niet over de ruit, maar juist de ruit over de wissers. Het rubber aan de buitenkant dat tussen de deur en de ruit zit, heeft eenzelfde werking als een ruitenwisser. Eigenlijk zit het daar om te voorkomen dat er (teveel) vocht langs de ruit in de deur terecht komt, maar wanneer je de ruit omlaag draait, veegt het het vocht (en vuil) van de ruit op dezelfde manier als een ruitenwisser zou doen. Als deze rubbers niet schoongemaakt worden komt hier veel zand en ander vuil in. Iedere keer dat jij je ruit omlaag draait veeg je de ruit tegen een smerige rubber aan die vol zit met zand en ander vuil. Dit heeft een flinke schurende werking. Zo erg zelfs, dan je hele diepe krassen op kunt lopen op de zijruiten.
Wil je dit voorkomen, dan zul je af en toe de rubbers schoon moeten maken.

Hoe kan ik wisserstrepen voorkomen?

Of je nou wisserstrepen op je voorruit of de zijruiten wil voorkomen, de aanpak komt eigenlijk altijd wel neer op dezelfde punten:

Houdt je wissers en rubbers schoon

Maak je ruitenwissers elke keer schoon wanneer je de auto wast. Dit kost je een paar seconden, maar houdt je wissers in goede conditie. Ook de rubbers van de zijruiten kun je met regelmaat schoonmaken.

Breng een coating/sealant aan op je glas

Een sealant of coating op je glas zorgt er niet alleen voor dat vuil en vocht zich minder goed kan hechten, het zorgt er ook voor dat het glas wat gladder is. De wissers glijden er dus wat makkelijker overheen. Tijdens een regenbui zal een deel van het vuil van de ruit afglijden met de regendruppels, en het schoonmaken gaat het een stuk simpeler.

Vervang wissers en rubbers wanneer versleten

Als je raamrubbers of ruitenwissers versleten zijn kun je deze het beste vervangen. Ruitenwissers vervangen is een simpel karweitje van enkele minuten. Het vervangen vaan raamrubbers is wat moeilijker, maar een gemiddelde garage of dealer moet dit wel kunnen. Ben je een beetje handig, dan kun je het vast ook zelf.

Gebruik andere ruitenreiniger

De ruitenreiniger die de garage in je auto doet is smerig rotspul. Dit helpt niet echt bij het optimaal verzorgen van je ruit of de wissers. Er zijn gelukkig speciale ruitenreinigers op de markt die wel goed zijn voor je rubbers, je ruit en de wissers.

Ik heb helaas al een bekraste ruit, wat kan ik hier aan doen?

Eigenlijk niet bijzonder veel. Dat is nou net de reden waarom wij hier zo’n lang artikel over geschreven hebben. Gewone lak kun je polijsten om weer mooi te krijgen, maar glas is zeer moeilijk te herstellen. Je kunt de ruit polijsten met een glaspolijstmiddel, maar het resultaat hiervan is middelmatig. Dit soort producten maken de krassen minder opvallend, maar verwijderen ze niet helemaal. Als je ruit eenmaal serieus bekrast is kom je er dus niet meer vanaf, totdat de ruit volledig vervangen moet worden. Voorkomen is in dit geval dus echt veel beter dan genezen!

Gratis verzending in NL

Op bestellingen boven € 50,-

Voor 17 uur* besteld

dezelfde dag verzonden

We ship Europe-wide

Just ask us for a quote

Van fanaten, voor fanaten

Ons team staat voor je klaar

×