Waxen, waarom zou je het doen? Wat is het nu ervan? Leg eens uit waarom die wax-on, wax-off allemaal nodig is! Dat, en nog meer vragen, beantwoorden we deze week in onze blog op Car Care Nederland.
Inhoud
Wat is wat/x
Laten we even beginnen bij het begin; wat is een wax. We zijn er al eens eerder uitgebreid op in gegaan, maar in het kort: wax is een beschermend product dat (onder andere) natuurlijke of synthetische wax bevat als een hoofd-ingredient. Wanneer je wax aanbrengt op je lak, verdampen de vervluchtende middelen en verdampen de oliën heel langzaam. Wat achterblijft is een heel dun (enkele micron dik) laagje wax (en misschien enkele polymeren) dat voorkomt dat vuil in aanraking kan komen met de lak. De laag wax verslijt en wordt vies, uiteindelijk kan er zelfs oxidatie in de toplaag optreden waardoor de porieën van de wax verder open gaan staan en watermoleculen toe gaan laten. Wanneer de wax versleten is wordt deze simpelweg verwijderd door te kleien, waarna je een nieuwe laag kunt aanbrengen.
De belangrijkste kenmerken van wax zijn dat het relatief goedkoop is in gebruik, makkelijk in gebruik is en simpel te vervangen is. De sealant volgt wax op de hielen, waarbij de sealant betere prestaties biedt tegenover een ietwat hogere prijs in gebruik.
Autowas
Het nut van beschermen
Wat is dan het echte nut van wax? Het antwoord is vrijwel hetzelfde de vraag: wat is het nut van een sealant, of van een coating? Het is de vraag: wat is de nut van bescherming? Wax is 1 van de vele verschillende soorten bescherming die beschikbaar zijn voor lak. Ondanks dat wax 1 van de zwakste opties is, is het tegelijk ook 1 van de makkelijkste, goedkoopste en meest idiot-proof producten. Je krijgt een klein beetje minder sterke bescherming in ruil voor een lagere prijs, meer gebruikersgemak en een ietwat ander cosmetisch effect. Tegenwoordig zijn waxen beschikbaar in diverse kleuren en geuren en heeft de ontwikkeling ervoor gezorgd dat ze zeer makkelijk zijn om aan te brengen en/of uit te poetsen. En wanneer je ziet hoe het water zo van je lak aflgijdt ben je nog meer onder de indruk.
De effecten die wax heeft
In principe kunnen we de effecten van wax in 2 groepen zetten: 1) cosmetisch en 2) beschermend. Deze 2 redenen zijn dan ook de reden waarom je in sommige gevallen eerder voor een wax kiest, dan voor een sealant. Zelfs al heb je beide producten in huis.
Cosmetisch effect
Een beschermende laag, of het nou een coating, een wax of een QD is, is een flinterdun laagje dat over de lak ligt. Hoe dun dit laagje ook is, het heeft effect op de buiging en de reflectie van licht. Dit effect is niet bijzonder groot, maar het is meetbaar (refractieindex), en sommige mensen kiezen hier bewust voor wanneer ze hun ideale product zoeken. Wil je een scherpe reflectie, wil je juist een warme gloed of zoek je juist pure glans? Deze eigenschappen verschillen allemaal per product. Een showwax zal juist een hele diepe en warme gloed aan een kleur geven met minder langdurige bescherming, terwijl een winterwax juist langdurige bescherming geeft met hooguit een scherpe reflectie. Het is vaak de vraag: zoek je bescherming, of looks. Die 2 gaan maar heel zelden hand-in-hand.
Beschermend effect
Uiteraard moet er ook een praktisch nut zitten achter wax, behalve de verbeterde looks. De flinterdunne laag wax die op de lak ligt vormt een barriere tussen het vuil en de lak. Hierdoor kan vuil zich niet hechten aan de lak, wordt het oxidatieproces in de laklaag vertraagd en heeft zelfs vocht amper kans om contact te maken met de lak (of zelf het metaal eronder). Zie het maar als een soort paraplu over je lak heen. Een transparante paraplu die zelf vies wordt en verslijt, zodat de lak onberoerd blijft.
En wat is daar dan eigenlijk het nut allemaal van? Dat je lak langer mooi blijft en minder grof onderhoud nodig heeft. Wax helpt om te voorkomen dat je laklaag sneller slijt dan echt nodig is. Door te voorkomen dat je lak gecorrigeerd hoeft te worden (polijsten), of door te voorkomen dat je lak met grove middellen gereinigd moet worden, kunnen we voorkomen dat je laklaag “ouder” wordt. Het nut is dus dat je er hiermee voor zorgt dat jouw laklaag er over 5 jaar nog steeds net zo spik-en-span uitziet als de dag dat hij de fabriek uit kwam rollen. Dat resulteerd in langer genieten, hogere waarde bij verkoop en een trotser gevoel wanneer je naar je wagen kijkt.
Sealants
-
Beschermen, Interieur en onderhoud, Quick Detailers, Sealants
Vanaf: Oorspronkelijke prijs was: 18,24. 17,09Huidige prijs is: 17,09.Op voorraadIn winkelmand
Wax vs sealant
Wax en sealant zijn 2 producten die redelijk dicht bij elkaar liggen. Wax is het “ouderwetse” product dat iedereen kent (ondanks dat het ontzettend doorontwikkeld is in de laatste 10 jaar). Sealant is het wat minder bekende synthetische broertje dat langzamerhand aandacht begint te krijgen. Ook hierbij heeft de ontwikkeling niet stilgestaan. Van een simpel product dat 2 maanden meeging en lastig te verwerken was, zitten we nu op een product dat maandenlange bescherming bied en zo simpel als een QD is om mee te werken.
Wax heeft als nadelen: kortere levensduur, minder goede waterafstotende eigenschappen op lange termijn, iets meer arbeidsintensief om aan te brengen, niet erg goed bestand tegen chemische middelen.
Wax heeft als voordelen: goedkoop, uitzonderlijk goede waterafstotende eigenschappen op korte termijn, zeer simpel om te gebruiken, makkelijk om te verwijderen, veel verschillende cosmetische effecten mogelijk, verhult hele kleine imperfecties in de lak.
Sealant heeft als nadelen: bevat siliconen (geen enkel probleem, echter lijken sommige mensen allergisch te zijn voor dit woord), geeft vrijwel altijd een scherpe reflectie (hoeft geen nadeel te zijn, maar sommige zoeken nou eenmaal iets anders), meestal in vloeibare vorm waardoor “teveel gebruiken” makkelijk gebeurt, meestal minder zuinig in gebruik dan wax.
Sealant heeft als voordelen: langere levensduur, redelijk simpel om aan te brengen, waterafstotende eigenschappen blijven vrij gelijk gedurende de levensduur, goed bestand tegen chemische middelen, kan meestal aangebracht worden op lak, velgen, glas (met een verkleind effect) en soms zelfs kunststof.
Wassen en beschermen
Hoe breng je wax dan aan?
We hebben daar een heel artikel over geschreven, maar desondanks leggen we het graag nog een keertje kort uit:
- Zorg dat het oppervlak goed schoon (gekleid en gepolijst) en droog is
- Breng een beetje wax aan op een applicator door deze over de wax te vegen
- Smeer de wax uit over het paneel, let erop: “dunner is beter”. Een dikke laag resulteert alleen maar in weggegooid product
- Laat de wax nu even “hazen”, je kunt dit zien doordat de waxlaag een beetje dof uitslaat
- Doe na 5 minuten een swipe-test om te controleren of de wax klaar is
- Is de wax klaar? Pak dan je microfiber doek en poets de wax uit. Als je het aanbrengen goed hebt gedaan is het een fluitje van een cent
- Sit back and enjoy!
De grootste truc van dit hele verhaal (en waar de meeste fouten gemaakt worden) is de dikte van de laag die aangebracht wordt. Of je de wax nou flinterdun aanbrengt, of in een dikke koeklaag erop smeert, de uiteindelijke laag die zich hecht aan de laklaag is slechts enkele micron dik. Dat is minder dan de dikte van een menselijke haar (ongeveer 10 micron). De dikte van de laag die je op de lak smeert heeft hier geen effect op. Het enige resultaat is dat je behoorlijk hard moet wrijven om de wax uit te wrijven, en je hebt een hoop product weggegooid!
Een goede waxlaag kun je tijdens het aanbrengen maar net zien. Je moet in het licht kijken om te zien waar je wel of niet geweest bent.
En wat nou als ik hier allemaal geen in heb, en ik gebruik geen wax maar was de auto wel elke week?
Dan is er nog geen man overboord. Ten eerste is het meest belangrijke dat jij plezier beleefd aan je hobby. Hoe je het ook aanpakt, autowassen (en detailen) moet plezier zijn. Als je besluit dat je niet gelooft in beschermende producten, dan zal vuil zich alsnog aan je lak kunnen hechten. Tijdens de wekelijkse was zul je merken dat de lak na een tijdje minder schoon wordt van het wassen. De lak zal ook wat grover gaan aanvoelen (schuurpapier), terwijl het eigenlijk lekker glad moet zijn. Als je nu gaat kleien om de lak weer schoon te krijgen, verwijder je een heel dun laagje van de lak. Tijdens het polijsten verwijder je nog meer lak. Hoe vaker het nodig is om te kleien en te polijsten, hoe meer lak er verwijderd wordt.
Kortom: je auto zal NIET veranderen in een verroeste oldtimer, en je lak zal ook niet wegsmelten. Sterker nog, optisch zal het een tijd duren voordat je het gaat zien. Maar door het ontbreken van bescherming zal de lak vaker gekleid en gepolijst moeten worden en zal de lak er na (bijvoorbeeld) 5 of 10 jaar een stuk minder strak en glanzend bij staan.
Je zou dus in zeker zin kunnen zeggen dat wax (en sealants of coatings) niet zozeer gericht zijn op het resultaat van morgen, maar op het resultaat over 5 jaar (of meer). Het is in zekere zin een investering voor de toekomst, en dat is lastig uit te leggen als je dit niet zomaar eventjes kunt testen.