Waarmee kan ik de rubbers van de auto insmeren

Waarmee kan ik de rubbers van de auto insmeren

Zodra de kou komt, komen de oude mannetjes naar buiten met hun blikje vaseline of andere vettige zooi om de rubbers van de auto insmeren. Een oude truc die van opoe op opoe is overgedragen. Een oude truc die eigenlijk ontzetten achterhaalt is, meer slecht dan goed doet en super-simpel te vervangen is met een goedkopere, betere en veiliger oplossing. 

Waarom zou je de rubbers van de auto insmeren?

De temperatuur in Nederland kan aardig schommelen. ‘S nachts daalt het onder nul, terwijl het overdag boven nul is. Het kan zomaar 10 graden schelen tussen de maximale- en minimale temperatuur. Dit kan er voor zorgen dat er ‘s nachts condens ontstaat dat lichtjes bevriest, overdag smelt het weer en kruipen de druppels langzaam in alle hoeken en gaten. ‘S nachts bevriest het vervolgens weer waardoor ijs ontstaat. Daar komt nog bij dat condens kan blijven vormen als het verschil in temperatuur zo groot is. Wanneer ijs ontstaat op of tussen de deurrubbers van je auto, dan heb je kans dat deze aan elkaar blijven plakken. Dit zorgt er vervolgens voor dat je je deur niet open krijgt. Erg onthandig.

Waarom zou je vettige drab op je deur- en raamrubbers gebruiken?

“Vroegâh”, toen de Gulden nog van hout was, hadden we niet zo’n luxe leven. De winters waren streng, de huizen tochtig en de ramen hielden de kou niet buiten. Er zijn dan diverse momenten waarop het handig kan zijn om iets te hebben dan beschermd tegen de kou. Vet is daarbij een handig middel. Net zoals de Inuït, die zeehondenvet gebruikt, duurde het niet lang voordat de Nederlander ontdekte dat vet bijna niet bevriest. Deze eigenschap werd later gebruik voor scharnieren, deurgrepen, sloten en zelfs bij bepaalde bewegende delen van karren, treinen en natuurlijk auto’s. 
Toen de auto’s betere afsluiting kregen door het gebruik van deurrubbers, ontstond het probleem van de vastgevroren rubbers, en welke oplossing grijp je dan als eerste aan? Juist, het vertrouwde vet.

Nu zijn we echter vele jaren verder en weten we wat wel of niet werkt. Er zijn alternatieven, nieuwe technieken en producten die beter presteren dan wat men vroeger had. Het gebruik van vet is iets uit grootmoeders tijd en is eigenlijk niet meer nodig dankzij de moderne techniek. Er zijn zelfs hele makkelijke technieken om je rubbers weer als nieuw te maken.

Wat is het probleem of nadeel van je rubbers insmeren met vettige zooi

Er zijn diverse “grootmoeder trucjes” om je rubbers in te smeren. Eigenlijk draaien ze er allemaal om dat je je rubbers invet met iets dat niet snel bevriest. Een paar populaire zijn:

  • Deurrubbers invetten met vaseline
  • Rubbers insmeren met WD40
  • Autorubbers insmeren met (lijnzaad)olie

Het probleem van de producten die vaak gebruikt worden is dat ze je rubbers aantasten, je lak aan kunnen tasten en vaak ook een hele smerige verkleuring op de lak in je deurkozijn achter kunnen laten. Voordat je het weer heb je een bruine streep langs je deurkozijn lopen. Producten zoals WD40 en vaseline (petroleum) bevatten veel oplosmiddelen, welke helaas in je rubbers trekken en het rubber kunnen aantasten en op laten zwellen. Dit merk je niet na 1 winter, maar na een paar jaar merk je dat de rubbers niet goed meer afsluiten, veel te zacht en vervormd zijn en soms ook vies en plakkerig kunnen worden. Lijnzaadolie kan zelf je lak aantasten, waardoor je onherstelbare schade aan de lak brengt. Uiteindelijk moet daar dan de lak vervangen worden. Het is bijna net zo’n stomme oplossing als het gebruik van pindakaas op je bumpers

Wat zijn de alternatieven voor een deurrubber auto

Laten we eerst eens kijken wat de eisen zijn voor het product dat je wil gebruiken:

  • De rubbers van je auto mogen niet blijven plakken
  • Het mag niet bevriezen
  • Het moet volledig droog opdrogen
  • Het mag niet vlekken
  • Het moet tegen vocht kunnen
  • Het mag lak en rubber niet aantasten

Afgezien van de bovenste eis, bestaat er een kans dat je al een product in huis hebt hiervoor. Een product dat je op rubber en plastic aanbrengt, dat tegen vocht kan, dat lang blijft zitten, dat niet vlekt en volledig opdroogt en beroemd is omdat het geen rubber of lak aantast. Sterker nog, hoe vreemd het ook klikt, dit product is zelfs op waterbasis en bevat geen chemicaliën.
We hebben het natuurlijk over: dressing. Plasticdressing, bandenzwart (niet die spuitbussen!), rubberdressing etc….welke naam het ook heeft, we hebben het over de professionele variant van het spul dat gebruikt wordt om plastic en rubber te onderhouden. Let wel even op: we gebruiken met opzet het woord “professionele”, want spuitbussen of dat spul dat je voor € 1,50 bij het tankstation mee hebt genomen valt niet onder de term “professioneel”.

Het meest belangrijk om te voorkomen dat je vastgevroren rubbers krijgt

Je kunt alles dat je hierboven leest toepassen, en daarna uren door Internet struinen en alle kennis/tips toepassen, maar er is 1 eigenschap die absoluut essentieel is. 1 eigenschap die in orde moet zijn. Klopt dat niet? Dan mislukt het, wat je ook gaat doen: schone en kurkdroge rubbers!
Voordat je iets gaat doen begin je altijd met het uitgebreid reinigen van je rubbers. Dit kun je doen met een degreaser (zoals Release the Grease) of een APC (zoals Total Wipe Out) en redelijk wat bloed-zweet-en-tranen. Daarna neem je het goed af met schoon water (geen restsporen van zeep). Vervolgens maak je het goed droog en laat je de rubbers van je auto goed opdrogen. Pas dan kun je een laagje dressing aanbrengen, wat je wederom goed laat intrekken/drogen. Heb je dat gedaan? Dan zul je weinig problemen ondervinden in de winter.

Dressing

Gratis verzending in NL

Op bestellingen boven € 50,-

Voor 17 uur* besteld

dezelfde dag verzonden

We ship Europe-wide

Just ask us for a quote

Van fanaten, voor fanaten

Ons team staat voor je klaar

×