Hoe moet je een sealant aanbrengen?

Hoe moet je een sealant aanbrengen?

Om je autolak te beschermen zijn enkele verschillende producten beschikbaar, zoals de traditionele autowax (ook wel autowas genoemd), de modernere sealant en de peperdure coating (ook wel (onterecht) glascoating of nanocoating genoemd). De sealant is een stap omhoog van de traditionele autowax, maar hoe moet je de sealant dan aanbrengen? Dat gaat geheel anders dan een wax bijvoorbeeld.

Wat is een sealant?

Je kunt de sealant zien als een volledig synthetische lakbescherming. Officieel is er geen woordenboek of ISO-certificering die bepaalt wanneer iets een sealant is, wat inhoudt dat niet elke fabrikant dezelfde regels hanteert. De meeste zijn het er echter over eens dat een sealant voldoet aan het volgende: “een product wiens hoofdtaak het is om een barrière te vormen tussen het oppervlak en externe materialen, waarvan de werkzame bestandsdelen volledig gebaseerd zijn op synthetische materialen en geen was-bestandsdelen bevat”. Voor de oplettende lezer die nu denkt “maar, dat klinkt wel een beetje zoals een coating?”, daar heb je helemaal gelijk in. Een coating valt eigenlijk ook onder de sealants. Maar de coatings verkopen niet zo goed als je het gewoon een sealant noemt, het is voor de verkoop veel gunstiger om het een aparte naam te geven zodat het lijkt alsof het totaal iets nieuws is. Viva la marketing zullen we maar zeggen ;).
Een sealant mag dus geen was bevatten (zoals carnauba, bijenwas, montaanwas etc), moet als hoofdtaak hebben om de lak te beschermen (dus geen QD bijvoorbeeld) en de bescherming moet komen van synthetische producten.

Hoe breng je een sealant aan?

Eigenlijk is een sealant best een gebruiksvriendelijk product. Er zijn echter 3 vormen waarin het verkocht kan worden. De ene is net wat makkelijker in gebruik dan de andere.

Vloeibare versie

De vloeibare versie is het meest gebruikt en dat is mooi want deze is het meest makkelijk in gebruik. De vloeibare versie is ongeveer net zo dun als water en wordt meestal aangebracht door deze via een spraykop te spuiten. Het is niet het meest economische product, omdat een deel in de stof van de microfiber doek trekt, maar het is makkelijk aan te brengen, droogt snel en laat een mooie egale laag achter met zeer weinig residu.

  1. Leg het volgende klaar: 2 schone, droge microfiber doeken en 1 fles sealant (met spraykop)
  2. Spuit enkele pufjes sealant op een microfiber doek (let erop dat de wind het niet in het rond blaast)
  3. Wrijf de microfiber doek over de lak om zo de sealant te verspreiden
  4. Nadat je 1 paneel gedaan hebt, pak de 2de microfiber doek
  5. Wrijf het paneel nu weer droog
  6. Kijk nog even goed in het licht of je alles te pakken had, en “poets” de lak naar een hoge glans
  7. Volgend paneel, begin weer bij 1

Stroperige versie

Deze versie is vooral bekend bij de mensen die nog een blik commandant in de garage hebben staan. Degene die vroeger bij de Halfords een flesje Turtle Wax gingen halen en hun wagen met zo’n dikke lag insmeerde dat het eruit zag als zonnebrandcreme. Vervolgens waren ze de hele dag bezig met uitpoetsen. De stroperige versie is geen slecht product, maar wordt meestal totaal verkeerd aangebracht. Er is geen enkele reden waarom dit product minder goed presteert dan de andere 2 vormen, maar het gebruiksgemak is iets lager omdat men het product niet goed aan brengt.

  1. Leg het volgende klaar: 1 applicator pad, 1 schone en droge microfiber doek en 1 fles sealant
  2. Schud de fles zeer uitgebreid
  3. Doe nu een paar kleine klodders op je applicator pad (3 erwtjes is voldoende)
  4. Smeer de sealant uitgebreid uit over het paneel. Kijk eventueel in het licht om te zien waar je geweest bent
  5. De laag die je wilt hebben is vrij egaal, uniform en zo dun dat je het maar moeilijk kunt zien
  6. Heb je 1 paneel gedaan? Pak de microfiber doek en wikkel een hoekje om je vinger
  7. Veeg nu over een stukje waar je de sealant hebt aangebracht
  8. Zie je een schone, heldere veeg? Dan kun je het paneel gaan uitpoetsen. Zie je en vettige veeg? Dan moet je nog even wachten
  9. Heb je het hele paneel uitgepoetst? Kijk dan nog eens goed in het licht of het helemaal perfect is
  10. Kijk nu naar je doek. Zie je een hoop stof? Of ligt er overal stof op het paneel? Dan heb je teveel product gebruikt. Bij het volgende paneel moet je dus minder product gebruiken
  11. Ga nu door naar het volgende paneel en begin weer bij 1

Vaste versie

De vaste versie zit vaak in een pot of een blik. Deze is behoorlijk stevig en lijkt aardig veel op autowax. Deze is iets simpeler om aan te brengen omdat het minder makkelijk is om deze te dik aan te brengen. Je moet behoorlijk fanatiek in die pot vegen om veel-te-veel op je applicator pad te hebben. Het uitsmeren kan ook iets makkelijker gaan. Zo’n vaste vorm is vaak ook wat economischer omdat je steeds maar een flinderdun laagje eraf veegt. Het uitpoetsen kan soms wel iets minder makkelijk zijn. Wat betreft gebruiksgemak zou deze waarschijnlijk in het midden staan van dit rijtje.

  1. Leg het volgende klaar: 1 applicator pad, 1 schone en droge microfiber doek en 1 blik/pot sealant
  2. Veeg met de applicator pad door de pot sealant (dit hoeft niet met geweld)
  3. Smeer nu de sealant uit over de lak met de applicator pad. Kijk goed in het licht of je het egaal en uniform verspreid over het oppervlak
  4. Heb je 1 paneel gedaan? Pak de microfiber doek en wikkel een hoekje om je vinger
  5. Veeg nu over een stukje waar je de sealant hebt aangebracht
  6. Zie je een schone, heldere veeg? Dan kun je het paneel gaan uitpoetsen. Zie je en vettige veeg? Dan moet je nog even wachten
  7. Heb je het hele paneel uitgepoetst? Kijk dan nog eens goed in het licht of het helemaal perfect is
  8. Kijk nu naar je doek. Zie je een hoop stof? Of ligt er overal stof op het paneel? Dan heb je teveel product gebruikt. Bij het volgende paneel moet je dus minder product gebruiken
  9. Ga nu door naar het volgende paneel en begin weer bij 1

Sealants

Wat is het voordeel van een sealant?

Een sealant functioneert op een andere manier dan wax. Waar autowax een flinterdun laagje over de lak legt, probeer een sealant zich te hechten aan de lak. Je kunt het vergelijken met beits of lak. Een beits trekt in het hout en gebruikt te vezels van het hout om zich in te nestelen en zo een kleur/bescherming te geven. Terwijl lak een laag vormt die over het oppervlak ligt. Deze hecht zich wel aan de ondergrond, maar ligt er voornamelijk overheen.
Wax is meer zoals lak, en ligt over de lak heen. Een sealant probeert heel hard om meer zoals beits te zijn, en om een verbinding te maken met de lak. Het voordeel is dat een sealant hierdoor net ietsje sterker aan de ondergrond hecht dan wax. Een sealant moet gerust 3 tot 6 maanden vol kunnen houden, terwijl wax het na 3 maanden meestal wel begeeft. Een ander punt is daarbij dat wax iets goedkoper is dan een sealant.
Een ander groot voordeel van een sealant is dat deze zich makkelijker laat mengen met diverse polymeren die de prestaties flink kunnen verbeteren. Zo kan een sealant beter tegen chemische middelen, heeft het minder last van UV-straling, lijdt het amper onder temperatuur-verschillen en is het relatief makkelijk te mengen met middelen die de hechting en sterkte verbeteren (zoals bijvoorbeeld SiO2, wat resulteert in de zogenaamde “glascoating”).

Waarom bestaat autowax dan nog als een sealant beter is?

Simpel: omdat er mensen zijn die niet bekend zijn met de sealants. Zou jij een product kopen dat je niet kent, wat je nog nooit gebruikt hebt en waar je nog niet vaak van hebt gehoord? Iedereen kent de autowax, want pap of opa heeft daar vaak zat iets over verteld. Maar de sealants en coatings zijn nog niet zo algemeen bekend. Er zijn dus volop genoeg auto-eigenaren die een wax kopen omdat ze simpelweg niet weten wat er nog meer op de markt is. Een ander punt dat een rol speelt is de persoonlijke voorkeur. Sommige mensen vinden een wax gewoon prettiger om mee te werken. Als je daarbij optelt dat de meeste waxen goedkoper zijn dan een sealant (vooral met het oog op het verbruik), dan kan een wax ook nog eens een financieel verantwoorde uitgave zijn :).

Autowas

Gratis verzending in NL

Op bestellingen boven € 50,-

Voor 17 uur* besteld

dezelfde dag verzonden

We ship Europe-wide

Just ask us for a quote

Van fanaten, voor fanaten

Ons team staat voor je klaar

×