Blanke lak laat los? Wat kun je hieraan doen en waarom gebeurt dit?

Blanke lak laat los? Wat kun je hieraan doen en waarom gebeurt dit?

Soms lijkt het alsof een auto probeert te vervellen, het probleem is alleen dat er geen nieuw vel aangroeit. Dus het gevolg is een rare en ietwat lelijke plek in de lak. Heel jammer, maar ook een risico factor. Maar wat gebeurt hier? En wat kun je eraan doen als je blanke lak los laat?

Wat gebeurt er als blank lak loslaat?

Hier kunnen een paar verschillende oorzaken achter zitten, maar het symptoom is eigenlijk altijd hetzelfde: de blank lak laat los. Hierdoor zie je een plek in de lak waarbij het lijkt also de auto aan het vervellen is. Je ziet nog steeds gewoon kleur, en soms zie je ook nog steeds glans op deze plek. Desondanks zitten er “wit” gekleurde vlokken aan de rand die je er vaak zo met je nagel af kunt plukken. Op deze plek is de hechting tussen de gekleurde lak en de blanke lak niet sterk genoeg (meer) om de lagen aan elkaar te laten zitten. Vaak heeft dit te maken met een beschadiging, maar helaas kan ook veroorzaakt worden door slecht spuitwerk in de fabriek/bodyshop. Blanke lak is een harde, stijve laag lak over de gekleurde laag lak heen. Hier zit zeer weinig flexibiliteit in en is bijna perfect transparant. Wanneer de blanke lak niet voldoende hecht aan de ondergrond kan er vuil en vocht tussen de lagen komen te zitten. Dit drukt vervolgens de lagen nog meer uit elkaar. Een onschuldig takje dat tijdens het autorijden hier tegenaan botst kan genoeg zijn om de losse laag af te laten breken of los te trekken. Dit is het begin van een lelijke plek, zonder actie wordt deze plek alleen maar erger en lelijker.

Hoe zit het met de oorzaak van de loslatende lak?

Lak is een vorm van “verf” (we proberen het even simpel uit te leggen), en net zoals verf die je thuis op de muur smeert, is het belangrijk dat de drager van de kleurstof goed kan hechten met de ondergrond. Deze drager vormt het “frame” waar de kleurstof aan toegevoegd wordt. Het “frame” blijft stevig vastzitten op de ondergrond, en de toegevoegde kleurstof zorgt voor het cosmetische effect. Stel dat je de drager (het “frame”) weghaalt, dan heb je alleen kleurstof over. Deze kleurstof zou niet lang op de muur blijven zitten. Om voor optimale hechting te zorgen is het belangrijk dat de ondergrond goed voorbereid is. Denk hierbij aan ontvetten, schoonmaken, stofvrij maken etc. Bovendien met de oppervlakte structuur “open” zijn, zodat de vloeistof (natte verf) in de poriën van het oppervlak kan trekken. Als men in de fabriek (of bij de schade reparateur) niet zorgvuldig genoeg gewerkt hebben, kan het zijn dat de nieuwe verf/lak op een bepaalde plek niet goed kan hechten. Het is dan maar een kwestie van tijd voordat de lak daar los gaat laten. Dit kan bij elke auto gebeuren, merk of model maakt niet uit. Het kan zelfs gebeuren terwijl je een PPF hebt laten aanbrengen over je lak. Er zijn auto’s van alle leeftijden waar het bij gebeurt. Auto’s zonder blanke lak (uni lak) hebben er veel minder last van, maar kunnen hierdoor wel sneller last hebben van oxidatie. Bij nieuwe auto’s kun je vaak nog wel gebruik maken van de garantie.

Polijsten

Nou fraai is dat, wat doe ik eraan?

De meeste mensen kunnen er zelf weinig aan doen. Eigenlijk zou een spuiter het paneel moeten opschuren en voorbereiden voor een nieuwe laklaag. De spuiter kan een nieuwe laag blanke lak aanbrengen. Het enige dat je als autoliefhebber zelf kunt doen is het maskeren van de imperfectie. Door de lelijke plek te polijsten (en, indien ervaren, eerst nat te schuren) kun je het een stuk minder zichtbaar maken. Jij weet dat het er zit, maar een ander zal het niet snel zien. Dit is een tijdelijke oplossing zodat je er niet teveel van merkt. Dit is echter geen echte oplossing. Op de plek waar de blanke lak loslaat mis je nu een stuk natuurlijke bescherming. De gekleurde lak is niet ontworpen om bloot gesteld te worden aan de elementen, en zonder blanke lak zal het op deze plek meer slijten dan de bedoeling is. Als je te lang wacht zul je niet alleen de blanke lak opnieuw moeten laten aanbrengen, maar je zult dan misschien het hele paneel opnieuw moeten laten spuiten, wat aanzienlijk duurder is.

Ik wil nog even sparen voor ik het laat bijwerken, kan ik het gewoon negeren?

Ons advies is om dit niet te doen. Negeer het niet! Wanneer je er niets mee doet, zullen er stukken blanke lak tussen zitten die los zijn van de onderliggende laag, maar nog niet “afgebroken” zijn. Hierdoor kan vocht en viezigheid tussen de 2 lagen kruipen, waar je het niet meer weg krijgt. Laat je dit zitten, dan kunnen deze stoffen negatieve gevolgen hebben voor de gekleurde lak eronder. Extreme oxidatie, chemisch aantasting, etsen en mineraal afzettingen kunnen zich ophopen tussen de 2 lagen. Je lak wordt hier niet mooier van. Als je zelf niet de kennis of producten hebt om dit aan te pakken, loont het om een professionele detailer te zoeken die dit voor je kan polijsten. Optisch ziet het er mooier uit, en zonder de loshangende stukken lak wordt het een stuk makkelijker om dit deel schoon te houden. Een wax of sealant kan ook helpen om te voorkomen dat de elementen hier invloed op hebben.

1 comments

  1. […] een spuiter een spotrepair moeten doen (lokaal overspuiten). Laat het niet aan zijn lot over. De blanke lak kan dan uiteindelijk loskomen.Is de binnenkant van die kras dezelfde kleur als de rest van de lak? Dan zou je het kunnen proberen […]

Reacties zijn gesloten.

Gratis verzending in NL

Op bestellingen boven € 50,-

Voor 17 uur* besteld

dezelfde dag verzonden

We ship Europe-wide

Just ask us for a quote

Van fanaten, voor fanaten

Ons team staat voor je klaar

×