Winkelwagen
NederlandsEnglishDeutsch

Welkom bij Car Care Nederland

Wat is dat gele spul dat elke dag mijn auto bedekt?

Wat is dat gele spul dat elke dag mijn auto bedekt?

Je hebt zondag trouw de auto gewassen, de glans was weer fenomenaal en je kunt niet wachten om maandag aan je thuis-bureau te gaan zitten en de hele dag naar je bolide door het raam te staren. Maandagochtend kom je beneden, de gordijnen gaan open en jouw mooie wagen is bedekt onder een fijne laag van dat gele spul. Alsof hij nooit gewassen is… 🙁

Waar komt dat gele spul op je auto vandaan?

De eerste gok die je op Social Media leest is: Saharazand. Maar dat is niet het geval. Het gele spul dat je in deze tijd van het jaar ziet heeft niks met zand te maken. Saharazand komt (zoals de naam al doet vermoeden) uit het zonnige zuiden, daar waar de Sahara ligt. En die wind heeft Nederland nog niet bereikt (helaas, want dit is lekkere warme en droge wind). Hetgeen waar we nu last van hebben komt elk jaar terug in maart/april, daarna in mei en soms ook nog een keer rond augustus/september. We hebben het hier over zijn mannelijke plant-zaad: stuifmeel. Vooral in het voorjaar (periode: maart tot juni) reageren diverse planten op het warmere en drogere weer. Hierdoor maken ze veel stuifmeel aan dat door de wind meegevoerd wordt. Wanneer de wind gaat liggen, dwarrelt het stuifmeel naar beneden en vormt het een enorme, gele deken van stof over het land. Auto’s, ramen, tuinen, wegen… alles wordt ermee bedekt. Dat gele stof komt helaas in wisselende hoeveelheden voorbij gedurende het jaar. Eerst van de berk, die beroemd is om zijn enorme hoeveelheden stuifmeel, en vlak daarna het gras. Hierna volgen diverse andere planten en bloemen in wisselende hoeveelheden. Daarna krijg je in de zomer ook nog het echte Saharazand…. Joepie… 🙁

Verschil stuifmeel en Saharazand

Saharazand en stuifmeel lijken heel erg veel op elkaar, vooral als je deze 2 niet naast elkaar legt. Er zijn echter wel microscopische verschillen die best veel verschil maken. Zo kun je de ene gewoon afspoelen en moet je bij de andere wat voorzichtiger zijn met het wassen.

Eigenschappen stuifmeel

Stuifmeel komt van planten af, dit houdt vooral in het organische materiaal is, waarbij zand juist vooral mineraal materiaal is. Voor het overgrote deel van stuifmeel geldt dat deze een ronde vorm heeft. Met het blote oog zie je dit niet, maar op microscopisch niveau is te zien dat deze deeltjes bijna nooit scherpe hoeken of randen hebben. Dit heeft als voordeel dat het minder snel krassen maakt over je lak wanneer het in beweging wordt gebracht. Je kunt dus veilig je washmitt over de lak bewegen. De kans is zeer klein dat stuifmeel vegen achter zal laten in je lak. Een ander voordeel is dat stuifmeel ontzettend fijn is. Het heet niet voor niets “stuif” (het stuift zo mee met de wind) en “meel” (zo fijn poederig als meel). Het grootste nadeel is dat het fijne gele spul niet makkelijk mengt met water. Ga er dus vanuit dat je na het wassen en afspoelen nog een keertje moet wassen en afspoelen. Er kan namelijk aardig wat stuifmeel neerzinken na het afspoelen.

Eigenschappen Saharazand

Saharazand is bijzonder fijn zand dat vaak een bruinige of rode kleur heeft. Het is eigenlijk iets donkerder dan stuifmeel, maar dit valt pas op wanneer ze naast elkaar liggen. Een groot nadeel van dit zand is dat ze veelhoekig zijn. Sommige zanddeeltjes zijn bijna vierkant, of juist rond (afhankelijk van hoe het zand gevormd is). Saharazand is niet rond, maar ook zeker niet vierkant. Dit zorgt ervoor dat het zand heel veel scherpe hoeken en randen heeft. Het is daarom heel moeilijk om dit zand van je lak te verwijderen zonder dat het enig effect heeft op je strak gepolijste lak. De beste methode is uitgebreid gebruik van snowfoam, om daarna met een goede washmitt en voldoende shampoo je auto voorzichtig te wassen. Spoel hierbij je washmitt vaker uit dan je gewoonlijk doet.

Hoe houdt ik dat gele spul van mijn auto af?

Euhm… tenzij je de auto binnen kunt zetten, is hier heel weinig aan te doen. Dat gele spul komt letterlijk overal, ook (in mindere mate) onder je carport. In een tochtige garage kan het ook nog binnendringen. Er zijn ook zogenaamde auto-coconnen, wat een soort hele grote zak is waar je je auto in zet. Hier wordt via een ventilator lucht in geblazen. Daarmee blijft je auto wel schoon, maar dan kun je hem ook niet gebruiken tijdens de lente-maanden, en dat is vast niet de bedoeling. Ondanks dat er soms gedacht wordt dat een auto niet vies kan worden wanneer er een laagje wax of sealant op ligt, is dit niet waar. Goede bescherming, zoals wax, sealant of coating, zorgt er alleen voor dat het vuil zich niet kan hechten en het een stuk makkelijker is om de auto weer schoon te maken. Materiaal zoals stuifmeel dwarrelt dus helaas gewoon over je auto heen. Vooral als er een keer dauw is geweest, of het heeft geregend, en het stuifmeel is nat geworden, dan laat het zich niet makkelijk verwijderen zonder de auto te wassen.

Auto wassen

Moet ik nu elke dag wassen?

Dat ligt eraan, wil jij perse dat je auto vlekkeloos is? Want dan is het antwoord: ja. Maar echt praktisch is dat natuurlijk niet. Het is mooi dat jij je auto in topstaat wil houden, maar elke dag wassen gedurende deze maanden wordt wel een beetje overdreven. Ons persoonlijke advies is om vooral de ramen een beetje schoon te houden, zodat je veilig de andere weggebruikers kunt zien. Maar de hele auto, elke dag, wassen is waarschijnlijk niet helemaal haalbaar. Wanneer er maar een flinterdun laagje stof op de auto ligt kun je nog een rinseless-shampoo gebruiken, of zelfs met een goede dosis Quick Detailer over de lak gaan, maar dat is met die grote hoeveelheid stuifmeel niet voldoende (of veilig).
Een andere optie is om de optie “osmose-water” te gebruiken in de “doe het zelf” wasboxen van de wasstraat. Hier kun je je auto afspoelen met water dat geen sporen achterlaat bij het opdrogen. JE auto zal hierdoor niet perfect schoon zijn, maar in ieder geval wel “schoner”.

Moet ik nog ergens rekening mee houden?

Ja, eigenlijk wel. Rond deze tijd van het jaar zijn een paar dingen die langzaamaan een rol beginnen te spelen: warmte en mate van vervuiling (zoals stof). Ondanks dat de wind tussen de 15 en 20 graden zal zijn, kan een oppervlak veel warmer worden dankzij de zon. Leg je hand maar eens op een auto die in de zon staat. Grote kans dat het paneel warmer is dan je zou verwachten. Dit betekent dat het sop ook wat sneller opdroogt en veel andere producten ook sneller op kunnen drogen. Je moet dus wel je tempo in de gaten houden.
De andere factor is de mate van vervuiling. In verschillende delen van het jaar komt je auto in aanraking met verschillende soorten vuil. Zo heb je in de herfst de vallende bladeren en rote planten, in de winter modder, sneeuw en pekel (zout), dan in de lente stof, stuifmeel, zand en in de zomer zand, stof en insecten. Ander soort vervuiling vraagt eigenlijk ook om een aangepaste wastactiek. Gebruik nu dus iets meer sop, spoel je washmitt vaker uit en gebruik wat vaker snowfoam.

One comment

  1. […] tijdje geleden schreven we over het stuifmeel dat in de lente het hele land in een gele deken wikkelt. Nu, enkele maanden later is het weer raak. Dit keer is het Saharazand dat zijn intrede doet. […]

Reacties zijn gesloten.

Gratis verzending in NL

Op bestellingen boven € 50,-

Voor 17 uur* besteld

dezelfde dag verzonden

We ship Europe-wide

Just ask us for a quote

Van fanaten, voor fanaten

Ons team staat voor je klaar

× Chat met ons via Whatsapp